12 uger gammel killing nægter at spise tørfoder

Hej folkens,

Første indlæg herfra efter at have smugkigget det seneste lille års tid, siden den første killing flyttede ind. Nogle måneder efter vi fik den første kat, besluttede vi os for at få endnu en killing, og han ankom i lørdags. Efter lidt indledende hvæs og knurren fra begge parter og en uheldig omgang øjenbetændelse hos den store, har de nu accepteret at bo under samme tag. Så langt så godt :thumbup:

Problemet er, at den nye killing ikke vil spise tørfoder. Vi bruger præcis samme foder som opdrætteren, hvilket er RC killingefoder.

Når der er serveres vådfoder spiser han med stor glæde og tømmer skålen, men han skal jo ikke leve af vådfoder alene. Vi fik det råd af både opdrætter og dyrlæge kun at servere tørfoder, indtil han bliver sulten nok og spiser det. Status lige nu er, at han har fået en mindre portion vådfoder lørdag, søndag og mandag aften, hvorefter vi stoppede med at servere vådfoder. Så vidt vi ved, har han intet spist siden da, så det er 2 døgn uden mad nu.

Vi har forsøgt at knuse vådfoderet og blande det op med både vand og fløde, men han nægter at spise det. Han mjaver helt vildt, hver gang vi er ude i køkkenet, hvor vådfoderet normalt serveres. Sætter vi ham foran skålen med tørfoder, gider han knap nok snuse til det. Det virker mest som om, han ikke anser det for mad.

Selvom han formodenligt ikke har spist i to dage, er der fuld fart på ham. Han virker frisk og rask, men vægten er gået fra 1,34kg til 1,24kg, så han har tabt 100g. Begge katte er sibiriske skovkatte, som kommer fra samme opdrætter og har samme forældre. Vi har ikke oplevet nogle problemer ang. foder med den store.

Det skærer i hjertet at vide, hvor sulten han må være, og vi er også bekymrede for om han tager skade af at sulte, når han endnu er så ung.
Jeg håber I har nogle erfaringer og gode råd, I vil dele ud af.

Giv den kat mad nu!

Hvorfor må han ikke leve af vådmad?
Jeg har 2 der mere eller mindre kun lever af vådmad + råt og det har ikke givet nogle problemer. Man skal bare huske at vådmaden skal være fuldfoder :slight_smile:

Katte har ikke godt af at sulte, det gør noget ved deres lever og kan skade dem permanent. De må ikke gå uden foder.

Er sikker på andre nok skal komme på banen med hvad du kan gøre, men start med at give ham mad :slight_smile:

Jeg har Knirke på 20 ½ år…hun har ikke fået tørfoder overhovedet, siden hun var omkr 10 år…hun lever udelukkende af vådfoder.

Mine 2 MCO på knap 8…har altid fået 80 % vådfoder og kun tørfoder for de resterende 20 %.
De har altid tørfoder stående fremme, men det er vådfoder de eeeelsker.

Store mængder vådfoder af en ordentlig kvalitet, er bedst for kattens urinveje, der bliver skyllet godt igennem.

Du kan købe godt vådfoder her… www.zooplus.co.uk eller www.zooplus.de eller www.medicanimal.com

Mange herinde fodrer med LUX fra Aldi, de siger det er godt, og at deres katte kan lide det.
Mine kan så ikke fordrage det !
Rigtig ærgeligt, for det er billigt.

En kat kan afgjort ikke tåle at gå uden foder. Efter 3-4 dage kan den danne fedtlever…dét er der mange katte, der ikke overlever.
Prøv at google “fedtlever hos kat”…og bliv chokeret !

Rådet fra opdrætter og dyrlæge om “kun at servere tørkost, til han spiser det”… er direkte dumt.
En så lille killing skal have adgang til foder ad libitum, det burde de begge vide.

De har hele tiden haft adgang til tørfoder ad libitum. Vi fik at vide af dyrlægen, at han kunne få problemer med tænderne, hvis hans kost udelukkende bestod af vådfoder. De samme erfaringer har vi fra mine forældres kat, der udelukkende levede af vådfoder og døjede med store tandproblemer.

Vi har nu prøvet at give ham en blanding af opblødt tørfoder og vådfoder i en blanding på 50/50. Det ville han gerne spise! Så jeg tror det er den vej, vi starter med at gå for at vænne ham til smagen. Vi er helt enige i, at det ikke går, at han ingen mad spiser, og han skal bestemt ikke sulte mere.

Artos var ca. 6 måneder før han gad spise tørfoder, så det kan være at det kommer senere :slight_smile: Så længe han får det tilbudt og I giver ham nok mad/vådfoder, så ser jeg det ikke som et problem. Men lad være med at tvinge ham ved at sulte ham

Sib - Hvilke tandproblemer var det at dine forældres kat døjede med? Katte kan sagtens leve uden tørkost, der er langt længere fra kattens naturlige diæt end vådkost er - tilgengæld ville jeg nok (stadig) give råt engang imellem for at lade den bruge tænderne som den burde. F.eks. rå kyllingelår, daggamle kyllinger (fra frost) og andet i den dur.

Nå, tilbage til problemet: Jeg tror bare jeg ville lade ham leve af vådkost her i starten, og så se om han ikke begyndte på tørkosten igen når han faldt mere til. F.eks. drysse lidt tørkost over vådkosten og se om ikke det glider med ned. (Vådkosten skal vel og mærke være et fuldfoder). :slight_smile:

[QUOTE=Sib;1188441]
Vi har nu prøvet at give ham en blanding af opblødt tørfoder og vådfoder i en blanding på 50/50. Det ville han gerne spise! Så jeg tror det er den vej, vi starter med at gå for at vænne ham til smagen. Vi er helt enige i, at det ikke går, at han ingen mad spiser, og han skal bestemt ikke sulte mere.[/QUOTE]

Hov, jeg overså denne del, men det lyder godt at det virker :slight_smile:

Itzy Bitzy: Det er jeg glad for at høre. Så kan det være, det kommer med tiden.

Eife: Ja, det er også den model, vi har besluttet os for. En blanding af vådkost og tørkost, så han måske vænner sig til smagen. Han skal i hvert fald ikke gå og sulte, det lille myr.

Jeg må indrømme, at jeg synes hele ernæringsverdenen er lidt svær at navigere rundt i. Der er mange delte meninger om, hvad der er bedst for katten, og hvad der er absolut no go. Med den store har vi serveret tørkost, vådkost og råt, og hun har været glad for det hele, så det er første gang vi støder på problemer på den front.

[QUOTE=Sib;1188457]

Jeg må indrømme, at jeg synes hele ernæringsverdenen er lidt svær at navigere rundt i. Der er mange delte meninger om, hvad der er bedst for katten, og hvad der er absolut no go. [/QUOTE]

Ja!

“Eksperterne” er end ikke blevet enige om, hvad der er sundt eller ikke sundt for os mennesker. F.eks. er olivenolie sundt eller usundt? Svaret afhænger af, hvilket år man spurgte! Og der er endnu større usikkerhed om kattemad.

Vi har erfaring for, at kattekiks kan holde vores katte sunde i mange år. Og kattekiks er meget bekvemme i indkøb og servering. Så det er fint, hvis kattene spiser dem.

Men det er at overdrive reklamen at påstå, at kattekiks er det eneste rigtige.

Hvis den lille fyr helst vil have vådmad, så lad ham da få det! Så kan I prøve at vænne ham til kiks senere. Det kan endda være, at han begynder at spise kiks helt af sig selv.

vh

Andreas

Tillykke med din nye killing.

Det kan også være at han ikke kan li det tørfoder I har. Mine katte vil ha’ en slags og ikke en anden slags, i perioder spiser de kun tørt, i andre perioder kun vådt -og som regel vil de kun spise geléen/sovsen og lader bidderne blive tilbage -og de er raske og sunde med fin blank tyk pels og masser af bøllestreger i sig :slight_smile:

Skal det forstås sådan, at killingen og den voksne får hver sin mad:? Jeg ville helt klart forsøge med at lade killingen smage på den voksnes mad - her i huset kan det ikke undgås, at killinger spiser voksentørfoder med stor appetit i en ganske ung alder:) I denne varme er vådfoder bedst, da det indeholder mest væske, så tilbyd endelig store mængder fuldfoder vådfoder (gerne med ekstra vand) - interessen for tørfoder skal nok komme :slight_smile:

Tandskiftet ligger lige rundt om hjørnet, faktisk starter det når de er 12 uger. Det ku jo være at det gør ondt at tykke tørkost lige nu, hvis opdrætter ikke havde problemer.

Vi har en hunkat der kun spiser dåsemad og intet andet, hun blev 1 år i februar og hun lever fint. Hun har de fineste tænder og tandkød.
Vi har prøvet alt med tørkost, opbløde det, blende det og blande det i dåsemaden, men så nægter hun at spise.

Men så længe hun trives så får hun bare lov kun at spise dåsemad :slight_smile:

Jeg har også et par mis jeg i den grad har mistænkt for at leve noget nær udelukkende på rå og vådmad. Dog er jeg helt sikker på de går i tørkostskålene hvis jeg ikke helt opfylder deres rå-vådmad-ønsker. Nu er tørkosten jo så heller ikke opfundet for vore dyrs skyld men nok mere for vores og holdbarhedens. I denne varme er jeg meget påpasselig med våd-råmaden. Her serveres først kyller når aftenens temperatur er dalende. Til gengæld tror jeg ikke dyrene spiser særligt meget i løbet af de varme dagtimer, for når jeg stiller våd og råmad frem ved 9-10 tiden om aftenen virker de sultne og skålenes indhold forsvinder ikke i den grad om dagen, som man skulle tro. Det er også lige meget…bare de får deres væskebehov stillet

Af de tre katte jeg har ( briter ) så har hende med de flotteste tænder / tandkød ALDRIG haft et stykke tørkost i munden, og hun bliver 8 år om 3 uger. Hun / Crazy lever udlukkende af vådmad og råt kød/fisk. Hun har aldrig haft en sygedag, har en perfekt balance mellem højde og drøjde …Mine dyrlæger siger modsat dine, at det ‘kan’ være tørfoderet som giver problemer hos mange kattes tænder og tandkød, hvilke jeg mener er meget sansynligt. Prøv at forestille dig, hvad du ville få af problemer med dine tænder og tandkød hvis du dagligt skulle leve af tørre kiks uden mulighed for tandbørstning. Der sætter sig en klæg masse mellem tand og tandkød og det kan enhver forestille sig sagtens kan skabe problemer ?

Hvad angår fordring af katte går min filosofi på at fodre katten, så tæt på det den er født til at leve af …Og en kat er IKKE født til at leve af tørfoder ! En kats tænder er skabt til at rive og flå kød, derfor er råt kød en must i min verden. En kats tænder er som andre rovdyrs tænder, som river og flår maden med tænder, de tygger ikke deres mad, som tørfoderet kræver.

det er alt for længe han har været uden mad og drikke!!! Hvorfor i alverdenh giver I ham ikke vådfoder ??? , Det er varmt, han har skiftet hjem, og alt det fremmede der følger med det !! Giv ham mad, så kan I senere se, om han vil spise tørkost

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;1190242]det er alt for længe han har været uden mad og drikke!!! Hvorfor i alverdenh giver I ham ikke vådfoder ??? , Det er varmt, han har skiftet hjem, og alt det fremmede der følger med det !! Giv ham mad, så kan I senere se, om han vil spise tørkost

Cats og Conni[/QUOTE]

Sib har for flere dage siden konstateret (½ time efter hun lavede tråden) at hun hellere ville følge brugernes råd om bare at lade katten få vådfoder - og har også haft succes med at komme tørkost på vådfoderet. Se indlæg 6 :slight_smile:

Tandproblemer hos katte kan have mange årsager, og det er ikke spor usædvanligt at katte får behov for tandpleje med alderen (rensning og tandudtrækning). Det er noget, man er blevet meget mere opmærksom på igennem i de seneste 10-15 år. Så at give vådkosten skylden for dårlige tænder kan meget vel være at skyde helt ved siden af.

Jeg ville ønske, at mine katte var mindre glade for tørfoder og hellere ville have vådt og råt :slight_smile: Faktisk er den kat med de dårligste tænder også hende, jeg har kæmpet aller mest for overhovedet at få til at spise vådt. Jeg har også hendes 2 kuldbrødre - og ham med de flotteste tænder af alle mine katte, er ham, der er aller mest begejstret for vådkost - ligesom det også er ham, der jager og spiser sit eget bytte i haven. Så jeg vil mene, det er en skrøne, at katte får dårlige tænder af vådkost :gruble:

I øvrigt er min tørfoder-junkie også svært overvægtig. Det er en “sidegevinst”, som tørfoderet kan have (I hvert fald hvis det står frit fremme).