Vildtvoksende tandkød?

Nogen der har kendsskab til dette? Er ved at google mig lidt frem i øjeblikket for at se hvad jeg kan finde, men vil være rart at høre lidt fra folk der kender til det? Evt. få nogle gode links?

Hvad er det lægefaglige ord for det? Er det et symptom på et andet problem, eller er det en sygdom/et problem i sig selv? :slight_smile:

Er den eneste behandling operation, eller?

Edit: Hov, den skulle måske egentlig have under sygdom, tænkte jeg ikke lige på, da jeg lige fokuserede lidt mere på googlesøgning om info end selve sygdommen :høhø:

Kendskab og kendskab…jeg har jo Tupac, som har kronisk tandkødsbetændelse…hans tandkød var vildtvoksende, jeg fik det kirurgisk fjernet og efterfølgende brændt for at standse blødningen…det har set nogenlunde ud siden, altså set i lyset af hans kroniske tilstand.

Anne - Ok, tak for svar. Så her var det altså en følge af kronisk tandkødsbetændelse? :slight_smile: Var det ren tandkødsbetændelse, eller også i mundhulen? (som jeg kan læse hedder kronisk gingivitis-stomatitis syndrom)

Det startede som ren tandkøds men jeg er bange for at det muligvis har bredt sig. Jeg er ikke helt tryg ved min egen dyrlæge vurdering ved sidste tjek, så jeg skal have fundet frem til en anden dyrlæge som har god forstand på tandkød og mundhuler…

Der er en vis arvelighed i det - havde en del tilfælde på og efter de katte jeg startede op med

Min første aby-hun fik brændt vildtvoksende tandkød væk een gang - ingen af mine øvrige katte har haft problemer med det. Loppen, aby’en, havde ikke tandkødsbetændelse, men ville have udviklet det hvis ikke hun havde fået fjernet det overskydende tandkød, fordi der jo kan samle sig alt muligt snask oppe under tandkødet.

Jeg har haft det hos én kat - Nutten.
Hun havde lidt da hun var helt ung, men det forsvandt af sig selv igen.
Tror måske det havde noget at gøre med det calici/chlamydia hun var meget syg af som killing - men det er blot en teori.

/Mette

Camilla - Tak for svar :slight_smile:

Lis - Ok, var det så med eller uden tandkødsbetændelse? :slight_smile: Kan jo læse at Camilla har oplevet det uden tandkødsbetændelse… (måske fordi det blev opdaget hurtigere?

Mon det kan udvikle sig både før og under en tandkødsbetændelse? Altså, både så tandkødsbetændelsen er en følge af det vildtvoksende tandkød, og som at det vildtvoksende tandkød er en følge af tandkødsbetændelsen?

Jeg har også haft en kat med vildtvoksende tandkød. Det blev fjernet 2 eller 3 gange, husker det ikke præcist. Men herefter har det holdt sig i ro.
Han havde generelt tendens til tandkødsbetændelse, hvilket han blev behandlet for nogle gange.
Der er ingen af hans killinger, der har haft problemer - så vidt jeg ved i hvert fald.

[QUOTE=Eife;648938]Lis - Ok, var det så med eller uden tandkødsbetændelse? :slight_smile: Kan jo læse at Camilla har oplevet det uden tandkødsbetændelse… (måske fordi det blev opdaget hurtigere?

[/QUOTE]

Min oplevelse er det rammer unge dyr - og jeg tror på, set i bakspejlet, calici kan have en indflydelse.

Gardinerne blev fjernet - jeg husker ikke helt forløbet, men jeg husker dog katten efterfølgende havde infektionsproblemer og tænder blev rykket ud. Katten er vel 15 år nu - og lever stadig og bliver råforkælet i Roskilde

Okay, er der så nogen der har et billede af det egentlig? :slight_smile:

Ja, men jeg skal lede - jeg skal lede meget - så tålmodighed :stuck_out_tongue:

Lis - Tak :ok: har nemlig haft forbavsende lidt held med at søge synes jeg… Tror ikke jeg har fat i de rigtige søgeord…

Dette er 2. gang det voksede “vildt” - der blev ryddet godt op 2. gang - og det inden hun var et år:-(

Katten er købt ude i byen - og på baggrund af hvad den pågældede opdrætter fortalte er jeg sikker på den har haft calici - limping.

Det ligner for mig præcis det man se ved overvækst af eosinofil granucytter - og billeder, de viser det meget bedre end det øjet ser.

Ja okay, det ser lidt anderledes ud end jeg havde forestillet mig :slight_smile: Tak for billedet :slight_smile:

Billedet viser også andet end det øjet ser - jeg tager billeder af næsten alt -. meget lærerigt og givende.

Men se lige det her øre - det var overvækst af eosinofil granucytter - og det ligner til forveksling:

Nå det kommer senere - kan ikke oploade billeder fra den her PC :confused:

[QUOTE=Mette Mejdahl;648932]Jeg har haft det hos én kat - Nutten.
Hun havde lidt da hun var helt ung, men det forsvandt af sig selv igen.
Tror måske det havde noget at gøre med det calici/chlamydia hun var meget syg af som killing - men det er blot en teori.

/Mette[/QUOTE]

Den teori lyder plausibel, eftersom jeg ligenu har en kat med vildtvoksende tandkød, som var ret svært angrebet af calici/chlamydia som killing.

Vi går lidt og holder øje og overvejer om vi skal operere, men da det ser ud som om det svinder lidt, har vi valgt at afvente…

[QUOTE=baremig;649267]Den teori lyder plausibel, eftersom jeg ligenu har en kat med vildtvoksende tandkød, som var ret svært angrebet af calici/chlamydia som killing.

Vi går lidt og holder øje og overvejer om vi skal operere, men da det ser ud som om det svinder lidt, har vi valgt at afvente…[/QUOTE]

Chlamydia og Calici er ikke det samme - iøvrigt ses Chlamydia meget sjældent - Calici, som menes at kan give påvirknig af tandkød, ofte …

Og har sikkert mere at gøre med bestanden smitter hinanden med Calici end arvelighed snakker vi tandkød?

Nå jeg kan ikke mere redigere i mit indlæg, så here we go - til sammenligning, både “gardiner” og øre

Ved ikke om du har set/læst artiklerne på Tanddyreklinikkens hjemmeside. Der er blandt andet en artikel om kronisk mundhulebetændelse (feline kronisk gingivitis-stomatitis syndrom), hvori der også er et par billeder.