Vis mig din fødekasse

Aner det ikke - men vi maler den :see_no_evil: Netop af samme grund. At jeg tror den ellers vil suge. Vi er bare ikke kommet så langt da vi fik den hjem sidste weekend. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Synes om

Min er malet - sikkert af samme årsag :slight_smile: (den er købt brugt i sin tid)

2 Synes om

Nu spurgte jeg lige hende vi har købt den fra, hun har ikke malet hendes og har ingen problemer med at den suger - men tror altså stadig vi lige maler den som planen hele tiden har været. :rolleyes2: Er nu også mere til en hvid kasse. (Katten er sikkert ligeglad)

3 Synes om

Jo katten er helt sikker ligeglad, men af rengørings hensyn ville jeg også male eller lakere.
Min kasse står fremme altid, og det er da sket at en af kattene har øjlet i den - så er en våd klud nok, hvis den er ubehandlet kan man risikere at træet suger.

3 Synes om

Tja altså, hvis ikke overfladen er lukket med maling el. lakering så vil organiske væsker af den ene eller anden slags trække ind. Det er i princippet ikke noget problem så længe der ikke er sygdomsfremkaldende bakterier tilstede, men hvis der er sådan nogle og de får grobund i siden af sådan en kasse, fordi overfladen ikke lukket så kan man risikere fæl sygdom.

EDIT: og når man så tænker på hvor skrøbelige de små kan være… jeg ville personligt ikke turde tage sådan en chance, men nu er jeg jo nok også temmelig miljøskadet på den front. Selvfølgelig skal de have et immunforsvar, men der er måske ikke nogen grund til at fremprovokere det

2 Synes om

@Dorte_Birkedal Jeg er helt enig, og at samme grund males den. Lige som den første fødekasse vi har haft gennem tiden. For vores står også altid fremme - og sådan en hårbolle inde i kassen er bare letter at gøre rent efter end ubehandlet træ. - Og netop også af hensyn til rengøring generelt af kassen. Som du er inde på @Vipstosen :grin:

2 Synes om

ja , lige den udgave det ser noget voldsomt og der er slet ikke behov for at lave noget der er så avanceret.
jeg tror så at grunden til at der er 2 afdelinger skyldes at man måske på den måde undgår at der kommer træk og kulde ind til de små puslinger .
som du så skriver kan lyset da kun være til for at ejeren kan se de små derinde. medmindre det er nogel speciel lamper som afgir en del varme

jooooo, det skal du da være velkommen til, dog er jeg bare nød til at sige at jeg lige p.t ihvertfald ikke får lavet noget som helst af den art. bla fordi min el sav er kaput samt det er for koldt ude i skuret lige p.t
har allerede 2 hængepartier hvad angår fødekasser og de kommer jo i første række.

tror det er de færreste der bruger mdf plade til det, og dem der gør skal ihvertfald behandle det meget grundigt med maling, da mdf er vandsugende så det gør noget. og så er det forresten osse tungt.

jeg bruger birketræskrydsfiner, det er let, men stærkt og meget nemt at arbejde med.
det skal selvfølgelig osse males for at være vandafvisende

man kan osse bruge spåntræ, men da det kan risikere at der nu og da falder lidt spåner af vil jeg ikke anbefale ddet, da jeg er ret overbevist om at sådan træstk ikke er godt for små killingemave

2 Synes om

Har brugt lidt af hvert, for det har sjældent været mig der bestemte. Missemor, 5 børn og tante i en lille hule af stof er ikke min ide om optimal fx.
jeg bruger gammelt sengetøj i stykker eget og genbrug), som min mor lige har kantet på overlocker, og så sugende pad nederst.
Og så de mindste billige håndklæder fra ikea- perfekt størrrelse til lige at gnubbe en orientaler tør.

Som med så meget andet så er min erfaring med orientalerne at det gerne må klemme lidt om ørerne. Og være varmt. Jo varmere det er jo mere retter de sig ud og jo bedre plads er der i mælkebaren.
Har en varmeplade ( zooplus til hund- bidsikker og vandttæt) i den ene ene, så kan man flytte sig til/fra

2 Synes om

joda alt træ skal behandles, for ikke at suge vand til sig. jeg syntes bare at mdf træ er et for tungt materiale at bruge

Det er lidt træls at fortale for en fødekasse når nu der er kø til produktionen :wink: Men… Den kasse Johnny har lavet til mig er virkelig snild :slight_smile: Den vejer netop intet så den er til at flytte selv om man måske har både dårlig ryg og trælse hænder :wink: At fronten kan variere i højde gør diskussionerne med en siam mor meget mindre :smiley:
Den dobbelte bund med flamingo isolering gør at selv i et gammelt hus er fødekassen lun og dejlig.
Sorry Johnny hvis køen bliver længere, men det er virkelig en god kasse :slight_smile:

10 Synes om

Hej Johnny. Jeg faldt netop over dette billede, og jeg er meget interesseret i at høre, om du stadig bygger disse fødekasser til katte? Jeg skal have killinger for første gang til sommer og undersøger derfor markedet for fødekasser, og jeg synes, at denne ser super ud. Hvad er en evt. pris og mål på denne? :slight_smile:

Mange hilsner

1 Synes om

Hej Line

lige p.t har jeg desværre hverken lyst el tid til at lave fødekasser, har alt for meget om ørerne for tiden.
samtiddig er træ blevet så dyrt i indkøb at der bare ikke er penge i at lave fødekasser længere.
i materialer alene er der for 4-500 kr og det tager ca 2-3 timer at lave sådan en kasse og jeg mener ikke man kan tage mere end 4-600 kr for en sådan så der er ikke længere meget profit i at lave dem.

Hej Johnny,

Mange tak for hurtigt svar. Det er helt okay og helt forståeligt :slight_smile:

Mvh. Line

@lineg123 - Hvis du stadig har brug for en fødekasse, så har @kira_v en til salg :slight_smile:

Hej Johnny - laver du disse fødekasser på bestilling? Jeg kan godt se at tråden her er gammel =)
MVH Janne

Jeg tror ikke, du skal regne med, at Johnny kigger med herinde længere.

hejsa

jeg laver ikke længere fødekasser, dels er tiden ikke til dig og så er de træplader jeg bruger blevet så vanvittig dyre og hvis jeg bare skal have en mikro lille skilling ud af det , så vil jeg ikke kunne se mig selv i øjnene, for prisen ville være tæt på 1000 kr. så desværre må jeg sige nej til at lave fødekasse

1 Synes om

jeg blev lige headhuntet herind af en bruger, men ja det er så sjældent jeg får kigget herind. og helt ærlig troede jeg kattegale var lukket og slukket for længst

2 Synes om