Yndlingsopskrift?

Hej Allesammen Jeg er en af dem som ikke er særlig opfindsom i et køkken-høhø.Gemalen mener ikke at et kattefora kan bruges til noget som helst hvilket jeg jo bestemt ikke er enig med ham i. -rulleøjne

Kunne derfor godt tænke mig om i ville hjælpe med jeres yndligsopskrift som ikke tager alt for lang tid at lave.(3 børn på 5 år,3år og 2 måneder) giver ikke så meget tid nemli.

Så kan jeg igen give ham en god grund til at være på nettet:):slight_smile: Hilsen Ninna

Snakker vi desserter, hovedretter eller noget helt andet :?

Der er mange ting man kan lave på ingen tid.

Fx. kan man lave ris med kyllingstrimler stegt med lange peberfrugter, gulerodsstænger, squash og nogle krydderier.

Man kan lave chili con carne, hakket oksekød med løg og bønner i tomatsauce tilsat noget chili. Passer også med ris

Nemme kartofler kan være at skrælde dem og skære dem i både, bage dem i ovnen med lidt olie og fx oregano på (salt og peber også). Det tager ca 50min ved varmluft 180grader. Eller blot nogle frosne pommesfrites i ovnen også. Det er lige til, de skal bare ind i ovnen og passe sigselv. Hvis det er friske kartofler kan du putte kyllingelår også og lave en salat til.

Nogle gange køber jeg lammeculotte og skærer dem i tynde skiver - presser hvidløg og salt og peber på - steges super hurtigt på panden. Kan spises både med pommesfrites, eller ris eller kogte kartofler med bearnaise-sauce og salat til.

Linsesuppe er også nemt, grønne linser koges med ris og et løg skåret i 4 stykker. Tilsæt grønsagsboullion og spidskommen. Efter 30min kan det blendes og spises med brød til.

Pitabrød med kebab eller tun eller kylling kan også laves super nemt og hurtigt :slight_smile:

Fisk kan bages i ovnen ret nemt også og kan spises med fx flødestuvet spinat eller salat eller andet…

Kødsovs med en eller anden form for pasta eller ris eller kartofler.

Gulash er også nemt.

Mit farvoritmad er nemt: Det de andre laver:-)

For tiden er vores yndlingsret en kartoffel/porresuppe

Til 2 personer:

200 g kartoffel i tern
2 porrer i skiver
1 fed hvidløg
Frisk timian
½ l boullion
muskatnød
Salt
Peber
2½ dl Creme Finé

Kartofler og porrer svitses i gryden og boullionen tilsættes. Nogle kviste frisk timian og et fed presset hvidløg tilsættes og det hele bringes i kog og koger i 15 minutter. Timiankvistene fiskes op og Creme Fine tilsættes og der smages til med salt, peber og revet muskatnød.

Opskriften siger egentligt madlavningsfløde, men jeg foretrækker creme finé, hvilket også får rettens fedtenergiprocent til at se mere fornuftig ud.
Kan serveres med stegt bacon, hvis man er til det, og ellers smager det dejligt med grovflutes eller ciabatta til.

den nemmste ret jeg laver her hjemme og som mine drenge og mange andre kan lide.

er kyllingeguf, som Danni kalder den…

fedtstof på en stor pande, hvidløg og andre krydderier som skal svistes, så som karry og chillie, så kyllingekød stykker (små stykker) brunes, så grønsager efter eget valg, det bedste er råvare… peberfrugter, når det er brunet, kommes der en lille smulge vand ved…

Så sætter du pasta over, vi plejer at får sløjfer… når de er kogt, holdes de over kødet og det hele blandes, skal de ære ekstre godt hældes der fløde over…

det er guf

[quote=Hanne P;88297]den nemmste ret jeg laver her hjemme og som mine drenge og mange andre kan lide.

er kyllingeguf, som Danni kalder den…

fedtstof på en stor pande, hvidløg og andre krydderier som skal svistes, så som karry og chillie, så kyllingekød stykker (små stykker) brunes, så grønsager efter eget valg, det bedste er råvare… peberfrugter, når det er brunet, kommes der en lille smulge vand ved…

Så sætter du pasta over, vi plejer at får sløjfer… når de er kogt, holdes de over kødet og det hele blandes, skal de ære ekstre godt hældes der fløde over…

det er guf[/quote]

Det lyder rigtig lækkert :smiley: Det skal serveres her snart

Kartoffellasagne…kødsovs og kartofler i lag toppet op med ost.

Kødsovs og spagetti

overskydende kødsovs bruges dagen efter i købte majs pandekager med strimler af peberfrugt, ost, løg og brune bønner. Rulles sammen og varmes i ovnen. Serveres med mere ost og creme fraiche

Gullash suppe/Stew laves som Gullash som skal simre i 2 - 2 1/2 time, så tilsættes kartofler i tern og brune bønner. Måske Chillie, men det afhænger af børnene. Når kartoflerne er møre tilsættes en pose suppeurter. Giv dem 10 min og retten er færdig.

Kogte kartofler.

Dertil bacon i tern der svitses let og så tilsættes hakkede løg. Når løgene er bløde hældes mælk på. Derefter jævnes det og smages til med salt og peber. Ønskes mere smag brug en okseterning.

Den her er nem og også billig: Kyllinge -eller skinkekød, svitset i lidt karry, tilsat en stak snittet hvidkål, gulerødder og hvad man ellers kan lide. Tilbehør: ris, pasta, brød eller hvad man nu har lyst til:

Jeg er ikke så meget til kogte grøntsager, men elsker rå broccoli, hvidkål, blomkål, gulerødder osv.
Den minder vist lidt om Hannes opskrift. :slight_smile:

Jeg ELSKER brandende kærlighed!!!

Jeg laver kartoffelmosen med gulerødder, pastinak og knoldselleri. Så bliver den ikke så tung i det og de børn jeg har serveret den for synes den lidt orange farve er sjov!!
Så tager jeg noget røget kød, som regel flæsk, men min kærestes far er jæger i Sverige så nogle gange får vi det med røget elg, og det smager fantastisk. Nåh, men, så skære jeg æbler ud og putter dem på panden med kødet og når det er færdigt tager jeg det af og laver bløde løg til de voksne, det er ikke altid børnene kan lide sådan alt for meget sammen-smasket noget.

Hmm, ja jeg elsker bare mad i det hele taget… GUF!!

min den nemmeste er ret fedende - men har prøvet den af på børn ( og PP ) og alle elsker den…

fik ideen af Anika

1 pk frosne kartoffelskiver
2 pk skinkestrimler
2 pk cocktail pølser
2 kartoner mornay sovs’
1 pk pizzaost
1 kvart l. fløde

hak pølserne i småbidder og bland med skinken

læg alle ingredisenserne lagvist (3-4 lag) i et rigtig stort ildfast fad - husk at hælde mornay og fløde mellem hvert lag så det fordeles godt under bagningen

sæt i ovnen på 180 i lidt over 1 time

tager MAX 10 min at lave og passer sig selv…

kan spises alene eller til en hakkebøf eller med grøn salat til og smager 100% så englene synger

Tak for de mange gode forslag ,skal helt sikkert have prøvet mange af dem af:):slight_smile:
Den med kødsovsen bruger vi altid som i sidste minuts mad,når vi har glemt at få noget op af fryseren og Bjørn er rimelig træt af kødsovs :tihi:.Altså ikke nemt lige at huske det hele når man har sådan en lille størrelse som Anne.

Min egen yndlingsopskrift er lasange.
500 gram oksefars
3 revne gulerødder
diverse krydderier
Bouilion terning
1 løg
1 morney sauce
1 ds flåede tomater
lasange plader

Det smager altså også mums Hilsen Ninna

[quote=Battlestar;88438]min den nemmeste er ret fedende - men har prøvet den af på børn ( og PP ) og alle elsker den…

fik ideen af Anika

1 pk frosne kartoffelskiver
2 pk skinkestrimler
2 pk cocktail pølser
2 kartoner mornay sovs’
1 pk pizzaost
1 kvart l. fløde

hak pølserne i småbidder og bland med skinken

læg alle ingredisenserne lagvist (3-4 lag) i et rigtig stort ildfast fad - husk at hælde mornay og fløde mellem hvert lag så det fordeles godt under bagningen

sæt i ovnen på 180 i lidt over 1 time

tager MAX 10 min at lave og passer sig selv…

kan spises alene eller til en hakkebøf eller med grøn salat til og smager 100% så englene synger[/quote]

Uhmmm ja den var barerigtig god :savle:
Glæææder mig til hun laver den igen. MUMS!

Jeg er i øjeblikket lidt vild med en pasta med tomatsovs som en Italiensk tvkok lærte mig da vi var i Napoli.
Og den er så nem og man tror det er løgn.

Olivenolie så det dækker bunden af en kaserolle.
1 bk cherrytomater som skæres i halve
Oregano, salt, peber og hvidløg

Olien varmes op, tomater kommes i, der tilsættes krydderier og lade det simre til tomaterne næsten er udkogte.

Serveres over friske fuldkorns pastapenne med friskhakket persille.

Efter ønske kan man evt tilsætte bacon, skinke, flute, eller som vi gjorde sidst - kyllingestrimler :thumbup:

Hvis der er mere sovs tilbage kan resterne bruges til hjemmelavet hvidløgsflute til dagen efter - MUMS!

Og så er her opskriften på en helt fantastisk GRÆSKARSUPPE.
Mængden her giver ca 10 liter, men det er jo muligt, at halvere :slight_smile: - eller fryse ned i mindre mængder, hvis man undlader at tilsætte fløden…

3 store græskar
1 kg gulerødder
1 kg løg
3 l fløde (grambogård øko)
100 g stærk gul karry
25 g Raz eller Hanout tout
3 l hønsefond

Græskærkøddet tages ud, gulerødder og løg skæres i mindre stykker. Alt svitses hurtigt af en i en stor gryde sammen med karryen. Tilsæt fonden og kog til alt er mørt. Purer og tilsæt til sidst fløden. Varm op - må ikke koge!
Server med et godt italiensk brød og et glas hvidvin eller rose…

[quote=Ann K;88921]Og så er her opskriften på en helt fantastisk GRÆSKARSUPPE.
Mængden her giver ca 10 liter, men det er jo muligt, at halvere :slight_smile: - eller fryse ned i mindre mængder, hvis man undlader at tilsætte fløden…

3 store græskar
1 kg gulerødder
1 kg løg
3 l fløde (grambogård øko)
100 g stærk gul karry
25 g Raz eller Hanout tout
3 l hønsefond
[/quote]

Som er … ?? :ups:

Hvor store er de græskar … er det Halloween-størrelse vi snakker om :?

Nej, ikke halloweenstørrelse - så ville jeg nok nøjes med to eller måske endda kun et… men store gode hokkaidogræskar er fine :slight_smile:

Glemte helt at tilføje, at det er lækkert at tilsætte lidt ristede græskarkerner til suppen.

raz eller Hanout tout er et krydderi, som man sagtens kan undvære… måske erstatte med safran… kan købes i en del specialbutikker.

så nu er den der igen med alt den fløde :ups:

Nope… læg lige mærke til, hvor meget fond der er plus al saften fra græskar, løg og gulerødder = ca 7 liter!!!.. så bliver forholdet langt mere rimeligt :slight_smile: Fløden udgør kun ca 1/3 af den samlede mængde suppe… Husk at opskriften er på 10 LITER suppe…
Men naturligvis er det her ikke en slankeret :rolleyes:

Tro mig… jeg kan ikke klare de der tunge fede ting - min mave siger omgående fra! - men denne her, den kan jeg spise! :savle: