Vis mig dit krædsetræ

Jeg har altid haft 2 gulv t/ loft krædsetræer som altid er blevet flittigt brugt. Nu er køkkenet blevet renoveret og krædsetræerne er blevet reduceret til ét: Det er en fejl!
De kommer slet ikke i nærheden af krædsetræet mere :pleading_face:
Udfordringen som jeg ser det er at de ikke kan komme ned når der ikke længere er små “trin” de kan springe fra og til.
Hvad gør jeg? Jeg har ikke længere plads til to krædsetræer ved siden af hinanden. Hvordan opbygger jeg ét træ egnet til 2 lidt ældre og åbentbart lidt forsigtige katte? De skal jo også kunne “klatre igennem” og fyrre lidt energi af (de er 9 og 11 år).
Håber at i kan hjælpe os :pray:t2:

De bedste hilsner
Malene, Quintus og Zumo

Er der mulighed for at hænge trin på væggen? :slightly_smiling_face:

Hmm… Principielt ja… Men nødig! Mest fordi det virkelig vil være et sats:
Ny væg, nyt køkken: vil nødig sætte noget så stationært op som jeg ikke ved om vil blive brugt…
Håber du forstår :pray:t2::smiley:
Men jeg forstår tanken… Kan man købe sådan noget, eller skal man kende en med særlige evner?

1 Synes om

Måske nogen af disse kan bruges? :slight_smile:

Kradsestamme Korbin til vægmontage

Vægseng Natural Paradise

Plysbro til vægmontering

Trixie Kattekøje til vægmontering

1 Synes om

Jeg tror, Zooplus har en lille trappe, man eventuelt kunne sætte op. Men jeg ved jo ikke, om den er høj nok.

Hvis du viser os et billede af DIT træ, så kan det være, vi kan komme med mere kvalificerede forslag :slight_smile:

1 Synes om

Noget helt andet - Har du overvejet om der måske kunne være lidt gigt hos nogle af dem? Jeg tænker ift at de gerne vil have trin til at komme ned. Det er en klassisker gerne at ville tage det i mindre portioner når katte begynder at udvikle gigt :smil:

Der er ingen tvivl om at de er blevet ældre og mere stive i ledende. Jeg bor i hjem med trappe og de er (som jeg selv) klart mere stive i ledende om morgenen når de dimser ned i stuen. Men de springer da stadig rundt.
Når det er sagt: er der så meget at gøre, hvis/ når de får gigt?
Tænker ikke jeg hjælper dem ved at fjerne det høje kradestræ? Eller??

Nej, trapper/hjælpestadier er helt sikkert det rigtige for dem, så de bliver ved at holde sig igang og ikke mister muskelmasse.
Du kan dog gøre forskelligt for både at afhjælpe yderlig forværring og evt. hjælpe mod smerter. Hill’s har et led-foder (j/d for joints), der kan gives, ligesom der er forskellige tilskud. Fx canosan (indeholder glucosamin og chondroitin), glyco-flex (indeholder glucoasamin, chondroitin og msm). Men dybest set er det jeg ville gøre at bestille tid hos dyrlægen og få dem givet et seniortjek inkl. røntgen og blodprøve. Det er så meget nemmere at give den bedste behandling, når kattene er tjekket godt igennem :slight_smile:

1 Synes om

Min den ene, Emina, har gigt i ryggen, så mine to får Hill’s Prescription Diet j/d Joint Care at spise. Dernæst har jeg fjernet de tidligere muligheder for at de kan hoppe højt. Fx. har jeg foran mine vindueskarme sat en skammel, så hendes hop ikke bliver for store, og så hun grundlæggende har så mange af de muligheder hun havde før, bare tilpasset. Og da jeg stod og alligevel skulle købe nyt kradsetræ til dem, blev det nye også indkøbt med hensyn til hendes gigt, og at de er 10 og 11 år. Jeg har også fået anbefalet Canosan, men ikke fået det prøvet endnu. Det hele er er i samråd med min dyrlæge. :slight_smile:

Nu spørger jeg bare i ren uvidenhed: er det ikke meget normalt at ældre katte bevæger sig anderledes end helt unge katte?
Jeg mener: de behøver vel ikke være i smerte blot for det?!
De er udekatte og er ganske aktive men bryder sig ikke om at springe for langt ned, for lodret, på en “for” lille platform.
Det har jeg også haft killinger der ikke gjorde :blush:

Jeg prøver lige at finde “før” krædsetræet :smiley:

Jo, hvis de har gigt eller andet der generer dem? Ellers bevæger f.eks. en 10 årig kat sig jo som en 5 årig? :slight_smile: Selvfølgelig bliver de mindre aktive, men at de decideret fravælger nogle spring/skal tænke sig om inden de foretager dem plejer at være tydeligt tegn på at der er “noget”.
Men det er jo også hvordan man holder sine katte. Jeg er nok bare typen der (belært af erfaring) hellere får lavet et røntgen eller en blodprøve for meget, for rigtig ofte er der noget, når jeg synes der er et eller andet der er “off”. :slight_smile: Og jeg vil hellere begynde at fikse på det så tidligt som muligt, fremfor at se tiden an til katten tydeligt viser at den er skidt, især fordi katte er så gode til at skjule den slags :slight_smile: Jeg kan sagtens have misforstået din beskrivelse, det skriftelige er nemt at misforstå. Men har du bemærket en ændring, så er jeg ret sikker på at der er smerter/ubehag af den art :slight_smile:

1 Synes om

Og, så var der en plade mere, lige over varmeapparatet på træet til venstre :blush:

2 Synes om

Her er det jeg har nu:

Og her demonstrer den ene at det her, der ikke når loftet er federe end det der gør :woman_shrugging:t3:

2 Synes om

Hvad er der på den anden side af skabet til højre? Kan man lave adgang til den øverste køje via skabet eventuelt? Der er jo ikke meget plads at gøre med inde i krogen, hvor træet står. Måske kan man sætte et bræt på selve skabet, som katten kan mellemlande på? Eller måske er der møbler, der kan give en større overflade at komme ned på?

Ved den nederste kan man eventuelt få plads til en lille skammel som mellemlanding?

Pt står vores gulv til loft kradse træ på katte værelset, de er lavet så killingerne kan hoppe fra køje til køje når de skal ned.
Når vil har fået renoveret stuen, vil der komme en derind også.

3 Synes om

Nu har jeg bygget træet lidt om! Der er desværre ikke plads (højde-mæssigt) til at sætte en platform mere i træet så derfor trip-trap ved siden af. Jeg vil ikke have det lave brædt stående men jeg vil gerne se om de faktisk begynder at bruge træet.

Det overraskede mig ærlig talt at den ældste mis fløj op af træet da det var gjort fast… Den yngste (lyse) placerede jeg selv og da han skulle ned tog han både reol, ekstra træ og kasse. :woman_shrugging:t3: Nu vil jeg se om det bliver brugt, og overvejer så at købe et helt nyt med 1 1/2 træ.
Noget i denne stil:

3 Synes om

Så kan det godt lyde som om de har brug for korte afstand i højden, og nok en god ide at få dem tjekket hos dyrlægen om de har gigt, eller der er andet der gør deres adfærd er ændret.

Her hjemme er det lidt svært at finde den helt rigtige løsning, for den ene kat er noget højere og har længere ben, så det der passer bedst til den ene, passer ikke bedst til den anden. Det kan være lidt af et puslespil at få det til at gå op, og man kan ikke gøre andet end at iagttage sine katte og lære hvad de hver især har behov for. :slight_smile:

Igen : vil enhver kat der bliver tilbudt “trin” at komme ned ad, ikke tage dem, i stedet for at tage den "direkte vej?
Jeg spørger af uvidenhed? :pray:t2:

Okay :woman_shrugging:t3: jeg bøjer mig: yngste mis vil gå langt for at undgå store spring
Lille Pus!
Nu mellemlander han på køkkenbordet : så må det være sådan til jeg finder en anden løsning :pray:t2:

2 Synes om

Ikke min erfaring. Som jeg nævnte tidligere, er der forskel på størrelsen af mine katte. Og første gang jeg satte en mellemvej op, i dette tilfælde mellem vindueskarm og en 180 cm høj rumdeler, brugte katten med gigt den med det samme, og katten med lange ben valgte at hoppe som han plejede, hvilket nu så var hen over det opsatte.

Deres valg viser tydelig deres forskel på størrelse, og at hun har gigt og det har han ikke. Jeg har levet sammen med i alt (fordelt over hele mit liv), ni katte, og alle har deres måde at gøre tingene på. Nogen er mere magelige, nogen vil helst springe langt, andre vælger efter hvad de er nød til p.g.a. fx. gigt o.s.v. Så der kan være ret stor forskel. :slight_smile:

1 Synes om