Mmm,det var rigtig dejligt med lidt ny inspiration til maden !!
Når i nu er igang,er der så nogen der har en (nem) opskrift med pasta og laks ?
ahhh jeg synes nu 33 % fløde i en suppe er temmelig meget
[quote=Hanne N;88994]Mmm,det var rigtig dejligt med lidt ny inspiration til maden !!
Når i nu er igang,er der så nogen der har en (nem) opskrift med pasta og laks ?[/quote]
Ravioli fyldt med ricottaost med hakkede krydderurter… Kog pastaen al dente… tilsæt mornayssauce og røget laks… varm igennem… hertil en rucculasalat med olie/eddikedressing og pressede hvidløg og et godt brød. Og et godt glas kølig hvidvin
Og så en opskrift til alle jer, der lige som jeg heller ikke kan lide selleri
Men denne her er altså god!!!
Sennepsmarineret oksekød med selleri/æblesovs og rodfrugtmos.
Oksekød i strimler marineres i 2- 3 spsk dijonsennep i et par timer… steges på panden.
Sovs:
1 knoldselleri skrælles og skæres i tern ca 2.5x2.5 cm, 4 store faste æbler skrælles og skæres i tern. 2 tsk mandelolie (rapsolie kan også bruges) opvarmes og man svitser hurtigt selleri, tilsæt æbler når sellerien begynder at virke lidt blød ved tryk… det hele vendes nogle gange, hvorefter der tilsættes 1 spsk dijonsennep, ½ tsk estragon og ½ - 1 l grøntsagsboullion… koges op og jævnes evt med maizena.
Mos: kogte rodfrugter (skorzonerod, kartoffel, jordskokke, gulerod, pastinak, hvad man nu har lyst til) moses - der må gerne være klumper.
Som sagt kan jeg ikke lide selleri, men denne her ret, den smager ikke af selleri!
Vores yndlingsret, som vi har fået i aften, er rødvinskogt svinemørbrad med flødesauce og kartoffelmos:
1 svinemørbrad
1 bunke champignoner eller andre svampe
1 pakke bacon i tern eller strimler
½ flaske rødvin
½ l. fløde
Maizena jævner
Kartofler
Mælk
Smør
Svits bacon og champignoner i stykker. Tag dem op af gryden og læg svinemørbraden i og brun den på alle sider. Når den er brunet hældes en ½ flaske rødvin ved. Mørbraden koger i rødvinen under låg i ca. 25-30 min. Vend den halvvejs i forløbet. Imens koges kartoflerne.
Tag mørbraden op og pak den ind i stanniol. Tilsæt fløden til rødvinen i gryden. Tilsæt maizena-jævner til saucen er tilpas tyk. Tilsidst tilsættes champignon og bacon og det hele varmes godt igennem. Mos imens kartoflerne med mælk og smør og salt og peber.
Det er simpelthen en KONGE-ret! Det smager så englene synger! Det er godt nok ikke specielt fedtfattigt, men pyt, det kan det jo ikke altid være.
[quote=Celina;88892]Jeg er i øjeblikket lidt vild med en pasta med tomatsovs som en Italiensk tvkok lærte mig da vi var i Napoli.
Og den er så nem og man tror det er løgn.
Olivenolie så det dækker bunden af en kaserolle.
1 bk cherrytomater som skæres i halve
Oregano, salt, peber og hvidløg
Olien varmes op, tomater kommes i, der tilsættes krydderier og lade det simre til tomaterne næsten er udkogte.
Serveres over friske fuldkorns pastapenne med friskhakket persille.
Efter ønske kan man evt tilsætte bacon, skinke, flute, eller som vi gjorde sidst - kyllingestrimler
Hvis der er mere sovs tilbage kan resterne bruges til hjemmelavet hvidløgsflute til dagen efter - MUMS![/quote]
Det lyder faktisk rigtig godt og nemt, det må vi prøve herhjemme en dag
[quote=nifol;88172]Hej Allesammen Jeg er en af dem som ikke er særlig opfindsom i et køkken-høhø.Gemalen mener ikke at et kattefora kan bruges til noget som helst hvilket jeg jo bestemt ikke er enig med ham i. -rulleøjne
Kunne derfor godt tænke mig om i ville hjælpe med jeres yndligsopskrift som ikke tager alt for lang tid at lave.(3 børn på 5 år,3år og 2 måneder) giver ikke så meget tid nemli.
Så kan jeg igen give ham en god grund til at være på nettet:) Hilsen Ninna[/quote]
en af mine “hitter” hos andre er
til 4 Personer:
4 kyllingebryst
4 bananer
2 peberfrugt
250 ml creme fine 7 %
1 medium glas Mango chutney - stærk, medium eller mild efter smag
salt og peber
læg kylling i et fad og krydder med salt og peber.
Skær baner i ca 1 til 1½ cm tykke skiver og læg oven på kød sammen med peberfrugt, som er skåret i strimler.
Hæld Chutneye over og fordel ud - hæld creme fine “fløden” hen over det hele
sæt i ovn ved 200 grader i 50 min.
Serveres med ris og salat
Bon appetit
Hilsen Heidi
[quote=Con Meo;89056]en af mine “hitter” hos andre er
til 4 Personer:
4 kyllingebryst
4 bananer
2 peberfrugt
250 ml creme fine 7 %
1 medium glas Mango chutney - stærk, medium eller mild efter smag
salt og peber
læg kylling i et fad og krydder med salt og peber.
Skær baner i ca 1 til 1½ cm tykke skiver og læg oven på kød sammen med peberfrugt, som er skåret i strimler.
Hæld Chutneye over og fordel ud - hæld creme fine “fløden” hen over det hele
sæt i ovn ved 200 grader i 50 min.
Serveres med ris og salat
Bon appetit
Hilsen Heidi[/quote]
DET lyder spændende … gad vide om jeg kan få min datter til at spise det :sshh:
smil…ja her i huset er der ikke noget som hedder " det kan jeg ikke lide" - og sjovt nok blander forældre sig uden om, så har jeg ingen problemer med børn her - og vi spiser ekstrem meget anderledes mad…
husk på - at børn er ikke født kræsne, det er noget de bliver… og så plejer forældre at flyve op af deres stol…:p-høhø:?:)
Hilsen Heidi
[quote=Con Meo;89060]smil…ja her i huset er der ikke noget som hedder " det kan jeg ikke lide" - og sjovt nok blander forældre sig uden om, så har jeg ingen problemer med børn her - og vi spiser ekstrem meget anderledes mad…
husk på - at børn er ikke født kræsne, det er noget de bliver… og så plejer forældre at flyve op af deres stol…:p-høhø:?:)
Hilsen Heidi[/quote]
Min datter har altid været kræsen, så måske er det noget de lærte hende oppe på fødeafdelingen ( man hører såå mange dårlige ting om Næstved Sygehus :sshh: )… og nu, snart 16 år senere, er det ihvertfald ikke blevet bedre :S
Men den opskrift skal afprøves på et eller andet tidspunkt
Den er såååå nice. Du fortryder det ikke