2 spørgsmål

og man kan overhovedet ikke forlange at køberne skal have samme prioriteter som os!! - det der er mærkesager for os er langt de fleste købere altså komplet ligeglade med…

det nytter intet at lægge køberne problemet til last - det må være opdrætternes ansvar alene for så vidt angår renholdelse af racerne og de tiltag der skal til for at sikre det…

Jeg forlanger da heller ikke mine købere prioriterer som mig. Men jeg forlanger de overholder den kontrakt de har fået forelagt, forklaret, forstået og skrevet under på

Jeg ved godt du tænker på ikke at sende kælekatte ud der ikke er neutraliseret. Det hjælper fortidens synder ikke på - og f.eks. en einsteiner er det i mine øjne uansvarlig at sprætte op fra den ene ende til den anden i håber om at finde hvad tiden sikkert bringer på plads. Sådan en akt vil have en lukket stambog - og en kælekattekontrakt det er nævnt i - men sk**** køber på det - ja så producerer den. Så kan ejg stå og banke ejeren oveni hovedet med kontrakten der siger katten skal være kastreret inden x antal måneder - det ændrer ikke på det der er produceret.

helt sikkert det er vi helt enige om… men jeg tænkte faktisk mere på de oprættere der som Bonnies kan finde på at sælge fertiler uden stamtavler… der er der jo ingen kontrakt at overholde

det er den type opdrættere der spolerer det hele - for køberne tænker jo ikke såvidt som til, at det er ekstremt ufavorabelt at lade en racekat blande sig med hvad der ellers måtte være af huskatte i området…

problemet er blot at det aner købere som Bonnie jo ikke - men det er dem der må tage imod alle de verbale tæsk når de så henvender sig på et forum for at spørge til ganske almindelige spørgsmål som alle andre katteejere også stiller…

det der er min store anke i den her sag er, at bonnie har gjort noget dumt, men det har hun gjort uden at vide det… og det får hun høvl for… DET er meget forkert at skælde hende ud for det, for det var hendes opdrætter der

1. skulle have solgt katten neutraliseret og
    2 ALDRIG skulle have solgt en racekat uden stamtavle…

men bonnie er faktisk uskyldig i den sag - for det er ikke hendes pligt som køber at sætte sig ind i de finere finesser af katteavl fordi hun vil have en kat… kun de ting der i øvrigt følger med omkring trivsel og ansvarlig pasning af HENDES kat (og faktisk kun hendes kat alene)

ej heller er det hendes pligt at forlange katten neutraliseret eller gøre det selv… det er ubetinget det mest optimale - men man kan ikke tillade at skælde ud fordi hun nu har lavet et kuld og spørger om råd… man kunne ønske at alle katteejere var bevidste om at der ikke skulle laves extra killinger - men det er ikke noget man kan skælde dem ud for ikke at tænke på!!!

og man kan da SLET ikke skælde hende ud for hvem faren til killingerne er når hendes opdrætter har solgt hende en fertil kat UDEN tavle… for det er ikke Bonnies ansvar at renholde huskatteracen… det er hendes opdrætters ansvar via neutralisering/information

I hele den her sag, der er det hendes opdrætter af den famøse tavle-løse birma man skal have ram på… ikke Bonnie… eller nogle som helst af de andre sagesløse killingekøbere der har været så uheldig at lande der hvor Bonnie er nu

Faktisk er scenariet ikke ubetinget slemt!! kattene får det godt og Bonnie virker ansvarlig - så langt så godt… ja - det er noget ged for birmafolkene og for huskatten - men det er da sekundært til kattenes trivsel når tingene sættes på spidsen…

Ja, men hvorfor mener du at det berretiger til at være sådan efter os, der IKKE har nogen kontrakt at bryde?

Det jeg opponerer mod, er at jeg skal lastes for/skideballeres for at nogen ikke overholder deres kontrakter, at nogen ikke er gode ved deres katte, at nogen avler killinger med profit for øjne.

Der er en del opdrættere, der ikke kan skelne mellem at os herinde IKKE er de idioter som snyder/lyver/bedrager og skider kattenes ve og vel et langt stykke.,

Jeg vil da ikke holdes ansvarlig for om nogen avler på en Einstein, når jeg nu ikke gør det.

Jeg kender en registreret opdrætter, som har løjet, snydt og bedraget. Det lægger jeg jo ikke alle andre opdrættere til last, vel???

Kan vi ikke godt nøjes med at dømme folk på det de reelt er/gør, istedet for også at blande med ind iu at man kender nogen der har hørt om én der engang… (fortsæt selv sætningen)

Jeg er en rigtig god og kompetent kastteejer, der rent faktisk gør en gevalfdig indsats for de katte ingen andre gider.

Nu har jeg så fået blandingskillinger, så mener jeg egentlig at jeg godt kan få lov til at være glad og stolt over dem, uden at skulle have revte i næsen at der er “bybbere” der tjener penge på at avle blandingskatte.

Og det samme for Bonnie-badut, hun stiller spørgsmål, som man jo bare kunne svare på, og hvis man så ville vide mere kunne man spørge pænt, istedet for at begynde at insinuere at hun gør noget ganske skrækkeligt.

Ja hendes kat har en tavle, og der er en opdrætter der har det okay med at hun laver et kuld?
Hvorfor er det så et problem for jer der ikke har avlet hendes kat, og som ikke har en kontrakt med hende?

Vær dog glad for at det er et kuld der bliver neutraliseret og taget hånd om, i stedet for straks at hidse sig op over at det er en racekat der har fået et kuld killinger “udenfor nummer”…

Det er nu engang sådan at der ikke er nogen bestemt gruppe der kan “renholde” huskatten - det er alle fertile katteejeres ansvar og dermed også Bonnies. Alle mennesker har rent faktisk lov til at tænke sig om.
Jeg må ærligt indrømme - og det vil nogle opdrættere måske mene er forkert - at jeg synes det er værst for huskatten. Birmaen kunne have neutraliseret inden, men det er altså ikke altid huskattene har det “valg”. Der vil altid være en renholdt bestand af de forskellige racer fordi der bliver lagt et stort arbejde i dem…men hvad med huskattene. Det varer ikke længe så har mennesker ødelagt dem fordi deres fertile halve, kvarte eller hele af en eller anden race absolut skal være fertile og deres killinger skal selvfølgelig også være det. Nogle vil nok mene det er ligemeget, men jeg synes huskatten er helt vidunderlig og det synes jeg ikke en eller anden langhåret udgave af en mærkelig type “huskat” er.

Jeg synes nu også, de mere eller mindre langhårede eksemplarer er skønne, men …

Det er meget mere almindeligt, at fertile langhårede blandingskatte får lov til at løbe frit, end racekattene i et opdræt gør, og eftersom disse langhårsgener efterhånden er spredt vidt omkring, sker det desværre også, at flere og flere vildkattekillinger bliver født langhårede.

Der er ingen, der sørger for deres pelspleje. Jeg har måttet indfange et par stykker af dem de sidste par år. Det var nu heller ikke svært, for de var så filtrede, at de dårligt kunne bevæge sig, og der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken skæbne de ellers havde fået, og hvilken skæbne de, der ikke bliver fanget, får.

I bund og grund er jeg ligeglad med, om der bliver lavet blandingskatte eller ej, blot der bliver taget vare om dem, men et kig på internaterne og div. salgssteder viser desværre noget andet. Faktisk er det dem, der er flest af, mens der er langt mellem de gode, gamle huskatte.

De forskellige rendyrkede racer skal nok overleve - ingen tvivl om det.
Spørgsmålet er, om huskatten gør det!

[quote=Nevadaisy;214110]Det er nu engang sådan at der ikke er nogen bestemt gruppe der kan “renholde” huskatten - det er alle fertile katteejeres ansvar og dermed også Bonnies. Alle mennesker har rent faktisk lov til at tænke sig om.
Jeg må ærligt indrømme - og det vil nogle opdrættere måske mene er forkert - at jeg synes det er værst for huskatten. Birmaen kunne have neutraliseret inden, men det er altså ikke altid huskattene har det “valg”. Der vil altid være en renholdt bestand af de forskellige racer fordi der bliver lagt et stort arbejde i dem…men hvad med huskattene. Det varer ikke længe så har mennesker ødelagt dem fordi deres fertile halve, kvarte eller hele af en eller anden race absolut skal være fertile og deres killinger skal selvfølgelig også være det. Nogle vil nok mene det er ligemeget, men jeg synes huskatten er helt vidunderlig og det synes jeg ikke en eller anden langhåret udgave af en mærkelig type “huskat” er.[/quote]

Tak Hanne jeg er så enig :ok:

[quote=Mega;214120]Jeg synes nu også, de mere eller mindre langhårede eksemplarer er skønne, men …
[/quote]

Selvfølgelig er kattene som sådan da søde (fik det nok formuleret lidt for hårdt, men havde travlt da jeg skulle ud og hente Sine), men som du netop selv er inde på er der det med pelsplejen. Jeg har et eksemplar gående her, som jeg desværre ikke kan fange men jeg er 99% overbevist om at den er vild og dens pels ser vanvittig ud!
Jeg bliver bare så irriteret når jeg ser disse katte gå rundt fordi de netop ødelægger vores robuste huskat og derfor bryder jeg mig ikke så meget om dem som gruppe (og så er der altså nogle der ser underlige ud synes jeg)…men selvfølgelig er kattene enkeltvis set jo dejlige - det er jo trods alt katte ;).

Ja alle mennesker bør tænke sig om - men det er jo en kompleks problemstilling.

Hvem andre end kattefolk ved at huskatten er ved at forsvinde??? det er jo ikke en information man får med som killingekøber og det er jo ikke muligt at tage ansvar for et problem man ikke kender til…

Det er ikke fordi jeg er uenig i at det bør være alles ansvar - men omvendt har jeg det også RIGTIG skidt med at se at katteejere bliver skældt ud, når de af vanvare ikke tager hensyn til en problemstilling de med al sandsynlighed ikke kender til…

Og det er fuldstændig det samme med folk der får fat i en ægte fertil hunkat (uanset race) - de har ingen ide om at det de gør er forkert når de så får sig et kuld killinger!!

Selvfølgelig skal de oplyses, men de lider ekstremt under at vi andre har set denne problemstilling utrolig tit og derfor bliver mere og mere hårde og stride i vores tone og vores fordømmelse… vi tager ting for givet der er nyt for dem. For dem er denne problemstilling helt ny, men for os er den en blandt alt for mange og de får alle vores frustrationer smidt i hovedet…

Jeg er selv frustreret over antallet af killinger og ISÆR over ødelæggelsen af de rene racer herunder huskatten, men de her folk ved altså ikke bedre… vi forventer ALT for meget og skælder dem ud i tilgift…

hvem er det lige der har et problem?? for med den adfærd - hvem vinder så? det er ikke kattene og især ikke kattefolkene der får et ry som snobber og arrogante k*llinger der skælder alle ud som ikke er som dem…

Døm folk på deres hensigt - for der er ingen der gør det her af uvilje. De færreste ved bedre… og de bliver ikke klogere af at blive skældt ud…

[quote=Bonnie-badut;212673]Herhjemme har vi killinger for 1. gang de er 10 uger og jeg har 2 spørgsmål

1 Hvor længe bliver de ved at die?
2 Hvordan klarer man lige det, at killingerne skal have killingemad, men mormis bliver altså for tyk:ups:

[/quote]

Hej!

Tillykke med de små! De er da noget så dejlige at se på!!:wehuu:

[quote=Battlestar;214279]Ja alle mennesker bør tænke sig om - men det er jo en kompleks problemstilling.

Hvem andre end kattefolk ved at huskatten er ved at forsvinde??? det er jo ikke en information man får med som killingekøber og det er jo ikke muligt at tage ansvar for et problem man ikke kender til…

Det er ikke fordi jeg er uenig i at det bør være alles ansvar - men omvendt har jeg det også RIGTIG skidt med at se at katteejere bliver skældt ud, når de af vanvare ikke tager hensyn til en problemstilling de med al sandsynlighed ikke kender til…

Og det er fuldstændig det samme med folk der får fat i en ægte fertil hunkat (uanset race) - de har ingen ide om at det de gør er forkert når de så får sig et kuld killinger!!

Selvfølgelig skal de oplyses, men de lider ekstremt under at vi andre har set denne problemstilling utrolig tit og derfor bliver mere og mere hårde og stride i vores tone og vores fordømmelse… vi tager ting for givet der er nyt for dem. For dem er denne problemstilling helt ny, men for os er den en blandt alt for mange og de får alle vores frustrationer smidt i hovedet…

Jeg er selv frustreret over antallet af killinger og ISÆR over ødelæggelsen af de rene racer herunder huskatten, men de her folk ved altså ikke bedre… vi forventer ALT for meget og skælder dem ud i tilgift…

hvem er det lige der har et problem?? for med den adfærd - hvem vinder så? det er ikke kattene og især ikke kattefolkene der får et ry som snobber og arrogante k*llinger der skælder alle ud som ikke er som dem…

Døm folk på deres hensigt - for der er ingen der gør det her af uvilje. De færreste ved bedre… og de bliver ikke klogere af at blive skældt ud…[/quote]

Nu behøver man jo ikke gøre folk dummere end de rent faktisk er. Jeg kunne aldrig have fundet på at tage en fertil blandings eller racekat og lade den gå frit i naturen, fordi jeg holder af huskatten - men hvis man ikke tænker på huskatten er det jo en anden sag, så kan man jo tillade sig at være ligeglad. Jeg mener derfor det udelukkende handler om at tænke sig om.

Nu er det altså heller ikke værre for de mennesker der vælger at avle blandingskatte. Der er ingen der lider her - det ordvalg synes jeg er upassende, hvis man skal tale om nogen der lider så er det huskattene.

Jeg kunne selv tænke mig til problemstillingen ved at kigge rundt, så kan andre altså gøre det samme.

Tonen kan være hård, men sådan ER det i katteverdenen, jeg har dælme heller ikke udelukkende fået rosende ord eller positive tilkendegivelser i mine 2-3 år på kattefora og det har selvsagt ikke drejet sig om blandingskatte, men der er mange forskellige mennesker og mange forskellige meninger om alt fra stort til småt. Den ene mulighed er at man med tiden lærer noget nyt og enten ændrer mening eller vælger at stå fast på ens egen holdning og den anden mulighed er at man kan gøre sig til offer - det er man sådan set helt selv herre over.

[QUOTE=Nevadaisy;214317]
Jeg kunne selv tænke mig til problemstillingen ved at kigge rundt, så kan andre altså gøre det samme.[/QUOTE]

i teorien ja - men hvorfor er der en indbygget forventning om at teori automatisk er praksis… AL erfaring viser at sådan fungerer verden bare ikke… der er nogle få der “tænker sig til problemstillingen” - de får ikke ros men dem der ikke tænker lige som os (kattefolket) - de får høvl…

jeg tænker SÅ ofte på det - det er ekstremt arrogant at forvente/forlange at folk skal tænke sig til de problemstillinger vi tager for givet, for den eneste grund til at vi tænker sådan er fordi vi er meget engagerede i katteverdenen… hvem er vi, at forlange det af alle andre som en selvfølge?? på den måde ender det jo med at der slet ikke er plads til andre end opdrættere og folk der kæmper indædt for kattevelfærd… det bliver en meget lukket kreds så :frowning:

Tonen kan være hård, men sådan ER det i katteverdenen, jeg har dælme heller ikke udelukkende fået rosende ord eller positive tilkendegivelser i mine 2-3 år på kattefora og det har selvsagt ikke drejet sig om blandingskatte, men der er mange forskellige mennesker og mange forskellige meninger om alt fra stort til småt. Den ene mulighed er at man med tiden lærer noget nyt og enten ændrer mening eller vælger at stå fast på ens egen holdning og den anden mulighed er at man kan gøre sig til offer - det er man sådan set helt selv herre over.

fuldstændig selv herre over - og ja tonen er hård og ligesom dig har jeg også fået så hatten passer… MEN…

hvornår er folk mest tilbøjelige til at være lydhøre og skifte holdning?? når folk forklarer pænt og tager det samme hensyn som enhver nybegynder fortjener, eller når 20 erfarne rotter er grove og giver udtryk for mishag over ting man alligevel INTET kan gøre ved…

der er ingen der siger at man skal tage med fløjshandsker - men at alle nybegyndere på forums ikke får det hensyn, at de faktisk ikke aner hvad problemet er, FØR nogen begynder at råbe af dem og præsentere dem for et bjerg af frustrationer - det synes jeg personligt er uretfærdigt overfor nye…

hvor tit har vi ikke set nye gå i defensiven fordi de bliver bombarderet med kritik over ting de har gjort i bedste mening… hvorfor går der skår af os fordi giver alle en fair chance for at lære tingene inden vi begynder at kritisere og placere skylden steder hvor den ofte ikke hører hjemme

de nye er her for at søge hjælpen og blive klogere… bliver de det af den slags?

ud over de indlæg som nøgternt vejledte omkring emnet i tråden (og som på alle måder var super ifht at hjælpe) - hvor meget klogere blev trådstarter så på ret meget andet end at kattefolket har lovlig meget temperament og tilgiver meget lidt??

der er ingen der siger at problemerne ikke skal frem - men hvorfor på så aggresiv en facon… det tjener intet formål i den virkelige verden at være så hård - hvorfor skulle det så gøre det her?

[quote=Battlestar;214340]i teorien ja - men hvorfor er der en indbygget forventning om at teori automatisk er praksis… AL erfaring viser at sådan fungerer verden bare ikke… der er nogle få der “tænker sig til problemstillingen” - de får ikke ros men dem der ikke tænker lige som os (kattefolket) - de får høvl…

JEG var ikke engageret i katteverdenen før jeg købte Vincent (= min første racekat) og jeg kunne stadig tænke mig til at jeg hverken ville købe en kvart, en halv eller en hel racekat uden papirer og at jeg da slet ikke ville have en sådan til at rende frit som fertil. Jeg forventer ikke mere af mine medmennesker end jeg forventer af mig selv og når JEG kunne finde ud af det helt selv uden hjælp af et katteforum så mener JEG at det kan andre også, at DU mener folk skal holdes i hånden, det har du jo ret til, men jeg mener bestemt ikke min mening er arrogant af den grund! SÅ meget klogere end resten af Danmarks befolkning mener jeg nu ikke jeg er og derfor synes jeg ikke man skal gøre folk dummere end de er.

jeg tænker SÅ ofte på det - det er ekstremt arrogant at forvente/forlange at folk skal tænke sig til de problemstillinger vi tager for givet, for den eneste grund til at vi tænker sådan er fordi vi er meget engagerede i katteverdenen… hvem er vi, at forlange det af alle andre som en selvfølge?? på den måde ender det jo med at der slet ikke er plads til andre end opdrættere og folk der kæmper indædt for kattevelfærd… det bliver en meget lukket kreds så :frowning:

fuldstændig selv herre over - og ja tonen er hård og ligesom dig har jeg også fået så hatten passer… MEN…

hvornår er folk mest tilbøjelige til at være lydhøre og skifte holdning?? når folk forklarer pænt og tager det samme hensyn som enhver nybegynder fortjener, eller når 20 erfarne rotter er grove og giver udtryk for mishag over ting man alligevel INTET kan gøre ved…

der er ingen der siger at man skal tage med fløjshandsker - men at alle nybegyndere på forums ikke får det hensyn, at de faktisk ikke aner hvad problemet er, FØR nogen begynder at råbe af dem og præsentere dem for et bjerg af frustrationer - det synes jeg personligt er uretfærdigt overfor nye…

hvor tit har vi ikke set nye gå i defensiven fordi de bliver bombarderet med kritik over ting de har gjort i bedste mening… hvorfor går der skår af os fordi giver alle en fair chance for at lære tingene inden vi begynder at kritisere og placere skylden steder hvor den ofte ikke hører hjemme

Vi har rent faktisk også set folk der efter noget tid er kommet tilbage og har sagt at de nu har tænkt over det og godt kan se at xxxxx har ret i det de siger
JEG gider simpelthen ikke at skulle se på indlægstælleren før jeg skriver til en eller anden - hvornår er det i orden at sige tingene som man mener det og hvornår skal man finde fløjlshandskerne frem. Jeg svarer som jeg gør og har folk et problem kan de jo bare henvende sig til mig. Hvis andre gider at skrive forskelligt alt efter hvor nye folk er herinde, så skal de da være velkomne, som sagt gider jeg bare ikke.

de nye er her for at søge hjælpen og blive klogere… bliver de det af den slags?

ud over de indlæg som nøgternt vejledte omkring emnet i tråden (og som på alle måder var super ifht at hjælpe) - hvor meget klogere blev trådstarter så på ret meget andet end at kattefolket har lovlig meget temperament og tilgiver meget lidt??

der er ingen der siger at problemerne ikke skal frem - men hvorfor på så aggresiv en facon… det tjener intet formål i den virkelige verden at være så hård - hvorfor skulle det så gøre det her?[/quote]

Regitze det undrer mig at du synes det er så synd for netop de her mennesker, det her er ikke ment som et personangreb, men blot en nøgtern konstatering: i andre tråde har du ikke selv problemer med at snakke hårdt til folk, så hvorfor er det lige det ikke må ske i denne tråd og tråde der omhandler dette emne?
Hvorfor er det så synd for folk der avler blandingskatte. De har taget et valg. Hvis de kan stå ved deres valg er det da fløjtende ligegyldigt hvad andre folk mener.
Hvis de vitterligt ikke har tænkt, ja så får de nogle ting at vide. Hvis de så er i stand til at tænke ja så kan de næste gang de står over for samme valg veje for og imod. Er de ikke i stand til at tænke, så er det jo alligevel underordnet hvorledes der bliver snakket til dem. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor man netop ved dette emne skal træde så varsomt.

korrekt - og du aner ikke hvor mange gange jeg efterfølgende har læst mine egne indlæg og ærget mig over min egen tone… for derefter at skrive PB eller mail til folk og prøve at forklare uden at være tynget af al for mange frustrationer - det er sgu da det mindste jeg kan gøre… det eneste anstændige efter min mening…

Hvorfor er det så synd for folk der avler blandingskatte. De har taget et valg. Hvis de kan stå ved deres valg er det da fløjtende ligegyldigt hvad andre folk mener.
Hvis de vitterligt ikke har tænkt, ja så får de nogle ting at vide. Hvis de så er i stand til at tænke ja så kan de næste gang de står over for samme valg veje for og imod. Er de ikke i stand til at tænke, så er det jo alligevel underordnet hvorledes der bliver snakket til dem. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor man netop ved dette emne skal træde så varsomt.

fordi - hvis man ønsker at de her folk skal gøre noget anderledes - så er bebrejdelser og kritik altså ikke vejen frem… og i 99% har folk ikke tænkt… og det er ikke rimeligt at stille de samme forventninger til folk fordi man selv gør alt det rigtige…

7-9-13 - så er “det er jo bare en kat” sætningen MEGET tættere på store dele af befolkningen end “kattefolkets” holdninger er… jeg siger bare at jeg synes de fortjener en positiv indføring i vores holdninger som det mindste… også selv om emnet måske ikke er positivt…

denne tråd er et HELT konkret eksempel… Bonnies kat er måske gravid - med al sandsynlighed…

hvornår er chancen for neutralisering størst?? når hun er blevet skældt ud og kritiseret og har fået læst og påskrevet til et punkt hvor hun går så meget i defensiven og tænker “der er overhovedet ikke plads til mig alligevel uanset hvad jeg gør”

ELLER

hvis hun bare stille og roligt får at vide hvad sagen drejer sig om??

jeg synes ikke det er specielt synd for dem der laver blandingskillinger per se - men jeg synes på sin vis det er ærgeligt at de ikke kan få lov til at glæde sig til deres kuld på linie med alle andre opdrættere uden at få at vide hvor forkert de de gør er…

NEJ - jeg billiger ikke det de gør - men de glæder sig jo til kuldene alligevel og det må være slemt ikke at kunne dele uden at få læst og påskrevet… det synes jeg er en skam…

Jamen det er jeg skam ikke uenig i Regitze, men vi bliver nu alligevel ikke enige om hvor fejlen ligger. Det er KUN hunkattens ejer der har valgt om den skal have killinger eller ej og det har altså intet med opdrætteren eller andre at gøre.

Du kan måske styre dig selv ang. dette emne, men for andre er det altså deres hjerteblod og det er nu engang passionerede mennesker og de trækker sjældent fløjlshandskerne på før de går i “kamp” (sagt med et glimt i øjet).

Folk kan vel nyde deres killinger uanset hvad folk her siger. Bryder de sig ikke om det der foregår her, så er der jo ingen der tvinger dem til at bruge kattegale. Det er dog også set at folk sagtens kan nyde deres blandingskillinger og få en masse søde kommentarer i deres billedtråde og gode råd når de spørger om det her på kattegale. Så jeg synes du går i defensiven når der ikke er grund til det - men sådan er det jo at være uenige :slight_smile:

Jeg kunne da i øvrigt godt tænke mig at vide, hvordan du frembringer dette budskab på en stille og rolig måde. Jeg har endnu til gode at se en der avler blandingskatte modtage budskabet med åbne arme - og det uanset hvordan det bliver sagt. Nogle gange er det blandingskatteejeren der skaber den hårde tone. Det bliver nemlig som regel mødt med “øv I kan ikke lide mine katte, så gider jeg slet ikke høre på jer” og så kan man sige nok så sukkersødt at det ikke handler om det.

Rettelse: kom lige til at tænke på at Alleos7 jo rent faktisk har taget en beslutning, stået ved den og har kunnet stå inde for den og på den måde adskiller sig fra alle andre jeg har set med blandingskatte på diverse fora. Så lige for Alleos7 gælder ovenstående ikke, men ellers er det sådan jeg oplever det.

Helledussada - hvad er det i bund og grund det handler om? Hastværk, det skal gå så forbandet stærkt alting - også at producere katte.

Idag er der pokker tage mig ingen udskyldning for ikke at sætte sig ind i tingene - der er så meget viden både i form af bøger og diverse fora. Har det gjort folk mere seriøse, det tror jeg ikke.

Der handles, derefter viser en form for interesse sig - først der søger man mere viden. Hvor mange gange høres ikke visen jeg har haft kat fra jeg var barn?

Uvidenhed idag - beklager det er er spørgsmål om manglende vilje - for vil man vide mere så er man bare et par museklik fra at blive klogere.

Jøsses hvor er det nemt dag - meget den viden jeg har tilegnet mig gennem årene, er jeg ikke kommet helt så nemt til.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;214415]Helledussada - hvad er det i bund og grund det handler om? Hastværk, det skal gå så forbandet stærkt alting - også at producere katte.

Idag er der pokker tage mig ingen udskyldning for ikke at sætte sig ind i tingene - der er så meget viden både i form af bøger og diverse fora. Har det gjort folk mere seriøse, det tror jeg ikke.

Der handles, derefter viser en form for interesse sig - først der søger man mere viden. Hvor mange gange høres ikke visen jeg har haft kat fra jeg var barn?

Uvidenhed idag - beklager det er er spørgsmål om manglende vilje - for vil man vide mere så er man bare et par museklik fra at blive klogere.

Jøsses hvor er det nemt dag - meget den viden jeg har tilegnet mig gennem årene, er jeg ikke kommet helt så nemt til.[/QUOTE]

Thumbs up Lis …Hvor er det godt skrevet, og du rammer præcis de tanker jeg ofte har tænkt !!

At man som katteejer kan bliver overrasket over, at man ikke kan stole på p-piller - Det går over min forstand - Der er mindst en trillion sider på nettet, som beretter om MASSER af drægtige katte på trods af p-piller.

Men jeg undrer mig osse dybt over, at det er velvidende og med accept fra opdrætteren, at hunkatten er fritgående, og kan parre sig tilfældigt …Det undrer mig lige så meget ?

Jeg synes dette emne er svært, fordi vi har også fået killinger på vores blandningskatte. Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte.

Jeg var glad for at Duchess fik killinger, fordi hun blev en anden kat at være omkring. Vi fik nogle dejlige killinger, og vi tog ansvar for at disse killinger fik et godt hjem.

Jeg har ikke noget imod at folk får killinger på deres katte så længe at de er villige til at tage ansvar for at der er gode hjem i vente for disse killinger. Lige meget race, udseende og køn.

Jeg må nok sige at jeg er nød til at give min mor ret, til tider når der kommer emner op om ikke race katte og deres killinger, så fare alle opdretterne op og skælder ud - og ja, så føler jeg faktisk at siden ikke egner sig til os der faktisk elsker vores katte fordi de er dejlige kærlige dyr, men som ikke har noget fint stamtræ og ikke har noget fint papir (jeg behøver ikke noget fancy papir til at fortælle mig at jeg har verdens bedste misser! :wink: )

Denne diskussion har været oppe mange gange her og også mange gange inde på kattegalleriet, og hver gang jeg læser de kommentar der kommer fra opdretterne gør det altså ondt inden i. Jeg synes fandme det er svært at der findes mennesker derude i verden der vil tillade sig tale ned til folk på grund at et stykke papir og pelstype og farve.

Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity??

Jeg synes det er genialt at folk går meget op i deres katte og at der bliver givet mulighed for at kunne diskutere og få hjælp til alle sine katte problemer, et sted hvor man kan snakke med folk der holder af og brænder for det dyr.

Jeg er også ufattelig glad for den hjælp og støtte jeg fik den aften Duchess fødte…Men jeg frygter sku at den aften havde set HEL anderledes ud havde jeg skrevet “hjælp min blandnings kat, skal til at have killinger som hun fik med min anden blandningskat - hvad skal jeg gøre!!”

Fordi jeg er næsten sikker på at diskussionen havde endt ligesom dette indlæg, folk havde gået mere op i de manglende papir og race på kattene frem for at holde sig til de spørgsmål der bliver stillet og de ting der bliver spurgt til.

Jeg synes det er fint at der skal være plads til at folk skal kunne hidse sig op når dyr bliver mishandlet og misbrugt, men så længe at folk tager ansvar for deres dyr og elsker dem højt og tager sig godt af dem, så synes jeg faktisk ikke man kan tillade sig at svine folk til…

Det gør mig trist og ked at opdretterne ikke føler der er plads til os der ikke lever vores liv efter papir og stam træer… :frowning:

[QUOTE=Missepigen;214623]Jeg synes dette emne er svært, fordi vi har også fået killinger på vores blandningskatte. Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte.

Jeg var glad for at Duchess fik killinger, fordi hun blev en anden kat at være omkring. Vi fik nogle dejlige killinger, og vi tog ansvar for at disse killinger fik et godt hjem.

Jeg har ikke noget imod at folk får killinger på deres katte så længe at de er villige til at tage ansvar for at der er gode hjem i vente for disse killinger. Lige meget race, udseende og køn.

Jeg må nok sige at jeg er nød til at give min mor ret, til tider når der kommer emner op om ikke race katte og deres killinger, så fare alle opdretterne op og skælder ud - og ja, så føler jeg faktisk at siden ikke egner sig til os der faktisk elsker vores katte fordi de er dejlige kærlige dyr, men som ikke har noget fint stamtræ og ikke har noget fint papir (jeg behøver ikke noget fancy papir til at fortælle mig at jeg har verdens bedste misser! :wink: )

Denne diskussion har været oppe mange gange her og også mange gange inde på kattegalleriet, og hver gang jeg læser de kommentar der kommer fra opdretterne gør det altså ondt inden i. Jeg synes fandme det er svært at der findes mennesker derude i verden der vil tillade sig tale ned til folk på grund at et stykke papir og pelstype og farve.

Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity??

Jeg synes det er genialt at folk går meget op i deres katte og at der bliver givet mulighed for at kunne diskutere og få hjælp til alle sine katte problemer, et sted hvor man kan snakke med folk der holder af og brænder for det dyr.

Jeg er også ufattelig glad for den hjælp og støtte jeg fik den aften Duchess fødte…Men jeg frygter sku at den aften havde set HEL anderledes ud havde jeg skrevet “hjælp min blandnings kat, skal til at have killinger som hun fik med min anden blandningskat - hvad skal jeg gøre!!”

Fordi jeg er næsten sikker på at diskussionen havde endt ligesom dette indlæg, folk havde gået mere op i de manglende papir og race på kattene frem for at holde sig til de spørgsmål der bliver stillet og de ting der bliver spurgt til.

Jeg synes det er fint at der skal være plads til at folk skal kunne hidse sig op når dyr bliver mishandlet og misbrugt, men så længe at folk tager ansvar for deres dyr og elsker dem højt og tager sig godt af dem, så synes jeg faktisk ikke man kan tillade sig at svine folk til…

Det gør mig trist og ked at opdretterne ikke føler der er plads til os der ikke lever vores liv efter papir og stam træer… :([/QUOTE]

Jeg synes dette er et godt indlæg, som jeg ihvertilfælde vil tænke lidt over :slight_smile:

Jeg tror mange af vores ‘fight’ kan undgåes, hvis der bare ikke var så stor forskel mellem opdrættere og dem som ‘bare’ ønsker et eller få blandingskuld …Gør dog, som de fleste opdrættere gør - neutraliser jeres killinger inden de forlader jeres hjem !! ( og dette budskab er ikke nødvendigvis rettet til dig, da jeg ikke ved, om du har sikret dig at dine killinger ikke masse-producerer sig ) …Alt alt for mange slipper deres ‘look alike’ killinger fertile ud, til stor skade for både den racerene men bestemt osse for huskatten.

[quote=Alice;214629]Jeg synes dette er et godt indlæg, som jeg ihvertilfælde vil tænke lidt over :slight_smile:

Jeg tror mange af vores ‘fight’ kan undgåes, hvis der bare ikke var så stor forskel mellem opdrættere og dem som ‘bare’ ønsker et eller få blandingskuld …Gør dog, som de fleste opdrættere gør - neutraliser jeres killinger inden de forlader jeres hjem !! ( og dette budskab er ikke nødvendigvis rettet til dig, da jeg ikke ved, om du har sikret dig at dine killinger ikke masse-producerer sig ) …Alt alt for mange slipper deres ‘look alike’ killinger fertile ud, til stor skade for både den racerene men bestemt osse for huskatten.[/quote]

Jeg valgte at sige at jeg ville have min killinger ud i hjem hvor de fik et godt hjem og hos folk der ville tage sig af dem.

Jeg sendte 3 killinger ud i verden, og alle tre er blevet neutraliseret af deres nye ejere…dette ved jeg da jeg kender de nye ejere(det er ikke bare tilfældige folk). Men tilgengæld ville jeg heller ikke påstå at min killinger var andet end de er…Det der var vigtigst for mig var gode hjem hvor de ville blive elsket og det ved jeg de har… (jeg holder godt øje med mine killinger og deres ejere :sshh:)