2 spørgsmål

P-piller er absolut ingen garanti for at katten ikke bliver drægtig. Jeg vidste ikke at din kat er fritløbende, men med denne nye oplysning så hælder jeg også mest til at tro hun er drægtig. Vi har haft flere katte der er blevet drægtige på trods af p-piller. Vil man ikke have killinger så er den eneste sikre metode at neutralisere katten :slight_smile:

[quote=SineGry;212926]Hvorfor er det at du ikke neutraliserer din hunkat?

Det er din Hellige Birma ikke? ved opdrætter at du laver blandingskillinger på den?[/quote]

Jeg forstå ikke helt… Hvorfor det er så forfærdeligt at denne Hellige Birma har fået killinger, for sådan forstår jeg det du skriver:ups:

Er det ordet blandingskillinger der gør det:?

Bonnie-badut jeg ønsker dig held og lykke med dine killinger, skønne det er de:wehuu:

[quote=korgaard;213396]Jeg forstå ikke helt… Hvorfor det er så forfærdeligt at denne Hellige Birma har fået killinger, for sådan forstår jeg det du skriver:ups:

Er det ordet blandingskillinger der gør det:?

Bonnie-badut jeg ønsker dig held og lykke med dine killinger, skønne det er de:wehuu:[/quote]

Jeg kan se at hun er på din venneliste så klart du kommer ind:)
Ja jeg syntes det er dybt problematisk at hun bevidst avler blandings katte på en Hellig Birma. Og jeg synets det er dybt useriøst at hendes hunkat højst sandsynligt er drægtig igen. OG at den render frit på P Piller

Til information så har jeg talt med dyrlægen om neutralisation (rent hypotetisk, da det var før killingerne) og hun sagde at det var smartest med P-piller til killingerne var 12 uger, så kunne vi kigge på det der - Jeg havde ikke tænkt at P-piller ikke var sikre - min fejl.

Alle andre katte jeg har haft har været neutraliserede tidligt, så jeg har ikke den store erfaring. Og jeg AVLER ikke blandingskatte. Min kat har fået et kuld killinger, der formentlig bliver her (og en enkelt hos et familiemedlem - den kommer nok også tilbage til os om nogle år, da det er en ældre dame)

[quote=Bonnie-badut;213498]Til information så har jeg talt med dyrlægen om neutralisation (rent hypotetisk, da det var før killingerne) og hun sagde at det var smartest med P-piller til killingerne var 12 uger, så kunne vi kigge på det der - Jeg havde ikke tænkt at P-piller ikke var sikre - min fejl.
[/quote]

Man lærer så længe man lever :slight_smile: men hvis du ikke vil have et kuld mere så skynd dig at bestille tid til at få hende neutraliseret, killingerne er gamle nok til at det ikke er et problem (tænk på at hunkatte der får lavet kejsersnit sagtens kan passe deres killinger, så jeg forstår ikke din dyrlæge - jeg går ud fra du har oplyst at der er tale om en ude/indekat). Hvis du får hende neutraliseret nu, så kan du forhindre at der bliver født et kuld mere. Skulle hun ikke være drægtig er der jo ikke sket den store skade, når hun alligevel skulle neutraliseres :slight_smile: Men det er det der er mest sandsynligt og det er synd for hende at få et kuld så hurtigt efter det andet. Det tager hårdt på hendes krop, så for hendes skyld ville jeg sørge for at disse killinger ikke bliver født.

Har tilladt mig at bytte rundt på jeres ind - det giver lidt merre mening…

[quote=SineGry;213415]
Ja jeg syntes det er dybt problematisk at hun bevidst avler blandings katte på en Hellig Birma. Og jeg synets det er dybt useriøst at hendes hunkat højst sandsynligt er drægtig igen. OG at den render frit på P Piller[/quote]

Jeg er ikke Sine, men jeg har dog en ganske god fornemmelse af, hvad hun egentlig mener…

Ikke seriøst at få kuld så hurtigt efter det første… Jamen - det giver vel næsten sig selv??? Det er faktisk hårdt for en hunkat, at have killinger! Det slider på hendes fysik og kan dermed svække hendes immunforsvar med en syg kat til følge.
Der findes opdrættere, som parrer deres hunkatte op hurtigt efter et kuld killinger, men de gør det ikke uden først at have vurderet nøje for og imod og have haft dyrlægen med på råd! Og de gør det slet ikke, mens at killingerne fra det første kuld er så små at de stadig har brug for deres mor!!!
Og det er jo ikke det, der foregår her!
Her render mormis frit, og der er ingen mulighed for at kontrollere om hun spytter p-pillen ud og derfor om hun har været i løb og er blevet drægtig igen… Min egen erfaring siger mig, at det er både muligt for katten at spytte p-pillen ud, at “skjule sin løbetid” for os mennesker og dermed blive drægtig, trods at den ikke er ude mere end max ½ time! I og med at du allerede nu har et kuld killinger liggende på din kat, så er det jo også et tegn å at der i dit område er fertile hankatte - og de vil parre en hunkat lige så snart hun egynder at dufte godt!

At lade sin hunkat strejfe og selv vælge sin avlspartner, er faktisk heller ikke så forfærdeligt smart… de fleste fritlevende fertile dyr er potentielle smittefaktorer for diverse sygdomme, hvoraf nogle let kan behandles, mens andre er dødelige ofte efter et langt lidelsesforløb for den syge kat…
Fritgående kastrater er naturligvis også udsatte for diverse sygdomme, men risikoen mindskes kraftigt idet de ikke længere har så voldsom en adfærd omkring territorie, parring osv…

Dertil kommer hele debatten ang p-piler til hunkatte… rigtig mange opdrættere kalder det at vælge mellem pest eller kolera, når de er nødt til at bruge dem! Det er rent ud sagt noget stads at fylde i sin kat - og kan medføre voldsomme adfærdsændringer, fortykket livmoder, cyster, cancer osv osv… Derfor er flere og flere opdrættere faktisk holdt op med at bruge p-piller til deres hunkatte, men holder i stedet kontrol med løbetiderne via en Teaser, fremprovokerer selv en falsk drægtighed eller parrer hurtigt såfremt hunkatten er i kondition og lader kun hunkatten få to, max tre kuld! Forandringer på livmoderen er set efter indtag af kun 4 p-piller! Og jeg har en dyrlæges ord for, at samtlige de hunkatte, hun havde set gennem årene med mælkekirtelcancer, på et eller andet tidspunkt i deres liv har fået p-piller…

Og så er der hele debatten om bevidst blandingsavl… vender tilbage, når jeg har fundet linket til en bestemt tråd herinde. Debatten i tråden er lidt ophedet, men giver et ganske godt indtryk af rigtig mange mennesker holdning til den slags… min egen inklusive :slight_smile:

Edit; linket var let at finde… læs her

Det er super hvis i tager diskussionen op med bevidst blandingsavl og det at få killinger uden stamtavle generelt. Blot være søde at huske 2 ting:

1. de ting der er gjort kan ikke laves om og det nytter intet at fortælle døre op og stolpe ned om hvor dumt det er og hvor forkert det er. Det kan alle hurtigt blevet rimelig enige om så mange gentagelser fremmer ikke debatten - brug enig-knappen i så tilfælde. Det det handler om er hvordan det gøres bedst nu og om at få det bedste ud af en dårlig situation…

2. semi langhårsracerne er meget populære og som sådan udsat for heftig BYBing. Tænk over hvordan i skriver tingene så i ikke får beskyldt nogen for ting de ikke har gjort og ikke har til hensigt.

God debat-lyst
MVH
Admins

Ann tak fordi du har skrevet mine tanker, jeg vidste nemlig ikke hvordan jeg lige skulle få det formuleret.

[quote=Ann K;213518]:slight_smile:

Edit; linket var let at finde… læs her[/quote]

tak for dit indlæg Ann og får at bringe denne tråd op igen. Den er værd at have stående oppe:)

[quote=SineGry;213415]Jeg kan se at hun er på din venneliste så klart du kommer ind:)
Ja jeg syntes det er dybt problematisk at hun bevidst avler blandings katte på en Hellig Birma. Og jeg synets det er dybt useriøst at hendes hunkat højst sandsynligt er drægtig igen. OG at den render frit på P Piller[/quote]

Jeg har aldrig mødt Bonnie-badut har kun skreve et par gange med hende da jeg selv har killinger imellem en huskat og en norsk skovkat… men det må så også være totalt useriøst:sshh:

Der er ikke forskel på om der er tale om en blanding med MCO, NFO, birma, aby, somali, siameser, burmeser eller en af de mange andre racer.
Jeg synes desuden det er helt enormt synd for huskatten at den skal blandes med alle mulige racer - hvorfor ikke bare nyde vores ekstremt smukke og dejlige huskatte?

[quote=korgaard;213845]Jeg har aldrig mødt Bonnie-badut har kun skreve et par gange med hende da jeg selv har killinger imellem en huskat og en norsk skovkat… men det må så også være totalt useriøst:sshh:[/quote

JA [SIZE=2][COLOR=black][/COLOR][/SIZE]

[quote=Nevadaisy;213884]Der er ikke forskel på om der er tale om en blanding med MCO, NFO, birma, aby, somali, siameser, burmeser eller en af de mange andre racer.
Jeg synes desuden det er helt enormt synd for huskatten at den skal blandes med alle mulige racer - hvorfor ikke bare nyde vores ekstremt smukke og dejlige huskatte?[/quote]

Er fuldstændig enig med Hanne her, hvorfor skal huskatten absolut blandes med en eller anden langhårs kat? jeg fatter det ikke?:?

Mange tak til jer der har svaret på mine spørgsmål, jeg er glad for at I tog jer tid til det.

Til jer andre
Jeg synes ikke at det er ret imponerende, at jeg stiller ganske få spørgsmål og får sådan en bunke mishag smidt i nakken, både her og i Private beskeder. Det er meget ærgerligt at det ikke er muligt at spørge jer til råds uden straks at blive beskyldt for alt muligt. HVIS Bonnie er drægtig, så er det meget ærgerligt og mit ansvar - OG bare rolig mine dyr har det godt og jeg skal nok gøre det som dyrlægen og jeg finder rigtigt.

Jeg er også meget imod mange at de ting der foregår rundt opkring i flere opdræt, fordi det strider imod mit kendskab til pattedyrs neonatalfase, men det skriver jeg ikke spolpe op og ned om, fordi I viser et billede. Det er ganske ok at være uenig med mig, men det er ikke ok at beskylde mig for alt muligt, som I intet aner om. Jeg AVLER ikke katte og har heller ingen intenton om det. Bonnies killinger er ikke sat til salg, så jeg truer ikke jeres marked, bare rolig eller “ødelægger, jeres store arbejde” for de killinger her kommer ikke nogensteder hen (jo den ene flytter ned til min mormor, så længe hun er her eller så længe hun kan passe den, hvor jeg sørger for den og tager den hjem igen, hvis hun ikke længere kan stimulere den, som den har brug for)

Mine “blandingskillinger” har allerede været til første dyrlægetjek og har tid til det næste, hvor de også skal vaccineres, neutraliseres osv. Det her er ikke gjort for pengenes skyld, eller for nogle andres skyld og det kuld er ikke for at få nogle “attraktive” semilanghårede katte.

[quote=Bonnie-badut;213937
[COLOR=darkred]Jeg er også meget imod mange at de ting der foregår rundt opkring i flere opdræt, fordi det strider imod mit kendskab til pattedyrs neonatalfase,

Denne vil jeg meger gerne bede dig uddybe tak

[QUOTE=En forhenværende bruger-badut;213937] Jeg AVLER ikke katte og har heller ingen intenton om det. Bonnies killinger er ikke sat til salg, så jeg truer ikke jeres marked, bare rolig eller “ødelægger, jeres store arbejde” for de killinger her kommer ikke nogensteder hen (jo den ene flytter ned til min mormor, så længe hun er her eller så længe hun kan passe den, hvor jeg sørger for den og tager den hjem igen, hvis hun ikke længere kan stimulere den, som den har brug for)
[/QUOTE]

Hold da op et surt opstød - hvem har sagt noget om et truet marked?

Jo du ødelægger både racen og huskatten - enten du kan lide det eller ej.

Et lille sidespring (til et sidespring).

Hvis jeg var dig, ville jeg lade to killinger flytte ned til din mormor.
Det er ikke mere besværligt med to - tværtimod!
De vil stimulere hinanden, fræse rundt sammen og lege killingelege og derved “aflaste” din mormor, som heller ikke skal blive bekymret over, at én killing er ked af det og kalder på sin mor og sine søskende.
Man får mange sjove oplevelser ved at have to + at man kan gå hjemmefra med god samvittighed, fordi de har hinanden.

[quote=Lis Dahlstrøm;214006]
Hold da op et surt opstød - hvem har sagt noget om et truet marked?

Jo du ødelægger både racen og huskatten - enten du kan lide det eller ej.[/quote]

Helt ærligt…

Man kan altså også blive for hys i sit syn på andre mennesker.

Jeg har blandingskillinger… De er endda lavet af 2 blandingskatte.

Og jeg mener simpelthem ikke jeg er useriøs, jeg mener ikke jeg på nogen mulig måde vil holdes ansvarlig for at ødelægge racer.

Hvis ALLE opdrættere neutraliserede alle kælekatte, og valgte med omhu hvem de solgte til, så var der ingen der kunne lave blandingskillinger.

Så et eller andet sted, sidder der nogle af jeres “kolleger” og er skyld i at muligheden foreligger.

Alligevel er det os, der laver ét hyggekuld, og sørger godt for vores killinger, der skal have skraldespanden tømt ud over os hver gang.

uanset hvor meget i synes det er både dit og dat med avl på blandingskatte, så peg dog på dem der er skyld i det til at starte med.

Bonnie-baduts killinger bliver neutraliserede og boende hos hende, så hvad er problemet?
Mine killinger bliver neutraliserede og boenede hos mig, så hvad er problemet?

Hvorfor er det at vi skal have skyld for at ødelægge racer og huskatten, og jeg ved snart ikke hvad?

Vi er ikke bybber, for selv hvis jeg solgte mine killinger, skulle jeg altså have 8275 kr. pr. stk. bare for at have mine udgifter hjemme, så det ville så sandelig ikke være nogen særlig god forretning.

Dorte, hvordan kan det gavne racen eller huskatten - jeg kan ikke se det. Bondemanden jeg handler hos havde i starten jeg kom der de smukkeste huskatte - nu har han lidt af hvert. Det er især synd for vores smukke huskat. Jeg ændrer ikke min mening om det gavner hverken huskat eller racekat.

Ja der er opdrættere der ikke går så meget op i hvad de sælger - når det er sagt er der også købere der s**** højt og flot på hvad der er skrevet under på - eller at stamtavlen er lukket, hvad for år tilbage var populært. Disse katte kan have lukkede stambøger af mange årsager.

Nu er det helt almindeligt jo flere penge man må poste i et kuld killinger på grund af problemer - jo billigere kan man sælge dem. Hvorfor skulle folk betale fuld pris for en killing der har været befængt med problemer, når de for samme pris kan købe en der ikke har?

Er der nogen der har nævnt bybber?

Lis, der er sørme da lang vej fra om det gavner kattene, til at vi ødelægger racerne…