Dette er en gammel engelsk opskrift, som jeg har arv et fra min moster, der havde den med hjem fra England i sin tid… Den er IKKE fedtfattig!!! Men god!
Tilbehøret kan man lave som man vil… jeg giver et bud på, hvad jeg har serveret fasanen med…
Fasan:
2 fasaner
3/4 l. piskefløde eller i disse tider ½ l fløde og 2½ dl skummet mælk.
2 spsk ribsgele
Saften af en lille citron
2 spsk Roquefortost
Salt og peber
Smør til stegning
Del fasanerne i halve og steg dem i en jerngryde eller tykbundet gryde. Når de er godt brune på begge sider tilsættes fløden. Det kan ikke nytte at spare her, og det skal være piskefløde. Når fløden koger tilføjes ribsgele.
Herefter simrer fuglene i ca. 35 min. Når de er møre, tages de op og anrettes på et fad, der holdes varmt. Sovsen skummes derefter for fedt (for at undgå den lidt vamle smag, smørfedtet kan give).
Sovsen koges ind til det halve – så sørg for at der er rigeligt til at starte med. Herefter smages til med Roquefortost, ribsgele og citronsaft samt salt og peber fra mølle. Hæld sovsen over fuglene og server.
Portvinskogte perleløg:
4 dl rød portvin
100 - 150 perleløg, evt friske , men frosne er helt fine også (og så slipper man for at pille dem )
Portvinen koges ind til det halve og perleløgene koges lidt møre i vinen. Vinen skal til slut karamelisere omkring løgene.
Ovnstegte kartofler:
Kog en passende mængde små kartofler næsten møre… pil dem… læg dem i et ildfast fad med lidt vand i bunden, drys med timiankviste og sæt i ovnen til de er gyldne og gennembagte…
Officielt er den vist til 4 personer… her i huset plejer jeg at sige en (lille) fasanhøne pr person… mens en fasankok godt kan deles…
Glemte to ting…
Fasanen parteres inden serveringen… man kan gøre det inden stegning…
og
Bemærk at der bruges Roquefort ost og ikke Gorgonzola!
roquefort er lidt mere “stram” i smagen, så vær forsigtig når saucen smages til…
Resten af osten serveres som dessert evt med kvædesyltetøj eller med en rå æggeblomme og et skvæt rom… gerne med et glas sherry eller portvin
(Eller også har man en mand, der jublende konstaterer at man har roquefort i huset og skynder sig at guffe “overskuddet” til frokost )
Jeg lavede retten igår… og - det er den bedste SOVS, jeg har lavet i rigtig mange år!!! Nujj… vi sad fire mennesker og var helt enieg om at skidt med alt det andet, der skulle bare være sovs og kartofler, så ville vi være glade
Når I hælder fløden som fasanerne koger i over i en gryde for at koge den ind og tilsmage, så husk lige at si den, så evt snask, skum og andre urenheder ikke kommer med i den færdige sauce…
Spændende opskrift, jeg lavede den i aftes det var rigtig lækkert. Jeg lavede dog en fejl, og det var at holde fasanen varm i ovnen, imens jeg lavede sovsen. Den blev lidt tør af det, eller jeg tror i hvert fald det var derfor den var tør…
Sovsen var rigtig lækker, men man skal være varsom, det der rokkefår er noget skrap noget - er slet ikke til sådan noget stærk skimmelost, men til sovs smagte det faktisk rigtig godt!
Så jeg vil gerne anbefale den, det er en lækker ret. Ja ja, at koge en fugl i piskefløde, det kan jo ikke være helt dårligt
Mon ikke man kan lave retten med andet kød end fasan, tænker jeg? Kylling måske?
Sjovt, skifter du fasanhøne ud med svinemørbrad, så har du en af vores yndlingsopskrifter her i huset (som jeg i øvrigt regner med at servere til Caspers fødselsdag i morgen, sammen med ovn bagte rodfrugter)
Camilla - Det gør vi i hvert fald Laver det med andet kød…
Edit: Ps., vi omvikler gerne mørbraden med bacon inden
Endelig ikke holde fasanen varm i ovnen, nej! Den bliver, som du opdagede, tør og kedelig.
“Anrettes på et fad, der holdes varmt” betyder, at fasanerne lægges på et forvarmet fad og dækkes med først stanniol og dernæst et viskestykke… På den måde holdes de varme og man holder saften inde i fuglen…
Man skal jo tænke på at fasan er et meget magert stykke fuglevildt og normalt ville man dække den med enten bacon eller et spæknet, netop for at undgå at kødet tørrer ind under tilberedningen (stegeso eller ovn)…
Men Camilla… jeg havde advaret om roquefort’en… det er ikke en blød og mild gorgonzola eller danablu!
Jeg kan ikke selv lide sådan nogle mug-oste… men til saucer er de simpelthen forrygende!
Ja, det var lidt ærgerligt med fasanen, men så ved jeg det til en anden gang. Jeg har aldrig lavet fasan før, har kun kendskab til fasaner i trafikken, hvor de er en pestilens fordi de “kamikazer” ud foran diverse motorkøretøjer. Jeg har fået smadret én forskærm på en motorcykel på den bekostning - så føltes godt endelig at få hævn over fasanen! :muhaha2:
Uhm, svinemørbrad lyder også godt, hvordan laver du det Eva? Tænker på hvor længe den skal have i gryden osv? Laver du det helt ligesom denne opskrift? Med Rokkefår?
Ja, man kan vel godt bruge svinemørbrad…
Jeg ville bestemt ikke bruge kylling, der nok er noget nær det mindst smagende kød, man kan forestille sig
MEN - man skal lige huske at det ikke er samme opskrift i det øjeblik man skifter kødet ud!! Dvs at smagen heller ikke er den samme…