Hejsa
( det er godt nok lidt en hvepse rede at stikke sine små poter i men har noget jeg gerne vil sige)
kopieret fra missepigen
Jeg synes dette emne er svært, fordi vi har også fået killinger på vores blandningskatte. Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte. Citat slut…
/jeg skal nok få lært at lave citater som i andre/
I min helt personlige verden har du ikke blandingskatte, for de er hverken det ene eller det andet. I det sekund man blander to renracet eller en huskat med en ren racet kat bliver killingerne “huskatte”.
Så kan man jo bagefter tage diskutionen om hvad en huskat er, for der er jo også folk som holder huskatte racen ren(så den ikke bliver hvisket ud af mco,nfo,sbi eller hvad der nu ellers kunne være sjovt at blande i).
For mig gør det ondt når nogen blander racer sammen på den måde du gør fordi at alt for meget går tabt.
Nu har jeg selv 2 af de racer du har blandet sammen i en killing.Vi opdrætter både birmaer og mcoér og de er mildest talt langt fra samme katte type af både bygning,sind,og pels… så i mine øjne kan du ikke på samme måde fortælle dem der får killinger fra dig noget om hvilket sind der kan forventes i det lange løb,du kender killingerne i (forhåbentlig) 12 uger og ved det at de er blandet har du ingen tilbage blik over sindet eller pelstypen på killingerne. ( og så udelader vi helt sygdoms lære , i det jeg heller ikke ved hvad der sker ved at blande racerne om noget forsvinder eller noget akcelerere)
I mco verdenen er der (overdrivelse fremmer forståelsen) en halv million “opdrættere” nogle gode som arbejder seriøst med racen og resten.
og det er synd og skam at så mange laver mco uden at vide en dyt om hvad de laver, eller er knyttet til en erfaren pådrætter hvis viden de kan trække på.
Nogle linjer går man jo uden om af ren og skær sygdoms skræk…
I birma verdenen er der blevet gjort et stort stykke arbejde langt tilbage med ikke at sende birmaer ud i verdenen fertile så alle mulige kunne blande dem med naboens huskat,og det er nok en af grundene til at der bliver reageret kraftigt på at tråd starteren har en fertil birma som “må” blandes til huskat.
(jeg skriver må i anførelses tegn,da vi ikke kan få afvide hvorfra hunkatten kommer fra og det er ikke så få birmaer der er blevet hjulpet hjem til opdrætteren efter at der er blevet fundet birmaer der har fået kuld med en anden race på dba) og jeg skriver vi fordi en sådan tråd jo straks starter private mails mellem birma opdrættere landet over, for at finde ud af om denne birma også er en af smutterne eller om den er god nok, at trådstarter har været så “heldig”
at finde en birma at bruge på denne måde
Det er jo trods alt relativit nyt med så tidlig neutralisering,at ikke også birma opdrættere har måttet stole på at deres killinge købere nu også fik dem neutraliseret senere. — og det er jo ikke altid sket…
Grunden til at man som birma opdrætter er meget obs lige så snart at der er blandet birma i, er at vores store skræk billede er mcoén som er så talstærkt repræcenteret fertile i danmark… det ønsker jeg i alt fald ikke birma skal være og ved det at man mange steder holder de fertile birmaer tæt til kroppen så er de efterspurgt til at lave uden stamtavle eller blande i noget andet.
og missepigen…
hvis dine killinger står i det samme som stamtavle killinger og du har gået så meget op i at de er vac og orme behandlet og fået gode hjem og du afligevel er ude i at lave “kontrakter” om at tage katten hjem engang og hvad du ellers skrev, hvorfår så ikke sætte dig ind i en race og lave et stykke konstruktivt avls arbejde??
mvh
Anja