Jeg troede at grus for den største del var det samme. 2 valg i 2 forskellige kategorier dog. klumpende og ikke klumpende, og grus eller natur-produkt.
Hvad de gjorde var så sådan ca. ens forskellen var pengene og duften.
Gud hvor tog jeg fejl!
Jeg har så købt 32 kg. TOPSY kattegrus fordi jeg har brugt grus som en vanvittig de sidste dage.
Det skulle efter sigende dufte og være klumpende…ja godmorgen min bare!
Det STØVER som en i helv… der er lyserødt støv overalt i mit badeværelse efterhånden. Til det store er det fint nok. Men det vådt…
Der kommer en liiiiiiille bitte våd plet ovenpå. Tisset fiser direkte gennem gruset og ligger og sejler rundt i bakken UNDER gruset. Det suger det ikke engang op!
Næste gang jeg skal bruge en masse grus, så bliver det i hvert fald ikke TOPSY - selvom det var et nødkøb. Så må jeg bruge de sure penge på dyrt grus i stedet for.
Støvet fra TOPSY er så tæt at det har sat min astma igang de seneste 2 dage, og Cheops går også og hoster en del. Jeg tror det er en god ide at skifte over til ikke-støvende grus så hurtigt som muligt.
Køb IKKE TOPSY under nogen omstændigheder! Værre grus har jeg da aldrig oplevet!
Topsy kattegrus klumper ikke - det lover det faktisk heller ikke, at det gør;-) - derfor suger det ikke urinen. Det (og andre ikke-klumpende grusmærker) er supergodt til killinger i den alder, hvor de smager på gruset.
Hvis du vil købe et forholdsvist billigt grus, der ikke støver alverden og klumper lidt, er det klumpende kattegrus fra Fakta værd at prøve.
det klumpende fra fakta er hvidt, det er et okay grus, men heller ikke mere…jeg har brugt det i flere år, inden jeg prøvede extreme classic og jeg skifter ALDRIG tilbage…
Jeg har været hele striben af billige “klumpende” grus’ igennem, før jeg bestemte mig for hvilket mærke der var bedst & mest økonomisk.
Af de helt billige vil jeg sige at du skal gå efter Aldi’s grå grus - det er IMO det bedste af de helt billige.
Dog måler det sig jo under ingen omstændigheder med de helt gode typer grus!
Jeg testede flere forskellige slags grus, bla. Aldi’s, Fakta’s, Føtex’, Olivers mf. og til sidst testede jeg EverClean.
Alle grusmærkerne, lavede jeg mit eget lille skema over, med klumpeevne, lugt gener, forbrug og pris.
Hvad jeg til sidst kom frem til var, at det kún kunne betale sig for mig at købe EverClean!
Det skel hertil siges at jeg køber en hel palle ad gangen & har en rigtig god pris på det!
Sammenlignet med f.eks. en hel palle Olivers kan det faktisk bedre betale sig for mig at bruge EverClean - også selvom det er dyrere end Olivers, men simpelthen fordi at der bruges langt mindre grus!
Jeg køber Coops klumpende grus Catz.
Jeg er meget tilfreds med det, det klumper godt, og støver ikke i hele stuen. Buster har heller ikke nogen klager på det. Han bruger altid bakken så lidt som muligt, han foretrækekr at bruge ude-toilettet i haven.
Men når han bruger bakken indendørs er Catz faktisk et godt produkt.
Jeg køber det i Kvickly til 28,95 for en sæk. Kan ikke huske hvor meget der er i sækken, men en sæk passer lige til Busters bakke.
Jeg har også prøvet diverse kattegrus fra supermarkederne, nu hvor jeg er på SU. Men jeg må stadig sværge til Extreme Classic - det er altså en klasse for sig selv! Vi er pt 3 katte i en lille lejlighed, og man kan ikke lugte der er kat - jeg er bare så super lugt absorberende og klumper som en drøm!
Og ja, det er en dyr grus, men den er drøj i brug!
Jeg forsøgte mig - i forbindelse med at en katteejer som jeg skulle ud og hjælpe klagede over en tislugt i hendes hus og jeg ikke mente det var katten men gruset - med det billige røde ikke klumpende, som hun brugte.
Fy for pokker - jeg kunne virkelig ikke leve med den lugt selv.
Det stank efter en kat havde været derinde, og så skulle det skiftes allerede. Jeg lod det så ligge en dag, som ejeren gjorde - og tænk sig - det var ikke katten, der var urenlig - det var hendes grus, der var så dårligt, at det stank.
Jeg kunne virkelig ikke have indekatte med sådan et grus.
Det lærte jeg:-)
Det billige ikke klumpende grus bør man, efter min mening kun bruge mens man har killinger …Og hold op, det er en pestilens de uger det står på. Sidst jeg havde killinger tømte jeg deres killingebakker 5 - 6 gange i døgnet …Og pludselig var det billige grus MEGET dyrere end det dyre
Jeg kører selv på den aller sidste mængde grus - det var meningen, at vi skulle have haft med hjem fra MaxiZoo i lørdags, men bilen endte i en kampsten i Nærum og måtte hjem med Falck. Så jeg vil smutte en tur hen i Sundby Dyrehandel på Tingvej efter eksamen i morgen, og se hvad de har af midlertidige løsninger. Og der er da flere andre heromkring; Amager Centret (dog ret lille) og nordlige Amagerbrogade.
Det røde grus er altid ikke-klumpende, så klart du har det problem Lidt ærgeligt at stå med 32 kg… Det eneste 'supermarkeds"-kattegrus, jeg har prøvet, er det klumpende fra Irma, der er rent bentonitgrus. Det var kun for at vænne Amira til lidt grovere kattegrus i sin tid. Det fungerede egentlig OK. Men vil hellere se, hvad dyrehandleren kan byde på, indtil vi får bilen tilbage.
Mht grus: Det første år brugte jeg den grustype, som Gia var vant til: Faktas klumpende. Der ligger en Fakta meget tæt på, så selvom jeg ellers slet ikke handler der, så var det nemt at hente 2 sække ad gangen.
Siden har jeg ved venners hjælp (tak!) købt f eks Extreme Classic på tilbud (eller GM eller lignende), og det er helt klart bedre.
Så var der den ene gang, hvor jeg tog en bus i ca 1½ time ud til Virkholm og købte 3 16-kgs sække ExC: 1 sæk i rygsækken og 2 i rullekufferten - det var godt nok en tørn at få det fra busstoppet i Gothersgade og hjem!
Tricket med et vred gratis-aviser i bunden af bakken kan jeg tilslutte mig.
Vel er der folk, der tager sig til hovedet over min måde at “pakke” bakken på, men det fungerer bedst for både kattene og mig.
Den bliver foret med en bakkepose str XL, så kommer der 10-20 24-timer-avisen i, og så grus. Når den øverste avis er kradset op, fjerner man den bare, og voila, frisk bund igen.
Når alle aviser er brugt, er gruset også, og så tager man bare posen op, binder for og lægger den i en ekstra affaldspose, vasker bakken, så den er klar til en ny “pakning”.
Den bliver foret med en bakkepose str XL, så kommer der 10-20 24-timer-avisen i, og så grus. Når den øverste avis er kradset op, fjerner man den bare, og voila, frisk bund igen.
Når alle aviser er brugt, er gruset også, og så tager man bare posen op, binder for og lægger den i en ekstra affaldspose, vasker bakken, så den er klar til en ny “pakning”.[/quote]
Hvor køber du de bakkeposeer henne?? Det lyder godtnok smart og praktisk.
Hvor store er de??
[quote=Vivi_Fletcher;319183]Jeg har endnu ikke fundet grus fra supermarkeder, der var blot acceptable. De er alle for ringe og uudholdelige at bruge.
Gry - jeg tilbød da at tage grus med til dig forleden, da jeg selv skulle hente, hvorfor slog du ikke til der? :-)[/quote]
Tjae.
Nu er jeg jo på kontanthjælp, og har lige brugt omkring 3000 kr. jeg ikke havde på syge katte. Så 100 kr. for grus var lige hvad jeg kunne have råd til. Ikke de der 600-800 som div. skal have for mange sække godt grus.
Jeg ville MEGET gerne have slået til for jeg vil rigtig gerne prøve det der porta-pine-halløj som anndorrit sælger…men når pengene ikke er der så er det en smule svært
[quote=Mig og Mille T;319256]Hvor køber du de bakkeposeer henne?? Det lyder godtnok smart og praktisk.
Hvor store er de??[/quote]
De kan købes i harald nyborg. Praktiske? Nej. Jeg har brugt dem, og selvom jeg kom en avis i bunden, så fik de alligevel krædset posen i stykker. Så er den altså alligevel ikke meget værd.
Nu er jeg jo på kontanthjælp, og har lige brugt omkring 3000 kr. jeg ikke havde på syge katte. Så 100 kr. for grus var lige hvad jeg kunne have råd til. Ikke de der 600-800 som div. skal have for mange sække godt grus.
Jeg ville MEGET gerne have slået til for jeg vil rigtig gerne prøve det der porta-pine-halløj som anndorrit sælger…men når pengene ikke er der så er det en smule svært :([/quote]
Men som du sikkert har fundet ud af, er det billige grus dyrt i længden.
Du er velkommen til at købe en enkelt pose af mig, hvis det er. Men det er ikke Porta Pine jeg bruger, jeg bruger Professional Classic
[quote=Mig og Mille T;319256]Hvor køber du de bakkeposeer henne?? Det lyder godtnok smart og praktisk.
Hvor store er de??[/quote]
I enhver dyrehandel - Poppi, Maxizoo etc. Det er et Trixie-produkt, og fåes i str. alm. og XL.
Skal nok finde målene på poser og min bakke (med opklappelig front fra Maxizoo), men jeg er syg og forkølet i disse dage.
Da mine fladsnuder (især exo Leise) elsker at skrabe meget efter sig, er aviserne et hit. Helt frisk bund giver også mindre lugt.
Alm. aviser i det lille format, der nu er det mest udbredte, kan jo fint bruges. Jeg benytter mig blot af overfloden af gratisaviser.
Fundet: http://www.trixie.de/ebookSWDK/index.html#/298/
I Trixies svensk/danske katalog har poserne hhv nr 4043 og 4044.
Og som sagt, med en god stak tynde aviser funker det fint her. Måske er det en fladsnude-ting