2 spørgsmål

[quote=alleos7;214831]Jeg må nu sige at du lyder meget “negativ” i det svar der citeres. OG?? :? jeg kan ikke se noget positivt i blandings killinger Dorte og det får du mig aldrig til at indrømme :mad:

Det lyder for mig som en beskyldning om at det vidst ikke kan passe at hun må lave de killinger.

Du kunne jo i stedet have spurgt hvor Birmaen var fra, og så egentlig have taget den med opdrætter, for det er jo fordi du er ked af at “din” race bliver en del af nogle blandinger, ikke sandt?

Du vælger at sikre dig ved at neutralisere dine killinger inden de sælges. (og det kan alle jo gøre, for så kommer vi hurtigt problemet med blandinger til livs),
Men der er jo stadig opdrættere der er fløjtende ligeglade, og det skal vel ikke gå ud over Bonnie?

Det vi beder om, er bare at nye folk ikke skal “overfaldes”, men simpelthen have svar på deres spørgsmål.

Når de får det, bliver de måske hængende her, og så kan man stille og roligt få dem forklaret at det ville være bedre at neutralisere sin kat.

Man fanger nu engang flere fluer med sukker, som man gør med eddike…

Og jo flere vi kan få til at højne kattens status, jo bedre, ikke sandt???[/quote]

Jeg har aldrig ment at det var spor vanskeligt at deltage i denne slags diskussioner… trods at jeg faktisk både har haft kuld på en fritgående huskat og lavet blandingskillinger!
Måske fordi jeg ikke lavede huskattekuldet bevidst - og idag er klar over at mine valg ville have været meget anderledes, hvis jeg havde haft den viden jeg har nu?

Det er måske anderledes fordi jeg har ikke “ødelagt” hverken huskat eller racekat, da begge forældre er blandningskatte (mor er mainecoon/huskat og faren er maine coon/klassisk perser/hellig birma) og begge katte er eget af mig, dermed har jeg ikke truffet en beslutning på vejne af nogle andres katte.

Jeg ødelagde skam heller ikke noget for nogen - hankatten var mindst lige så fritgående som min egen hunkat… men fik nogle meget værdifulde erfaringer, som jeg glad og gerne deler ud af!
Bla at p-piller ikke kan anvendes til at forhindre drægtighed… at det ikke betyder en brik for hunkattens temperament at lade den få killinger… at det er hamrende DYRT at have killinger… og at de er drønbesværlige at komme af med, når de er uden stamtavle og man tillader sig at tage penge for dem!
Samtlige killinger fra kuldet blev neutraliseret - ligesom deres mor, dælme ikke flere killinger her i huset! Tak!

Jeg var glad for at Duchess fik killinger, fordi hun blev en anden kat at være omkring.

Så har I godt nok været heldige. Jeg har selv den modsatte oplevelse og kender indtil flere, som heller ikke har opnået det ønskede (nemlig en omgængelig hunkat) ved at lade den få et kuld…
Saga blev faktisk først “sød” eller i hvert fald mere afslappet, da hun blev kastreret… Er du sikker på at det ikke også er det som er årsagen til at din hunkat har ændret sig?

Jeg har ikke noget imod at folk får killinger på deres katte så længe at de er villige til at tage ansvar for at der er gode hjem i vente for disse killinger. Lige meget race, udseende og køn.

I princippet helt enig med dig… MEN - det er meget, meget få som gør den slags når talen kommer på huskatte eller blandinger!
(Selv skænkede jeg det da i hvert fald ingen tanker, dengang for ca 13 år siden, da jeg skulle skaffe hjem til 4 killinger! Jeg havde solgt kræene og så var de vel ejerens ansvar!!!??? )

Jeg må nok sige at jeg er nød til at give min mor ret, til tider når der kommer emner op om ikke race katte og deres killinger, så fare alle opdretterne op og skælder ud - og ja, så føler jeg faktisk at siden ikke egner sig til os der faktisk elsker vores katte fordi de er dejlige kærlige dyr, men som ikke har noget fint stamtræ og ikke har noget fint papir (jeg behøver ikke noget fancy papir til at fortælle mig at jeg har verdens bedste misser! :wink: )

Dette kommer til at lyde arrogan, og det er egentlig ikke meningen!
Men damn, hvis du vidste, hvor uendeligt mange gange, jeg har været ude for denne bemærkning! Både på diverse fora, men også i tidernes morgen i nyhedsgruppen…
Løseligt kan den oversætes til at opdrættere føler sig finere end huskatteejere…
Idag tillader jeg mig at oversætte den til, at der findes huskatteejere som føler at deres katte ikke er gode nok :wink:
Jeg har faktisk aldrig selv oplevet dette… og jeg har ikke altid haft racekatte! Tværtimod var huskattene fremherskende, da jeg i sin tid startede i nyhedsgruppen… Og jeg har egentlig altid følt mig både godt modtaget og velkommen…

Denne diskussion har været oppe mange gange her og også mange gange inde på kattegalleriet, og hver gang jeg læser de kommentar der kommer fra opdretterne gør det altså ondt inden i. Jeg synes fandme det er svært at der findes mennesker derude i verden der vil tillade sig tale ned til folk på grund at et stykke papir og pelstype og farve.

Jeg kommer ikke på kattegalleriet, så det kan jeg ikke udtale mig om…
men jeg synes dælme det er SYND at det drejes til at der tales ned til andre, blot fordi opdrættere igen og igen skal forklare og forklare!

Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity??

Nej tænk… det gør jeg virkelig ikke!!!
Og som jeg har nævnt i en anden tråd ang nogenlunde samme emne, så bliver jeg VRED over at få racisme skudt i skoene, blot fordi jeg har en mening omkring blanding af racedyr!
Sikke da en holdning…

Jeg synes det er genialt at folk går meget op i deres katte og at der bliver givet mulighed for at kunne diskutere og få hjælp til alle sine katte problemer, et sted hvor man kan snakke med folk der holder af og brænder for det dyr.

Dyr som i nogle tilfælde er VALGT pgr deres race! Fordi man elsker det racespecifikke og ikke ønsker andet…

Jeg er også ufattelig glad for den hjælp og støtte jeg fik den aften Duchess fødte…Men jeg frygter sku at den aften havde set HEL anderledes ud havde jeg skrevet “hjælp min blandnings kat, skal til at have killinger som hun fik med min anden blandningskat - hvad skal jeg gøre!!”

Tror nok at rigtig mange af dem, som hjalp dig den aften var fuldt ud klar over at der var tale om et blandingskuld!
Nøjagtig ligesom de fleste ved at Alle os7 meget små killinger også er det…
ALLIGEVEL får I hjælp og deltagelse fra opdrættere, som mener at have viden til det!!!
For sådan er verden også skruet sammen… At man er uenige om blandingsavl, skal sørme IKKE gå ud over en fødende kat og hendes killinger!!! Uanset om katten har stamtavle, er huskat eller en blanding…

Fordi jeg er næsten sikker på at diskussionen havde endt ligesom dette indlæg, folk havde gået mere op i de manglende papir og race på kattene frem for at holde sig til de spørgsmål der bliver stillet og de ting der bliver spurgt til.

Jeg har så aldrig oplevet den slags i forbindelse med en lettere desperat ejer, der søger råd i forbindelse med en fødsel! Og tror faktisk heller ikke at jeg nogensinde vil opleve det…

Jeg synes det er fint at der skal være plads til at folk skal kunne hidse sig op når dyr bliver mishandlet og misbrugt, men så længe at folk tager ansvar for deres dyr og elsker dem højt og tager sig godt af dem, så synes jeg faktisk ikke man kan tillade sig at svine folk til…

Svine til?
Det har jeg ikke set i de seneste tråde herinde - om det er sket tidligere kan jeg ikke udtale mig om, har trods alt ikke været medlem fra starten og heller ikke læst alle tråde…

Det gør mig trist og ked at opdretterne ikke føler der er plads til os der ikke lever vores liv efter papir og stam træer… :frowning:

Det er din tolkning… som sagt har jeg en helt anden oplevelse! Og havde det faktisk også, da jeg for år tilbage begyndte at bevæge mig rundt på diverse fora - og gladeligt fortalte løs om min pragtfulde huskat og vidunderlige blandinger…

Det kunne jeg ikke drømme om at opfordre til!
men jeg kan undre mig kraftigt over, at de som laver blandinger, tydeligvis foretrækker at gøre det med katte med lang pels? Hvorfor?
Hvis det handler om at prøve at have et kuld killinger, så er huskatte vel lige så gode, som langhårede blandingskatte?
Men når man spørger ind til den slags, så får man aldrig et svar…

Hvorfor er det at i som gerne vil ind i et større avlsarbejde ikke gør den indsats for huskatten i stedet for alle andre racer???

De opdrættere, som netop ytrer sig i disse debatter, gør faktisk et stort stykk arbejde for huskatten! De sørger nemlig for at deres killinger er neutraliserede, så det ikke er dem, der er med til at forurene huskattens genpulje!

Det ene kuld jeg nu lige har (mine 3 hittere), de redder såmænd ikke huskatte bestanden, for de bliver neutraliserede.

Der er der da virkelig et arbejde at tage fat på, for hvis det er som i siger at den er ved at uddø, bør man så ikke redde den???

Huskatten som sådan findes allerede som racekat… nemlig Europeen.
Detr er desværre tale om en meget lilel race, som ikek har fundet særlig popularitet - hverken blandt opdrættere eller købere!
og det er nok problemet med at kunne sælge sine killinger, som afholder en del fra at opdrætte netop Europe… Synd og skam!!!
Men Europeen er ligesom huskatten bare korthåret og stribet… altså ikke noget “særligt”!

[quote=Missepigen;214657]
Vil bare gerne vide om der fines 1 race uden nogen form for “race sygdom”?[/quote]

Det er jeg meget sikker på, at der ikke gør!
Det ville faktisk også være underligt, al den stund at der er tale om levende væsner med alle muligheder for genmutationer osv…

ENIG!

Det har jo intet med et stykke papir at gøre.
Jeg har et stamnavn så nu er jeg så blevet en snob og taler ned til folk fordi jeg har betalt for at få dette navn - ja det hænger jo rigtig godt sammen.

Ja, selvfølgelig er det da logisk… du føler jo at du er finere end alle andre!

(NB! Der kan forekomme ironi i oventstående udsagn!)

faktisk synes Frigg og Daisy er noget nær de smukkeste katte jeg nogensinde har set og derfor på ingen måde kan forstå hvorfor det er så vigtigt at kunne remse op at der i hvert fald er mindst 1/4 perser i ens kat, se det er for mig ikke at holde af katten, men derimod at prøve at gøre den til noget “mere” fordi det ikke er fint nok ellers.

Åh ja… Jeg bryder mig af samme årsag ikke om, når folk omtaler deres huskat som “bare”… Er faktisk helt sikker på at huskatten vil blive voldsomt fornærmet over den slags…

Det samme med alle de mennesker der poster billeder af deres huskatte “er der nogen der kan fortælle mig hvilke racer der er i min huskat, jeg synes selv den ligner lidt en russian blue for den har en fin blå farve”.

Camilla (dkkorat) har været ude for, at der via et medie blev solgt "Korat"killinger… ved kontakt fik hun at vide, at det skulle hun absolut ikke blande sig i - killingerne var slankbyggede og blå, så de lignede korater nok til at kunne sælges som dette…
Nej de gjorde ikke! De var nydelige blå huskatte… nøjagtig ligesom kæmpeskrumlet Sigurd huskat, der pt hærger Camillas hjem!

Ja, jeg beklager men jeg synes faktisk de fleste opdrættere respekterer blandinger og huskatte mere end de folk der mener opdrættere er nogle snobber.

Jeps… bla, at opdrættere også har øje for at blandingerne er medvirkende til huskattens uddøen, siger for mig en hel del om engagement…

og jeg beklager da mit sure opstød, men det er faktisk ved at være trættende at skulle læse sådan nogle ting om sig selv, når det på ingen måde er rigtigt.

Du har såmænd bare ikke været med længe nok Hanne :wink:
Så vænner man sig til ikke at blive vred, men bare endnu engang lire samme remse af, som man har brugt de sidste ca 10 år… og som ingen alligevel gider at tage stilling til.

Selvfølgelig er en kat en kat… de hverken ligner eller opfører sig som fx hunde!!!

Og ja, hos racekattene kendes sygdommene! En af de allerstørste fordele ved kontrolleret avl imo!!! At der er optegnelser generationer tilbage…
En huskat, som får en (genetisk betinget) sygdom vil jo altid være et enkeltstående tilfælde, netop fordi man intet ved om dens aner!
Begynder man/forskerne derimod at lave store undersøgelser med mange katte fra alle racer, så tegner der sig et tydeligt billede af huskatten som nogenlunde lige så sygdomsbefængt, som racekattene…og hos huskatten er det samtlige genetiske lidelser, som kan observeres! Ikke som hos racekattene, hvor der indenfor hver race er sygdomme, som er mere fremherskende end andre…

[quote=Missepigen;214714]

Jeg siger ikke at blandnings katte eller hus katte er bedre end racekatte…Det jeg siger er at der er ingen race der er bedre end andre.[/quote]

Og det er nøjagtig det samme opdrætterne siger! Med vægt på huskattens soleklare RET til også at blive betragtet som en unik race, og dermed beskyttet mod forurening af fremmed genmateriale…

Det jeg forsøger at gøre opmærksom på er at der er for mange mennesker der får en verbal lussing hver gang de stiller spørgsmål til deres blandnings katte af alle de opdrettere der er, hvilket jeg synes er forkert…

Igen, det er altså ikke den slags jeg oplever mest af…
Men naturligvis undrer det da (også mig), hvordan det kan gå til at fx en hellig birma lige pludselig kan findes både fertil, fritgående og med et kuld blandingskillinger!
Og rent bortset fra det… Netop det, at det er birmaopdrættere, som reagerer først med spm om dette, viser da at disse er villige til at tage ansvaret for at forhindre, det kan ske! Man skal nemlig ikke være spor i tvivl om at der vil blive taget kontakt til kattens opdrætter! Eller at der vil blive givet information omkring neutralisering og almindelig opdrætteretik…

Jeg synes det er trist at alle ikke bare kan få lov til at være glade for de katte de har…hvis det er så vigtigt for opdretterne at de ikke bliver mødt af folk som ikke går op i stamtavler og racer, så burde de nok lave deres eget forum som ikke tillader ikke racekatte ejeres tilstedeværelse. Eller måske skulle man bare sige at det er det som dette forum er og så må vi andre finde et andet sted at være…

Blah, blah, blah… Undskyld, det var ikke spor pænt af mig!!!
Men hvor har jeg dog hørt den utallige gange!!!
Og nu siger jeg det, som jeg altid har haft lyst til…
Så lav dog for katten da sådan et forum!!!
Istedet for igen, og igen at lade alle os andre skulle sidde og bruge tid på at forsvare vores valg og holdninger… blot for at få skudt i skoene at vi er snobbede!

Jeg synes bare der skal være plads til alle - mange af mine indlæg er for at tage den anden extreme synspunkt i forhold til det synspunkt som mange katte opdrettetere udtrykker…

Man kan sagtens spille Djævelens Advoka i diskussioner… det almindelige er så at man fortæller at det er det, man gør…

J

eg er og vil altid være af den holdning at der er ingen slags kat der er bedre end en anden

Ja og nej… det er bestemt ikke alle katte, som jeg har lyst til at have… sjovt nok drejer det sig om diverse racekatte, som jeg bevdst fravælger, fordi jeg enten ikke tiltales af deres udseende, ikke gider deres pleje, eller ikke passer til deres temperament… Så for MIG findes der katte, som er bedre end andre!!! :wink: Og det gør der sikkert også for dig, hvis du tænker efter…
Når det så er sagt… Søde katte er ikke afhængige af et stykke papir, for at være søde…

(ud over mine som er verdens bedste :wehuu:).

Du tager helt fejl… det er mine! :smiley:

Til min store fortrydelse virker det ofte som om, i sådan nogle samtaler her, at opdrettere går mere op i deres opdret end de går op i deres katte…:ked:

Det er bare sådan jeg læser og tolker det.

Du har slet ikke tænkt over at der kunne være tale om en kombination???

Opdrættere lægger blod, sved og tårer i deres kattes ve og vel… og uanede ressourcer i form af penge og tid i deres opdræt. At opdrætteres katte, så også er deres opdræt, tja… det bliver vist lidt svært at undgå -høhø

Og bænder man for en race, så er det uenndeligt rist, at se andre ødelægge denne ved at blande alt muligt andet ind i denne - ofte udelukkende med økonomiske motiver bag!
((Semi)langhårede katte sælger nu engang bedre end ganske almindeligt stribede korthårede! Hvilket vel også kan ses af, at det faktisk er uendeligt sjældent at man ser bevidste blandinger af fx aby og huskat… )

Hvis opdrettere ikke havde noget imod folk som har eller vælger at have blandnings katte, så ville den her slags samtale ikke forkomme…

Jeg har blandingskat (desværre kun en tilbage) - og har som sagt aldrig oplevet at blive vurderet på ret meget andet end mine holdninger og handlinger i den forbindelse! Hvilket vil sige, at opdrættere (og andre) har været nødt til at lære mig at kende, før de har kunne udtale sig om om mig som person - og dermed aldrig har dømt mig på forhånd blot udfra hvilke katte, jeg tilfældigvis har rendende i mit hjem!

[quote=Alice;214734]
Jeg tror ikke du forstår, hvorfor vi er mange der ikke bryder os om ‘blandingskatte’ …Prøv at forestil dig, at dine killinger, som sikkert ‘ligner’ en racekat, udvikler PKD eller HCM ( hvad gud må forbyde ) …Straks bliver parolen, de der MCO eller de der PERSERE, de er da osse fyldt af skavanker og sygdomme !! …[/quote]

Åh ja… mon ikke ganske mange MCOfolk kan komme med mere eller mindre horrible historier om deres race og de fordomme, der hersker derude om den? Ligesom jeg da kan komme med et par stykker ang NFO og aby… trist!

Mange ( og det gælder ikke dig ) står frem og udtaler, min kat er MCO !! …Når man så spørger ind til linjer og stamtavle, så viser det sig ofte, at sådan noget har man ikke, men smykke sig med et racenavn vil man gerne …Hvem snobber i disse situationer ?

Uf nej Alice… sådan må du altså ikke sige!!!
Der er intet snob i at have huskat… og man er endnu mindre snobbet, hvis man har en blanding!!!
(Der kan forekomme ironi i oventstående indlæg)

Mine katte er for øvrigt ikke blandingskatte… de er Blang-Ding-katte!!! Meget sjældne…

[quote=Nevadaisy;214737]Den eneste der påstår at kattens værdi ligger i et stykke papir er dig - prøv at læs tråden igen, du er den eneste der lægger vægt på det. Derfor kan man jo få den tanke at du synes dine katte er mindre værd end mine katte med papirer.

Hjemme hos mig har alle katte samme værdi og den der betyder mest for mig overhovedet er min huskat Daisy.

Ligesom at katten i mit liv altid vil være absolut stamtavleløse Saga!

Jeg kan undre mig over Frigg og Frejas forskelligheder og når jeg skal beskrive dem for nogle der ikke har set dem kan jeg godt sammenligne med nogle racer fordi det så er nemmere at forklare, men de er altså to helt enormt smukke huskatte og jeg vil da aldrig nedværdige dem ved at gøre dem til noget andet.

Nøjagtig ligesom jeg ofte beskriver Saga og nu også Tjalfe… Sjovt nok kommer disse uddybende beskrivelser dog oftest kun frem, når jeg er sammen med opdrættere, som ved, hvad i alverden jeg forsøger at beskrive :slight_smile:
Og ja… det var da netop fordi, der var så stor forskel på tjalfe og hans kuldbror Tamlin, at jeg i sin tid begyndte at undersøge noget mere om skovkatte… for Tamlin var altså “sær” i sammenligning med hans søskende og mor! :slight_smile:

og så hader jeg sætningen “min kat er bare en huskat”

Saga ville have flået mig til atomer, hvis hun havde hørt mig omtale hende som "bare!!! :S

Jeg har linket til tråden ang bevidst avl på blandingskatte… i den giver Mette/Justice faktisk svaret på nogle vældig gode måder!
Mette er forøvrigt ikke opdrætter - hun vil bare gerne have nogle søde racetypike MCO’er og drømmer om en rigtig huskat ligesom dem hun havde tidligere, men nu har svart ved at finde…
Jeg kunne have skrevet det samme som Mette - bortset fra at min passion ligger hos skovkatten…

Jeg vil ikke træde over folks grænser, jeg snakker ud fra min observationer, men jeg synes bare ofte når denne slags diskussioner kommer op, så bliver der ofte snakket om det med pengene - det koster opdrettere så mange penge at have ren race katte og derfor vil i ikke hav at der bliver lavet blandnings katte der ligner jeres renrace katte…

Nu har du selv lige prøvet at have et kuld killinger, så du ved vel hvor dyrt det er? :slight_smile:
At det er dyrt at opdrætte kommer dog nok i sidste række hos de fleste - ligesom de nok heller ikke tænker i konkurrencetermer… men det er vel ikke så vanskeligt at forstå, hvor frustrerende det må være, at vide at man poster gode penge i et bundløst hul, blot for at skulle konfronteres med folks misforståelser af konceptet opdræt? og især for at blive hægt op på alle de fejl, mangler og problemer, der meget ofte findes hos dem som fuldstændigt ukritisk bare blander racer på kryds og tværs!

Hvis dette er noget jeg har misfortolket så vil jeg gerne undskylde såfremt at I kan forklare mig hvorfor det genere jer så meget?

Læs Mette indlæg i den anden tråd…

[quote=line_refsgaard;214758]
Men køber jeg en blandingskat og der sker noget med den kan jeg ikke andet sige end at det bare var ærgeligt. Man får ingen penge retur og man sidder måske kun tilbage med en følelse af at havde været udnyttet… [/quote]

For slet ikek at tale om, at samtlige problemer med katten udelukkende skyldes at der er racekat blandet ind i den… vi ved jo alle sammen at racekatte er sygeligt depraverede kræ, som for det meste må holdes kunstigt i live!

(Der kan forkomme ironi i oventstående indlæg)

At huskatten også bidrager med sin halvdel af gener til en blanding glemmer man meget belejligt…

For mig er dette vigtigt for mit navn følger alle de killinger der bærer mit stamnavn. Alle mine killinger kan spores til mig og det kan være den værste og bedste reklamme, men jeg hæfter for det jeg sælger…

Netop!!! Opdræt har i den grad noget at gøre med etik og personlig intigriditet!
Og det er måske lige netop dette, som går de fleste forbi, når de vælger at lave blandingskatte… at de hæfter for hvad de laver - ikke kun her og nu, men også om måske 20 år!

når man giver en kat væk eller sælger den til 500kr så beviser det ikke for dig om vedkommende er villig til at betale en dyrelægeregning eller om hvordan de vil behandle dyret…

Man kan sagtens være en god katteejer, selv om man har fået fat i katten gratis eller meget billigt!!! De fleste deltagere på et forum som Kattegale er faktisk bevis for den påstand…
Men jeg vil give dig ret så langt, at “ude i familien Danmark” hersker der til en vis grad en anden holdning…

dem der købr racekatte gør ofte efter mange overvejlelser, det samme gælder desværre ikke dem uden tavle.

Igen… der er nuancer… men jo i det store hele er det korrekt… Dyr7ting skal helst koste noget, før mange kan se deres værdi… trist!!!

[quote=Missepigen;214623]
Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity??

… :([/quote]

ja det kan jeg Michelle, jeg er nemlig meget racistisk og går ikke ind for blandede ægteskaber og mennesker med forskellig hudfarver der får børn sammen.

Jeg håber at alle andre læser dette med stor ironi for det er da den mest latterlige samligning jeg længe har hørt:mad:

Jeg mener helt seriøst, at man har et meget negativt syn på folk herinde, hvis man virkelig tror, at der havde været 0 hjælp at hente til en fødende kat, fordi den ikke er raceren og har stambog.

Det synes jeg simpelthen er under lavmålet at skrive - folk herinde elsker kate og ingen ville undlade at hjælpe i en krisesituation.

Det synes jeg faktisk, at vi har bevist flere gange - og det er ikke racekatte, jeg her snakker om men “bare” almindelige katte, der var kommet i nød.

Så fordi opdrætterne ikke jubler over, at andre blander racer på kryds og tværs, så er de af den grund ikke nogle kolde idioter, der KUN hjælper, hvis der er tale om katte med papir.

:venter::venter::venter::venter::venter:

[quote=Mette Mejdahl;212894]:tihi: Ikke hvis man er Orientaler… Jeg har 2 mislinger fra et kuld i November - altså 8 mdr. gamle, og de patter stadig hos mor - som i øvrigt også stadig kalder “børnene” sammen når de skal spise :tihi:

Så her i huset bliver mislingerne som regel ved med at patte til de flytter eller selv går i løb/bliver “voksne” :wink:

/Mette[/quote]

Det kan jeg kun tilslutte. Orientalere og Siamesere er GODE. Jeg har en hunkat, der har ladet sin datter die, indtil mormissen igen blev parret. Der var “killingen” 1½ år. :tihi:

Hilsen
Birthe & co

[quote=binks;215128]Det kan jeg kun tilslutte. Orientalere og Siamesere er GODE. Jeg har en hunkat, der har ladet sin datter die, indtil mormissen igen blev parret. Der var “killingen” 1½ år. :tihi:

Hilsen
Birthe & co[/quote]

Hold da på? min hunkat er begyndt at afvise de små på 8 uger når de vil patte:( De får selvfølgeliug lov et pat gange om dagen men slet ikke i det omfang de gerne vil.

Lang tråd , mange meninger :S

Jeg syntes så ikke det er fair , over for Bonnie -Badut , hendes tråd bliver brugt som den gør :thumbdown:

[quote=Missepigen;214623]

Tilbage i 1600 tallets USA skulle man hverken vise sig på gaden eller drømme om at få børn var man sort eller mullat (huskat eller blandningskat) … Do you see the similarity?? [/quote]
I 1600-tallets USA var der ingen gader, og knapt nok Englændere. Slaverne blev importeret i syden i de følgende 250 år, imens slavehold i et nordlige USA aldrig blev udbredt (i modsætning til i f.eks Frankrig og Afrika), omend stigmaen blev forfærdelig.

Og med katte er sagen lige omvendt ift. menneskenes skrækkelige historie. Her har man startet med en korthåret race i europa, enkelte langhårede racer fra omkring tyrkiet og nogle meget adrætte korthårsracer fra endnu sydligere.

Katteracerne som vi har i dag er katteopdrætternes fortjeneste. Lissom hos hunde har menneskerne igennem 100-vis af år udvalgt og foretrukket træk som har skabt racerne som vi elsker så højt i dag. Den sjove Maine Coon, den søde Birma, den snakkende Orientaler, den lækre abyssinier.

Så lærte du det. :slight_smile: