Vogter din hund over ting?

Jeg skal lave en opgave til min skole Hund & Træning, hvor jeg behandler en hund med ressourceforsvar af uønskede ting. Problemadfærden skal være ressourceforsvar af f.eks. madskål, kødben, legetøj, ejer, træningsudstyr eller andre attraktive ”genstande”, som hunden forsvarer. Territorial adfærd og gøen/aggressiv adfærd ved hegn eller når hunden er i line kan ikke anvendes.

Hvis du bor i umiddelbar nærhed af Hobro og kender eller selv har sådan en hund, der vogter, så kontakt mig - behandlingen er gratis for dig og forhåbentlig kan vi løse det plus du får nogle redskaber, så du selv kan arbejde videre med forløbet.

Min mail er [email protected]

MVH Helle

Lige en randbemærkning:
Husker ikke på stående fod, hvem af de “store” kendte adfærdsforskere, der skrev det, men budskabet var i hvert fald, at ALLE hunde, selv den lavest rangerende i flokken, har ret til at forsvare sit foder o.lign. inden for den magiske afstand af ca. 30 cm.

Jeg kunne til enhver tid tage Mandys ben uden protester af nogen art, men det bedste for hende var, hvis en af kattene ville snuse til det. Så fik de en advarende vuf.

Gad de ikke snuse, bar hun det selv hen og lagde det foran dem. Så snusede de (selvfølgelig), og hun kom henrykt med sit vuf.

Tror det var Freddu Worm Christiansen - han har i hvert tilfælde skrevet det i Hunde og ulves adfærd.

Der er ingen tvivl om, at ressourceforsvar er en naturlig adfærd, men derfor kan den udvikle sig til noget, hvor den bliver et problem, for både hund og ejer i dagligdagen og skaber en masse unødig stress. De fleste problemer starter som normaladfærd, der kommer ud af kontrol af den ene eller anden grund. Det er den enkelte ejer, der definere, hvornår noget er et problem i denne ejers hjem.

Visse hunde er også født med et større personligt rum end andre hunde. Der findes hvalpe med massiv ressourceforsvar, så dele er genetisk - i USA afliver man dem, men faktisk er det rimeligt let at løse med de rette redskaber.

Man behøver ikke leve med det, hvis det er problematisk i dagligdagen.

En af de værste jeg har set var en rottweiler på 7 mdr, der vogtede en tom madskål eller - hvis du fjernede skålen - køkkenet. Dagen lang. Fra den stod op, til den gik i seng. Ejeren kunne knap få hunden med ud - og det var en genetisk disposition kombineret med, at ejerne, da hunden var lille havde grinet af adfærden, opmuntret den til det og endda drillet den lidt med det…

Nu grinede de ikke så meget mere. Hunden var blevet dødfarlig.

Den blev desværre aflivet, for den boede i USA, hvor ejerne indleverede den på et internat, da de ikke syntes om at drille den mere.

Det var godt nok synd.

Men ressourceforsvar kan naturligvis let opstå uden at ejeren har noget med det at gøre, skal jeg lige skrive:-) De fleste hunde har lidt af det, og de, der har meget, kan sagtens have fået det uden at ejeren overhovedet spiller en aktiv rolle.

Det er trods alt, de færreste, der handler så dumt og driller en hund som de amerikanere her. :slight_smile:

MVH

Freddy - ikke Freddu:-)