Vinteren nærmer sig(mørket) og jeg kan ikke stå op

Ja, hvad gør man egentlig når man bliver kronisk træt hver morgen når det er mørkt uden for.

Hver morgen er en kamp lige pt:( Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, ud over jeg nok ender med at må sove med lyset tændt…

Har i nogen gode råd, til hvordan jeg kan komme ud af fjerene? :stuck_out_tongue: og viljen er ikke altid nok!

Man kan købe en dagslyslampe der kan indstilles til at skrue op for lyset når man skal op om morgenen så når vækkeuret ringer er solen stået op i dit værelse. :slight_smile: Måske det var noget?

Orv, det lyder smart^! Det vil jeg prøve og se om jeg kan finde :slight_smile:

Jeg har i et par år brugt naturmedicin Velzina mod vinterdepression. Jeg syntes det har været effektivt.

Ja, jeg tænkte også lige på sådan en lampe, som Elisabeth foreslår :slight_smile:

Jeg hader, når der bliver for mørkt i min stue, så jeg tænder alt det lys, jeg har om aftenen. Jeg kan ikke lide de mørke hjørner, så derfor har jeg forskellige hjørnelamper. Det er godt at have IKEA tæt på :smiley:

Det er det bedste råd jeg kan give :slight_smile:

Alternativt, hvis nu den er mega dyr, så kan man i byggemarkeder og nogen gange i alm daglivarer butikker, købe en timer som man så kan sætte forskellige lamper til. Og så tænder de når du skal op!
Nok søvn er selvfølgelig også et must for at kunne komme op men det ved du jo nok!

Jeg har en, og den er rigtig smart. Skal du op kl. 7, kan du fx sætte den til at gå i gang kl. 6.30. Så bliver der hen over den halve time mere og mere lyst, så det fungerer som en slags solopgang. Også for hjernen :slight_smile:

Den kan gøre det modsatte om aftenen, så der lige så langsomt bliver mørkere og mørkere i rummet, når man skal sove. Lige som en solnedgang.

Hovedformålet med den er dog lysbehandling til at modvirke vinterdepression. Man skal sidde foran den i en halv time med åbne øjne. Man skal ikke kigge ind i lyset, men øjnene skal være åbne, så lyset kan komme den vej ind. Står der i instruktionen :slight_smile: Man skal gøre det tidligt på dagen, ellers kan det få konsekvenser for ens døgnrytme og søvn.

[LEFT]Jeg har også sådan en lampe som de andre omtaler og er meget glad for den. Jeg har haft den i 10 år og har endnu ikke skiftet pærer til den, på trods af at den bliver brugt flittigt i vinderperioden. Den jeg har er så kraftig at jeg bare har den i det rum jeg opholder mig, så behøver ikke ligefrem at planlægge at nu skal jeg bruge en halv time foran den…
Hvis man ved man døjer med vinterdepresion, vil jeg helt klart anbefale at man køber sådan en, det hjælper. En anden ting køb en af en orden kvalitet med høj styrke, personlig ville jeg blive træt af at skulle sidde foran en lampe i ½ til en hel time hver gang, som det kan være med de billige modeller.
Den model jeg har hedder bio-lamp.http://www.lysbehandling.dk/om-biolamp10000/om-biolamp10000.htm[/LEFT]

To spørgsmål:

Hvor hitter man sådan en lampe? En god én? Er bio-lamp bedste bud? (den ser godt nok irriterende stor ud!)

De hersens “Velzina” - er der nogen, der ved, om man må tage dem (og om de vil hjælpe noget), hvis man i forvejen tager antidep. medicin?

[QUOTE=Tine M;697610]To spørgsmål:

Hvor hitter man sådan en lampe? En god én? Er bio-lamp bedste bud? (den ser godt nok irriterende stor ud!)

De hersens “Velzina” - er der nogen, der ved, om man må tage dem (og om de vil hjælpe noget), hvis man i forvejen tager antidep. medicin?[/QUOTE]

sakset fra nettet om velzina:
Må ikke indtages i forbindelse med hormonpiller såsom P-piller
og ved brug af “lykkepiller”

mvh
Gitte

jeg har en timer på min natbordslampe - den tænder ½ time før mit vækkeur…
og jeg kommer faktisk ikke op, hvis jeg glemmer at slå den til…

jeg har nemlig ikke råd til sådan en dyr fancy lampe - så jeg nøjes bare med timer på den lampe tættest på mit hoved om morgenen… :tihi:

Jeg har "kun " en alm dagslyslampe som der også er andre der omtaler men den her ser da fin ud:
http://www.elgiganten.dk/product/hjem-pleje/personlig-pleje/velvare/HF3465/philips-wake-up-light-hf3465-01?scid=9084

[QUOTE=GitteS;697617]sakset fra nettet om velzina:
Må ikke indtages i forbindelse med hormonpiller såsom P-piller
og ved brug af “lykkepiller”

mvh
Gitte[/QUOTE]

Ævs :slight_smile: Men tak!

[QUOTE=PiaB;697630]jeg har en timer på min natbordslampe - den tænder ½ time før mit vækkeur…
og jeg kommer faktisk ikke op, hvis jeg glemmer at slå den til…

jeg har nemlig ikke råd til sådan en dyr fancy lampe - så jeg nøjes bare med timer på den lampe tættest på mit hoved om morgenen… :tihi:[/QUOTE]

Det kunne da være, man bare skulle prøve dét til en start så! :slight_smile:

… jeg venter bare med at stå op til det er blevet lyst… :wink:

Men bortset fra det har jeg stærkt overvejet sådan en dagslyslampe for om vinteren kan jeg godt mærke at jeg arbejder når det er mørkt og næsten ikke får noget naturligt lys. Ikke såd et er en egentlig vinterdepression, men nok til at man er mere dvask :slight_smile: Så tak for linkene til dem. Tror det skal afprøves!

Jeg har osse en daglyslampe, købt her www.livingintime.dk, jeg valgte bevidst en af de dyrere, det er noget med typer af lys, lux o.s.v som jeg ikke kan huske mere :ups:

Jeg ved ikke, om det er samme sted, jeg har købt min. Kan jeg ikke huske. Men det er i hvert fald sådan en her.

:):slight_smile:

En lysterapi-lampe er bare sagen ! :ok:

Og de behøver ikke at koste en formue - Netto har dem nogen gange her om efteråret - til ca. 300,- kr.

Jeg skal gerne holde øje med dem for dig - og give lyd, nå/hvis de får dem igen :slight_smile:

Prøv også at spise nogen D-vitaminer, vi har jo ikke fået nok af dem her i sommer - de skulle virke godt - også hvis man har tendens til at blive lidt trist, når mærket sænker sig.

:slight_smile:

:):slight_smile:

En lysterapi-lampe er bare sagen ! :ok:

Og de behøver ikke at koste en formue - Netto har dem nogen gange her om efteråret - til ca. 300,- kr.

Jeg skal gerne holde øje med dem for dig - og give lyd, når/hvis de får dem igen :slight_smile:

Prøv også at spise nogen D-vitaminer, vi har jo ikke fået nok af dem her i sommer - de skulle virke godt - også hvis man har tendens til at blive lidt trist, når mørket sænker sig.

:slight_smile: