Vis & fortæl om din havedam

Jeg har set et par fotos her på forum af nogle rigtig fine havedamme :slight_smile:

Håber der er nogle der har lyst til at vise nogle fotos af deres havedam og fortælle lidt om:

• hvordan de har lavet den (hvad det har kostet)
  • hvor stor/dyb den er
  • hvor den ligger i forhold til sol/skygge
  • hvilke dyr de har i den
  • og hvad de gør for at vedligeholde den & sikre sundt vandmiljø

Jeg kunne nemlig godt tænke mig en havedam - ikke til fisk - men som forhåbentlig kunne bruges af padder…

…men lidt læsning har jo allerede givet indtryk af at det ikke bare er sådan af få lavet et lille vandhul - som også fungerer og ikke bare bliver kedeligt algehul…

Ja, min får du ikke at se. For lige nu er det et kedelig algehul, med 4 guldfisk og en stor skrubtudse.

er helt vild med skrubtudser - så den ville jeg gerne se :høhø:

i mine forældres have er det 3 damme med det vandspejl på min 4m2 og ca 1,5m på det dybeste sted, de to er lavet med sort bassinfolie den sidste har vi lavet med en af de grønne presseninger fra harald nyborg. der er forskellige guldfisk og græskarper, tudser, frøer og 2 slags salamandere. der er pumper og filtre i 2 af dammene og et overløbs vansløb der forbinder dem.

skal se om jeg kan finde nogle billeder.

[QUOTE=Musashi;1056743]Jeg har set et par fotos her på forum af nogle rigtig fine havedamme :slight_smile:

Håber der er nogle der har lyst til at vise nogle fotos af deres havedam og fortælle lidt om:

• hvor stor/dyb den er

Jeg kunne nemlig godt tænke mig en havedam - ikke til fisk - men som forhåbentlig kunne bruges af padder…

…men lidt læsning har jo allerede givet indtryk af at det ikke bare er sådan af få lavet et lille vandhul - som også fungerer og ikke bare bliver kedeligt algehul…[/QUOTE]

Mener du skildpadder eller padder (som i tudser og frøer?)

[QUOTE=Musashi;1056743]Jeg har set et par fotos her på forum af nogle rigtig fine havedamme :slight_smile:

• hvor stor/dyb den er

…men lidt læsning har jo allerede givet indtryk af at det ikke bare er sådan af få lavet et lille vandhul - som også fungerer og ikke bare bliver kedeligt algehul…[/QUOTE]

Min lille havedam er støbt af 10 cm armeret beton, som til sidst har fået vandglas. Jeg har selv lavet den. :slight_smile:
Den er ikke særlig stor - men det er min have heller ikke, så størrelsen passer mig fint. Den er udformet som to små damme med en kanal imellem. Tror der må være cirka 4 kvm. vandspejl alt i alt. Den ene del er lavvandet (25-50 cm) og den anden del er godt 90 på det dybeste sted.
Den ligger meget solrigt, da min have er sydvendt. Jeg har så plantet et mandeltræ, som med tiden kan skygge lidt for den dybe del af dammen.
Jeg har en flok guldfisk i forskellige størrelser og farver i min - og ikke andet. Har prøvet et par dammuslinger, men de døde. :frowning: Og krebs fik jeg foræret en seks stykker af på et tidspunkt - men de stak af - nogle blev væk og andre blev fundet døde. :frowning: (Det var så fordi jeg ikke vidste, at man skulle holde dem i bur i dammen i starten, de skal have en 2-3 uger til at vænne sig til det ‘nye’ vand, ellers går de op af dammen).
Vedr. vedligeholdelse, så ER det vildt svært at undgå plumret algevand. Det bedste køb jeg har gjort er en pumpe med uv-lampe i. Den gør vandet SÅ klart. Ulempen er, at den også dræber ‘gode’ ting i vandet. Men jeg tilsætter så jævnligt sådan nogle ‘breve’ med gode bakterier - eller hvad det nu er. :høhø: Jeg har den pumpe, som driver to små vandfald, den kører om sommeren - og så har jeg normalt også en lille pumpe med iltsten kørende hele året rundt. (Bare ikke lige nu, for den er gået i stykker, æv. :()
Og så renser jeg selvfølgelig dammen jævnligt, så der ikke ligger et halvt ton visne blade dernede og rådner. Og hold OP, hvor dammen bare trænger til en ordentlig omgang her efter vinter - må få gjort det i løbet af ugen…

Jeg tror du kan se billeder af min dam på min profil (så vidt jeg husker) - lige nu er den ikke værd at tage billeder af. :høhø:

ud fra min akvarieviden så ville jeg sige uv pumpe var vejen frem - men periode vis- netop så man ikke slår hele baktusse kulturen ihjel. ex- nogle uger med, sluk, bakterie tilskud og ro i nogle uger og så frofra igen.
for baktusserne skal jo netop sørge for at nedbryde næringsstoffer/affald- så der er mindst mulig mad for alger og bedst muligt vand for fisk

I øvrigt - hvis der er nogen i Københavnsområdet, der mangler et par guldfisk, så har jeg mindst tre (måske flere) guldfiskeunger fra sidste år, jeg godt vil forære bort. :slight_smile:

tudser og frøer - og salamander - padder som lever naturligt i danske natur :slight_smile:

sidste år havde jeg et par frøer i haven - og jeg ville gerne have flere og give dem så attraktive forhold som muligt

[QUOTE=nudivine;1057009]i mine forældres have er det 3 damme med det vandspejl på min 4m2 og ca 1,5m på det dybeste sted, de to er lavet med sort bassinfolie den sidste har vi lavet med en af de grønne presseninger fra harald nyborg. der er forskellige guldfisk og græskarper, tudser, frøer og 2 slags salamandere. der er pumper og filtre i 2 af dammene og et overløbs vansløb der forbinder dem.

skal se om jeg kan finde nogle billeder.[/QUOTE]

jeg ville meget gerne se fotos :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1057102]
Jeg tror du kan se billeder af min dam på min profil (så vidt jeg husker) - lige nu er den ikke værd at tage billeder af. :høhø:[/QUOTE]

yep, jeg har været inde og beundre din fine have - og havedam :slight_smile:

problem er lidt at der hvor jeg gerne ville have dam er bagved…så det er langt at trække el…og så er jeg jo også lidt sparsommelig, sådan en fætter koster jo noget at have kørende 24/7…men det bliver nok svært at skabe gode betingelser uden - når havedam ikke er større end hvad jeg har plads til

Vi har et kæmpebassin med åkander, salamandere, frøer, igler, guld og sølvsmede larver, guldfisk osv osv…det er nice :wink: og jeg ELSKER det…det er 8 meter langt og ca. 2,5 - 3 meter bredt og 1.40 dybt…vores er støbt og lappet med fugemasse elastisk :wink: og der er også vandfald fra sted osv…men det skal lappes…

på billedet er det ca. halvdelen du kan se og her er nykkeroserne ikke i fuldt flor vi har ca. 100 når de alle blomstre :wink:

[QUOTE=yvonne42;1057184]Vi har et kæmpebassin med åkander, salamandere, frøer, igler, guld og sølvsmede larver, guldfisk osv osv…det er nice :wink: og jeg ELSKER det…det er 8 meter langt og ca. 2,5 - 3 meter bredt og 1.40 dybt…vores er støbt og lappet med fugemasse elastisk :wink: og der er også vandfald fra sted osv…men det skal lappes…

på billedet er det ca. halvdelen du kan se og her er nykkeroserne ikke i fuldt flor vi har ca. 100 når de alle blomstre :wink:

[/QUOTE]

:inlove:

WAOUW !!

Det er vel nok flot - der kunne jeg godt sidde og bare nyde livet…:slight_smile:

[QUOTE=yvonne42;1057184]Vi har et kæmpebassin med åkander, salamandere, frøer, igler, guld og sølvsmede larver, guldfisk osv osv…det er nice :wink: og jeg ELSKER det…det er 8 meter langt og ca. 2,5 - 3 meter bredt og 1.40 dybt…vores er støbt og lappet med fugemasse elastisk :wink: og der er også vandfald fra sted osv…men det skal lappes…

[/QUOTE]

ja wow - det er bare smukt :slight_smile:

man skal nok op i vis størrelse for at det kan blive bæredygtigt…

[QUOTE=Musashi;1057196]ja wow - det er bare smukt :slight_smile:

man skal nok op i vis størrelse for at det kan blive bæredygtigt…[/QUOTE]

Det ved jeg ikke, jeg har faktisk ikke meget forstand på det :wink: Men det er så stort, at vi behøver ingen pumpe, ilt osv osv…det passer sig selv på nær fjernelse af blade osv…og guldfiskene avler da på livet løs :wink: vores eneste “fjende” er fiskehejren som nakkede 8 STORE guldfisk sidste år :wink: men hvad pokker den var også flot.

Det er altså meget begrænset, hvad de trækker af strøm. Jeg har haft vandsten på terrassen i flere år og jeg kunne ikke se forskel på mit elforbrug før, under og efter :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;1057196]

man skal nok op i vis størrelse for at det kan blive bæredygtigt…[/QUOTE]

Det er helt rigtigt, hvis man skal have det til at passe sig selv mere eller mindre, så kræver det både størrelse og dybde. Vores er selvkørende i dag, vi har hverken pumpe eller filter, og det er kun når vandtønderne er tomme og vi er nødt til at fylde på med vandværksvand at der kommer alger.

Vi var helt grønne da vi stod på overtagelsesdagen og fik udleveret fiskefoder?!??! Vi havde set huset og haven i februar hvor sneen lå højt og overtog 1.maj, og anede ikke der lå en havedam!!! Sådan lærer man så at have sådan en størrelse :wink:

Beviset på at den er sund og i balance er vores salamandere og frøer, de lever kun hvor vandet er optimalt. Vi sørger for at fjerne gammelt grønt og hvad der ellers måtte dukke op i den, og så passer den ellers sig selv.

Min havedam med en diameter på ca. 3 m holdt sig selv og der var salamandere og andre naturligt forekommende vanddyr.
Skriver i da-form, for den er ikke mere. Et af mine børnebørn havde stukket hul i folien (metalpinden sad endnu i) og vandet sivede stille og roligt ud.

Min store bekymring var min 30 år gamle nøkkerose og alle salamanderne, men nogle af min dyrlæges venner kom til hjælp.
De fik skåret nøkkerosen i 6-7 dele og fisket salamanderne op.
Det hele blev taget med dem hjem i pleje.

Købte så sidste år i DBA en stor bassinpose i sort gummi (sådan en, der bruges til branddamme).
MEN, den er 12.7 m i diameter + der er en skråkant på 1.25 m. og jeg skal kun bruge et stykke på ca. 7 m i diameter
Havde regnet med at skære den til, men kan slet ikke bakse med den, da den vejer godt 80 kg. og det er næsten synd at skære den i stykker.

Men I kan da se et billede af en bid af nøkkerosen

hvor er den bare smuk - håber du kan få genetablet dam og få lidt af den retur - så find den er :slight_smile: