Ytringsfrihed på Kattegale

:slight_smile:

Hvordan skal jeg formulere dette, uden det skal opfattes som indledning af en krig :

Hvad synes du om ytringsfriheden på Kattegale ??

Må man sige sin ærlige mening, selv om den ikke harmonerer med alle andres ??

Jeg bliver somme tider misforstået noget så grueligt, fordi et par enkelte brugere mener at jeg skriver noget mellem linjerne.

Det gør jeg nu ikke, men hvordan pokker skal man gøre alle tilfredse med sin måde at have holdninger og sin måde at udtrykke sig på ??

Kan det overhovedet lade sig gøre, at gøre alle tilfredse med det man skriver - og er det meningen med en debat ??

Skal man holde sin mening for sig selv i en debat - eller sidde og pakke alt ind i vat og bomuld for ikke at støde nogen ??

Hvad synes du ??

:slight_smile:

Man må vælge sine kampe:-)
Selvfølgelig man sige sin mening - også selvom den ikke harmonerer med andres - men man vælger selv, hvilke diskussioner man deltager i. Skal man deltage i alle diskussioner? Skal man sige sin mening om alt?

Jeg synes det er strålende med ytringsfrihed, men jeg lige så stor tilhænger af, at der ikke er ytringstvang :slight_smile:

Jeg er osse en person, som sagtens kan misforståes i det skrevne, og omsider er jeg blevet klog nok til at liste udenom de emner. :slight_smile:

Der gælder vel nøjagtig de samme spilleregler som i en hver anden diskussion…selvfølgelig skal du have din mening og selvfølgelig må du udtrykke den, så længe den ikke er personligt krænkende…at være uenig er ikke at være krænkende…hold sproget sobert…igen ikke blive personlig…fx “du fatter da ingen ting, for jeg ved/mener”…osv…det vi også skal huske alle sammen (selv om jeg er ny herinde) :tihi: er at vi mennesker bruger vores kropssprog til kommunikation…det er den største %-del af vores kommunikation i det hele taget, og den er jo væk herinde…det skal vi blot huske og hvis man er i modtager-enden og er i tvivl, må man spørge ind på en ordentlig måde…men jeg mener, at man skal have sin egen mening, man skal have lov til at udtrykke den og selvfølgelig skal man aldrig tie/pakke ind, blot huske måden…bare min mening…:slight_smile:

ytringsfriheden syntes jeg er ok her på kattegale, men desværre er her brugere som tager alting alt for nært og som farer i flint uden at læse hvad der egentligt er skrevet, efter at ha været med her fra den spæde start har jeg jo erfaret hvem disse personer er og derfor undgår jeg tit t deltage i debatter hvor de osse er med eller ihvertfald undgår jeg at kommentere på deres indlæg.

jeg mener helt og holdent at man skal skrive og ytre det man mener, men man skal gøre det på en sober måde og er der noget man har læst som er helt i skoven efter ens mening burde man nok lige læse det igen og tælle til 10 inden man går amok og sender en sviner afsted.
alle har en mening om noget og den mening skal de ha lov at have, for deres mening er hverken mere el mindre forkert end den mening man selv har, den er bare anderledes og sådan er det og det skal vi bare acceptere.længere er den faktisk ikke

som andre osse skriver er der god ytringsfrihed her på kattegale , men ikke ytringstvang og det mener jeg altså at nogle burde tage op til overvejelse inden de kommentere noget i en debat.

[quote=dkkorat;409179]Man må vælge sine kampe:-)
Selvfølgelig man sige sin mening - også selvom den ikke harmonerer med andres - men man vælger selv, hvilke diskussioner man deltager i. Skal man deltage i alle diskussioner? Skal man sige sin mening om alt?[/quote]

:tak:

Og her er jeg så (igen) nysgerrig - og derfor spørger jeg dig :

Mener du, at jeg deltager i alle diskussioner ??

:slight_smile:

Personlig lister jeg uden om de emner hvor jeg VED at jeg kan komme til at brænde fingerne eller blive kraftig misforstået :slight_smile:

[quote=Alice;409189]Jeg synes det er strålende med ytringsfrihed, men jeg lige så stor tilhænger af, at der ikke er ytringstvang :slight_smile:

Jeg er osse en person, som sagtens kan misforståes i det skrevne, og omsider er jeg blevet klog nok til at liste udenom de emner. :-)[/quote]

:tak:

Jamen… jeg er en person, der er levende interesseret i alt, hvad der rører sig i vores samfund - både ude i RL og herinde, da jeg mener at KG er et lille samfund i samfundet.

:slight_smile:

Og for mig er det svært at liste uden for de emner, der interesser mig og hvor jeg føler at jeg kan bidrage med noget.

Den bruger, der opretter en tråd om et emne vil jo gerne have en debat i gang - og selv i den mest harmløse tråd har jeg oplevet at blive misforstået - og så er det altså svært…

:inlove:

Synes man skal sige sin mening, men admin gør det lidt svært herinde nogengange.
Hvis halvdelen af indlæggene i en tråd slettes, kan meningen jo netop gå tabt…

:tak:

Ja, du har fat i noget meget væsentligt dér.

For sidder man overfor hinanden og kan se mimikken, så er det noget helt andet og meget nemmere at undgå misforståelser.

:inlove:

Her har vi vores smilies - som vi så kan prøve at tilsætte, så andre brugere kan se hvad vi mener.

:slight_smile:

Jer er ikke “gammel nok” til at erklære min enighed, så det må ud på denne måde…Johnny: :thumbup: fin formulering…

[quote=Johnny;409201]ytringsfriheden syntes jeg er ok her på kattegale, men desværre er her brugere som tager alting alt for nært og som farer i flint uden at læse hvad der egentligt er skrevet, efter at ha været med her fra den spæde start har jeg jo erfaret hvem disse personer er og derfor undgår jeg tit t deltage i debatter hvor de osse er med eller ihvertfald undgår jeg at kommentere på deres indlæg.

jeg mener helt og holdent at man skal skrive og ytre det man mener, men man skal gøre det på en sober måde og er der noget man har læst som er helt i skoven efter ens mening burde man nok lige læse det igen og tælle til 10 inden man går amok og sender en sviner afsted.
alle har en mening om noget og den mening skal de ha lov at have, for deres mening er hverken mere el mindre forkert end den mening man selv har, den er bare anderledes og sådan er det og det skal vi bare acceptere.længere er den faktisk ikke

som andre osse skriver er der god ytringsfrihed her på kattegale , men ikke ytringstvang og det mener jeg altså at nogle burde tage op til overvejelse inden de kommentere noget i en debat.[/quote]

:tak:

Tak for et godt og klogt indlæg - se der var noget rigtigt der :

Måske kunne man lige spørge ind til, hvad der menes - hvis man synes at det der skrives virker stødende - for modtager forstår ofte indlægget som de vil forstå det - og ikke som det er ment fra afsender.

:slight_smile:

det er jo det…og kærlig satire/ironi (sagt med det smil og det positive kropssprog, der ikke kan ses) kan også ende i noget frygteligt rod…-what, men det kan det jo egentlig også IRL, nu jeg tænker over det…:stuck_out_tongue:

[quote=Buffy;409207]Synes man skal sige sin mening, men admin gør det lidt svært herinde nogengange.
Hvis halvdelen af indlæggene i en tråd slettes, kan meningen jo netop gå tabt…[/quote]

Denne her må jeg lige ha’ forklaret :slight_smile:
Mener du Admins sletter halvdele af tråde ? …Det kan jeg med bestemhed afvise. :slight_smile:

Og her er jeg så (igen) nysgerrig - og derfor spørger jeg dig :

Mener du, at jeg deltager i alle diskussioner ??

:)[/quote]

Det vil jeg så gerne svare på :slight_smile:

Ja, Therese, jeg mener, du deltager i - næsten - alle diskussioner og i visse tilfælde lader til at have en kommentar til - næsten - samtlige - indlæg, andre skriver.

Så du fylder meget i forummet, uanset om du vil det eller ej og uanset om man anser det for være negativt eller positivt :slight_smile:

:tak:

Og det er så her, det bliver svært - for nogen misforstår selv de mest uskyldige indlæg - og tolker dem som værende personligt rettet mod dem.

:slight_smile:

Jamen… jeg er en person, der er levende interesseret i alt, hvad der rører sig i vores samfund - både ude i RL og herinde, da jeg mener at KG er et lille samfund i samfundet.

:slight_smile:

Og for mig er det svært at liste uden for de emner, der interesser mig og hvor jeg føler at jeg kan bidrage med noget.

Den bruger, der opretter en tråd om et emne vil jo gerne have en debat i gang - og selv i den mest harmløse tråd har jeg oplevet at blive misforstået - og så er det altså svært…

:inlove:[/quote]

Det skrevne ER svær, og derfor har man osse som afsender et ansvar for det man skriver. Og hvis man som jeg, ofte er udsat for at blive misforstået i det skrevne, så må jeg jo erkende at der må være noget om det, og enten ændre det, eller holde snitterne væk fra de tråde som er i høj-risiko gruppe for mig …

[quote=Temple Bar;409216]Det vil jeg så gerne svare på :slight_smile:

Ja, Therese, jeg mener, du deltager i - næsten - alle diskussioner og i visse tilfælde lader til at have en kommentar til - næsten - samtlige - indlæg, andre skriver.

Så du fylder meget i forummet, uanset om du vil det eller ej og uanset om man anser det for være negativt eller positivt :)[/quote]

:tak:

Tak for et dejligt, ærligt svar - det kan jeg godt lide at få.

Men når jeg nu er her på KG - så er det jo netop for at deltage i debatterne - og når der næsten hver dag startes en debat/spørgsmål om alt mellem Himmel og Jord - så deltager jeg med glæde i det.

:slight_smile:

:tak:

Ja det er ikke nemt… og afsender har bestemt et ansvar - jeg oplever dog kun, at det er ganske få der føler sig provokeret af mine indlæg - men nu har alle chancen for at komme på banen og give mig ren besked.

:slight_smile:

[quote=Johnny;409201]

som andre osse skriver er der god ytringsfrihed her på kattegale , men ikke ytringstvang og det mener jeg altså at nogle burde tage op til overvejelse inden de kommentere noget i en debat. [/quote]

:thumbup:

Jeg synes jeg meget hurtigt kan ‘‘lugte’’, hvilke tråde der kommer til at udvikle sig på en uheldig måde og så holder jeg mig som regel væk fra dem.
Tit er der jo andre med samme holdning som jeg, der har ytret sig og så er der ingen grund til at jeg osse giver mit besyv med, men kan nøjes med at gi’ vedkommende ret.
Det kommer osse an på hvor jeg er henne psykisk … i perioder er jeg meget aktiv og deler ud af både holdninger, billeder, fis og ballade … hvor jeg i andre perioder holder mig i baggrunden, læser med, men har ikke den store lyst/behov for at ytre mig om noget som helst … ikke engang vejret :tihi: