14 racer i farezone

http://lokalavisen.dk/se-de-14-hunderacer-i-farezonen-/20100120/artikler/100129955

Hvad synes i om det forslag (håber ikke det emne her går ind under politik :?).

Synes det går lidt over gevind og er spild af tid. 2 af racerne er alligevel ulovlige og alligevel går der et hav af dem rundt i Odense uden konsekvens. Så hvad er pointen :thumbdown:

Skønt, forbyd dem endelig.

Kan se at Sarplaninac, Centralasiatisk ovtcharka ,boerboel,Kaukasisk ovtcharka, Sydrussisk ovtcharka, Tornjak og Kangal er hyrde/vogter hunde hvorfor hulen forbyde dem (kender ikke racerne). Vogter/hyrde hunde er da væsentlig mere tilregnelige end andre andre arbejdshunde :venter: Ja de er lidt reserverede overfor fremmede som udgangspunkt men ikke aggressive :thumbdown:

jeg tror ikke et forbud vil gøre nogen forskel overhovedet, da dem der bruger disse hunde som skræmme-dyr fortsat vil ha disse hunde og skide højt og flot på loven osv.
undre mig så osse ret meget over den liste med de 14 hunde, for jeg mener da at skal der laves en lov mod aggressive hunde skal det gælde for alle hunde med de tendenser.
jeg er lidt imod den lov de vil lave, for det går ud over hundene, det er squ ikke der fejlen ligger, den ligger 100% hos ejerne.
selvfølgelig findes der uheldige eksemplare af disse racer, men det gør der nu osse hos de hunde der går for at være familiehunde.
sjovt nok var de 3 hunde jeg har været mest bange for allesammen labradore. og så modsat syntes jeg bare ikke der findes en mere dejlig hund end en amstaff(er underligt nok ikke på listen)

Jeg synes det er helt i orden, måske er der endda et par racer mere der burde på den liste.

Blot en skam, at loven sikkert alligevel ikke bliver håndhævet, for så synes det formålsløst, at der skal bruges ressourcer på at lave en lov.

Forbudet der allerede eksisterer mod at holde visse racer håndhæves jo ikke, da der i snart hver en by ofte ses hunde af de allerede forbudte racer.
Og politiet har heller ikke ressourcer til at tage sig af det.

Sådan en lov ville kun blive respekteret, såfremt folk fandt ud af, at der var konsekvenser ved overtrædelser, altså konfiskation og aflivning, hver gang man blev opmærksom på en af de forbudte hunde

***amstaff(er underligt nok ikke på listen) ***

Jo, det er den i hvert fald: American staffordshire terrier = Amstaff

[quote=Felis;325072]***amstaff(er underligt nok ikke på listen) ***

Jo, det er den i hvert fald: American staffordshire terrier = Amstaff[/quote]

ja, det er den da osse, der var jeg ski lige lidt for hurtigt på tasterne:sorry::slight_smile:

Det tror jeg ikke. Det er min oplevelse at mange almindelige mennesker ikke aner hvilken farlig race de har anskaffet sig før det går galt.

Men de som arrangerer hundekampe vil selvfølgelig være ligeglade, de er ikke til at nå så nemt.

[quote=Sheer;325081]Det tror jeg ikke. Det er min oplevelse at mange almindelige mennesker ikke aner hvilken farlig race de har anskaffet sig før det går galt.

Men de som arrangerer hundekampe vil selvfølgelig være ligeglade, de er ikke til at nå så nemt.[/quote]

hvor tit er det lige det er gået galt for hr og fru jensen(familien danmark) som har anskaffet sig en amstaff eller anden muskelhundsrace, meget meget sjældent.
95% af de tilfælde vi hører om er alle hunde som er ejet af dem der bruger hunden som status-symbol osv osv.
derfor var det nok bedre at man fik fat i disse mennesker fremfor at forbyde de hunde.

udover det vil jeg så sige at jeg generelt er imod alle disse forbud som bliver væltet ned over hovedet på os

Såvidt jeg ved ikke hunderacer der er særligt populære i Danmark, men de giver store problemer andre steder i verden. Det er arbejdshunde, opdrættet til at vogte/ bevogte, ikke kæledyr og kan i de forkerte hænder være meget farlige og utilregnelige. De forkerte ejere er såmænd familiemennesker der ikke forstår at håndtere den type hund.
Problemet er jo ikke hunderacerne men ejerne og da ejerne ikke kan forbydes er det desværre hundene der bliver det.
Vi kan så kun håbe at loven håndhæves. Men vi har næppe politi nok til at tage sig af det.

Marina

[quote=Johnny;325083]hvor tit er det lige det er gået galt for hr og fru jensen(familien danmark) som har anskaffet sig en amstaff eller anden muskelhundsrace, meget meget sjældent.
95% af de tilfælde vi hører om er alle hunde som er ejet af dem der bruger hunden som status-symbol osv osv.
derfor var det nok bedre at man fik fat i disse mennesker fremfor at forbyde de hunde.

udover det vil jeg så sige at jeg generelt er imod alle disse forbud som bliver væltet ned over hovedet på os[/quote]

Nej det er netop de unge og naive. Ikke Hr og Fru Jensen Og der er jo mange flere sørgelig hundeskæbner derude, end dem der kommer i avisen.

Lad mig forklare med disse betragtninger, som jeg engang beskrev herinde: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=6478&highlight=muskelhundene

[quote=Sheer;325086]Nej det er netop de unge og naive. Ikke Hr og Fru Jensen Og der er jo mange flere sørgelig hundeskæbner derude, end dem der kommer i avisen.

Lad mig forklare med disse betragtninger, som jeg engang beskrev herinde: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=6478&highlight=muskelhundene[/quote]

den del har jeg åbentbart ikke rettigheder til at måtte læse, men det er så osse ligemeget, for i grund og bund er vi nok enige, det er bare måden vi skriver på der er forskellig:)

[quote=Sheer;325086]Nej det er netop de unge og naive. Ikke Hr og Fru Jensen Og der er jo mange flere sørgelig hundeskæbner derude, end dem der kommer i avisen.

Lad mig forklare med disse betragtninger, som jeg engang beskrev herinde: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=6478&highlight=muskelhundene[/quote]

Det er jeg så ikke enig i. Det er desværre også Hr. og Fru Jensen der tror de kan parkere deres hund fra kl.7.00 til 17.00 alene hjemme, drøne hjem, hund luftes en ti minutter i snor og så tror man at det er hunden det er galt med når møbler ødelægges eller hunden snapper i frustration over misforstået håndtering.
Der findes selvfølgelig masser af gode og engagerede hundeejere, men der er desværre også mange misforståede skæbner og familier der ikke har tiden, viden eller den rigtige holdning til at have hund.

Marina

[quote=Marina;325092]Det er jeg så ikke enig i. Det er desværre også Hr. og Fru Jensen der tror de kan parkere deres hund fra kl.7.00 til 17.00 alene hjemme, drøne hjem, hund luftes en ti minutter i snor og så tror man at det er hunden det er galt med når møbler ødelægges eller hunden snapper i frustration over misforstået håndtering.
Der findes selvfølgelig masser af gode og engagerede hundeejere, men der er desværre også mange misforståede skæbner og familier der ikke har tiden, viden eller den rigtige holdning til at have hund.

Marina[/quote]
Det er jeg slet heller ikke uenig i. Jeg kender bare ikke til nogen af den slags, pånær nogle jeg har set i tv.

[quote=Johnny;325083]hvor tit er det lige det er gået galt for hr og fru jensen(familien danmark) som har anskaffet sig en amstaff eller anden muskelhundsrace, meget meget sjældent.
[/quote]

Nej, det er altså ikke helt rigtigt Johnny, det er lige netop familiehundene det går galt med i de fleste tilfælde.

Fordi der begås den fejl, at dem der anskaffer en kamphund som familiehund, undervurderer de hunde og tror det er ejeren og ikke hunden der er et problem, og derfor er de komplet uforberedte og mange kan slet ikke holde hunden når den helt uforudsigeligt går amok.

Og det er de tilfælde man hører om hvor “Det har den aldrig gjort før”, “jeg troede slet ikke den kunne finde på sådan noget”, “det må være lille Ole selv, der drillede hunden”…og utroligt mange af de familekamphunde ender på internater eller aflives, alt efter om ejeren er kujon eller ansvarlig :wink:

Dem der går rundt med kamphundene som potensforlænger, de ved hvad de hunde består af…de anskaffer dem netop fordi det er kamphunde med et specielt temperament.
De hunde er som regel kun farlige når ejeren ikke passer på dem eller forsætligt bruger hunden som et magtredskab mod andre levende væsener.

Nu vi er igang, skulle vi så ikke også forbyde de små p**køtere, som bider og gøer dagen lang.??

Her tænker jeg på ex. terrier, gravhund osv, som mange ældre mennesker har.
De er bestemt lige så hidsige og uforudsigelige som muskelhunde.
De bliver ikke opdraget, for de er jo åhh så søde.

Nej jeg har ikke muskelhunde, men jeg bliver bare så arrig, over sådanne forbud, som er hovsaløsninger set fra mine sko.

Min nabo har en eller anden pincher lign. hund, den har angrebet en ældre dame med rollator, og bidt hende ret alvorligt.
Hvad var årsagen, jo den s**** hund løb i en af disse liner der selv løber ud, og den kunne bare ikke døje andre end sig selv.
ejeren gik bare videre, uden at hjælpe den ældre dame.
Naboen har også en slags nettohund bare i hvid og de to hunde gøer 24/7, og selvom der ikke er nogen der går forbi på vejen, så glammer de.

Jeg hader sådanne hunde og mener at der også skal forbud til den slags.

Alternativt genindførsel af hundeskat, med dertil egnethedstest af ejeren, INDEN anskaffelse af hund.

Hvis du logger ud af forummet er alt tilgængeligt for dig. Men ellers skal du bare melde dig ind i underforummet “Vi med hund”, eller hvad det er nu er, det hedder. :slight_smile:

Personligt er jeg jo rigtig ked af hvis dette forslag bliver aktuelt. Vi har jo selv en rigtig dejlig blanding af amstaff/ staf. bullterrie - hun er nu blevet overfaldet 3 gange af løse hunde, hvor hun selv er dækket af, ikke en af gangene har hun gået til modangreb og hvis hun nu skal påbydes mundkurv alene pga. hendes race vil hun ej heller have en chance for at forsvarer sig mod angreb.

Jeg går mere ind for der skulle laves et kørekort til disse hunde, kurser på hundeskolerne som byder racerne velkommen, i stedet for det er som nu - faktisk næsten umulig af komme nogen steder med disse hunde og uden den rette træning/aktivering bliver de ofte et problem

MVH
Gitte

http://1234.tv2.dk/article.php/id-27938921.html
En meget lang og følelsesladet debat om emnet.

Syntes jeg læste noget om at der var en lov om at hunde skal føres i snor er på vej. Jeg kan ikke rigtig finde linket til det igen, men måske er det også bare noget jeg har drømt :høhø: