Zebs bliver konstant immun overfor ormepiller

(Dyrlægen er selvfølgelig indover)
Zebs er ude/inde kat og en rigtig fugle fanger/spiser, og supplere han hans vildt kost med lidt mus.

Problemet er bare, at han konstant får bændelorm, og han får fast behandling 1 gang i mdr. da han bliver ved med at få bændelorm og desværre også bliver immun overfor behandlingerne let.

Jeg og dyrlægen er i vildrede og ved ikke helt hvad vi kan gøre, 2 behandlinger og så virker de ikke længere på ham.
Og ikke alle præparater virker imod bændelorm, og mulighederne på det danske marked er ved at være opbrugt.

Derfor søger vi ideer til alternative behandlinger?
Jeg er ved at være åbent overfor alle ideer og er villig til at prøve meget af.
Som jeg skrev i starten af mit opslag er dyrlægen med ind over, og jeg vil derfor selvfølge også rådføre mig med hende, inden vi prøver noget.

Dyrlægen er snart med på den værste og Zebs bliver fulgt nøje.

Det var måske bedre, hvis dyrlægen rådførte sig med sit faglige bagland (LIFE eller SUND eller hvad det nu hedder). Specielt i denne situation, hvor der er risiko for at fremavle multiresistente indvoldsorm.

3 Synes om

Det er der også gang i :heart:

Vi søger begge viden og ideer fra andre steder pt.

Vores dyrlæge er ansat ved Dyreværnet, og de har arbejdet på flere muligheder fra starten.

Men tak for din bekymring og tanker

Med fare for at fluekn*ppe: Det er ormene og ikke katten/værtsdyret, der bliver resistente overfor de anvendte ormemidler… :wink:
Men der er forskel på de enkelte dyrs immunitet overfor ormene, og dermed på hvor meget de påvirkes af ormebyrden - jeg er så ikke klar over, om det er muligt aktivt at styrke kattes immunforsvar på den front?

2 Synes om

Hmm det var jeg faktisk ikke klar over og det har dyrlægen heller ikke forklaret mig, i hvert fald ikke så jeg har forstået det :wink:

Men han lider også af allergi og er endelig en meget følsom kat.
Så måske det er noget til at styrke ham generelt jeg søger.

Han er yderst billig i mad det ene halve år, da han fanger det meste selv, i den koldere tid er han mere “stærk” men der spiser han også mere hjemme.

Tilgengæld drikker han hjemme hele året og er god til at drikke, gad vide om der findes noget der kan styrke ham som kan blandes i hans vand :thinking:

Jeg tvivler på at der er tale om decideret resistens hos ormene! Hvis han fanger så meget, som du beskriver, så bliver han jo reinficeret dagligt - ormekur har ingen forebyggende effekt, det tager blot de orm, der er aktive den dag han får kuren.
De fleste voksne katte lever fint med en mindre mængde spolorm, og ofte også bændelorm. Hvis han til stadighed fanger og æder bytte, så er løsningen måske at behandle knap så tit, og blot forsøge at “komme i bund” et par gange om året.

Der findes ingen dokumenterede mirakelmidler, der styrker immunforsvaret :slight_smile: Hold ham up to date med vaccinationer, sørg for at det foder han trods alt får ved siden af byttedyr er af god kvalitet. Hold ham loppefri. Så er der faktisk ikke meget mere at gøre ved ham. At han er en dygtig jæger tyder på at hans helbred ikke er helt dårligt :slight_smile:
VH
Susanne

3 Synes om

Nu skal jeg ikke kloge mig for meget på katte - der plejer du at være mere velfunderet end mig :wink: - men det er et almindelig anerkendt faktum, at heste kan være mere eller mindre immune hhv. intolerante overfor ormepåvirkning, og gik egentlig ud fra at det samme måtte gøre sig gældende for andre dyrearter…

Til sammenligning har Manse (fritløbskat på hesteejendom, hard core jæger der æder så godt som alt bytte - mus, fugle, harer m.m. - han nedlægger i rigelige mængder) nok haft behov for ormekur max. 5 gange på indtil videre 8 år, så der må være “andet” end bare graden af eksponering der spiller ind, tænker jeg?

EDIT: Han har i øvrigt heller ikke haft lopper, ud over en vist en enkelt gang gang som helt ung… :thinking:

1 Synes om

Det lyder endelig meget fornuftigt.

Spolorm har han aldrig haft, så vidt vi ved.
Men han kommer gerne ca. 1 gang i mdr. Og kaster op lige foran mig, og der er masser af bændelorm :nauseated_face:
Derfor vi behandler ham hver mdr. Da han selv kommer og viser at det er tid, han får ikke behandlingen før han selv siger til.
(Han er jo godt opdraget, trods det er temmelig klamt når han levere beskeden :stuck_out_tongue_winking_eye::wink: Er ikke sart, men han gør det gerne på mine fødder, når vi sidder i stuen :face_with_raised_eyebrow:)

Jeg behøver ikke dokumenteret effekt for at vitaminer er godt for dyrs sundhed og immunforsvar, da jeg mener at det også svinger meget ved mennesker og derfor også må gøre det ved dyr. Personligt mærker vi efter om det vi tager, har en effekt eller ej og der samme vil jeg jo mene at man vil kunne opfange ved dyr. Får han det bedre eller er det der samme, sådan generelt, så er der en effekt eller ej. Giver det mening?

Han har allergi og generelt “fint følgende” og hvis det er der samme eller bedre, vil jeg mene at jeg kan fornemme om der virker eller ej :heart:

Det er korrekt - nogle af dem er ikke særligt modtagelige overfor ormeinfektioner, mens andre konstant udvikler orm. Livet er klart nemmest med dem, der selv kan holde det nede på et fornuftigt plan. Mange voksne katte lever i fin symbiose med en ringe mængde orm, uden at de nogensinde påvirkes. Og jeg tror jeg har nævnt det før et sted - mennesker kan jo også have gavn af en ringe mængde indvoldsorm, som fx. nogle gange kan være anvendeligt i behandling af morbus crohn - og sikkert også mange andre ting. (Jeg tror jeg kan huske noget omkring allergi, som ikke kendes i folkeslag, hvor en vis mængde infektion med indvoldsorm er almindelig - jeg kan ikke lige huske hvor jeg skal finde det igen, men jeg tænker jeg har kastet det et sted herinde).
En mindre mængde orm er som regel ikke et problem. En stor infektion kan derimod hurtigt blive det.
VH
Susanne

Hvis han kaster orm op, så har han spolorm - det ligner en ikke specielt appetitlig tallerken spaghetti i tynd sovs… Bændelorm udskilles som små led i den modsatte ende af katten :slight_smile:

Immunforsvaret drives ikke af vitaminer og andre kosttilskud. Det er langt mere indviklet, og er til stede allerede ved fødslen. Det består af “medfødt immunforsvar” som er delt op i cellulær og humoralt forsvar - det er ene celler, enzymer og proteiner. Den anden del er “erhvervet immunforsvar” (eller adaptivt forsvar), som også er til stede ved fødslen og består af forskellige forsvarsceller. Det kan påvirkes så det tilpasser sig de ting, der angriber kroppen - det er derfor vaccinationer med antistoffer virker - det er lige her det sker :slight_smile:
Vitaminer og andet kram påvirker kun det generelle helbred. Hvis det er for ringe, kan infektioner blive værre end nødvendigt - men de udgør IKKE immunforsvaret. Derfor vil de fleste former for kosttilskud være spild af penge, hvis ellers man er i nogenlunde fornuftig helbredstilstand og ikke lider af mangelsygdomme fordi man lever for ensidigt. (Den virkelighed sælger imidlertid ikke særlige mange produkter på de forskellige webshops, så det er sjældent man bliver forholdt til det!)
VH
Susanne

Nå, du var hurtigere end mig… :sunglasses:

Jeg har også engang læst om, at fx tarmkræft ikke ses hos folk med parasitter… Så gad vide hvad den slags symbiose ellers kan gavne…


Pga min IBS har jeg fået læst lidt om, at der skulle være en sammenhæng mellem dårlig tarmflora og dårligt immunforsvar. At studier har vist, at hvis man får fikset tarmfloraen, så bliver immunforsvaret bedre (ikke at det er en fix all)… Så det er måske værd at prøve noget probiotika, hvis det kan fås til katte til en fornuftig pris. Om ikke andet, så skader det da ikke :slight_smile:

1 Synes om

Sammenhæng mellem tarmflora og immunforsvar er rigtigt nok - immunforsvaret laves stort set i tarmsystemet :slight_smile: Til gengæld har jeg faldet over nogle undersøgelser, der viser at transplantation af andres tarmflora desværre kun er midlertidig, så det bliver nok kun på forsøgsbasis. Men det stemmer sådan set godt nok med at immunforsvaret er medfødt og ikke sådan lader sig rokke :slight_smile:
EDIT: Denne var let at finde: Fæcestransplantation har kun effekt i få uger
VH
Susanne

Jeg skulle nok tage den pille engang om måneden, hvis det løste IBS :sweat_smile:

Sjovt nok blev det bedre efter akut kejsersnit, hvor de gav mig noget, der fjernede al indhold i maven. Meeen jeg er ikke sikker på, det kan anbefales til Zebs :tihi:

2 Synes om

Kan være du skulle hapse dig en frisk mus i ny og næ :wink: :slem:
VH
Susanne

1 Synes om

Desværre er Zebs en anelse anderledes en flertallet :see_no_evil:

Han kaster bændelorm op, de har været med en tur ved dyrlægen, for at vi var helt sikre.

Og det er ikke spolorm det er bændelorm uden tvivl.

Dyrlægen spurgte en dag om jeg var sikker på at han kastede dem op, da som I skriver (og jeg ved).
Normalt kommer den anden vej. Men vi er jo ikke alle helt normale og slet ikke hjemme ved os :rofl::rofl:
Og da jeg sagde at han kastede op på mig, mente hun at det viste jeg nok med sikkerhed.

3 Synes om