Visa/Dankort udløber

Jeg mindes altså ikke, at mine kortnumre på hverken Visa/Dankort eller Mastercard er blevet ændret. Udløbsmåned og år er i sagens natur nye og også sikkerhedskoden, men ikke kortnummeret.

Og nu måtte jeg lige tjekke - jeg har nemlig næsten lige fået nyt af begge dele, og det er de samme kortnumre på dem begge (altså som på de gamle kort). Kan det være forskelligt fra bank til bank, hvordan man gør? Men ellers er det jo også alt nok til at skabe kaos, at udløbsmåned og år samt sikkerhedskode er ændret.

Det kyder godt nok underligt at du har to kort med samme nummer. Det lyder forkert hvis jeg må sige det. Der skulle jo ikke gerne være mere end ET kort med det samme nummer, og uanset udløbsdato vil der jo være et vist overlap, og så har du to Visa/Dankort med samme nummer? Det lyder ikke rigtigt altså. Er du sikker på det ikke er kontonummeret? Er det godt nok det der står med ophøjede tal foran på kortet der er det samme? Og helt det samme, ikke bare de første 8 cifre som dels siger at dette er et dansk visakort (4571) og at det - i mit tilfælde - er udstedt af Arbejdernes Landsbank (5381) - de sidste 8 tal har i al fald været nye hver eneste gang jeg har fået nyt kort (og jeg havde en pung med magnetlukning der ødelage tre kort i træk inden jeg fik lagt to og to sammen…)

kort kan sagtens have samme nummer - der er så vidt jeg ved en algoritme der stemme mellem kortnummer, år, udløb og sikkerhedskode… og hvis det er muligt så beholder man kortnummeret

det er samme princip for vores personnumre - der må gerne være flere børn født samme sag fordi de sidste 4 cifre kan løse algoritmen i flere forskellige kombinationer :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;749473]kort kan sagtens have samme nummer - der er så vidt jeg ved en algoritme der stemme mellem kortnummer, år, udløb og sikkerhedskode… og hvis det er muligt så beholder man kortnummeret

det er samme princip for vores personnumre - der må gerne være flere børn født samme sag fordi de sidste 4 cifre kan løse algoritmen i flere forskellige kombinationer :)[/QUOTE]

Hm. Det gi’r vel mening. Specielt nu hvor fluesmækkeren er uddød. Det kan da godt være det er forskelligt fra bank til bank så. Jeg har bare altid fået totalt nyt kortnummer (altså de sidste 8 cifre + sikkerhedskode selvfølgelig)

Den første jeg lige faldt over:

[I]Udskiftning af kort
Når du får udskiftet dit Dankort, eller VisaDankort, får det nye kort et nyt kortnummer. Hvis du har anvende dit gamle kort til fremtidige løbende betalinger som f.eks. forbrug på brobizz, tidsskriftabonnementer og mobil-parkeringsløsninger, er det vigtigt, at du oplyser dit nye kortnummer til disse forretninger.[/I]

det ser ud til at det er fast at skifte kortnummer for visa kort… uanset bank…

jeg har haft kort med samme kortnummer før - så om det er ny praksis ved jeg ikke… :?

Puuh ha - det er da godt nok ved at være tæt på at dit kort udløber… Mit udløber i maj - men jeg fik nyt kort i sidste uge. Jeg fik ikke samme kort nr - men det er selvfølgelig samme pin kode… Jeg aktiverede det og gik med det samme ind på zooplus for at ændre betalingsform:klapper::klapper::klapper: Sjovt det lige var DEM jeg tænkte på først:tihi:

[QUOTE=Battlestar;749488]det ser ud til at det er fast at skifte kortnummer for visa kort… uanset bank…

jeg har haft kort med samme kortnummer før - så om det er ny praksis ved jeg ikke… :?[/QUOTE]

Jamen de kort med samme kortnummer, var det så et HÆVEKORT? Altså ikke et visa/Dankort men et debit-kort? For så kan det jo ikke helt sammenlignes :slight_smile:

Mit udløber heldigvis først i 11/12 så der er knap et år til. Kortnummeret foran har altid ændret sig - pinkoden har kun ændret sig, hvis det gamle blev spærret grundet bortkommen pung eller tyveri.

Ja, nu har jeg ikke de gamle kort længere, så jeg kan jo ikke bevise det :slight_smile: Men jeg skulle jo opdatere mit MasterCard på Zooplus, og det var altså kun udløbsmåned og -år, der skulle ændres - samt selvfølgelig den trecifrede kode, men den taster man vist ind hver gang på Zooplus, ikke sandt? I øvrigt er det de sidste fire cifre, jeg kan kende, da det jo som oftest er dem, man ser - på fx print-selv-DSB-billetter :smiley: Men også på Zooplus. Resten er **** **** **** ud.

Jeg kan heller ikke se, at der skulle ske noget ved at have to kort med samme nummer. Der er jo kun et af dem, der er aktiveret på et givent tidspunkt, og sikkerhedskode og måned/dato er forskellige. Under alle omstændigheder er det mine kort begge to, så selv om jeg kunne og valgte at bruge dem begge, ville det stadig være min konto, det blev trukket på :slight_smile:

Der står også på Nordeas website, at man skal underrette diverse steder, hvis man får udskiftet kortet. Men det forstår jeg, som hvis man får et helt nyt - altså fordi det gamle er blevet væk eller stjålet eller hvad nu. Det har jeg nemlig også fået engang, og da var kortnummeret nyt.

Held og lykke med det nye kort når det kommer…mit holder lidt endnu…sidste fik jeg et nyt på falsk grundlag…viste det sig… havde tabt det på et show, hvor jeg hoppede rundt på krykker efter et fald fra en trappe - klovn…nå men så sørme om kortet ikke var væk pludselig… da jeg kom hjem og sad og tog støvlerne af, så for kattene i dem og legede løs med et eller andet…de drønede afsted med “noget”:… da vi ikke gad høre på den træls lyd mod trægulvet mere, så opdagede vi at det var dankortet…ja da var det allerede meldt stjålent og spærret … pinli…

Nu har jeg altså spurgt min bankrådgiver - nu vil jeg vide det :venter: Har dog ikke fortalt hende hvorfor :ups:

I øvrigt, Alice - man får det nye kort tilsendt senest 14 dage før, det gamle udløber, stod der også i det, jeg var inde at læse :ok:

[QUOTE=galath;749522]Nu har jeg altså spurgt min bankrådgiver - nu vil jeg vide det :venter: Har dog ikke fortalt hende hvorfor :ups:

I øvrigt, Alice - man får det nye kort tilsendt senest 14 dage før, det gamle udløber, stod der også i det, jeg var inde at læse :ok:[/QUOTE]

Tusind tak, så behøver jeg ikke at panikke før omkring den 15.1.2012 …Skønt at have noget tilgode :slight_smile:

Jo da. For hvis dit kort udløber 1.1.2012 så er det da 14 dage for sent, hvis det nye først kommer 15.1.12

hvis det udløber 01/12 har du til 31.01 og dermed ingen problemer

det er januar med

Jamen, det gør det heller ikke. Det udløber med udgangen af januar 2012 :slight_smile:

I første indlæg står der da 1.1.12, så må det jo bare være 01.12 der menes. :wink:

Det var da bare mig som sædvanlig fik mig kluntet forklaret …Det skal rettes til 01.12 :slight_smile:

Mit CB/Visa, Fransk udgave af DK/Visa beholdt sit kortnummer sidst jeg fik skiftet. Jeg skulle nemmelig kun ændre udløbsdato og sikkerhedskode på zooplus da jeg skulle forny mit kort derinde.

Jeg venter også på at få et nyt kort, mit gamle er slidt op og siden det knækkede i to stykker i automaten på tankstationen i Fuglebjerg for et par måneder siden, bliver det holdt sammen med tape :cool: