Ville du lade en blind kat sove ind?

Hvordan er jeres holdning til dette spørgsmål.

Ville I lade en blind kat sove ind.
Har I erfaring med - hvilket liv den efterfølgende ville få??

Jeg tænker ikke på en meget gammel kat.

ja det ville jeg omgående… en kat er dybt afhængig af sit syn… ikke at kunne se hvad den eventuelt bliver bange for af lyde vil være ren tortur… ekstrem stress

Vi havde en hund der blev blind da den var 1½ - der sagde vi også pænt farvel, for det er ikke et helt liv når et dyr fratages en af sine vigtigste sanser…

-kramer

Det ville jeg nok.

Jeg har mødt en ældre kat, der har været blind det meste af sit liv pga en øjeninfektion som killing - øjenlågene er ganske simpelt lukkede. Den klarer sig fint, ifølge ejeren.

:inlove::inlove::inlove:

Uha… sikke et dilemma, Mona

Hvis det var Silke, der blev blind… hmmm - nu har hun boet her i så mange år - så hun ved, hvor tingene står.

Så jeg ville lade alle ting stå på samme plads for hendes skyld - jeg ved godt, at man ikke kan sammenligne dyr med mennesker - men et blindt menneske kan sagtens have et godt liv, selvom de mister synet.

Men det er svært…man skal kunne give slip på et dyr - og ikke bare lade det leve for enhver pris - fordi man ikke kan undvære det.

:inlove::inlove::inlove:

Den er svær… men jeg ville ikke prompte få katten aflivet tror jeg… Jeg ville sikkert lade det komme an på en prøve, og se om katten kunne trives… Men jeg ved det ikke… det kommer nok i bund og grund an på omstændighederne og andre faktorer…

Ingen tvivl her,jeg ville aflive katten.
Jeg tror at der går rigtig meget livskvalitet tabt ved blindhed,og især når det pludselig opstår og desuden ville sådan en kat aldrig overleve i naturen.
Jeg oplevede for nogle år siden at en britekilling på ca.7-8 uger pludselig fik et uklart øje,afsted akut til øjendyrlægen i Karlslunde,for min tanke var en klo i øjet.
Men det viste sig at være grå stær og han var blevet blind på det uklare øje og var stærkt på vej til at blive det på det andet øje også.
Det var et megachok og totalt uventet,for hvor kom det nu fra ??
Killingen blev aflivet med det samme og heldigvis har ingen andre kuldsøskende vist nogen øjenproblemer…

Hvis det var det eneste katten fejlede, NEJ

Absolut ikke.

Det skulle katten og jeg nok finde ud af sammen :slight_smile:

Umidelbart ville jeg sige ja.
Jeg fik en killing ind sidste år og den var blind, fordi dumme mennesker ikke mente det var nødvendigt at gøre noget ved en øjenbetændelse. Det skar mig i hjertet at se det lille pus forsøge at lege med en bold eller en pelsmus. Når legetøjet blev væk, stod den lille killing og slog ud i luften efter det og det var ikke ret tit den fandt det igen.
Jeg græd meget over den lille mis og græd endnu mere da jeg lod den sove ind, men jeg synes ikke det var et værdig liv for en mis og slet ikke hvis den en dag ved et uheld kom udenfor.
Men tænk den lille mis kunne have været i live idag og haft det godt, hvis bare nogen mennesker havde været ordentlige mennesker og hjulpet den i tide.
Øv nu triller der en tåre igen.
Knus Elin

Uha jeg synes den er svær.

Hvis Willow blev blind imorgen - hvilket han naturligvis ikke gør, 7-9-13 knock under wood - Så ved jeg ærlig talt ikke hvad jeg ville gøre.

Tude øjnene ud af hovedet ville være første reaktion. Anden ville nok være at jeg kontaktede Vivi, hans opdrætter og informerede hende, og spurgte hende hvad hun syntes.

Jeg ville være meget fanget af mine stærke følelser for Missebarnet. Jeg ville nok prøve en uge eller to og se hvordan det gik. Men jeg ville gøre det der var bedst for katten - hvad det så end var, afhængigt af situationen.

Jeg håber og beder dog til at det er et skrækscenarie der kun opstår teoretisk på forum, eller i mine onde drømme.

Det vil afhænge af alder, levevilkår og meget andet.
Hvis vi taler om en lejlighedskat, der langsomt mister synet, mener jeg sagtens den kan have et godt liv som blind.
Er der tale om en hus- og havekat, der bliver pludselig blind, ville jeg aflive med det samme.

jeg ved det faktisk ikke, tror først man ved det hvis man havner i en situation, dog vil jeg sige at hvis vi fik en kat med et større handicap osv vil jeg mene det mest humane er at aflive, selvom jeg ikke bryder mig om tanken om at skulle agere “gud”

Jeg fik sidste sommer min udekat aflivet fordi han var ved at blive totalt blind (det var stær af en art jeg kan ikke huske om det var grå eller grøn). Han var en ung kat (6 år) og havde han været indekat havde jeg bestemt ikke aflivet ham.

Jeg tror nok også jeg ville lade den få fred.
Men det er jo super svært.
Kender du til en akt der er blevet blind eller er det et hypotetisk spørgsmål…??

[quote=Heidi;185847]Jeg tror nok også jeg ville lade den få fred.
Men det er jo super svært.
Kender du til en akt der er blevet blind eller er det et hypotetisk spørgsmål…??[/quote]

Kære Heidi :wehuu:
Det gør jeg heldigvis ikke.
Og jeg står heller ikke selv i den situation. Så det er hypotetisk.

men jeg er altid interesseret i, hvad I andre mener.
Det er jo der, vi lærer, og der tankerne bliver sat igang - uanset alder -olding

Der ville være mange faktorer, der ville være afgørende for en sådan beslutning, men var blindheden opstået pga. sukkersyge ell. grøn stær, som medfører smerte og er behandlingskrævende, ville jeg ikke lade katten leve.

Ellers:
Kattens alder
Om blindheden var pludseligt opstået eller kommet gradvis
Om katten var enekat ell. i en flok med risiko for mobning

Jeg har to hunde, mor og datter, på hhv. snart 15 og 13 år, som jeg har haft, siden moderen var hvalp.
Datteren, Rumlepot, er nu totalt blind (PRA), og hendes mor, Mandy, er på vej til at blive det.

Selv med hunde kan blindhed være ret problematisk, selvom jeg tager hensyn til det i dagligdagen: ikke rokerer rundt med møbler, følger den samme rute, når vi går tur og er obs på f.eks. parkerede bileder, som hun ellers går ind i.
Hun går stadig som før ud i haven via kattelemmen, men har det regnet meget, eller ligger der sne, har hun ikke støtte i sin lugtesans, og i vinter kunne hun ikke finde rundt pga. snedriverne.
Hun er også holdt op med at gå op ad trappen til førstesalen, men det er kattenes skyld.
De lægger sig nemlig tit på tværs på et trin, og så kan hun hverken komme frem eller tilbage, når hun støder på dem, men står bare stille og ser forvirret ud.

Så om en blind kat ville kunne have et godt liv, ved jeg ikke!

Jeg ville ikke gå på kompromis overhovedet. . . . så JA - jeg ville sige farvel :brist:

Jeg ville også sige farvel til en blind kat :ked:

Det er jo kattens liv at jage eller i det mindste lege “at nu går jeg på jagt” - og uden synet, vil den kun kunne høre fugle, fluer osv. - det må i sig selv være stressende at få sit “jagtudstyr” stækket på den måde.

Dertil kommer, at den ikke vil kunne se, når de andre katte ligger på lur efter den, og sådan nogle pludselige overfald - det, synes jeg vil være, synd.

I naturen overlever et blindt dyr heller ikke.

Nu er vi jo ikke naturen - vi skaber en tilværelse til vores katte, og jeg indrømmer blankt at jeg ikke vil kaste mig ud i at aflive en blind kat som noget af det første. Ja det er en af kattens vigtigste sanser men det er ørerne altså også. En døv kat bliver jo ikke aflivet fordi den er døv. Kan katten fungere som blind (jeg taler KUN om indekatte) ser jeg ingen grund til at aflive

Jeg har haft en killing som udviklede grå stær i en alder af 8 mdr.
Hun mistede synet gradvist.
Dyrlægen sagde at hun godt kunne få et godt liv, som indekat, hvis vi undlod at rikere på møblerne.
Hun fik nogle få gode måneder i flokken, men udviklede så grøn stær, øget tryk i øjet, og blev derfor aflivet.

En anden af mine katte havde kun 1 øje, efter et opgør med sin mor, da han var killing.
Han klarede sig fint med 1 øje og da han fik en behandlingskrævende rift på det raske øje, som så blev syet sammen i en periode, så overraskede han os med at hoppe rundt som han plejede, op og ned af kradsetræet, rundt på møblerne osv.

Jeg tror katte har en ganske stor tilpasningsevne, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg ville gøre med en total blind kat, der aldrig kommer til at se overhovedet eller måske aldrig har gjort det.

Indekatte lever et beskyttet liv, men der er osse farer der lurer i hjemmet.

Jeg ville nok støtte mig meget kraftigt til dyrlægens anbefalinger i hvr enkelt situation.
Dog mener jeg ikke at man skal lade et dyr leve for enhver pris.
For hvis skyld er det at det skal leve???
Min egoisme eller dets bedste???
Jeg ville klart vælge sidstnævnte.

Jeg har aldrig set eller hørt om en blind kat, som levede med det handikap, så det ved jeg simpelthen intet om… Men jeg kender blinde hunde, der har det rigtig godt - og en enkel hest.