Vis mig din kattesikre haveindhegning

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se jeres flotte indhegnede haver.

Hvordan er de blevet efter hækkene er vokset ud igennem nettet?

:wehuu: -hopla

Har I lyst til at vise dem frem?

Her kan du se Busters kattegård:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1289&folder=1458&limit_start=0&limit_user=15

Kun en del af haven er hegnet ind, og med “låg”.
Det fungerer fint på den måde for Buster…

1000 tak - det var lige det sidste spark til at få mig til at lægge billeder på
min hjemmeside :slight_smile:

Vores hegn er sat for to år siden. Vi (nok mest min mand :ups:) klippede
hækken helt ind og satte stolper på jordspyd. Der er hønsenet monteret
over det hele. I toppen er der 40 cm udhæng i 90 grader vinkel monteret
ved hjælpe af hyldeknægte. I forhaven har vi plankeværk, som også har
udhæng i toppen ved hjælp af hyldeknægte.

Som det fremgår, er hækken vokset pænt igennem næsten over det hele,
så sommerhaven ser pæn nok ud - om vinteren, hvor hækken er mindre
grøn, ses hegnet tydeligere.

1000 tak, Charlotte! :tak::wehu:

Hvis det ikke sælger konceptet, så ved jeg ikke hvad gør!

Virkelig flot have, I har. :thumbup:

Jeg kan da også lige vise nogle billeder fra min have :). Se lige bort fra at hækken trænger til at blive klippet :ups:.
Jeg har valgt et lidt anderledes koncept end det de fleste bruger - idet mit trådhegn, som står ved hæk, kun er 115 cm højt.

Pælene er trykimprægnerede opbindingspæle med en diameter på 5 cm - 150 cm høje, som er banket 30 cm i jorden med en muggert. Trådhegnet er galvaniseret havehegn 5*10 cm (delfinhegn) 120 cm højt (reelt var det 123 cm) og gravet 8 cm i jorden (for at sikre god jordforbindelse), så hegnet er reelt 115 cm i højden.

Der er sat 2 strømtråde på afstandsisolatorer (18 cm lange) - den nederste strømtråd sidder i 85 cm højde, den øverste i 110 cm højde.
Jeg valgte bevidst afstandsisolatorer på 18 cm (dem man oftest ser er 21 cm lange), men der syntes jeg at afstanden mellem tråd og hegn blev for stor.
Og jeg går næsten dagligt en runde langs hegnet for at sikre, at strømtrådene ikke kommer i karambolage med blade/grene.

De af kattene, som har forsøgt at klatre i hegnet er aldrig nået længere end til at få en pote på den nederste strømtråd, så har de ændret mening :stuck_out_tongue: og har ikke forsøgt sig igen - og hegnet har nu stået i 15 måneder.

Ud mod vejen er haven lukket fuldstændigt af med 180 cm højt hegn,

hvilket også er tilfældet ind mod den ene nabo:

Da træ ikke leder strøm ordentligt har jeg som en sikkerhedsforanstaltning sat 45 cm udhæng med hønsenet på hyldeknægte. Ved hjørnet er banen af hønsenet forlænget ned til delfinhegnet, for at sikre, at kattene ikke kunne forcere hjørnet via træhegnet:

Jeg har selv ene kvinde sat det hele op (når man ser bort fra det brune og hvide lamelhegn). Pælene bankede jeg i over 1-1½ uge, en lille portion hver dag. Kun strømmen havde jeg hjælp til at få monteret - det fandt min far og jeg ud af i fællesskab - men det var nu med god hjælp fra den vejledning som Lis Dahlstrøm har på sin hjemmeside - tak Lis :rock:

Og det er bare skøøøønt når man så ser sine katte nyde livet på denne måde :hjerte:

Total girl power, der! :rock: Alligevel fint og diskret.

Hvor er det smart lavet - bare man ikke læner sig op ad hegnet, kunne jeg tænke mig? :? :høhø: -what

Er der en sikkerhedsmæssig årsag til at du gør det? Eller er det bare for at undgå at en gren skulle vokse sig til klatre-tykkelse?

(Eller måske forstår jeg ikke helt mekanikken med stødhegn - kan det skade hækken? Eller hindre stød-effekten?)

Her er indhegningen ikke specielt flot og hækken godtnok ikke vokset ud, så hegnet er dækket, men det er i hvertfald kattesikkert og MEGET MEGET dejligt. Du kan se billeder af det på min hjemmeside ved at klikke på mit banner. Jeg har dog ikke fået sat de sidste billeder ind, for indhegningen er nemlig blevet endnu større her í ferien, så hele haven nu er indhegnet. Skråpindene øverst og trådholderne og den hvide strømtråd er pillet af og er erstatter at to rækker tynd orange tråd. Det ser meget mere neutralt ud. Prisen for omkring 550 m2 her er kun omkring de 5.000 kr.

Selve indhegningen.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=61&folder=1513&limit_start=0&limit_user=15

Lidt billeder fra haven

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=61&folder=1517&limit_start=0&limit_user=15

Jeg har ikke fået taget nogle billeder endnu efter hækken er vokset igennem hegnet. Men man kan ikke se hegnet kun lidt af toppen og eltrådene.

[quote=Sheer;229241]Total girl power, der! :rock: Alligevel fint og diskret.

Hvor er det smart lavet - bare man ikke læner sig op ad hegnet, kunne jeg tænke mig? :?:høhø: -what

Er der en sikkerhedsmæssig årsag til at du gør det? Eller er det bare for at undgå at en gren skulle vokse sig til klatre-tykkelse?

(Eller måske forstår jeg ikke helt mekanikken med stødhegn - kan det skade hækken? Eller hindre stød-effekten?)[/quote]

Tak :slight_smile:
Nej, man skal ikke læne sig op af hegnet, og det er selvfølgelig ikke en optimal løsning, hvis man har mindre børn, som ikke vil kunne forstå, at tråden er strømførende :002:.

For mange grene/blade på strømtråden kan bevirke, at den aflades og mister sin styrke. Så jeg har bare gjort det til en vane at gå en tur rundt langs hegnet næsten dagligt og tjekke - for så har jeg ikke pludseligt glemt det igennem længere tid :stuck_out_tongue:

[quote=Sheer;229241]Total girl power, der! :rock: Alligevel fint og diskret.

Hvor er det smart lavet - bare man ikke læner sig op ad hegnet, kunne jeg tænke mig? :? :høhø: -what

(Eller måske forstår jeg ikke helt mekanikken med stødhegn - kan det skade hækken? Eller hindre stød-effekten?)[/quote]Det afleder strømmen.

[quote=Denise;229247]Selve indhegningen.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=61&folder=1513&limit_start=0&limit_user=15

Lidt billeder fra haven

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=61&folder=1517&limit_start=0&limit_user=15

Jeg har ikke fået taget nogle billeder endnu efter hækken er vokset igennem hegnet. Men man kan ikke se hegnet kun lidt af toppen og eltrådene.[/quote]
Denise, jeres have og indhegning imponerer mig hver gang jeg ser den. :thumbup:
Det smarte ved at stødhegnet sidder lige op i luften er velsagtens at udefrakommende katte holdes ude også? :slight_smile:

Ja, der kommer ikke nogle ind i vores have mere, og trådene sidder så tæt sammen at de ikke kan komme imellem :thumbup:
Men jeg tror ikke der er nogen der har fået stød endnu, tror ikke de kan kravle i hegnet. Måske Somalierne men ikke MCO’erne.

Min lille have var meget nem at hegne ind… og man ligger næsten ikke mærke til nettet.

Vores ligner Denises, bortset fra at strømtrådene (2 stk) ligger vandret ind mod haven, men ellers er det samme koncept. Jeg skal prøve at se, om jeg kan huske at tage friske billeder i morgen.

Det der med hyldeknægte og tråd på ser virkelig praktisk ud - gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til at skulle indhegne vores bette have når vi engang flytter…

Derudover - jer med hæk, hvordan klipper i den? Læste nogen der havde klippet den godt ned inden… For hegnet skal vel stå enten helt ind til hækken eller så langt fra at man kan gå imellem. Jeg tænker her også på at hækken jo ikke skal blive skæv eller vælte…

[quote=Eva K;229369]Det der med hyldeknægte og tråd på ser virkelig praktisk ud - gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til at skulle indhegne vores bette have når vi engang flytter…

Derudover - jer med hæk, hvordan klipper i den? Læste nogen der havde klippet den godt ned inden… For hegnet skal vel stå enten helt ind til hækken eller så langt fra at man kan gå imellem. Jeg tænker her også på at hækken jo ikke skal blive skæv eller vælte…[/quote]

Inden vi satte hegnet, klippede vi hækken helt ind - ikke ned - og satte
pælene så langt inde det lod sig gøre. Hækken er så vokset igennem nu og
klippes pænt som før. Når toppen skal klippes, skal du bare sende manden
op på en stige :høhø:, der er selvfølgelig noget længere at skulle nå pga.
udhænget.

Så skal i da bare have sådanne en :høhø:

Tak for svaret :slight_smile: Har nemlig længe spekuleret på hvordan det var bedst ifht hæk :slight_smile:

[quote=Eva K;229369]
Derudover - jer med hæk, hvordan klipper i den? Læste nogen der havde klippet den godt ned inden… For hegnet skal vel stå enten helt ind til hækken eller så langt fra at man kan gå imellem. Jeg tænker her også på at hækken jo ikke skal blive skæv eller vælte…[/quote]

Det med hækken er vores største problem, for vi har en virkelig træls og grim nåletræs-hæk hele vejen rundt om baghaven. Det er nogle forholdsvis tykke grene, den har og det ser overhovedet ikke pænt ud, når det vokser igennem hegnet. Desuden er den jo overhovedet ikke tæt og slet ikke nede ved jorden, så der er masser af ukrudt, som er umuligt at fjerne pga hegnet.

Jeg hader den hæk :S

[quote=Jane;229469]Det med hækken er vores største problem, for vi har en virkelig træls og grim nåletræs-hæk hele vejen rundt om baghaven. Det er nogle forholdsvis tykke grene, den har og det ser overhovedet ikke pænt ud, når det vokser igennem hegnet. Desuden er den jo overhovedet ikke tæt og slet ikke nede ved jorden, så der er masser af ukrudt, som er umuligt at fjerne pga hegnet.

Jeg hader den hæk :S[/quote]
Glæder mig til at se billederne af jeres hæk, så. -tihi -tihi -tihi

Men jeg tænker også at liguster jo er super-egnet. :thumbup: Og vi ved jo alle at liguster er populært. :høhø: