14 racer i farezone

Luftede i en lang årrække min nabos kleinen münsterlandere (7 forskellige hunde) og hjalp med markprøve træning af den ene… Han havde et KÆMPE problem med den ene hund da den ikke turde gå på ræve og man KAN altså skamskyde et dyr og så er det ret vigtigt dyret holdes fast som minimum så den kan aflives humant. Denne mand var så byens hunde træner så vidste altså lidt om det at have jagthunde og havde også optrænet adskillige hunde til schweiss(hvordan hulen staves det). Har set forandringen med en kleinen, der var købt til kæl. Den var total skroller i hoved indtil min nabo fik en alvors snak med ejeren og fik dem til at markprøve træne hunden. Derefter hvilede den hund helt i sig selv og hvilede meget i sig selv. Samme historie så jeg med en ruhåret hønsehund og en weimaraner. Sidstnævnte var konstant ude at føjle og INTET hegn kunne holde på hende. INDTIL hun fik lov at komme med på jagt så blev hun i sin have og igen hvilede mere i sig selv. ELSKER selv kleinen münsterlanderen MEN vil ikke have en da jeg ikke jager og har med EGNE øjne set hvad det gør ved en hund.

Terriere har PERSONLIGT kendt 4 der dominans parrede og snappede ved 4 forskellige ejere. Når jeg møder dem på gaden får jeg også TIT en snerren som velkommen sikkert fordi jeg har ilder er også flere gange blevet snappet efter af fremmede terriere. Terrieren er jo ikke en kælehund men en brugshund.

Spidshunde/slædehunde har jeg så fået en masse viden af fra en mand der har boet på grønland og fortalte de hunde var BRUGShunde ikke kælehunde og de var meget dominerende og selvstændige da det er den mentalitet der skal til for de kan overleve der hvor de er beregnet til at bruge.
JA egenskaberne kan avles ud af en race. Bla er old english sheepdog BLOTTET for hyrde instinkt til trods for det faktisk er en hyrde hunde (kilde en avler af border collier med 12 års erfaring og hyrdede på konkurrence plan jeg snakkede med for 9 år siden og tvivler STÆRKT på man har avlet instinktet tilbage igen)

Politi hunde er så ikke kun schæfere der er MANGE racer der bruges til dette formål læs evt racebeskrivelserne og du vil blive ret overrasket.

Ja indlægget er skrevet meget sort/hvidt netop for at påpege næsten alle brugshunde er et problem i de forkerte hænder.

Nu er det jo ikke kun brugshunde der har problemer.
Alle racer store som små, kan få problematiske individder fordi ejeren ikke har det mindste frstand på at have hund, og ej heller gør sig nogen anstrengelse desangående.

Jeg synes ikke man skla dele hundene op i brugshunde der kan give problemer i forkerte hænder, det kan fru Plsens lille P**køter også.
Læs gerne mit ovenstående indlæg.

Hundeskat, hundetegn, og hvad der ellers kunne tænkes at selektere de brodne fra, hilses velkomment.
Må ærligt sige at jeg føler mig ganske godt til grin for mine penge, over at pronto få chippet, registreret og forsikret mine hunde, og ALTID have dem i snor på offentlig vej, når så jeg hører at mange ikke har gjort det.
Min fosikring er altså med til at fække de skader som disse hunde må forvolde. Det er surt.

Og nej jeg har stadig ikke brugshunde, men store hunde ja. Sct. Bernhard og Berner Sennen

[ame]http://da.wikipedia.org/wiki/Alaskan_malamute[/ame]

Helhedsindtryk
Malamuten er en stærkt dominerende og selvstændig hund

Står den over for vildt, fortrænges al dressur til fordel for det oprindelige jagtinstinkt. Ingen slædehund ville således drømme om at forsvare sin herre mod angreb, og den holder kun til omkring hans hus fordi den fodres, som regel en gang om dagen eller hver anden dag.

www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=138

Det er derfor både en hårdfør og en selvstændig hund. Den kræver en opdragelse der sætter klare grænser og ikke sår tvivl om, hvem der er chefen - nemlig mennesket.

http://www.hundeunivers.dk/content/siberian-husky

En Siberian Husky er både intelligent og lærenem, men kan være yderst stædig, og er typisk også ret ejenrådig - hunden vil f.eks. selv bestemme, hvornår den skal vise hundetricks den har lært.

http://www.hundeunivers.dk/content/siberian-husky

Opdragelsen skal påbegyndes, så snart man får den lille hvalp, og det skal være med fast, men ikke hård hånd, og især må den lære at omgås andre hunde, da den ellers kan være ret aggressiv over for artsfæller.

[ame]http://da.wikipedia.org/wiki/Eurasier[/ame]

Eurasieren er stærkt knyttet til sin familie og er ofte tilbageholdende/reserveret over for fremmede. For at udvikle sine egenskaber fuldt ud behøver Eurasieren tæt kontakt med sin familie. En kærlig konsekvens og samarbejdende opdragelse.

[FONT=Arial]Den liker å ha en “sterk” leder, og setter stor pris på mye mosjon. Den er lett å dressere, og en hund med bra apelldressur er som kjent mye lettere å ta med seg overalt enn en hund uten dressur. Den er systematisk avlet frem som jakthund, og en elghund som ikke brukes til jakt blir vel ikke den lykkeligste hunden!
[/FONT]

der står direkte i karelsk bjornhunds standard den er reserveret,meget selvsikker og aggressiv imod andre hunde.

Samtlige steder siger man skal sørge for en konsekvent opdragelse så er ikke grebet ud i en fri luft de er dominerende og selstændige :slight_smile:

Wikipedia giver jeg ikke meget for, når det er skrevet af mennesker som dig og mig.

Men det er sådan set også ligemeget. Hvad du mener og tror om spidshunde må du selv ligge og rode med :slight_smile:

Men for at komme tilbage til emnet -
Jeg går ind for lovforslaget.

Åhh en lang og svær debat det er om de her hunde :slight_smile:

Jeg tænker bare, ændrer vi i virkeligheden noget ?
Jeg går ud fra at “vi” vil stoppe de “farlige” hunde i at være på gaderne med den her lov, de farlige hunde må jo så være dem der har en ejer der ikke ved hvad de har købt som “legetøj” i den her uge, lige nu er der meget mode i eks pitbull, den ser lidt farlig ud, den har mange kræfter og det er for nogen nok.
Når det så ikke længere er lovligt at få sådan en, så må de jo finde en anden vov, og mit bedste gæt er at den hund ikke får meget mere forståelse end den foregående, og en Rottweiler eller en Schæfer er da også falig i hænderne på en knold :frowning:

Jeg har ikke nogen løsning, og er bestemt nem at skræmme til at støtte et forbud, jeg bliver utryg og nogen gange direkte bange, hvis jeg møder en af disse “muskel-bundter” snildt paket ind i nitter og sort læder, på gaden, det gælder både hund og ejer.
Problemet er jo bare at jeg grundlæggende ikke er i mere sikkerhed hvis vapse-far havde haft en hvilken som helst anden stor hund, det er nok ikke realistisk at tro de lige pludselig får Mobs og puddler allesammen.

Jeg har arbejdet med problemhunde i ca 5 - 6 år… har selv haft en - omplacering til mig/os…
jeg har fungeret som hjælpeinstruktør på brugstræningshold for “muskelhunde”…
Jeg har fungeret som figurant ved både brugstræning og i redningsberedskabet…
Jeg har været igang med uddannelse til AGtræner…
Jeg er uddannet Klikkerinstruktør…
Jeg har dyrket Lydighed og Agility på konkurrenceplan… og hyrdet på højt niveau med min ene hund…

Jeg har været sort, blå, gul og grøn de underligste steder… jeg har haft store hudafskrabninger og grimme krads fra ivrige hundekløer… jeg har haft utallige forstuvninger, vrid, og forstrækninger fra tryk, skub, pres og puf fra hunde…

Men jeg er kun blevet BIDT af en eneste hund… en såkaldt Dværg Pudel :smiley:

Ifølge mine erfaringer er en DværgPudel nogle arrige små sataner og derfor potentielt farlig…

Forbyd Dværg Pudlen!!!

(Ironi kan forekomme i oventstående indlæg)

De er også kryptokide det kender jeg selv en der er så forbyd dem endelig -LOL

[quote=tzari;325465]hvorfor mener i vogter hunde skal forbydes og ikke:

Terriere de er bygget til selvstændigt arbejde også og møder dem tit med et attitude problem. Terrier bider først og spørger bagefter, var bla sådan jeg mistede en ilder for mange år siden.

Jagthunde: Går man ikke på jagt med dem bliver de total skøre i hoved. Desuden er jagthunde avlet til at aflive skamskudte dyr bla ræve… Ved en del jægere IKKE kan styre om deres jagthund tager en kat eller ej når de er tændte.

Spids/slædehunde Så vidt jeg ved er de meget dominerende og reserverede i temperament og en tikkende bombe i de forkerte hænder. Især fordi de ser så “nuttede” ud.

Gravhunde: hvis der er en race jeg er nervøs for er det dem her synes de “tit” har et rimelig lunefuldt temperament

Vagthunde: I forkerte hænder er et rottweiler og en doberman pænt farlige.

Politi hunde racer: Politi hunde skal jagte mennesker og med magt holde dem fast hvis dette er påkrævet er det de er avler til igennem flere generationer. Ikke et særlig heldigt træk.

Mynder og andre væddeløbshunde: Tvivler på ret mange der ikke deltager i væddeløb kan give dem den motion de har brug for og dermed har man igen en tikkende bombe med en understimuleret hund med ALT ALT for meget enerig på lager

Alle molosserne har en størrelse der kan gøre dem dødens farlige i de forkerte hænder.

Så har vi kun hyrdehunde (hvor der igen er racer der bliver kuldret uden den rette stimuland) og selskabs hunde. Er det eneste racer vi ender med at måtte have i dk fordi nogle ikke kan styre de lidt mere besværlige racer. :S[/quote]

ALLE hunde uden undtagelse kan være ganske farlige i forkerte hænder. Bag langt de fleste hundebid, står såmænd Labrador og Retrivere.

Er jeg klar over prøvede bare at påpege at hvis vi skulle gå efter hvilke hunde der KUNNE blive et problem i de forkerte hænder skulle næsten alle brugshunde ulovliggøres :slight_smile:

Vivian - du har ret i, at det er for let at anskaffe sig en hvilken som helst hund i DK uden overhovedet at skaffe sig 1 % viden om racen først.

Det er der, der bør gribes ind.
Ikke ved at forbyde. Erfaringer fra Tyskland og Frankrig viser, at forbuddene ikke virker.

MVH

PS arbejdshundene på Grønland kan ikke sammenlignes med spidserne i DK. Så lige en skræmmende annonce forleden på nettet. En havde hentet to grønlandshunde hjem, og nu skulle de have hvalpe - hvalpene var sat til salg og blev beskrevet som “lidt ala en labrador at leve sammen med”

Jeg blev frosset fordi jeg skrev at det var falsk markedsføring:ups:

Hunde bliver vel præget af de mennesker de bor sammen med og ikke kun af deres racetypiske væremåde.

Personlig kunne jeg aldrig finde på at kritisere en ‘dum hund’ for opførsel, kun ejeren.

[quote=birtheras;325854]Hunde bliver vel præget af de mennesker de bor sammen med og ikke kun af deres racetypiske væremåde.

Personlig kunne jeg aldrig finde på at kritisere en ‘dum hund’ for opførsel, kun ejeren.[/quote]

Damn… du har aldrig mødt Nanna vel??? -LOL-LOL-LOL-LOL

:sorry: Kunne ikke helt lade være… kan fortælle at vi på sådan ca 3 år er ved at lære kræet at DÆK ikke kun er noget der sidder på biler og cykler, men rent faktisk også er en kommando, som betyder “læg dig ned på maven - bliv der til jeg siger noget andet”… Nanna sidder på sådan ca tredje år med et dybt forvirret blik og et spørgsmål lysende ud af hendes små sorte øjne “Jam’n - hvad vil du have mig til at gøøøøre???” :øhmm::confused::øhmm::confused::øhmm:

Nå… hun er heldigvis sød! :hjerte:

Og afgjort ikke nogen muskelhund :klapper:

[quote=Ann K;325870]Damn… du har aldrig mødt Nanna vel??? -LOL-LOL-LOL-LOL

:sorry: Kunne ikke helt lade være… kan fortælle at vi på sådan ca 3 år er ved at lære kræet at DÆK ikke kun er noget der sidder på biler og cykler, men rent faktisk også er en kommando, som betyder “læg dig ned på maven - bliv der til jeg siger noget andet”… Nanna sidder på sådan ca tredje år med et dybt forvirret blik og et spørgsmål lysende ud af hendes små sorte øjne “Jam’n - hvad vil du have mig til at gøøøøre???” :øhmm::confused::øhmm::confused::øhmm:

Og afgjort ikke nogen muskelhund :klapper:[/quote]

Ja jeg kan jo kun sige det samme om Gordon :fløjte:

Og ingen af de to bliver forhåbentlig forbudte - for hvor er de mange gode grin værd:-) Helt gratis:-)

Det er den slags hunde, der giver hunde ry for at forlænge menneskers liv - pga latteren, som de får os til at frembringe. Jeg tror de gør det med vilje… Kender selv et par stykker :hjerte::hjerte:

[quote=Ann K;325870]Damn… du har aldrig mødt Nanna vel??? -LOL-LOL-LOL-LOL

Og afgjort ikke nogen muskelhund :klapper:[/quote]

Stakkels hunde. Tænk at de har ejere som jer der ikke fatter en bøvs om hundes forståelse :tihi:

Jeg er helt sikker på at de er i samme league som Garfield. :høhø: