Voldsom og meget livlig killing

([I]Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften)

[/I]Jeg har skønne Puma på 17 uger, sød og fantastisk dejlig kat! :hjerte:

Men iiiih, vi har godt nok nogle “problemer” med hende. Hun har rigtig mange killingeflip hvor hun bare fiser rundt omgang, på alle møbler i fulde fart! - Det er såmænd ikke det, men hun vil ofte ha’ os med i den voldsomme leg, så hun angriber mig, bider sig fast i mine arme/ben og kradser afsindig meget! Og det gør ondt :S Der bliver sagt bestemt nej, også ned på gulvet/kradsetræet med hende.

Det hjælper bare ikke! :frowning:

Hun holder mig vågen hele natten, endten pga. flip, eller andet hun lige finder på, og hvis jeg så lukker hende ude af soveværelset for at få noget søvn, så mijaver hun så højt at naboerne kan høre hende, så det er heller ingen løsning :frowning: Og det er bare ikke holdbart at være vågen hele natten når man så skal koncentrere sig i skolen og kæresten skal på døgnvagt.

Nu tænker jeg hvad jeg skal stille op, endnu en kat er ikke en mulighed da vi kun må have én i kat for boligforeningen.

Hun elsker at klatre og være hoppe fra sted til sted, også tænker jeg om hun vil have det bedre som udekat :? Men det kan jeg ikke tilbyde hende og jeg vil bare ikke af med hende, vil så gerne have det til at fungere.

Hun er min første kat og jeg er i tvivl om jeg evt skulle ha’ gjort noget forkert :ked:

Hun er lige blevet steriliseret - vil det hjælpe fremover ? Altså gøre hende mere rolig osv.

Nu er vi ved at tænke i andre baner, vi har en stor altan på 25 m2 (Den er fuldstændig lukket af, så ingen mulighed for fare!) men nu overvejer vi at lave det om til en katte altan, en store kradsetræer i alle størrelser også lade der stå åben derude til også lade hende krudte af derude og lade hende lov til at være en kat med krudt i måsen, ville det være en løsning? Måske? :slight_smile:

Undskyld det blev så langt, men blev nød til at komme ud med det. Og håber i kan give mig nogle gode råd. På forhånd tak :slight_smile:

Killinger er killinger - det kan man ikke gøre så meget ved.
Hun keder sig og har ingen legekammerat.
Har man kun mulighed for én kat, bør man altid anskaffe sig en voksen kat.

At hun klatrer og er aktiv, betyder ikke hun bør være udekat, men det samme som ovenstående.

Hvilke forhold kommer hun fra?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;661417]Killinger er killinger - det kan man ikke gøre så meget ved.
Hun keder sig og har ingen legekammerat.
Har man kun mulighed for én kat, bør man altid anskaffe sig en voksen kat.

At hun klatrer og er aktiv, betyder ikke hun bør være udekat, men det samme som ovenstående.

Hvilke forhold kommer hun fra?[/QUOTE]

Ja, har selv tænkt på det med en voksen kat efterfølgende, men det er jo ikke noget som jeg kan ændre nu.

Hun var indekat og jeg fik hende som 12 uger, dog fra en meget stor vila.

[QUOTE=xanniesofie;661419]Ja, har selv tænkt på det med en voksen kat efterfølgende, men det er jo ikke noget som jeg kan ændre nu.

Hun var indekat og jeg fik hende som 12 uger, dog fra en meget stor vila.[/QUOTE]

Hvis hun har været indekat indtil nu, er det ikke et savn for hende at komme ud.
Det du beskriver er helt normal killingeadfærd - specielt for enekillinger.
Det går over om et års tid.

Du køber en sort killing mere - Så kan INGEN se om du har to eller en :stuck_out_tongue:

Helt ærligt, så tror jeg ikke du holder den adfærd ud i 1 år mere. Men det er bare sådan killinger er… Der er ikke så meget at gøre ved det anden end at acceptere det :slight_smile:

[QUOTE=DK*DeLaCour;661428]Du køber en sort killing mere - Så kan INGEN se om du har to eller en :stuck_out_tongue:

Helt ærligt, så tror jeg ikke du holder den adfærd ud i 1 år mere. Men det er bare sådan killinger er… Der er ikke så meget at gøre ved det anden end at acceptere det :)[/QUOTE]

Når man ved det, så er det jo også nemmere at forholde sig til og acceptere… Jeg har bestemt ikke anskaffet mig en killing, for at skille mig af med den, pga. killingeopførelse… Det må man jo tage med, jeg synes bare det er rart at få sat ord på :slight_smile:

Måske du sku prøve at aktivere hende mere.
Her får Silke f.eks kun hendes tørfoder i en foderbold så hun må arbejde for det.
Man kan købe forskellige aktivitetsplader eller hvis det skal være billigt så en skotøjsæske med et par huller i og et par godbider i. Et glas med et par bider i som hun ikke kan nå med hovedet så hun skal have gang i poten. osv.
Måske prøve at lære hende at lave forskellige tricks.
Måske i sku prøve at deltage en gang imellem når hun løber rundt og gøre det til en slags fangeleg. Det er ihvertfald en ting Silke elsker jeg gør.

Ved ikke om det hjælper men det kunne jo være et forsøg værd.

Prøv også at holde hende vågen om aftenen med diverse aktiviteter. Så er hun formodentlig mere tilbøjelig til at sove om natten i stedet for at fræse rundt.

Hvis du bliver nødt til at smide hende ud af soveværelset, så prøv at have flere døre mellem jer og hende. Når jeg en enkelt gang imellem er blevet træt at mine om natten, så har jeg smidt dem og en bakke ind i stuen. Så lukker jeg ind til stuen og til soveværelset, og så er der hele gangen imellem, så de ikke kan høre mig lige inde bag en dør, de kan skrabe på og pive ved. Lige nu hyler hun, fordi hun får noget ud af det. Hvis hun ikke gør det, så holder hun sikkert hurtigt op. Kunne man ikke forklare naboerne, at det er et forbigående fænomen? Jeg har godt nok ikke selv erfaring med det, men ved, at andre har klaret det på under en uge. Ganske få dage, faktisk. Men det er selvfølgelig ingen garanti for, at det vil gå lige så hurtigt for jer. Det er vigtigste er bare at være helt konsekvent, så hun netop lærer, at hun ikke får noget ud af at hyle.

[QUOTE=galath;661460]Prøv også at holde hende vågen om aftenen med diverse aktiviteter. Så er hun formodentlig mere tilbøjelig til at sove om natten i stedet for at fræse rundt.

Hvis du bliver nødt til at smide hende ud af soveværelset, så prøv at have flere døre mellem jer og hende. Når jeg en enkelt gang imellem er blevet træt at mine om natten, så har jeg smidt dem og en bakke ind i stuen. Så lukker jeg ind til stuen og til soveværelset, og så er der hele gangen imellem, så de ikke kan høre mig lige inde bag en dør, de kan skrabe på og pive ved. Lige nu hyler hun, fordi hun får noget ud af det. Hvis hun ikke gør det, så holder hun sikkert hurtigt op. Kunne man ikke forklare naboerne, at det er et forbigående fænomen? Jeg har godt nok ikke selv erfaring med det, men ved, at andre har klaret det på under en uge. Ganske få dage, faktisk. Men det er selvfølgelig ingen garanti for, at det vil gå lige så hurtigt for jer. Det er vigtigste er bare at være helt konsekvent, så hun netop lærer, at hun ikke får noget ud af at hyle.[/QUOTE]

Mange tak for dit svar :slight_smile:
Det lyder som en rigtig god idé, men det er også derfor at vi vil lave en “katte-altan”, hvor hun kan klatre alt det hun vil, fræse rundt og sove når hun bliver træt, og de nætter hvor vi bare ikke kan sove for hende, så kan hun lege derude :slight_smile: Der er lige så varmt som indenfor, da det er en fuldt ud lukket altan, men den er stor og dejlig og hun bruger meget af hendes tid derude i forvejen, så tror det er en god løsning :slight_smile:

Klikker-træning kan også berolige en killing mentalt, så de ikke har brug for at fare sådan omkring, og være vågne om natten. Sådan en klikker-træning inden sengetid, har været løsningen for rigtig mange mennesker og katte…

Her kan du læse en masse om klikker træning af din kat

Og her kan du få en klikker helt gratis - blot skriv gratis klikker i mailen, samt dit navn og adresse, så kommer den med posten.

[email protected]

Ideen med altanen lyder også god!

[QUOTE=Helene;661505]Klikker-træning kan også berolige en killing mentalt, så de ikke har brug for at fare sådan omkring, og være vågne om natten. Sådan en klikker-træning inden sengetid, har været løsningen for rigtig mange mennesker og katte…

Her kan du læse en masse om klikker træning af din kat

Og her kan du få en klikker helt gratis - blot skriv gratis klikker i mailen, samt dit navn og adresse, så kommer den med posten.

[email protected]

Ideen med altanen lyder også god![/QUOTE]

Tusinde tak for linkene og idéen :slight_smile: Det lyder som noget vi kan arbejde med…

[QUOTE=xanniesofie;661514]Tusinde tak for linkene og idéen :slight_smile: Det lyder som noget vi kan arbejde med…[/QUOTE]Ja, det skader i hvert fald ikke - og koster heller ikke noget. Og de fleste katte bliver SUPER dygtige og holder meget af deres træning (hvor de jo netop er fuldstændig i centrum!) og bliver mættet mentalt.

Killinge unoder er jo normale, men nogen killinger ER altså værre end andre! - ofte pga kedsomhed. Lidt som børnene, hellere dårlig opmærksomhed, end ikke nogen opmærksomhed. Og så er det de tager natten i brug - katte er jo normalt natdyr, men katte der er stimuleret mentalt, plejer at sove når deres mennesker gør. Simpelthen fordi de er trætte, og ved at de menneskelige-aktiviteter ikke hører til om natten…

Jeg aktiverer mine inden sengetid og så serverer jeg en ordenlig gang vådfoder - og så sover de som sten og vågner faktisk først når vi andre står op.

[QUOTE=Helene;661527]Ja, det skader i hvert fald ikke - og koster heller ikke noget. Og de fleste katte bliver SUPER dygtige og holder meget af deres træning (hvor de jo netop er fuldstændig i centrum!) og bliver mættet mentalt.

Killinge unoder er jo normale, men nogen killinger ER altså værre end andre! - ofte pga kedsomhed. Lidt som børnene, hellere dårlig opmærksomhed, end ikke nogen opmærksomhed. Og så er det de tager natten i brug - katte er jo normalt natdyr, men katte der er stimuleret mentalt, plejer at sove når deres mennesker gør. Simpelthen fordi de er trætte, og ved at de menneskelige-aktiviteter ikke hører til om natten…

Jeg aktiverer mine inden sengetid og så serverer jeg en ordenlig gang vådfoder - og så sover de som sten og vågner faktisk først når vi andre står op.[/QUOTE]

Mange tak for dine gode råd :slight_smile: jeg vil straks sende dem en mail også læse det link igennem ang. klikker-træning, det lyder spændene :slight_smile:
Og vi er blevet enige om at gå igang med den altan, jeg tror hun vil blive glad for den, vi har et stort kradsetræ i forvejen og har lige bestilt et stort gulv-til-loft kradsetræ som også kan komme derud :thumbup: