Vilde Killinger

Kan det lade sig gøre at gøre Killinger tamme, der har levet vildt de første 14 uger?

For hvis det er muligt, vil jeg snakke med KV om at jeg grene vil prøve med de to der skal indfanges i næste uge. Så de evt. Kunne kommer ud til et nyt liv.

Det tror jeg vil afhænge af de enkelte individer.
Personligt tror jeg generne spiller meget ind og dem kender man jo ikke.

Men prøv at se, hvordan de reagerer når de er fanget.
Er de aggressive ville jeg ikke turde binde an med dem - er de bange, tror jeg der er mulighed.

Nala var jo en vild stald kat, og havde vært det i 4 mdr - Hende kunne jeg godt få tam - Det tog tid, men det gik :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;731309]Det tror jeg vil afhænge af de enkelte individer.
Personligt tror jeg generne spiller meget ind og dem kender man jo ikke.

Men prøv at se, hvordan de reagerer når de er fanget.
Er de aggressive ville jeg ikke turde binde an med dem - er de bange, tror jeg der er mulighed.[/QUOTE]. Mor katten er jeg næsten 100 på er en Norsk skovkat og har været tam. Hankatte ved jeg jo ikke noget om, men den ene killing er ikke helt så bange som den anden og hunkatten.

Hvis det lykkes, vil de kun have tillid til dig og ikke andre, og så vil det være meget synd at omplacere dem. Det er i hvert fald min erfaring.

Nu knusere du mit hjerte. 2 af dem er allerede meget nysgerrige. Har lige fundet ud af at der er 4, den ene mere dejlig end den anden. Men jeg har lovet mig selv at jeg vil gøre hvad der er bedst. 4 Katte mere har jeg ikke plads til .

Da jeg var 9 år gammel kom min far hjem med en lille bandit af vildkatte killing. Han arbejdede på Århus Havn og der var en missemor og 2 killinger, der rendte rundt derned LÆNGE LÆNGE… De prøvede at indfange alle 3 - for der er altså mange, store, tunge maskiner sådan et sted - men pludselig var mormis og den ene killing væk. De fik med møje indfanget den sidste… Og hun kom hjem til os. Hun var en lille sa*an de første uger - men det gik hurtigt med at hun fik tillid til os. Det endte med at hun var vores missekat til hun blev aflivet som 18 årig. Hun elskede mennesker og hun puttede ALTID i min seng (hvis hun ikke var på nattejagt selvfølgelig). Så jow - afhængig af katten KAN det lade sig gøre… :slight_smile:

Hvis de har levet vildt de første 2 uger, tror jeg godt at det kan lade sig gøre, jeg er plejefamilie for inges kattehjem og har selv haft nogle killinger løbende, dem jeg har nu fik jeg da de var 4 uger, og de er så skønne, og er glade ved mennesker og også min egen kat, og jeg er sikker på at de vil kunne fungere med mennesker videre frem i livet, om det er tilfældet med dem du har fundet kan jeg ikke sige, men jeg ville som udgangspunkt prøve da de ikke er ældre! Hvis de havde været 8-10 uger vil jeg nok nærmere sige at det vil blive en sky kat, da jeg har prøvet netop at have sådan en i pleje også.

Men kan du komme til morkatten? For hvis hun er tam er der en chance - Men snak med KV eller nogle internater ( selvom de er fyldte) det kan være at de vil hjælpe, da moren + killinger skal ud i en plejefamilie, og derfor ikke skal hen på selve internatet og sidde :slight_smile:

Lotus, Irene skriver, at disse killinger har levet vildt i 14 uger.
Hvad er dine erfaringer så?

Jeg må have været lidt træt da jeg læste hendes indlæg:ups: da jeg læste det som 14 dage. sorry :s:dokdok:

Irene…følg dit hjrete og gør alt for mislingerne og se hvordan det går.
INGEN kan andet end gisne og det gør egentlig ingen forskel…det gør KUN du.
Rigtig god vind med dit forehavende og er der noget så sig til

Jeg vil snakke med KV i morgen, for at se om der kan laves er pleje aftale. Min mand er gået med til det, hvis KV også er det. Vi ved godt at det kræver en masse og at det måske mislykkes. Men de kommer ikke inde for dørene før de er fundet sunde og raske, jeg er nødt til at tænke på mine egne først og fremmest.

Vores Mollie var 6 mdr, inden hun blev rørt af menneskehænder, hun er i dag en kælepotte af rang, men stadig lidt sky over for fremmede.

Jeg er virkelig i syv sind, det er de mest bedårende killinger. Der er en langhåret tortie, en langhåret rød og hvid også er der en hvid med røde pletter, den har et hvidt hjerte på ryggen. Men hvis jeg ikke kan gøre dem trygge ved andre så nytter det ikke noget, for jeg kam ikke beholde dem.

Nu har jeg beskæftiget mig med katte i mere end 50 år, og altid gået meget op i deres adfærd og er efter manges mening en af de personer der findes med største kattetække.
Og jeg giver det ikke særlig positive udsigter.
Ikke hvis de er så gamle.

Hvis du skal lykkes med de, skal det være helt på kattenes præmisser.
Altså ikke noget med at indfange og lukke inde.
kattenes tillid skal opbygges der hvor de er.

Jeg fik for 8½ år siden “foræret” et kuld på 4 killinger af en halvtam strejferkat.
Da jeg opdagede dem på mit gamle staldloft var de omkring 5-6 uger.
Og totalt vilde. Det kunne ikke lade sig gøre at nærme sig dem på loftet, for de gemte sig blot de hørte døren blive åbnet
Moderen tog dem med ned da de var ca 8 uger.
Og så brugte jeg ellers hele den sommer på at forsøge at tæmme dem.
Den ene af dem gik det rimelig hurtigt med, og ham er der også flere der kan komme til, han er en rigtig sofakat når altså han er hjemme.
Den næste, han var ca 5 måneder første gang jeg fik lov til, at “dikke” ham lidt i panden med en fingerspids.
Nu er han “mors store dreng”, kan ikke lide at være inde, men resten af familien kan få lov at kæle med ham, når han har lyst.
Så er der en af hunkattene, hende er det ikke engang altid jeg selv kan få lov at røre. Men når jeg kan er hun meget kælen, blot ikke løftes.Hun skrider nogen gange hvis hun har haft et sammenstød med en af de andre katte, og så viser hun sig ikke i lang tid.
Hende skal man ikke lukke inde, for så går hun totalt i panik.
Den sidste hunkat er lidt på samme måde…elelr det vil sige, det var hun.
Sky over for andre end mig, helt sin egen herre som jeg ofte ikke så i et par måneder…ville helelr ikke lukkes ind.
men her det seneste par måneder har hun ændret sig radikalt…nu kan der gå en uge imellem hun gider ud, og hun er blevet en kælepotte uden lige.

Så nej, sky og vilde killinger på den alder, dem fanger du ikke bare og får ud til andre, og det mest sandsynlige er, at det ved man også og vælger at få dem aflivet, hvilket også muligvis vil være det mest optimale for kattene hvis ikke rammerne og tiden er til at gøre dem tamme og tillidsfulde…og det er ikke i et bur på et internat eller lukket inde i et hus det kommer til at foregå, det er dømt til at mislykkes.

Killinger der ikke har været i menneskehænder tilstrækkeligt i de første 7 uger af deres levetid, de bliver aldrig sådan 100 % sociale og kælne.