Wauw. Der er godt nok forskel på grus!

Årh det vil jeg meget meget MEGET gerne! :wehu: :inlove: :yah: :tak:00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
00000000000000000000000000000000000000000000000
(og deep siger mange tak. Han er vidst ved at være træt af TOPSY -LOL)

nu kan jeg læse at der er rigtig mange der bruger grus i kattebakkerne og ikke sand! nogen speciel grund? bare af ren nysgerrighed…

jeg har i rigtig mange år brugt vitakraft kattesand og er rigtig tilfreds med det. i længden blev det meget billigere end det halvbillige kattegrus, der er ingen spild, og der er absolut ingen katte lugt fra det.

jeg nå så også indrømme at jeg benytter mig af når maxizoo har det på tilbud, sidst blev der så også hamstret 25 kasser ind, men så har jeg også sand til det næste år

Er det det fine grus du kalder sand?

Er det det fine grus du kalder sand?
Eller er det rigtigt sand? Klumper det?

[quote=Vivi_Fletcher;319506]Er det det fine grus du kalder sand?
Eller er det rigtigt sand? Klumper det?[/quote]

http://www.foderlageret.dk/product_info.php?cPath=18773_18608&products_id=2964

Iflg billedet så klumper det.

[quote=Faithless;319516]foderlageret.dk

Iflg billedet så klumper det.[/quote]

Nårh, men jeg kan jo se på billedet at det er alm fint kattegrus - det tror jeg vi er mange, der kalder det :slight_smile:

[quote=Faithless;319516]foderlageret.dk

Iflg billedet så klumper det.[/quote]

Ja det klumper, men ikke nær så godt som EC …Jeg brugte det for en del år siden …Øhhhhh og det kalder jeg da osse for kattegrus ??

Jeg har strandsand uden for til Tara og Tip, som elsker at tisse derude i fuld offentlighed. Det klumper ikke. I bakkerne har jeg fintkornet grus, der klumper

extreme classic er den vi bruger her hjemme klart den bedste syntes jeg vi har prøvet en del

De fleste af os bruger vist det, du forstår som sand. Vi kalder bare det hele for grus.
Jeg bruger selv Premiere Sensitive fra MaxiZoo, da det er det eneste endnu, der har kunnet tilfredsstille både mig og mine katte. Både mht. klumpeevne, støvfrihed(!!!) og at Amira ikke vil sætte sin rumpe i plantematerialer :tihi:

[quote=Bodil;319459]nu kan jeg læse at der er rigtig mange der bruger grus i kattebakkerne og ikke sand! nogen speciel grund? bare af ren nysgerrighed…

jeg har i rigtig mange år brugt vitakraft kattesand og er rigtig tilfreds med det. i længden blev det meget billigere end det halvbillige kattegrus, der er ingen spild, og der er absolut ingen katte lugt fra det.

jeg nå så også indrømme at jeg benytter mig af når maxizoo har det på tilbud, sidst blev der så også hamstret 25 kasser ind, men så har jeg også sand til det næste år[/quote]

Nej føj… Da Vi sidste år skulle på show, va det eneste Camilla kunne få fat i en fart netop sådan en omgang VitaKraft grus…
Den ene nat, hvor gruset var i bakken, stank hele værelset frygteligt! Og det var alstå kun en halvstor ungkat, der brugte det…

Jeg tog gruset med hjem - kunne jo altid blande det med det jeg plejer at bruge… men ved en fejl fik min mand hældt alt op i bakken i vores soveværelse… Der gik nøjagtig to dage, så var gruset gennemtisset og stank som bare den adr

Jeg forstår det ikek helt… Vi har for flere år siden brugt VitaKraft og var dengang glade for det… men det har godt nok ikke holdt standarden efter min mening!

Jeg har efterhånden også været hele raden rundt lige fra supermarkedets “røde” (som jeg stadig bruger til killinger).
Hvad angår suge- og klumpeevne kommer Extreme Classic (sand) og Cat’s Best Økoplus (lavet på majsskaller) ind på en delt førsteplads, men begge produkter hænger meget i pelsen og bliver spredt over hele huset. Og så er poserne med brugt ExC MEGET tunge at fjerne.

Klumpeevnen gjorde også, at jeg tit måtte fjerne cementhårde skorper mellem kattenes tæer og trædepuder. Vandpjaskeri og stærkt klumpende strøelse er ikke nogen god kombination.

Jeg er derfor vendt tilbage, hvor jeg startede, nemlig med træpiller.
Det dufter af fyrretræ, når det bliver vådt. Det støver ikke, kan suge meget og alligevel være tørt, og det brugte smuld vejer ikke alverden og kan forresten også komposteres.

Prisen kan variere en del efter, hvor man køber det. Jeg giver 39 kr. for 16 kg.

Mega - Hvor lang tid rækker sådan en 16 kg ca.?
Og hvor køber du det? :slight_smile:
Hvordan fjerner du efterladenskaber?

Puh - Det har jeg ikke regnet ud (Jeg har 10 store bakker) - men meget længe, for der skal kun fra starten være ca. 3 cm i bakken, da det svulmer op, når katten tisser.

I en lokal dyrehandler. De større dyrehandlere er dyrere, men jeg ved, at nogle køber træpiller til deres fyr, og så er det endnu billigere.

Efterladenskaberne fjerner jeg med den samme skovl, som jeg bruger til grus.

Hvis du vil begynde at bruge det, så start med at lægge et tyndt lag træpiller i bunden med et pænt lag grus overpå. Næste gang flere træpiller og lidt mindre grus ovenpå. Sidste gang 2-3 cm piller og strø en ganske tyndt lag grus ovenpå.

Så vænner katten sig til pillerne, for den blander selv, når den graver.

I starten er det ikke så sjovt, men det betaler sig i den sidste ende, og jeg er glad ved tanken om, at kattene ikke indånder det støv, der altid vil være i grus - især fra det klumpende, for støvet klumper vel også i kattenes luftveje, kan jeg forestille mig.

[quote=Mega;319646]
I starten er det ikke så sjovt, men det betaler sig i den sidste ende, og jeg er glad ved tanken om, at kattene ikke indånder det støv, der altid vil være i grus - især fra det klumpende, for støvet klumper vel også i kattenes luftveje, kan jeg forestille mig.[/quote]

Både pgr af støvet ikke er specielt sundt for katten og fordi vi har Nanna, der mener at bakketømning for større “klumper” er hendes arbejde (BVADR!), har vi forsøgt at finde andet grus uden bentonit…
Vi har dog et problem med Leo, der ganske enkelt ikke dypper sin mås i andet end netop bentonitgruset…
Endelig er vi landet på Worlds Best Cat Litter… efter at vi i en periode blandede alm grus og WBLC er det også lykkedes af få Leo til at bruge det…

Men… vi har jo pillefyr og det ideelle for os ville jo være at bruge træpillerne også i bakkerne…
Ikke om vi kan få Leo til at acceptere den ide! NIKS!!! Heller ikke selv om vi blander…
Desværre…

Jamen Ann - Har du prøvet den gradvise tilvænningsproces, jeg anbefaler?
Her er fidusen jo, at kattene selv blander lidt ad gangen over en længere periode.

Forresten viser Mandy slet ikke “interesse” for bakkerne, nu hvor der er træpiller i.

[quote=Ann K;319732]
Men… vi har jo pillefyr og det ideelle for os ville jo være at bruge træpillerne også i bakkerne…
Ikke om vi kan få Leo til at acceptere den ide! NIKS!!! Heller ikke selv om vi blander…
Desværre…[/quote]

Pillefyrsmanden gav mig det fif at spraye let med vandforstøver over træpillerne - så åbner de let - så aceepterer katten dem bedre.

Det andet virker jo også nærmest som et fakir toilet:-)

Åh ja Hanne… men når det får en næsten hysterisk renlig kat til som desperat nødløsning at tisse på en avis, så dur det bare ikke :frowning:

Med WBLC gjorde vi det, at de to åbne bakker blev fyldt kun med det, mens den lukkede indeholdt bentonitgrus, der meget meget langsomt blev blandet med WBLC - første gang vist i forholdet “almindelig opfyldning med grus” + ½ liter WBLC… selv dér studsede Leo, men accepterede det dog. Det gjorde hun ikke med træpillerne… Det var lidt med at have is i maven den dag, hvor alle tre bakker kun indeholdt WBLC - heldigvis ville Leo bruge gruset :slight_smile: