2 spørgsmål

Du forstår da virkelig at opføre dig som Michelle 5 år, der bliver overset af de voksne :lynogtorden:Og din tåbelige kommentar om, at du har betalt 1000 kroner til dig selv i parringsgebyr passer så meget godt til din alder :thumbdown:

Du har valgt at lave et kuld killinger på to blandingskatte, der i forvejen havde henholdsvis langhårs (perser) og semilanghårspels i sig. Mange katte, der “kun” er f.eks. NFO/MCO (dvs. 2 x semilanghår), døjer voldsomt med deres pels hele livet - risikoen bliver så ikke mindre af, at man involverer langhårspels, der opfører sig på en helt tredje måde. Begge dine katte kan potentielt være bærere af alverdens sygdomme, men pyt med det, dem ser man kun, når katten er 100% raceren - blandinger er da raske!!!

Ansvarlighed i opdræt er andet og mere end at sørge for et godt hjem.

Jeg kommer på flere fora end du gør og ser aldrig opdrættere starte med at tale ned til ejere af huskatte/blandingskatte. Jeg ser opdrættere/racekatteejere konstant evig og altid få skudt i skoene, at de er nogle snobber, der ser ned på alle andre, der “kun” har huskatte/blandingskatte og jeg synes faktisk, opdrætterne er møghamrende tålmodige og ofte siger det samme igen og igen og igen.

Tjaa - kræver det ikke, at du rent faktisk hører efter, hvad folk siger? Det er forklaret stolpe op og stolpe ned - også i denne tråd - så det nytter jo ikke at gentage det.

[quote=Temple Bar;214739]Du forstår da virkelig at opføre dig som Michelle 5 år, der bliver overset af de voksne :lynogtorden:Og din tåbelige kommentar om, at du har betalt 1000 kroner til dig selv i parringsgebyr passer så meget godt til din alder :thumbdown:

Du har valgt at lave et kuld killinger på to blandingskatte, der i forvejen havde henholdsvis langhårs (perser) og semilanghårspels i sig. Mange katte, der “kun” er f.eks. NFO/MCO (dvs. 2 x semilanghår), døjer voldsomt med deres pels hele livet - risikoen bliver så ikke mindre af, at man involverer langhårspels, der opfører sig på en helt tredje måde. Begge dine katte kan potentielt være bærere af alverdens sygdomme, men pyt med det, dem ser man kun, når katten er 100% raceren - blandinger er da raske!!!

Jeg kommer på flere fora end du gør og ser aldrig opdrættere starte med at tale ned til ejere af huskatte/blandingskatte. Jeg ser opdrættere/racekatteejere konstant evig og altid få skudt i skoene, at de er nogle snobber, der ser ned på alle andre, der “kun” har huskatte/blandingskatte og jeg synes faktisk, opdrætterne er møghamrende tålmodige og ofte siger det samme igen og igen og igen.[/quote]

Hvis ikke det er opdrettere der brokker sig…hvor startede denne diskussion så? Såvidt jeg kan se er det en opdretter…

[quote=SineGry;212987]Så opdrætter der har solgt dig en Hellige Birma er helt okay med at hendes kat er solgt til at blive brugt til at avle blandings katte på??:? :?

Tænk det fatter jeg ikke:mad:[/quote]

Og til dit andet indlæg, jeg forstår godt at I mener at det er for kattens sundhed og at I tester dem og gør jeres for at søge for sundheden på dyrene…

[QUOTE=Missepigen;214738]

Hvis dette er noget jeg har misfortolket så vil jeg gerne undskylde såfremt at I kan forklare mig hvorfor det genere jer så meget?[/QUOTE]

Jeg synes sandelig jeg har forklaret mange steder, hvor jeg ser forskellen - Hvorfor vil du ikke tage stilling til det ???

Har jeg efter din mening ret i de forskelle jeg har remset op i diverse indlæg i tråden her - Eller mener du jeg har uret, og hvor ?

Og så går jeg ud til skvalderkålen!

Selvom den er sejlivet - er den dog nemmere at forstå:-)

[QUOTE=Temple Bar;214739]Du forstår da virkelig at opføre dig som Michelle 5 år, der bliver overset af de voksne :lynogtorden:Og din tåbelige kommentar om, at du har betalt 1000 kroner til dig selv i parringsgebyr passer så meget godt til din alder :thumbdown:

Jeg kommer på flere fora end du gør og ser aldrig opdrættere starte med at tale ned til ejere af huskatte/blandingskatte. Jeg ser opdrættere/racekatteejere konstant evig og altid få skudt i skoene, at de er nogle snobber, der ser ned på alle andre, der “kun” har huskatte/blandingskatte og jeg synes faktisk, opdrætterne er møghamrende tålmodige og ofte siger det samme igen og igen og igen.[/QUOTE]

Du glemmer også lige at vi får at vide at vi tjener bunker af penge på at odrætte…

Jeg tror i bund og grund ikke der er ret stor økonomisk forskel på hviken slags killinger man får… Den forskel der i mine øjne er størst er at man aldrig ved hvad man får når man køber en blandingskat eller huskat… jeg ved når jeg køber en race kat, hvordan den skal se ud og jeg ved hvad dens racekendetegn er. Jeg ved også at den slags kat ikke er gratis og jeg ved at jeg har mulighed for at klage over opdrætteren hvis der kommer voldsomme fejl og mangler i forhold til sygdom f.eks…

Men køber jeg en blandingskat og der sker noget med den kan jeg ikke andet sige end at det bare var ærgeligt. Man får ingen penge retur og man sidder måske kun tilbage med en følelse af at havde været udnyttet… Jeg kender flere der har mistet kæledyr på den måde, men køber en person en kat af mig så kan jeg straffes hvis jeg har gjort noget forkert…
For mig er dette vigtigt for mit navn følger alle de killinger der bærer mit stamnavn. Alle mine killinger kan spores til mig og det kan være den værste og bedste reklamme, men jeg hæfter for det jeg sælger…

Man opdrætter kun hvis man inderligt elsker katte for der er ikke mange goder. Men tilgengæld ved jeg at en person som betaler 4000 for en race kat er villig til at bruge over 1000 kr på dyrelæge og ikke bare vælger den nemme løsning og afliver… Jeg har også tit hørt om huskatte eller blandings katte “Vi gider ikke betale store dyrelæge regninger for vi kan jo bare købe en ny det er billigere”

Hvis du spørger mig vil jeg nærmer at sige at huskatte er for billige for alt for mange der har dem vælger den billige løsning når de bliver syge

[quote=line_refsgaard;214758]Du glemmer også lige at vi får at vide at vi tjener bunker af penge på at odrætte…

Jeg tror i bund og grund ikke der er ret stor økonomisk forskel på hviken slags killinger man får… Den forskel der i mine øjne er størst er at man aldrig ved hvad man får når man køber en blandingskat eller huskat… jeg ved når jeg køber en race kat, hvordan den skal se ud og jeg ved hvad dens racekendetegn er. Jeg ved også at den slags kat ikke er gratis og jeg ved at jeg har mulighed for at klage over opdrætteren hvis der kommer voldsomme fejl og mangler i forhold til sygdom f.eks…

Men køber jeg en blandingskat og der sker noget med den kan jeg ikke andet sige end at det bare var ærgeligt. Man får ingen penge retur og man sidder måske kun tilbage med en følelse af at havde været udnyttet… Jeg kender flere der har mistet kæledyr på den måde, men køber en person en kat af mig så kan jeg straffes hvis jeg har gjort noget forkert…
For mig er dette vigtigt for mit navn følger alle de killinger der bærer mit stamnavn. Alle mine killinger kan spores til mig og det kan være den værste og bedste reklamme, men jeg hæfter for det jeg sælger…

Man opdrætter kun hvis man inderligt elsker katte for der er ikke mange goder. Men tilgengæld ved jeg at en person som betaler 4000 for en race kat er villig til at bruge over 1000 kr på dyrelæge og ikke bare vælger den nemme løsning og afliver… Jeg har også tit hørt om huskatte eller blandings katte “Vi gider ikke betale store dyrelæge regninger for vi kan jo bare købe en ny det er billigere”

Hvis du spørger mig vil jeg nærmer at sige at huskatte er for billige for alt for mange der har dem vælger den billige løsning når de bliver syge[/quote]

Jeg ved godt at I ikke tjener på jeres opdret…Dette er jeg ikke i tvivl om…men manger snakker om udgifterne indvoldveret i det, når dette emne diskuteres.

Og jeg har respekt for det arbejde i gør som odrettere, med hensyn til sygdommene af kattene…

Og hvad angår pengene og sygdomme så har vi aldrig i min familie aflivet et dyr fordi det var nemmere og billigere end at betale for deres sygdomme…selv de guldfisk som jeg vandt på et tivoli fik medicin i dyre domme da de blev syg…

[QUOTE=line_refsgaard;214758]Man opdrætter kun hvis man inderligt elsker katte for der er ikke mange goder. Men tilgengæld ved jeg at en person som betaler 4000 for en race kat er villig til at bruge over 1000 kr på dyrelæge og ikke bare vælger den nemme løsning og afliver… Jeg har også tit hørt om huskatte eller blandings katte “Vi gider ikke betale store dyrelæge regninger for vi kan jo bare købe en ny det er billigere”

Hvis du spørger mig vil jeg nærmer at sige at huskatte er for billige for alt for mange der har dem vælger den billige løsning når de bliver syge[/QUOTE]

Der var en ung dygtig dyrlæge på klinikken jeg bruger. Hun blev headhuntet til en klinik ganske tæt på hvor hun bor. Da hun kunne spare flere timer i transport hver dag takkede hun ja.

Jeg mødte hende sidste år på en udstilling og spurgte om hun var glad for sit virke hos den lokale. Hendes kommentar: Kors hvor jeg savner jer og jeres til tider helt vanvittige krav. Her er der ikke meget udvikling rent fagligt - så snart der er det mindste skal de aflives.

Det er rigtig sørgeligt, både for kattene men sandelig også for en dyrlæge der utrolig gerne vil gøre en forskel - men det kræver da man får fingrene ned i det.

det er sørgeligt…men sådan er det nu engang…

Men lige et spørgsmål…fordi dette har jeg tænkt over mange gange.

Nogle gange ser man programmer om folk der tager deres dyr til dyrelæge når de har brækket hoften eller noget i den dur, og så får dyret en operation så de stadig kan få sig selv rundt men at de faktisk ikke kan bruge deres bagkrop ordenligt…er dette ikke synd for dyret?

[QUOTE=Missepigen;214771]
Nogle gange ser man programmer om folk der tager deres dyr til dyrelæge når de har brækket hoften eller noget i den dur, og så får dyret en operation så de stadig kan få sig selv rundt men at de faktisk ikke kan bruge deres bagkrop ordenligt…er dette ikke synd for dyret?[/QUOTE]

JO - bemærk at disse udsendelser ofte er udenlandske…

Det er rigtigt…men er det fair at holde dyret i live når de ikke kan gå mere? Når dyret skal slæbe bagpartiet bag sig?:ked:

[QUOTE=Missepigen;214771]det er sørgeligt…men sådan er det nu engang…

Men lige et spørgsmål…fordi dette har jeg tænkt over mange gange.

Nogle gange ser man programmer om folk der tager deres dyr til dyrelæge når de har brækket hoften eller noget i den dur, og så får dyret en operation så de stadig kan få sig selv rundt men at de faktisk ikke kan bruge deres bagkrop ordenligt…er dette ikke synd for dyret?[/QUOTE]

Det har jeg ikke set, så det kan jeg ikke svare på - men jeg har en kat der har fået lavet en hofteoperation, hoftehovedet blev skåret af, hun går helt normalt. Jeg ved godt hun måske får gigt engang ad åre - det må der tages stilling til til den tid.

Med sterilisering, hofte osv., stod hun mig i omkring 8000 - hun blev solgt for 800. Ejerne minder mig jævnligt om hvor glade de er for hun ikke blev aflivet. Kravet i kontrakten er at sundhescheck mv., foregår på MIN klinik som har lavet operationen. På den måde får jeg også info den anden vej - og dyrlægen kan følge op på sit arbejde.

Nogen ville nok have aflivet sådan en kat - det kunne jeg bare ikke.

IMHO NEJ:mad:

[QUOTE=Missepigen;214763]Jeg ved godt at I ikke tjener på jeres opdret…Dette er jeg ikke i tvivl om…men manger snakker om udgifterne indvoldveret i det, når dette emne diskuteres.

Og jeg har respekt for det arbejde i gør som odrettere, med hensyn til sygdommene af kattene…

Og hvad angår pengene og sygdomme så har vi aldrig i min familie aflivet et dyr fordi det var nemmere og billigere end at betale for deres sygdomme…selv de guldfisk som jeg vandt på et tivoli fik medicin i dyre domme da de blev syg…[/QUOTE]

der kan man så sige at i har været gode katte ejere… Men mange vælger ikke den vej “for det er jo bare en kat”

når man giver en kat væk eller sælger den til 500kr så beviser det ikke for dig om vedkommende er villig til at betale en dyrelægeregning eller om hvordan de vil behandle dyret…

Jeg råder alle til at sælge deres dyr med kontrakt for så gør man det mer officelt og til noget helt unikt… Dem der køber dyret binder sig på en anden måde til kæledyret…
Men kattens status er ikke ret høj hvilket huskatte og blandingskatte lider under. Deres livsvilkår bliver ikke ikke i samme omfang som ved racekatte godt.

dem der købr racekatte gør ofte efter mange overvejlelser, det samme gælder desværre ikke dem uden tavle.

Hejsa

( det er godt nok lidt en hvepse rede at stikke sine små poter i men har noget jeg gerne vil sige)

kopieret fra missepigen

Jeg synes dette emne er svært, fordi vi har også fået killinger på vores blandningskatte. Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte. Citat slut…

/jeg skal nok få lært at lave citater som i andre/

I min helt personlige verden har du ikke blandingskatte, for de er hverken det ene eller det andet. I det sekund man blander to renracet eller en huskat med en ren racet kat bliver killingerne “huskatte”.
Så kan man jo bagefter tage diskutionen om hvad en huskat er, for der er jo også folk som holder huskatte racen ren(så den ikke bliver hvisket ud af mco,nfo,sbi eller hvad der nu ellers kunne være sjovt at blande i).

For mig gør det ondt når nogen blander racer sammen på den måde du gør fordi at alt for meget går tabt.

Nu har jeg selv 2 af de racer du har blandet sammen i en killing.Vi opdrætter både birmaer og mcoér og de er mildest talt langt fra samme katte type af både bygning,sind,og pels… så i mine øjne kan du ikke på samme måde fortælle dem der får killinger fra dig noget om hvilket sind der kan forventes i det lange løb,du kender killingerne i (forhåbentlig) 12 uger og ved det at de er blandet har du ingen tilbage blik over sindet eller pelstypen på killingerne. ( og så udelader vi helt sygdoms lære , i det jeg heller ikke ved hvad der sker ved at blande racerne om noget forsvinder eller noget akcelerere)

I mco verdenen er der (overdrivelse fremmer forståelsen) en halv million “opdrættere” nogle gode som arbejder seriøst med racen og resten.

og det er synd og skam at så mange laver mco uden at vide en dyt om hvad de laver, eller er knyttet til en erfaren pådrætter hvis viden de kan trække på.
Nogle linjer går man jo uden om af ren og skær sygdoms skræk…

I birma verdenen er der blevet gjort et stort stykke arbejde langt tilbage med ikke at sende birmaer ud i verdenen fertile så alle mulige kunne blande dem med naboens huskat,og det er nok en af grundene til at der bliver reageret kraftigt på at tråd starteren har en fertil birma som “må” blandes til huskat.

(jeg skriver må i anførelses tegn,da vi ikke kan få afvide hvorfra hunkatten kommer fra og det er ikke så få birmaer der er blevet hjulpet hjem til opdrætteren efter at der er blevet fundet birmaer der har fået kuld med en anden race på dba) og jeg skriver vi fordi en sådan tråd jo straks starter private mails mellem birma opdrættere landet over, for at finde ud af om denne birma også er en af smutterne eller om den er god nok, at trådstarter har været så “heldig” :ked:at finde en birma at bruge på denne måde

Det er jo trods alt relativit nyt med så tidlig neutralisering,at ikke også birma opdrættere har måttet stole på at deres killinge købere nu også fik dem neutraliseret senere. — og det er jo ikke altid sket…

Grunden til at man som birma opdrætter er meget obs lige så snart at der er blandet birma i, er at vores store skræk billede er mcoén som er så talstærkt repræcenteret fertile i danmark… det ønsker jeg i alt fald ikke birma skal være og ved det at man mange steder holder de fertile birmaer tæt til kroppen så er de efterspurgt til at lave uden stamtavle eller blande i noget andet.

og missepigen…

hvis dine killinger står i det samme som stamtavle killinger og du har gået så meget op i at de er vac og orme behandlet og fået gode hjem og du afligevel er ude i at lave “kontrakter” om at tage katten hjem engang og hvad du ellers skrev, hvorfår så ikke sætte dig ind i en race og lave et stykke konstruktivt avls arbejde??

mvh
Anja

[quote=Missepigen;214747]Hvis ikke det er opdrettere der brokker sig…hvor startede denne diskussion så? Såvidt jeg kan se er det en opdretter…

[quote=SineGry;212987]Så opdrætter der har solgt dig en Hellige Birma er helt okay med at hendes kat er solgt til at blive brugt til at avle blandings katte på??:? :?

Tænk det fatter jeg ikke:mad:[/quote]
Og til dit andet indlæg, jeg forstår godt at I mener at det er for kattens sundhed og at I tester dem og gør jeres for at søge for sundheden på dyrene…[/quote]

Nu det er mig du citrere må jeg jo så heller svare dig. For det første er det mig der svare, det er mit spørgsmål og mig alene ikke bare opdrættere, jeg er altså i stand til at stå for mine egne ord.

Jeg “brokker” mig ikke men stiller et spørgsmål da jeg personligt vil blive gal og ked af det hvis en birma fra mig blev brugt til blandings kuld, hvilket ALDRIG vil ske da alle mine killinger bliver forsvareligt lukket/neutraliseret inden de flytter i nye hjem.

[quote=SineGry;214825]Nu det er mig du citrere må jeg jo så heller svare dig. For det første er det mig der svare, det er mit spørgsmål og mig alene ikke bare opdrættere, jeg er altså i stand til at stå for mine egne ord.

Jeg “brokker” mig ikke men stiller et spørgsmål da jeg personligt vil blive gal og ked af det hvis en birma fra mig blev brugt til blandings kuld, hvilket ALDRIG vil ske da alle mine killinger bliver forsvareligt lukket/neutraliseret inden de flytter i nye hjem.[/quote]

Jeg må nu sige at du lyder meget “negativ” i det svar der citeres.

Det lyder for mig som en beskyldning om at det vidst ikke kan passe at hun må lave de killinger.

Du kunne jo i stedet have spurgt hvor Birmaen var fra, og så egentlig have taget den med opdrætter, for det er jo fordi du er ked af at “din” race bliver en del af nogle blandinger, ikke sandt?

Du vælger at sikre dig ved at neutralisere dine killinger inden de sælges. (og det kan alle jo gøre, for så kommer vi hurtigt problemet med blandinger til livs),
Men der er jo stadig opdrættere der er fløjtende ligeglade, og det skal vel ikke gå ud over Bonnie?

Det vi beder om, er bare at nye folk ikke skal “overfaldes”, men simpelthen have svar på deres spørgsmål.

Når de får det, bliver de måske hængende her, og så kan man stille og roligt få dem forklaret at det ville være bedre at neutralisere sin kat.

Man fanger nu engang flere fluer med sukker, som man gør med eddike…

Og jo flere vi kan få til at højne kattens status, jo bedre, ikke sandt???

Eller måske bør der også være plads til at man prøver at lave sjov :? selv i alvorlige debatter… at humoren så ikke bliver forstået kommer jo mere an på de andre deltagere

det er nok det der er problemet. Der er så mange nye at opdrætterne gentager sig selv mange gange - al respekt for det - men faktum er at gentagelserne bliver mindre og mindre pæne…

Det er opdrætterne der udgør rygraden i de fleste seriøse kattefora og sådan skal det være for det er jer der har ekspertisen, men tag ikke fejl af at der ER en tone der fremstår meget ubehagelig såsnart der er tale om ting i ikke kan lide… om opdrætterne er bevidste om det eller ej skal jeg ikke kunne sige, men der forventes et niveau af engagement hos dem man taler til som er helt hen i vejret i betragtning af “befolkningens” syn på det at have kat…

der er ganske enkelt ikke harmoni mellem den viden i forventer man har tilegnet sig og det vidensniveau nye har… og det giver anledning til at give racekatte-opdrætterne dette ry som meget arrogante

jeg har så læst tråden flere gange og jeg føler mig nu heller ikke monster meget klogere lige hvad det angår må jeg da indrømme… Neva har givet et reelt forsøg på en forklaring, men derudover er jeg nu heller ikke blevet voldsomt mere oplyst lige af denne tråd …

hvis man har 2 dejlige katte, ønsker et enkelt kuld og i øvrigt har sikret sig neutraliseringer ect, men IKKE ønsker at være en del af katteverdenen på den måde man bliver når man laver racekattekuld og i øvrigt ikke lige har 8000 til en raceren fertil hunkat (forudsat man kan finde en der vil sælge) og ikek lige har 1000 til hankat pr killing - ja så laver man et kuld som Michelle gjorde

og det er et spørgsmål der ofte har undret mig, for man ønsker sjældent et fuldstændigt engagement i katteverdenen blot fordi man ønsker killinger… det er vel ikke så underligt for det er jo ikke alle der har nerver til katteverdenen…

[QUOTE=alleos7;214831]
Men der er jo stadig opdrættere der er fløjtende ligeglade, og det skal vel ikke gå ud over Bonnie?

Det vi beder om, er bare at nye folk ikke skal “overfaldes”, men simpelthen have svar på deres spørgsmål.

Når de får det, bliver de måske hængende her, og så kan man stille og roligt få dem forklaret at det ville være bedre at neutralisere sin kat.

Man fanger nu engang flere fluer med sukker, som man gør med eddike…

Og jo flere vi kan få til at højne kattens status, jo bedre, ikke sandt???[/QUOTE]

dette er også mit argument - for det opdrætterne her er vrede over har ikke ret meget at gøre med Bonnie, men i meget højere grad noget en opdrætter har gjort muligt…

det er Bonnies opdrætter der bærer skylden her… for hun skulle aldrig have solgt en fertil uden stamtavle, for så havde Bonnie aldrig kunnet lave et blandingskuld… (som hun i øvrigt tager fuldt ansvar for og passer som hun skal) … vi er nødt til at placere skylden hos dem der BURDE vide bedst og hvis valget står mellem Bonnie og hendes opdrætter er 100% opdrætteren der burde have forhindre det…

At vi så kan gå ind og afhjælpe situationen ved at være flinke fremfor hårde ved Bonnie - det er så op til os at indse…

[quote=Missepigen;214657]Jeg synes det er frygtelig farligt at bruge udtrykket “ægte vare” fordi faktum er faktum en kat er en kat, den siger miaw, har 4 ben og en hale (jeg ved der er racer der ikke har hale):tihi:

Men nu synes jeg også lige at jeg kunne tænke mig en opsummering fra alle jer opdrettere…kan i nævne bare 1 katte race (dem der de fine med stamtavler og alt det der) som i bruger så mange penge på, som ikke har en eller anden form for skevanker eller sygdom som ligger racen til? Eksempelvis nyresydomme hos persere, hjerte sygdomme hos Maine coons…

Vil bare gerne vide om der fines 1 race uden nogen form for “race sygdom”?[/quote]

Det er lige her du rammer hovedet på sømmet, for ved at teste og gøre det i generationer mininerer man lige de defekter eller i hvert tilfælde prøver at gør det hvor imod ved at blande og samtidig ikke teste ja så gør man det modsatte, nemlig at opdrætte på noget man ikke aner hvad ligger under skindet.
Jeg siger ikke man som ikke registreret opdrætter gør det skidt set fra dyrenes synspunkt, jeg vil hellere være kat hos en ikke registreret opdrætter der er god ved sine dyr end hos en registreret ditto der ikke gør det godt nok, MEN det ER at splintre en race til atomer og det testarbejde nogle ligger bag, når man parre på kryds og tværs…det kan INGEN benægte