Zebs vil ikke bruge kattelemmen ud, mere

Zebs kom til os i februar 2020, han kom ind af kattelemmen en dag, sammen med vores gamle kat og flyttede ikke ud igen.

Han har “siden” brugt kattelemmen både ud og ind, uden de store problemer, dog kradsede han på den inden han gik ud, men han endte med at gå ud selv.

Men men men, så flyttede Nala ind for 3 mdr. siden og kattelemmen blev lukket, så han kun gå ind af den og vi skulle lukke ham ud, for at holde hende indenfor.
Men den plan gik ikke, for han lukkede kattelemmen op udefra for hende og de tog på tur sammen og kom hjem sammen, så vi besluttede os for at lade kattelemmen stå åbent begge veje.

Nala bruger derefter kattelemmen både ud og ind, men Zebs vil ikke bruge den ud længere.
Vi har prøvet at vise ham at den er åbent, vi har hjulpet ham igennem, m.v.
Han vil gerne ud, når vi hjælper ham, men det har stået på i over 2 mdr nu, og det er ikke en holdbar løsning at han skal hjælpes.

Nogle der har ideer til hvad vi kan prøve??

Han er jo nok i første omgang blevet forvirret og usikker over, at lemmen pludselig var lukket, når han skulle ud.

Mit bedste bud på nuværende tidspunkt vil være at lade være med at hjælpe ham. Han ved godt, hvordan lemmen fungerer, så han finder sikkert ud af at bruge den igen, hvis han virkelig gerne vil ud, og der ikke er andre udveje - om man så må sige.

Det kræver nok lidt standhaftighed fra jeres side, når han beder om at blive lukket ud. Det kan være svært ikke at give efter, men prøv det alligevel. Har han en bakke indenfor, som han kan bruge, hvis han skulle blive for trængende i mellemtiden?

1 Synes om

@galath åhh ja det er nok rigtigt, det havde jeg slet ikke tænkt på. :thinking::heart:

Vi havde også overvejet at lade være med at hjælpe ham, men da vi prøvede det, endte vi på kort tid med en kat som faktisk angreb i frustration over at han ikke kunne komme ud og nok også fordi han ikke vist hvad han skulle gøre ved alt hans energi.:pouting_cat::crying_cat_face:

Men ja de har 2 kattebakker indenfor også, det har de altid haft og vil de altid have.:heart::heart_eyes_cat:
De er jo mine små skatterbasser, så de fylder efterhånden mere herhjemme end vi gør.:rofl::rofl:

1 Synes om

Så er du kommet til det rette sted :wink:

Det er selvfølgelig ikke så godt, hvis han ligefrem angriber jer eller sin gode veninde.

Hvad sker der, hvis I - måske sammen med Nala - går ud og opholder jer udenfor, mens han er indenfor? Uden at kalde på ham eller forsøge at få ham til at bruge lemmen. Han skal bare høre eller se, at I er derude.

Jeg fik installeret en kattelem for nogle måneder siden, og kattene kunne bestemt ikke finde ud af at bruge den. Indtil jeg på et tidspunkt stod ude i haven sammen med en håndværker. Pludselig fik vi helt uventet selskab af en kat, der altså godt kunne finde ud af det, når det lige passede ham selv.

1 Synes om

@galath vi har en Zebs, som sidder og kigger ud af vinduet og kalder på os.
Han har altid været meget social anlagt og nydt at gå sammen med os ude i haven, værkstedet m.m.
Og er altid kommet ud af sig selv.
Vi bor på landet, så der er meget at lave udenfor hele året :wink:

Men nej, det er ikke godt at han begynder at angribe når det er.
Det gør ondt i mit kattehjerte, at se ham sådan :broken_heart:

Nogle gange jagter, han Nala indenfor og hun løber ud af kattelemmen, men når stopper op og kigger efter hende.

Det er som om, han er blevet bange for at gå ud af den.
Når jeg sidder med han ved den, kan jeg mærke at han hjerte går helt amok.

:thinking:Kan det være blevet for åbent for ham at gå ud?

Godbidder godbidder godbidder altså belønning. Sid på hver sin side af kattelemnen og giv ham de bedste godbidder I kan finde at lokke ham igennem med. :heart_eyes_cat:

Jeg har prøvet at sidde udenfor og lokke, men uden virkning.

Men måske manden skal være ude og lokke med godbidder og jeg så sidder inde og roser og opfordre.
For han er bange for at gå igennem, så måske han har brug for mig i starten til at skabe en tryghed og så far giver de lækre godbidder på en lidt sulten mave.

Det må prøves i der nye år :heart::kissing_heart::heart_eyes_cat:

1 Synes om

Du siger, han virker bange… Kan han evt være løbet ind i den, da den var lukket? Så den har været dum ved ham :thinking:

Jeg ville nok selv prøve med en masse gosbidder. Evt starte med at lemmen er holdt åben, og så lukke den mere og mere til.

2 Synes om

Vi har også snakket om at kattelemmen nok har været dum, som du skriver :heart:
Den har prøvet at være sød i længe, via catnip spray, og han har kærtegnet den og gnedet kinder op ad den.

Den(vi) må prøve at give mange flere godbidder end den gør nu.

Det vil vi arbejde på i det nye år :heart:

1 Synes om

:clap::muscle::clap::muscle: Sådan Zebs og jer andre. :muscle::clap::muscle::clap:

Vi fik i dag Zebs ud af kattelemmen, jeg sad indenfor ved ham, nussede og opfordrede. :kissing_cat:
Viste at kattelemmen var åbent og far stod udenfor og lokkede med godbidder, lagde en ved indgangen, som virkelig fristede og poten kom ud for at fange den, men han fandt ud af, at hovedet måtte med ud, for at kunne spise den, og vupti havde han hovedet ud og kiggede op og ude var han. :heart_eyes_cat::heart_eyes_cat:

Vi takker mange gange for at kunne vende det med jer :heart::heart:
Nu må vi øve flere gange dagligt, så han bliver helt tryg og selv går ud til sidst. :heart_eyes::heart_eyes:

Så han kan hans elskede frihed tilbage :star_struck::star_struck:

12 Synes om

Dejligt at høre, at han gør fremskridt :ok: Det skal nok komme igen så.

Lige da jeg havde fået min kattelem, var jeg nødt til at låse den, så kattene ikke kunne komme ud af den. Den ene kat var fuldstændig hysterisk og skrabte og skubbede til lågen i lang tid. Og gav så selvfølgelig op til slut. Men det har uden tvivl været en medvirkende årsag til, at han var så længe om at komme rigtigt i gang med at bruge den. Det er forståeligt nok meget forvirrende for dem.

Der, hvor jeg boede før, havde jeg en lem, der blev lukket med en låge, der blev sat ned foran. Jeg tror, det virkede bedre, fordi lemmen ganske enkelt ikke var synlig længere. Når man bare låser en almindelig kattelem, kan de jo ikke se, at noget er anderledes.

Måske kan I have det in mente, hvis I bliver nødt til at låse den igen - at afdække den på en eller anden måde.

2 Synes om

Hvor sjovt du skriver det. :heart::heart:

For vores kattelem sidder højt, pga dørens form, så de har i længe haft en kasse stående som de kunne gå op på for at komme ind og ud.

Men den anden dag lavede jeg et trin bræt, som kan lukkes op over lemmen, så de kunne se når den var lukket.

6 Synes om

Fed idé!

Her har kattene lært klokken :tihi: De har en lem, der er åben 7.00-20.30. 6.59 sidder den første kat klar :klappe:

8 Synes om

@Lykke
:rofl::rofl:
Det tidsrum ville slet ikke passe Nala, hun et på jagt om natten og kommer hjem med gaver om morgenen

Men fedt at de har lært klokken :heart_eyes::heart_eyes:

1 Synes om