14 racer i farezone

OMG.

Det ville være en meget skidt lov for Dalmatineren. Og andre løbehunde.

syntes ikke de skal forbydes det er bedre at sige hvis man skal havde de hunde , at de skulle testes 1 gang om året og måske med et kursus.

Man skal jo alligevel havde hunden i snor så syntes det er forkert med den lov

Det med at hunde skal føres i bånd, har jeg også læst skulle indføres ved lov :thumbdown:

det er RIGTIGT skidt for de hunde, som har et stærkt behov for at løbe (her tænker jeg eksempelvis på min egen hund - en welch corgi cardigan) Det er desuden træls for de hundeejere der har styr på deres hunde, og som har kontrol over dem (og det er så ikke mig) som bliver ramt, på grund af nogle hundeejere der ikke kan finde ud af det…

Øv øv øv - kollektiv “straf” fordi nogle er knap så gode hundeejere :thumbdown:

Det er da ikke synd for de hunde med en lov om at gå i snor - det er jo kun på “offentlig vej” den skal være i snor - altså når du går tur med den på veje og stier. Du kan jo altid tage hunden med i en hundeskov eller selv lave en indhegning derhjemme, eller lade den gå løs på egen grund.

Jeg synes det ville være en god lov. :ok:

[quote=Abaddon;325190]Det er da ikke synd for de hunde med en lov om at gå i snor - det er jo kun på “offentlig vej” den skal være i snor - altså når du går tur med den på veje og stier. Du kan jo altid tage hunden med i en hundeskov eller selv lave en indhegning derhjemme, eller lade den gå løs på egen grund.

Jeg synes det ville være en god lov. :ok:[/quote]

Som det har været hidtil, så har ejere der har kontrol over deres hunde, haft den mulighed, at gå med deres hunde ved stranden fra oktober til marts (mener jeg det er) uden de skal være i snor. Desuden har de haft muligheden for at træne på marker og des lige.

Den nye lov fratager alle den mulighed fremover, og det mener jeg er synd.

Ikke alle har lyst til at gå i hundeskov, da det KAN være forbundet med uheldige oplevelser med andre hunde (hvor ejeren ikke helt forstår konceptet med hundeskoven) Ergo straffes de ejere som har kontrol over deres hunde, samt de hunde der trænes på marker (hvor de selvfølgelig har fået lov) som ikke er underlagt hundetrænere.
Dette er IMO ikke i orden.

En mark er vel privat område så det vil jeg da stadig tro du må ?

Som jeg har forstået det, så skal alle hunde føres i bånd uanset hvor de færdes - PÅNÆR i hundeskove eller indhegnede områder.

Forbyd dem endelig jeg blev så glad da jeg så det på tv i dag at det var på vej … Så vi råber hurra herhjemme da vi har haft en muske lhund på meget tæt hold og min søn er skadet for resten af livet 9 år gammel !!!

[quote=Marina;325085]Såvidt jeg ved ikke hunderacer der er særligt populære i Danmark, men de giver store problemer andre steder i verden. Det er arbejdshunde, opdrættet til at vogte/ bevogte, ikke kæledyr og kan i de forkerte hænder være meget farlige og utilregnelige. De forkerte ejere er såmænd familiemennesker der ikke forstår at håndtere den type hund.
Problemet er jo ikke hunderacerne men ejerne og da ejerne ikke kan forbydes er det desværre hundene der bliver det.
Vi kan så kun håbe at loven håndhæves. Men vi har næppe politi nok til at tage sig af det.

Marina[/quote]

Dette er skrevet om Tornjak… af en seriøs opdrætter, der arbejder for racens bedste og ikke ønsker at få racen kendt som “farlig”…

Shepherds use to say that a Tornjak who guards the flock is a fair match to two wolves, and a couple will encouner and chase away a bear without any undue respect. I of course have myself never been able to testify to these claims, but having lived 7 years with Tornjaks, raising about 30 in my kennel and witnessing the behaviour and life of Tornjak both as an individual and in a small pack (my own three adults) I completely comply with the following:
Tornjaks are very carefully-minded dogs, dogs that think, never search for a fight, but driven to the wall they are ready to accept the amtch for life and death. Self-consciousness makes them apparently not interested in their surroundings, but they are very much wide awake, not jumpy but with sharpened senses, and exceptionally stubborn in insisting on realization of their instincts or decisions. Their loyalty for their “flock” (their family are their flock too) is not pushy, but it’s beyond questioning, while somewhat wary of strangers. In contact with people and other animals they show no agression outside their “pen”, while they resist vehemently any intrusion into their teritory. From my own experience I must point to the difference in behaviour between an individual and the pack. All thre of my Tornjaks are very similar in character, dear, noble, serious animals, ready next to talk to me. I had observed each individually when meeting a strange dog. While the other dog would run towards him, a Tornjak would wait silently, somewhat tensely, interested in evaluating the other’s intentions. No barking, growling, or hair-rising, just tense attention. In 90% of instances the strange dog stops at 2-3 meters, turns and leaves. A pack reacts differently, much faster and much more endangering. With pack there is no waiting, they go into action immediately, synchronized, with inborn strategy and in events like that the owner got to have strong authoritarian power in order to stop that machine. I can’t imagine and don’t wish for better guardians. In relation to family members there is no difference in behaviour between individual and whole pack, except a cute competition in claiming attention can be noticed.

Beskrivelsen passer på langt de fleste af de vogterracer, man ønsker at forbyde… og på dem, som ikke står på listen som fx Maremma, Tibetansk Mastiff, Spansk Mastiff, osv osv osv…

Hvordan skal politiet kunne se forskel på fx en Sarplanninac og en Tibetaner? Jeg kan ikke! Og jeg tvivler på at ret mange her i DK overhovedet kan!

Jeg er stærk modstander af flere forbudte hunderacer… et forbud vil udelukkende føre til øget interesse hos netop de mennesker, der IKKE skal have sådanne racer! Og de skal nok få fat i dem…

Uha dada dada… disse er nok blandt de mest relevante at forbyde i DK af alle racerne på listen. Kender du dem?

Det er SELVSTÆNDIGT vogtende hyrdehunde - dvs de er ikke SAMARBEJDENDE hyrdehunde - men tager SELV initiativ til at vogte alt muligt. Hertil kommer at ikke en gang en voksen mand kan holde dem, hvis de vil frem. I USA har de store problemer, for de ligner krammebamser, men er alt andet. Det er racer med en lav aggressionstærskel dvs de tænder let - og når de “hyrder” så sker det ved at vælte indtrængeren omkuld og dræbe indtrængeren, når denne ligger ned.

De har aldrig hørt til i DK og bør heller ikke hertil.

Bortset fra dem, så tror jeg mere på oplysning end forbud. Jeg så hellere, at det blev sværere generelt at få et dyr i DK. Som det er nu har alle ret og mulighed for det, og især disse selvstændigt vogtende hyrder hører ikke til hos alle og enhver - og så synes jeg det er synd for disse racer at fjerne dem fra deres arbejdsfunktion, som de lever og ånder for.

MVH

PS jeg mener det samme om tibetansk mastiff - sammenlignet med de andre mastiffer er den endda ganske hurtigt og adræt, når man ser den i aktion. Jeg blev overrasket over disse racers hurtighed, da jeg mødte dem sidst

Jeg tror desværre ikke på at forbud løser noget som helst. Dels kan det være utrolig vanskeligt for utrænede at se forskel på nogle af dem i forhold til andre ikke forbudte racer. Dels kan jeg frygte, at man ser et utal af “krydsninger”, hvor disse racer er blandet ind i og hvordan beviser man lige det? Det er mit indtryk, at det netop var hvad der skete, da man i sin tid forbød Pitbull Terrieren. En del af disse blev enten solgt som værende Armstaff eller som blandinger med andre racer. Sådan en blanding kan vel være mindst lige så farlig eller måske endda værre, da man intet aner om, hvad en sådan blanding kan medføre.

Som andre også har skrevet, så mener jeg, det var langt bedre, hvis man skulle godkende hundeejere fremfor at forbyde nogen hunderacer.

Dette skev jeg i en anden tråd ang forbud mod blandingshvalpe… min mening har ikke ændret sig siden!

[B]Et lovforslag som forbyder blandingsavl er fuldstændigt idiotisk! Uigennemtænkt…
Og ret umuligt at administrere!
Blandinger af små hunde, hvori indgår fx Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog vil også komme til at skulle aflives, idet de tre racer deler temmelig mange gener med resten af “muskelhundegruppen” - og da der ikke er et bestemt gen for aggressivitet, så vil man udelukkende kunne gå ud fra genernes “gruppetilhørsforhold”…

Skal der sættes ordentligt ind, så skal der større kontrol med selve avlen…
Hundehandel skal straffes hårdt og brutalt, hvad enten man importerrer eller har sin egen hundefabrik… Dvs kan det dokumenteres (og det kan det, idet en større kennel skal søge om tilladelse til kennelvirksomhed hos politiet) at der laves flere end fx tre kuld hvalpe om året på uden stamtavle fra enten DKK, DRU; DHL jamen så står ejerens af stedet automatisk til en bøde på 100000 kr! (Beløbet fiktivt, det kan for min skyld sagtens være større) samt moms af hundehandlen, igen fiktivt ansat af SKAT… Det er MANGE penge!!! Og vil begrænse både lysten og muligheden for at drive hundehandel…
Indfør endelig hundeskatten igen under en eller anden form - gerne med rabat til pensionister (det er alligevel ikke dem, som har muskelhunde). Dog med et kraftigt nedslag for registrerede opdrættere gældende for deres avlsdyr…
Import af muskelhunderacer kan kun ske, hvis man er registreret opdrætter og godkendt af sin stambogsførende organisation - måske endda skal kunne dokumentere at man har været registreret opdrætter i en årrrække… Samtlige importerede muskelhunde skal kunne dokumentere deres stamtavle vha chip og DNA.
Sørg for at “båndtvangen” i bymæssig bebyggelse overholdes - udsted bøder hvis den overtrædes…
Enhver hund som bider, skal gennem en hundefaglig vurdering - “frikendes hunden”, må den ikke siden luftes uden mundkurv… overtrædelse af dette straffes med en klækkelig bøde. Ejere af den slags hunde, skal til enhver tid kunne fremvise dokumenter for vurderingen - kan de ikke det, straffes med bøde… Ved gentagelsestilfælde fjernes hunden og overgives til myndighederne for aflivning.
Hunde fra Molossergruppen må ikke annonceres til salg i aviser, blade, magasiner heller ikke on-line versioner af disse samt i internetfora… Dette gælder uanset om hunden er med stamtavle eller uden. Overtrædelse straffes med bøde, som mindst svarer til hundens/hvalpekuldets pris…
De hunde som allerede nu befinder sig i DK omfattes af en “amnesti”, som gælder hundens levetid. Dog med de begrænsninger, som jeg har anført ovenfor… Alle hunde skal være registrerede i dansk hunderegister og ligeledes have en gældende hundeansvarsforsikring. Dette skal kunne dokumenteres ved forlangende - overtrædelse straffes med bøde… Træffes en person gentagne gange med uregistrerede eller ikke forsikrede hunde, fratages vedkommende sine dyr samt retten til at have hund for en periode (fx af 5 år) og får naturligvis en bøde…

Kun ved virkelig at ramme ejere og især hundehandlerne hårdt økonomisk får man bugt med problemet… det skal simpelthen ike kunne betale sig!!![/B]

hvorfor mener i vogter hunde skal forbydes og ikke:

Terriere de er bygget til selvstændigt arbejde også og møder dem tit med et attitude problem. Terrier bider først og spørger bagefter, var bla sådan jeg mistede en ilder for mange år siden.

Jagthunde: Går man ikke på jagt med dem bliver de total skøre i hoved. Desuden er jagthunde avlet til at aflive skamskudte dyr bla ræve… Ved en del jægere IKKE kan styre om deres jagthund tager en kat eller ej når de er tændte.

Spids/slædehunde Så vidt jeg ved er de meget dominerende og reserverede i temperament og en tikkende bombe i de forkerte hænder. Især fordi de ser så “nuttede” ud.

Gravhunde: hvis der er en race jeg er nervøs for er det dem her synes de “tit” har et rimelig lunefuldt temperament

Vagthunde: I forkerte hænder er et rottweiler og en doberman pænt farlige.

Politi hunde racer: Politi hunde skal jagte mennesker og med magt holde dem fast hvis dette er påkrævet er det de er avler til igennem flere generationer. Ikke et særlig heldigt træk.

Mynder og andre væddeløbshunde: Tvivler på ret mange der ikke deltager i væddeløb kan give dem den motion de har brug for og dermed har man igen en tikkende bombe med en understimuleret hund med ALT ALT for meget enerig på lager

Alle molosserne har en størrelse der kan gøre dem dødens farlige i de forkerte hænder.

Så har vi kun hyrdehunde (hvor der igen er racer der bliver kuldret uden den rette stimuland) og selskabs hunde. Er det eneste racer vi ender med at måtte have i dk fordi nogle ikke kan styre de lidt mere besværlige racer. :S

Tzari

Jeg synes du skal læse lidt om racerne før du kommer ud med sådanne påstande. Nogen af de ting du skriver er helt ude i skoven.

[quote=tzari;325465]hvorfor mener i vogter hunde skal forbydes og ikke:

Terriere de er bygget til selvstændigt arbejde også og møder dem tit med et attitude problem. Terrier bider først og spørger bagefter, var bla sådan jeg mistede en ilder for mange år siden.

Så en hændelse dødsdømmer samtlige terrerier?

Jagthunde: Går man ikke på jagt med dem bliver de total skøre i hoved. Desuden er jagthunde avlet til at aflive skamskudte dyr bla ræve… Ved en del jægere IKKE kan styre om deres jagthund tager en kat eller ej når de er tændte.

Link?

Spids/slædehunde Så vidt jeg ved er de meget dominerende og reserverede i temperament og en tikkende bombe i de forkerte hænder. Især fordi de ser så “nuttede” ud.

Så tager du grusomt fejl.

Gravhunde: hvis der er en race jeg er nervøs for er det dem her synes de “tit” har et rimelig lunefuldt temperament

Vagthunde: I forkerte hænder er et rottweiler og en doberman pænt farlige.

Sådan er det med de fleste racer.

Politi hunde racer: Politi hunde skal jagte mennesker og med magt holde dem fast hvis dette er påkrævet er det de er avler til igennem flere generationer. Ikke et særlig heldigt træk.

Ja, alle schæfere er nogle killere… Eller?

Mynder og andre væddeløbshunde: Tvivler på ret mange der ikke deltager i væddeløb kan give dem den motion de har brug for og dermed har man igen en tikkende bombe med en understimuleret hund med ALT ALT for meget enerig på lager

Alle molosserne har en størrelse der kan gøre dem dødens farlige i de forkerte hænder.

Så har vi kun hyrdehunde (hvor der igen er racer der bliver kuldret uden den rette stimuland) og selskabs hunde. Er det eneste racer vi ender med at måtte have i dk fordi nogle ikke kan styre de lidt mere besværlige racer. :S[/quote]

De andre racer aner jeg intet om.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at du dømmer samtlige racer på ting du har oplevet én gang, eller ting som du har hørt fra din venindes mors mosters onkel osv.

[quote=Faithless;325496]De andre racer aner jeg intet om.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at du dømmer samtlige racer på ting du har oplevet én gang, eller ting som du har hørt fra din venindes mors mosters onkel osv.[/quote]

Nja… jeg læser det nu snarere som et dybt ironisk indlæg, der påpeger at ALLE racer kan give problemer, hvis ikke ejeren er ansvarlig :slight_smile:
Og jeg er faktisk enig med Vivian…

[quote=Ann K;325498]Nja… jeg læser det nu snarere som et dybt ironisk indlæg, der påpeger at ALLE racer kan give problemer, hvis ikke ejeren er ansvarlig :slight_smile:
Og jeg er faktisk enig med Vivian…[/quote]

Jeg går ud fra at Vivian er Tzari?

Ja alle racer kan give problemer, men at stille racerne op på punkter der slet ikke hører til de racer. Det synes jeg er en anelse langt ude. Hvis man skal “dømme” racerne som Tzari har gjort i sit indlæg, så mener jeg at man skal komme frem med fakta, og ikke komme frem med hvad man tror/mener/har hørt. :slight_smile:

Jeg går ind for det hele.

Ulovliggørelse af visse racer, lovpligtigt hundkørekort og love om opdræt.

[quote=Faithless;325501]Jeg går ud fra at Vivian er Tzari?

Ja alle racer kan give problemer, men at stille racerne op på punkter der slet ikke hører til de racer. Det synes jeg er en anelse langt ude. Hvis man skal “dømme” racerne som Tzari har gjort i sit indlæg, så mener jeg at man skal komme frem med fakta, og ikke komme frem med hvad man tror/mener/har hørt. :)[/quote]

Og det er ikke det, som sker lige så snart talen er om hunde fra Molossergruppen? :? :slight_smile:
Bare se denne tråd…