Vildrede ang killingekøb

Jeg kigger på disse to killinger og er i vildrede, hvilken en jeg skal vælge :frowning:
Jeg vil meget gerne kunne bruge den til udstilling og derfor betyder det jo, at jeg helst skal finde den bedste af dem :wink:

Hvad siger I :?

Er du ude efter en udstillingskat, vil jeg anbefale dig at kigge på katte over de 3 mdr.
Dem du viser billeder af, er alt for små til at vurdere udstillingspotentiale på :slight_smile:

At de ser kære ud alle sammen :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;579097]Er du ude efter en udstillingskat, vil jeg anbefale dig at kigge på katte over de 3 mdr.
Dem du viser billeder af, er alt for små til at vurdere udstillingspotentiale på :-)[/QUOTE]

Ja det er virkelig svært at se og især nu, hvor de kun er 3 uger gamle :wink:
Men der er desværre ikke denne farvesammensætning til salg over 3 mdr, og det er den jeg helst vil have :wink:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;579100]Ja det er virkelig svært at se og især nu, hvor de kun er 3 uger gamle :wink:
Men der er desværre ikke denne farvesammensætning til salg over 3 mdr, og det er den jeg helst vil have ;)[/QUOTE]

Er de kuldsøskende?
I så fald kunne du måske aftale med opdrætter, at du får den bedste i kuldet.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;579103]Er de kuldsøskende?
I så fald kunne du måske aftale med opdrætter, at du får den bedste i kuldet.[/QUOTE]

Nej de er fra hver sin opdrætter :wink:

Hvorfor vælge? :muhaha:

Tag dem begge!! :stuck_out_tongue: :rock:

[QUOTE=Barky;579105]Hvorfor vælge? :muhaha:

Tag dem begge!! :stuck_out_tongue: :rock:[/QUOTE]

Helt enig :smiley:

Mit råd: lyt til Vivi og vent så indtil den rigtige kat viser sig. Du skal trods alt have den i 15 år - så hellere vente 1 år mere på den helt rigtige, når du har andre krav end at den skal være sød og kælen. Hvad hvis killingen har det perfekte look, men viser sig ikke at have temperamentet? Hvis det ikke er så vigtigt for dig med udstilling og du kan leve med at katten af den ene eller anden årsag ikke kan udstilles, så køb den du bedst kan lide og sats på den kan bruges.

[QUOTE=Barky;579105]Hvorfor vælge? :muhaha:

Tag dem begge!! :stuck_out_tongue: :rock:[/QUOTE]

Det har jeg desværre ikke rigtigt råd til lige nu :wink:

altså ud fra et helt subjektivt “jeg synes den er sødest”-synspunkt, synes jeg du skal vælge den til højre på de sidste to billeder :stuck_out_tongue:

Gå efter katten med det bedste temperament/den du lige falder for. Det er sjovere at have en kat med på udstilling, som nyder det, men ikke klarer sig godt, end det er at have en med, som klarer det godt, men som bestemt ikke kan lide det. Og uanset om katten vinder eller ej, så vil du lære en masse af at gå på udstilling med katten.

:tihi: det bli’r lidt svært for det er hver sin killing :lol:

Ja det har du nemlig fuldstændig ret i Jane :wink:
Men det vil jeg vel først kunne se endelig når de er 5-6 uger gamle og begynder at tonse rundt ik???
Og der vil jeg nemlig også kunne se om den ene putter sig og om hvilken killing, der kommer til mig :wink:

ja det er jo det jeg mener - det er den til højre, ud af de to sidste billeder der vises, jeg synes er sødest… :slight_smile:

Jeg vil også anbefale dig, at se på temperamentet end udseendet. Det hjælper jo ikke meget, at have katten med det rigtige look, hvis den ikke har temperamentet til udstilling. Så bliver det i hvert fald ikke en god udstillingsoplevelse - hverken for dig eller katten. Så hellere tage en “mindre god” kat med - måske vinder den ikke BIS, men I/du får en hyggelig dag. Og det er faktisk det, jeg synes er mest relevant ved udstilling. Jeg elsker personligt, at gå rundt og hyggesnakke med andre udstiller + at man får skabt et netværk. Derudover synes jeg også, at det er enormt hyggeligt, at få besøg nede ved buret, hvor man rigtig kan fremvise sin race. :cool2:

Ellers synes jeg de andre indputs i denne tråd er rigtig gode. :ok:
Det bliver da spændende at se dig på en udstilling engang, når du finder den helt rigtige kat.

se dem in real… mærk på dem… kram dem… se om hvem som taler mest til dig når du har den i hænderne … den skal nok fortælle dig om du er dens nyr menneske :slight_smile:

Kan du ikke rådføre dig med en helt tredje opdrætter af denne race, som kan tage med ud og kigge på de to forskellige killinger?

Det er ikke helt enkelt at sige noget som helst om udstillingspotentiale på så unge killinger - hverken udseendemæssigt eller temperamentsmæssigt. Desuden kan man ikke vælge ud fra billeder, og slet ikke ud fra billeder, der kun viser een vinkel - mig bekendt er en af de vigtige ting på skovkatten at den har en snorlige profil, og det er helt umuligt at se på 3 uger gammel killing, der stadig kan have ‘suttenæse’.

Så hvis du SKAL vælge lige nu, så vil du have et problem … Hvad siger opdrætterne af killingerne? Mener de selv at de hver især vil udvikle sig godt udstillingsmæssigt? Er forældredyrene udstillede og med gode resultater? Har opdrætterne erfaring med linierne, så de kan sige noget fornuftigt om den forventede udvikling? - alt dette er ting, du kan tage med i betragtningen, hvis du skal vælge snart - ellers må det bedste råd være at vente, også selvom det måske betyder, at det er en helt 3. killing du skal kigge efter!

Er den ene sølv? For så kommer den nemmere gennem åben klasse! :høhø:

vh

Andreas