2 spørgsmål

[quote=Alice;214669]Ægte vare !! …Klart det kan benævnes som ‘ægte vare’ jeg har dokumentation for ægteheden via min stamtavle - Derfor :-))

Det er muligt at der ikke findes en race uden race-specifikt skavank ? …Men os der opdrætter, gør noget ved problemet - Se der ligger forskellen .-)[/quote]

Dit papir fortæller ikke dig at din kat er mere kat end min er…beklager…

og dog? Måske er min kat slet ikke kat fordi den ikke har papir?

Hvilket er endnu mere grund til at vælge en opdrætter som har sat sig ind i sagerne. Det ene udelukker skam ikke det andet. Mon ikke flest både er sunde og sjove (hos mco’en)

[quote=Missepigen;214684]Jeg synes bare det er svært at se at race katte skulle være bedre end alle andre katte

Det er IKKE det diskussionen handler om

så længe at dyret er et man elsker med hele sit hjerte så kan man ikke lave om på at en kat er en kat…Og om man vil det eller ej så er der mange skavanker og sygedomme som er kommet til hos racerne for at fremavle deres specifike væremåder og udseende…[/quote]

JA og opdrættere de tester for det - har du gjort det med dine blandingsdyr, har du sat dig ind i hvilke arvelige sygdomme der er i dit mix og har testet dem for det?
Nej vel? Det er der nemlig ikke ret mange med blandingskatte der gør.

Huskatte har også skavanker, men de er ikke registreret på samme måde. Hvilke sygdomme er det lige det udelukkende er racekatte der kan risikere? og tror du ikke at huskatten vil få disse sygdomme når folk lader deres fertile blandingskatte løbe frit eller tror du huskatte og blandingskatte per definition er immune?
ALLE katte kan blive syge. Spørgsmålet er hvordan man reagerer når man opdager sygdommene.

Det gør der helt sikkert ikke, men langt de fleste opdrættere af de specifikke racer TESTER i det omfang, det er muligt, deres avlsdyr for de sygdomme, der er kendt for at ligge specielt til deres race, og planlægger videre avl ud fra resultaterne, ligesom det er vigtigt også at kende baggrunden på sine avlsdyr.

Blander man uden den viden racerne, kan man meget vel risikere at stå med killinger, der har reddet sig skavanker fra samtlige de racer, der er iblandet.

En lille beretning:
En opdrætter fik sine MCO’er testet for HCM og tog “for sjov” også sin huskat med i testpuljen.
MCO’er var fri for HCM - huskatten ikke!

[quote=Missepigen;214687]Dit papir fortæller ikke dig at din kat er mere kat end min er…beklager…
[/quote]

Igen er den eneste der siger det faktisk dig selv - synes du ikke din kat er noget værd fordi den ikke har et stykke papir, det synes jeg da er trist.

[quote=Mega;214690]Det gør der helt sikkert ikke, men langt de fleste opdrættere af de specifikke racer TESTER i det omfang, det er muligt, deres avlsdyr for de sygdomme, der er kendt for at ligge specielt til deres race, og planlægger videre avl ud fra resultaterne, ligesom det er vigtigt også at kende baggrunden på sine avlsdyr.

Blander man uden den viden racerne, kan man meget vel risikere at stå med killinger, der har reddet sig skavanker fra samtlige de racer, der er iblandet.

En lille beretning:
En opdrætter fik sine MCO’er testet for HCM og tog “for sjov” også sin huskat med i testpuljen.
MCO’er var fri for HCM - huskatten ikke![/quote]

Jeg siger skam heller ikke at huskatte er fri for sygdomme.

[QUOTE=Missepigen;214687]Dit papir fortæller ikke dig at din kat er mere kat end min er…beklager…

og dog? Måske er min kat slet ikke kat fordi den ikke har papir?[/QUOTE]

Nu synes jeg godt nok du prøver at male et fjendebillede op som ingen steder hører hjemme.

Det vil jeg ikke stå model til.

Som jeg skrev tidligere så har jeg ikke behov for et stykke papir for at fortælle mig at min kat er verdens bedste i den verden jeg lever i…jeg kan ikke se at man kan ligge så meget af en kats værdig i et enkelt stykke papir…det synes jeg er trist.

Værdigen i en kat ligger i dens sind, dens udstråling og dens kærlighed.

Og sådan er vi jo også andrte der har det…

Hele “balladen” (husk at se gåseøjnene), ligger jo i at os der frekventerer fora, er folk der sætter sig ind i at have kat, og folk der holder af kat.

Jeg tror og håber da at det ikke er mig der menes når opdrættere her inde skriver om “idioter” der ikke vaccinerer,neutralisere og bare generelt sørger godt for deres killinger.
Men en lille del af mig bliver da såret, for opdrættere er altså ualmindeligt hårde i deres skrivemåder, og nogen gange kan man altså godt synes at “i” er nogle snobber, fordi i får det til at lyde som om at det at have et stamnavn, automatisk borger for at man er god ved sine dyr, og gør alt rigtigt med hensyn til avlen.

Og vi ved jo godt at det ikke er sådan i virkeligheden.

Enhver der gider, kan jo få et stamnavn, og derefter avle lystigt løs.

Men dem der gør det, er jo ikke dem der er herinde, så derfor føler jeg at opdrætterne herinde tit lader deres frustrationer gå ud over os der bare lige laver et hyggekuld.

Og det er jo ikke fair, for uanset hvordan vi vender og drejer det, så gør vi altså ikke noget ulovligt, og vi gør ingen fortræd.

Mine killinger bliver her. Om 2 uger bliver begge drengene kastreret (og alt det der nu skal med. Og om ca 6 uger bliver hunnerne så fixet.

Mine hittere, bliver fikset når jeg synes de er klar, og selvom det er planen at de skal i nye hjem, ved jeg jo inderst inde godt, at det ikke sker, for de er mine misser nu…

Og alligevel skal jeg høre på at jeg ødelægger opdrætternes store arbejde og at jeg burde gøre en indsats for huskatten istedet, og det bliver jeg helt ærligt lidt ked af…

Ansvarlighed !! …det er ikke nok ‘kun’ at elske katten med hele sit hjerte. Når man producerer killinger så tilsigter man, at killinger får et godt / sundt og langt katteliv - Det kan man kun gøre hvis man kender status på de avlskatte man arbejder med, igen via det udmærkede redsskab en stamtavle er. Du kan ikke vide, om dine killinger går rundt med skjult PKD eller HCM ( bare for at nævne et par eksempler ) der gør, at de får et smertefuld og kort liv …Os der opdrætter sørger for at tage sådanne skavanker ud af avl !! - Kan du stadig ikke få øjne på de mindste forskelle ? :slight_smile:

[quote=Missepigen;214697]Som jeg skrev tidligere så har jeg ikke behov for et stykke papir for at fortælle mig at min kat er verdens bedste i den verden jeg lever i…jeg kan ikke se at man kan ligge så meget af en kats værdig i et enkelt stykke papir…det synes jeg er trist.

Værdigen i en kat ligger i dens sind, dens udstråling og dens kærlighed.[/quote]

Michelle der står da ingen steder at vores kattes værdier ligger i papirene nu må du altså liiiige helt ærligt :?

[QUOTE=Missepigen;214687]Dit papir fortæller ikke dig at din kat er mere kat end min er…beklager…

og dog? Måske er min kat slet ikke kat fordi den ikke har papir?[/QUOTE]

Hvis vi skal ned på det niveau - ok.

Det stykke papir fortæller mig min kat er racetypisk - det fortæller mig også at afkom kan forventes at være det og at temperamentet vil være som det generelt er for racen.

Derudover fortæller mig en masse om katte der er testet med et eller andet reusltat, lidelser og defekter der ikke kan testes for, om linien der avles på generelt lever længe, om der indavles osv, osv.

Så det stykke papir er guld værd - langt mere værd end du forsøger at gøre det til. Men anekendskab - det får man ikke over natten, det kræver et godt netværk og opdrættere man stoler på formidler viden.

Jeg kan godt se forskellen på opdrettere og dem af os der bare gerne vil have et kuld killinger på de katte vi har.

Men som jeg skrev tidligere beslutter en af dem jeg har givet mine killinger til, at de ikke længere ønsker hav katten, grundet whatever - så skal den retur til mig, og så skal jeg nok tage mig af de udgifter der er.

Jeg siger ikke at blandnings katte eller hus katte er bedre end racekatte…Det jeg siger er at der er ingen race der er bedre end andre.

Det jeg forsøger at gøre opmærksom på er at der er for mange mennesker der får en verbal lussing hver gang de stiller spørgsmål til deres blandnings katte af alle de opdrettere der er, hvilket jeg synes er forkert…

Jeg synes det er trist at alle ikke bare kan få lov til at være glade for de katte de har…hvis det er så vigtigt for opdretterne at de ikke bliver mødt af folk som ikke går op i stamtavler og racer, så burde de nok lave deres eget forum som ikke tillader ikke racekatte ejeres tilstedeværelse. Eller måske skulle man bare sige at det er det som dette forum er og så må vi andre finde et andet sted at være…

Som jeg skrev tidligere

[quote=Missepigen;214623]Jeg synes dette emne er svært, fordi vi har også fået killinger på vores blandningskatte. Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte.

Jeg var glad for at Duchess fik killinger, fordi hun blev en anden kat at være omkring. Vi fik nogle dejlige killinger, og vi tog ansvar for at disse killinger fik et godt hjem.

Jeg har ikke noget imod at folk får killinger på deres katte så længe at de er villige til at tage ansvar for at der er gode hjem i vente for disse killinger. Lige meget race, udseende og køn.

Jeg må nok sige at jeg er nød til at give min mor ret, til tider når der kommer emner op om ikke race katte og deres killinger, så fare alle opdretterne op og skælder ud - og ja, så føler jeg faktisk at siden ikke egner sig til os der faktisk elsker vores katte fordi de er dejlige kærlige dyr, men som ikke har noget fint stamtræ og ikke har noget fint papir (jeg behøver ikke noget fancy papir til at fortælle mig at jeg har verdens bedste misser! :wink: )

Denne diskussion har været oppe mange gange her og også mange gange inde på kattegalleriet, og hver gang jeg læser de kommentar der kommer fra opdretterne gør det altså ondt inden i. Jeg synes fandme det er svært at der findes mennesker derude i verden der vil tillade sig tale ned til folk på grund at et stykke papir og pelstype og farve.

Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity??

Jeg synes det er genialt at folk går meget op i deres katte og at der bliver givet mulighed for at kunne diskutere og få hjælp til alle sine katte problemer, et sted hvor man kan snakke med folk der holder af og brænder for det dyr.

Jeg er også ufattelig glad for den hjælp og støtte jeg fik den aften Duchess fødte…Men jeg frygter sku at den aften havde set HEL anderledes ud havde jeg skrevet “hjælp min blandnings kat, skal til at have killinger som hun fik med min anden blandningskat - hvad skal jeg gøre!!”

Fordi jeg er næsten sikker på at diskussionen havde endt ligesom dette indlæg, folk havde gået mere op i de manglende papir og race på kattene frem for at holde sig til de spørgsmål der bliver stillet og de ting der bliver spurgt til.

Jeg synes det er fint at der skal være plads til at folk skal kunne hidse sig op når dyr bliver mishandlet og misbrugt, men så længe at folk tager ansvar for deres dyr og elsker dem højt og tager sig godt af dem, så synes jeg faktisk ikke man kan tillade sig at svine folk til…

Det gør mig trist og ked at opdretterne ikke føler der er plads til os der ikke lever vores liv efter papir og stam træer… :([/quote]

Jeg synes bare der skal være plads til alle - mange af mine indlæg er for at tage den anden extreme synspunkt i forhold til det synspunkt som mange katte opdrettetere udtrykker…

Jeg er og vil altid være af den holdning at der er ingen slags kat der er bedre end en anden (ud over mine som er verdens bedste :wehuu:).
Til min store fortrydelse virker det ofte som om, i sådan nogle samtaler her, at opdrettere går mere op i deres opdret end de går op i deres katte…:ked:

Det er bare sådan jeg læser og tolker det.

Hvis opdrettere ikke havde noget imod folk som har eller vælger at have blandnings katte, så ville den her slags samtale ikke forkomme…

[quote=Missepigen;214714]her, at opdrettere går mere op i deres opdret end de går op i deres katte…:ked:
.[/quote]

Hvor dælen ser du det henne? for det er hverfald ikke hvad jeg læser eller selv erfarre blandt mig selv og de mennesker jeg omgås som også er opdrættere?:?

[QUOTE=Missepigen;214714]Til min store fortrydelse virker det ofte som om, i sådan nogle samtaler her, at opdrettere går mere op i deres opdret end de går op i deres katte…:ked:

Hvis opdrettere ikke havde noget imod folk som har eller vælger at have blandnings katte, så ville den her slags samtale ikke forkomme…[/QUOTE]

VIl du godt være venlig at uddybere det nærmere - du er godt nok kommet tæt på det jeg kalder grænsen - ihvertfald min!

Nu opdrætter jeg en race hvor der stort set ALDRIG ses blandinger. Er det fordi opdrætterne er mere seriøse med det de sælger - eller er det fordi der er ingen der gider have dem? Ok, de er heldigvis korthårede:-)

Så selvom det personligt ikke berører mig og min race vil jeg have lov til at have den holdning, også selvom nogen blive smask fornærmede. Der snart ikke er en ærlig huskat tilbage. Det nager mig - danmarks smukke huskat - en uddøende race:-(

Nej Dorte det er ikke for at fornærme dig - det er min holdning, Og så vil jeg gerne bede du citerer korrekt, der er ikke nogen der har nævnt noget om idioter!

[quote=Lis Dahlstrøm;214726]VIl du godt være venlig at uddybere det nærmere - du er godt nok kommet tæt på det jeg kalder grænsen - ihvertfald min!

![/quote]

ja jeg syntes også at du er grov Michelle:mad:

[QUOTE=Missepigen;214714]Jeg kan godt se forskellen på opdrettere og dem af os der bare gerne vil have et kuld killinger på de katte vi har.

Men som jeg skrev tidligere beslutter en af dem jeg har givet mine killinger til, at de ikke længere ønsker hav katten, grundet whatever - så skal den retur til mig, og så skal jeg nok tage mig af de udgifter der er.

Jeg siger ikke at blandnings katte eller hus katte er bedre end racekatte…Det jeg siger er at der er ingen race der er bedre end andre.

Det jeg forsøger at gøre opmærksom på er at der er for mange mennesker der får en verbal lussing hver gang de stiller spørgsmål til deres blandnings katte af alle de opdrettere der er, hvilket jeg synes er forkert…

Jeg synes det er trist at alle ikke bare kan få lov til at være glade for de katte de har…hvis det er så vigtigt for opdretterne at de ikke bliver mødt af folk som ikke går op i stamtavler og racer, så burde de nok lave deres eget forum som ikke tillader ikke racekatte ejeres tilstedeværelse. Eller måske skulle man bare sige at det er det som dette forum er og så må vi andre finde et andet sted at være…

Som jeg skrev tidligere

Jeg synes bare der skal være plads til alle - mange af mine indlæg er for at tage den anden extreme synspunkt i forhold til det synspunkt som mange katte opdrettetere udtrykker…

Jeg er og vil altid være af den holdning at der er ingen slags kat der er bedre end en anden (ud over mine som er verdens bedste :wehuu:).
Til min store fortrydelse virker det ofte som om, i sådan nogle samtaler her, at opdrettere går mere op i deres opdret end de går op i deres katte…:ked:

Hvis opdrettere ikke havde noget imod folk som har eller vælger at have blandnings katte, så ville den her slags samtale ikke forkomme…[/QUOTE]

Jeg taler ikke om, at nogen kat er ‘BEDRE’ end andre …Jeg er VILD med katte, både med kort / langt og halvlangt hår :slight_smile:

Jeg tror ikke du forstår, hvorfor vi er mange der ikke bryder os om ‘blandingskatte’ …Prøv at forestil dig, at dine killinger, som sikkert ‘ligner’ en racekat, udvikler PKD eller HCM ( hvad gud må forbyde ) …Straks bliver parolen, de der MCO eller de der PERSERE, de er da osse fyldt af skavanker og sygdomme !! …Jeg tror de færreste tænker, at det ‘måske’ er fordi det er en blandingskat, som man ikke kender de arvelige status på - Mange ( og det gælder ikke dig ) står frem og udtaler, min kat er MCO !! …Når man så spørger ind til linjer og stamtavle, så viser det sig ofte, at sådan noget har man ikke, men smykke sig med et racenavn vil man gerne …Hvem snobber i disse situationer ?

Hvis ALLE !!! …Osse jer, der ‘avler’ blandingskatte ville undersøge arvegangen på jeres katte inden i parrede dem, så skulle der ikke mere lyde et ondt ord fra min side …Men igen, der ligger forskellen !!

Det står alle frit for at oprette et forum, tror jeg da. Det kunne egentlig være meget interssant at se.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad denne sætning betyder? Hvad mener du? :?

[quote=Missepigen;214697]Som jeg skrev tidligere så har jeg ikke behov for et stykke papir for at fortælle mig at min kat er verdens bedste i den verden jeg lever i…jeg kan ikke se at man kan ligge så meget af en kats værdig i et enkelt stykke papir…det synes jeg er trist.

Værdigen i en kat ligger i dens sind, dens udstråling og dens kærlighed.[/quote]

Den eneste der påstår at kattens værdi ligger i et stykke papir er dig - prøv at læs tråden igen, du er den eneste der lægger vægt på det. Derfor kan man jo få den tanke at du synes dine katte er mindre værd end mine katte med papirer.

Hjemme hos mig har alle katte samme værdi og den der betyder mest for mig overhovedet er min huskat Daisy. Jeg ville ikke skrive nedenstående om mine katte:
Frigg og Freja er bare huskatte, men jeg tror måske nok der kunne være noget russian blue i dem for deres farve er så smuk eller måske Frigg er blandet med en brite fordi hun er så fin rund og måske Freja er blandet med en siameser for hun er så lang i kroppen - de er godt nok søskende, men det glemmer vi lige et sekund.
Daisy er også bare en huskat, jeg tror desværre ikke der er blandet noget fint ind i hende - jo måske lidt perser for hendes pels er meget tyk og jeg har engang rørt ved en perserblanding der havde samme pelstype.
Vincent og Sookie derimod de er bare skønne. Vincent er nemlig en somali og Sookie er en birma og de har selvfølgelig stamtavle begge to. Så dem er vi nu rigtig glade for at have herhjemme for de er bare så flotte og meget finere end de andre for de har nemlig et stykke papir liggende i skuffen - en fin fin fin stamtavle.

Jeg kan undre mig over Frigg og Frejas forskelligheder og når jeg skal beskrive dem for nogle der ikke har set dem kan jeg godt sammenligne med nogle racer fordi det så er nemmere at forklare, men de er altså to helt enormt smukke huskatte og jeg vil da aldrig nedværdige dem ved at gøre dem til noget andet.
og så hader jeg sætningen “min kat er bare en huskat”.

[quote=Lis Dahlstrøm;214726]VIl du godt være venlig at uddybere det nærmere - du er godt nok kommet tæt på det jeg kalder grænsen - ihvertfald min!

Nu opdrætter jeg en race hvor der stort ALDRIG ses blandinger. Er det fordi opdrætterne er mere seriøse med det de sælger - eller er det fordi der er ingen der gider have dem? Ok, de er heldigivis korthårede:-)

Så selvom det personligt ikke berører mig og min race vil jeg have lov til at have den holdning, også selvom nogen blive smask fornærmede, at der snart ikke er en ærlig huskat tilbage. Det nager mig - danmarks smukke huskat - en uddøende race:-([/quote]

Min tolkning af dette er at opdrettere gider hidse sig sådan op hver gang der kommer et kuld der ikke er renrace … Hvis I bare elskede katte for at elske katte og den type bestemt race som I nu har valgt, hvorfor ville det så gå jer ås meget på, at nogle lavede blandningskillinger der kom til at ligne jeres race lidt eller meget?

Jeg vil ikke træde over folks grænser, jeg snakker ud fra min observationer, men jeg synes bare ofte når denne slags diskussioner kommer op, så bliver der ofte snakket om det med pengene - det koster opdrettere så mange penge at have ren race katte og derfor vil i ikke hav at der bliver lavet blandnings katte der ligner jeres renrace katte…

Hvis dette er noget jeg har misfortolket så vil jeg gerne undskylde såfremt at I kan forklare mig hvorfor det genere jer så meget?