Westie-klub, Kbh og omegn?

Som beskrevet andetsteds herinde, lufter jeg for tiden en sød og energisk “lille” Westie nogle gange om ugen.

Det viser sig, at han er umådelig glad for at møde andre hunde, og glad for at lege med dem. De henter pinde eller sten, og han spæner bare glad med, og gøer glad efter mere!

Nogle af de hunde, han møder, er enten for store, for små, for aggressive eller nervøse til ham - han er en stærk ældre herre, og som ejeren af en af hans få legekammerater sagde, da jeg nævnte en evt. Westie-klub: Han ville sgu da tage føringen og blive sheriffen med det samme :smiley:

Det er jeg nu ikke helt sikker på.
Men til gengæld er jeg sikker på, at han ville være utroligt glad for at komme i en eller anden form for lege-klub for hunde i samme kaliber, så at sige.

Kender I noget til noget i den dur?

Selv kom jeg lidt i den lokale boxer-klub under DKK, men det er tilbage, da jeg var teen…

Findes der lege-klubber?
For terriers?
For Westies?
Noget?

Nej, der findes intet af den slags…

DKK har specialklubber for diverse racer/racegrupper. Nogle af disse klubber har klbdage, hvor medlemmerne og deres hunde mødes… Måske man kunne finde medlemmer i nærområdet, som kunne være interesseret i at arrangere en “legetime” for hundene ind i mellem…

Du kan evt. også spørge på hundegalleri. Der er gratis oprettelse på alle gallerierne indtil d. 15. :slight_smile:

Tak for de konstruktive forslag :slight_smile:

Ann, hvad med agility-træning - hvilket regi foregår det i?
Det slår mig, at når nu vuffens madmor er så bekymret for kontakt med andre hunde, så er agility-træning - så vidt jeg forstår, så går det ud på et samarbejde mellem hund og ejer om udfordrende lege-opgaver for hunden - måske det helt rigtige, hvs vuf skal have det lidt sjovere.

Jeg ville aldrig byde en gammel hund at gå til agility!
Dise dyrker det heller ikke længere…

Hvad med at kontakte Dansk Terrier Klub og hør hvad de evt kan byde af events for racen, nogle klubber har medlemsmøder hvor man går ture til stor fornøjelse for både ejer og hund. Desuden er det nok rette regi at henvende dig til når det kommer til en race som terrier hvor kyndige ud i racen vil kunne hjælpe meget bedre end vi kan her på forummet :slight_smile:

Nej, men nu er Dise jo også godt brugt, i den bedste betydning. Ham her er lidt stiv i ryggen, men fuld af energi.
Er der ikke “enkel agility” f eks for begyndere - eller “seniorhund”-agility?
Jeg kunne nemlig lige se de to, meget energiske begge, more sig herligt med de enklere opgaver.

Nej… en hund som er lidt stiv i det skal ikke hoppe rundt på en ag-bane! det er synd…

Men Camillas forslag med terrierklubben er nok det bedste…
Eller at du laver aftaler med de hunde I møder på jeres ture, så I mødes på bestemte tider og steder… Det har vi altid brugt.

[QUOTE=MiSi;771734]Nej, men nu er Dise jo også godt brugt, i den bedste betydning. Ham her er lidt stiv i ryggen, men fuld af energi.
Er der ikke “enkel agility” f eks for begyndere - eller “seniorhund”-agility?
Jeg kunne nemlig lige se de to, meget energiske begge, more sig herligt med de enklere opgaver.[/QUOTE]

Jeg kan godt forstå hvorfor Ann skriver som hun gør med henblik på agility, for agility er en “hård” sport forstået på den måde at man starter fx ikke en hvalp op på det og man venter også med at begynde på at dyrke det helt før hunden er færdig udvokset for sporten kræver rigtig meget af hundens fysik. Og når man begynder på så ja begynder man i det små for ikke at ødelægge fx ryggen men langsomt træne hundens muskler op til dette så de støtter ryggen og hund/ejer lærer hvad tempoet skal være så hunden ingen skader får.

En så gammel hund som den westie du omtaler vil jeg aldrig byde at starte på agility, for de hop og stræk der skal laves er dens krop ikke længere gearet til. :frowning:

Selv de hunde som er på DKKs agilitylandshold bliver taget ud inden de bliver for gamle, simpelthen for at undgå at de bliver skadet :slight_smile:

Ja, lege-aftale lavede jeg med en i sidste uge, hun SMSer mig så, når hun går derover med sin legeglade vuf.
Tjekker terrier-linket, tak :slight_smile:

Men der er jo rally - det kunne måske godt være en mulighed.
En westie er i øvrigt ikke det letteste at dyrke agility med. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver store motivationsevner hos føreren :slight_smile:

[QUOTE=Else;771976]Men der er jo rally - det kunne måske godt være en mulighed.
En westie er i øvrigt ikke det letteste at dyrke agility med. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver store motivationsevner hos føreren :)[/QUOTE]

Det er stadig en gammel let overvægttig vappe Else…
Dise kan heller ikek klare rally på et vist niveau længere… hun har gigt i forpoterne og kommer let til at halte, hvis hun skal springe for meget… også selv om det er små spring.

[QUOTE=MoMo;771737]Jeg kan godt forstå hvorfor Ann skriver som hun gør med henblik på agility, for agility er en “hård” sport forstået på den måde at man starter fx ikke en hvalp op på det og man venter også med at begynde på at dyrke det helt før hunden er færdig udvokset for sporten kræver rigtig meget af hundens fysik. Og når man begynder på så ja begynder man i det små for ikke at ødelægge fx ryggen men langsomt træne hundens muskler op til dette så de støtter ryggen og hund/ejer lærer hvad tempoet skal være så hunden ingen skader får.

En så gammel hund som den westie du omtaler vil jeg aldrig byde at starte på agility, for de hop og stræk der skal laves er dens krop ikke længere gearet til. :frowning:
[/QUOTE]
Tusind tak for perspektiveringen.
Jeg ved ikke meget om agility-træning, tænkte bare, at enkelte dele kunne være sjove for hund og ejer.

[QUOTE=Else;771976]Men der er jo rally - det kunne måske godt være en mulighed.
En westie er i øvrigt ikke det letteste at dyrke agility med. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver store motivationsevner hos føreren :)[/QUOTE]

Rally??
Tak for tips om Westiens karakter generelt - jeg kender meget lidt til terriers.

[QUOTE=Ann K;771983]Det er stadig en gammel let overvægttig vappe Else…
[/QUOTE]
Han vejer 12 kg og Dr Dyr mener, at han bør smide 2. Ellers er han en meget glad og energisk hanhund med en gammel rygskade, han har tit dårlig mave, men er ved godt mod og meget glad for andet hundeselskab.

Jeg lytter :slight_smile:

[QUOTE=Else;771976]Men der er jo rally - det kunne måske godt være en mulighed.
En westie er i øvrigt ikke det letteste at dyrke agility med. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver store motivationsevner hos føreren :)[/QUOTE]

Jamen Else, Rally er jo en blanding af lydighed som nok ville være en god leg for sådan en gammel westie men også agility er en del af elementet så nej det ville jeg ikke engang foreslå til så gammel en hund. Det er vigtigt at have hundens alder med i mente og selv rally kræver altså at fysikken er i tip top på sådan en hund :frowning:

Man kunne måske tage den del af aguility der handler om lydighed, og sortere de øvelser fra der kræver meget fysisk.
For at motivere Mirea/ejer til træning, mere end hunden måske? (det er jo nogle gange også nødvendigt for os mennesker :høhø:)
Jeg tænker at det at gå target, gå gennem en ring eller i samme stil ikke er krævende fysisk for ham? :slight_smile:

Okay, jeg har kun prøvet lydigheds-rally (som afveksling til vores almindelige agility - så derfor var der ingen spring :wink: ).

Mirea, en terrier gider ikke hoppe og springe, bare fordi man siger det. Den skal selv have lyst. Jeg har i flere år trænet sammen med en cairn terrier, og dens ejer har virkelig måttet gøre sig umage for at gøre agilitien interessant for hunden, men nu er det lykkedes vældig godt. De er dog stadig nødt til at stoppe mens legen er god. Man bliver ikke ved igen og igen med samme øvelse med sådan en hund. Det er meget forskelligt fra fx bordercollierne, der er overivrige efter at få lov at gøre, hvad ejeren beder dem om. :slight_smile:

Der er ingen lydighed i agility… ikke andet end at hunden skal blive hos føreren og holde kontakten… Lydighedstrænede hunde er elendige agilityhunde :slight_smile:

Men man kan da gå til noget almindelig lydighedsræning… det kan hunden sikkert udmærket klare.

Ann - Okay… Jeg ved ikke rigtig noget om det, har aldrig trænet det selv :slight_smile:

[QUOTE=Eife;772085]Man kunne måske tage den del af aguility der handler om lydighed, og sortere de øvelser fra der kræver meget fysisk.
For at motivere Mirea/ejer til træning, mere end hunden måske? (det er jo nogle gange også nødvendigt for os mennesker :høhø:)
Jeg tænker at det at gå target, gå gennem en ring eller i samme stil ikke er krævende fysisk for ham? :)[/QUOTE]

Så vil jeg hellere sige at så er det nemmere at blot gå til ren lydighedsklasser end at kigge på agility eller rally :slight_smile:

Men så er jeg også så mærkelig skruet sammen i mit hoved at jeg er af den mening at lydighed og træning af lydighed er noget der bør være mellem hund og ejer, i det at lydighed faktisk er øvelser der går ud på at hunden lærer at det er EJER der er floklederen :slight_smile: