21 dage gamle kinesiske hamstere

Ja I skal da ikke snydes :stuck_out_tongue:
mit andet kuld kinesiske hamstere er nu blevet 3 uger gammel - og så synes jeg da lige I skulle se lidt billeder af dem

Han 1 - Satomis Sambo - dom spot - Udstationeres hos min nuværende overbo

Han 2 - Satomis Sumo - Agouti - Reserveret til opdrætter i Silkeborg

Hun 1 - Satomis Tai Chi - dom spot - Reserveret til opdrætter i Kbh

Hun 2 - Satomis Hema - dom spot - Reserveret til privat i Vejle

Hun 3 - Satomis Aikido - dom spot - Reserveret til Gitte og Linea

Hun 4 - Satomis Judo - dom spot - Reserveret til opdrætter i Silkerborg

Der er så også flere billeder herinde: http://hamster.satomi.dk/kuld-b-21-dage-gammel/

Jeg havde egentligt håbet at de var flytteklar som 25 dage gamle - men nej… Det er ikke helt nemt med de kinesere og hvornår de er flytteklar… Jeg har lige vejet dem og de har faktisk kun taget 1-3 gram på siden d. 17. og de hænger stadig meget i mor, frem for at spise masser af foder… det er altså ikke helt nok vægtøgning og de er ikke selvstændige nok i mine øjne ift. mit sidste kuld, så de bliver alle hos mor til de er 28 dage (dvs. 28. september), så jeg er sikker på, at de alle er ordentligt klar og kan klare sig selv. Synes jo de skal have den bedst mulige start idet nye hjem :slight_smile:

Uhhh der reddede du da lige dagen, hold op som hun har udviklet sig - ih vi glæder os til den skønne pige. Hmm er det nu jeg så skal vise hvad der er bestilt hjem til hende, tja jeg gør det gg

MVH
Gitte

Forkælede hamster :tihi: Det skal hun nok blive rigtig glad for :smiley:
Og så er det jo oven i købet kattesikkert :smiley:

De er da bedårende! :slight_smile: Hvad er forskellen på dom. spot og agouti? :slight_smile:

Hvor er de bare søde :slight_smile:

Agouti er “vildtfarvet” - dom spot er egentligt en forkortelse på “dominant spotting” - de her er bare ikke så pænt spottet som man kan kunne ønske…
men de er hvide hen over forbenene og skuldrene og flere af dem her en hvid plet i hovedet :slight_smile:

egentligt “burde” de være hvid, sådan jævnt fordelt over 50% af kroppen :slight_smile:

Pia - Ah, synes heller ikke lige jeg kunne se forskel, men kiggede så overhovedet heller ikke efter hvid, hehe… Men nu du siger det kan jeg jo sagtens se det, især på Judo…

Hvor er de nuttede :inlove:

Uff hvor er de søde! Totalt nuttede! Hvor store bli’r de i forhold til dværghamstere? (det er den eneste hamster jeg har haft så jeg kan sammenligne med den)

Det ser sjovt ud at de har så meget hale :slight_smile: Hvor gamle bli’r kineserne?

:ups: Øh, det kan godt være, det er mig, der er uvidende, men plejer hamstere egentlig at have haler? :?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;687565]Uff hvor er de søde! Totalt nuttede! Hvor store bli’r de i forhold til dværghamstere? (det er den eneste hamster jeg har haft så jeg kan sammenligne med den)

Det ser sjovt ud at de har så meget hale :slight_smile: Hvor gamle bli’r kineserne?[/QUOTE]
Tja det kommer an på hvilken dværghamster vi snakker om :tihi:

Roborovski dværghamsteren f.eks. bliver kun 4-5 cm lang, og vejer op til 25g…
Vinterhvid dværghamstere ligger typisk på de 12-14cm og mellem 30 og 60g som fuldvoksen - de ligner små runde pelsbolde…
campbells dværghamster ligger typisk på 10-12cm og mellem 25 og 50g som fuldvoksen - de er kort ovale, rund, men lidt længere i kroppen end vinterhvid

• Hvis de altså følger deres standarder! :tihi:

Kinesisk hamster hører jo så til en heeeelt anden orden af hamstere :tihi:
De er lange, slanke og atletiske som rotter :slight_smile: (man kalder dem “rottelignende hamster” af en grund :slight_smile:
De bliver typisk 10-14 cm lange med en 3-5cm lang hale og de vejer typisk fra 25 til 45g…
længde mæssigt er de altså faktisk nogle længere end den vinterhvide og campbells - men de vejer en hel del mindre, fordi de er så slank en art :slight_smile:
De ser også meget bedre og har - i mine øjne - mere personlighed og tilknytning til sin ejer… Nu har jeg efterhånden været alle de arter rundt vi har i DK, og det ér bare kineseren som tiltaler mig mest nu :slight_smile:
Gitte og Linea har jo overtaget min tidligere han Chang - han er tam som mine tamrotter: Han sad på mine skuldrer og sov i hætten når jeg sad og lavede lektier :slight_smile:
Kineseren bliver ældre end andre hamstere - typisk gennemsnitsalder er 3-3½ år, men helt op til næsten 5 år er set flere gange i fangenskab :slight_smile:
Når jeg beskriver deres sind for rottefolk, så kalder jeg dem tit “korthalede minibitte rotter, med lidt hamster-krydderi” - de lever bare længere :stuck_out_tongue:

Ja :slight_smile:
Men på dværghamstere og guldhamstere er de bare ikke ret lange :slight_smile: Vinterhvide og Campbells “bør” ifl. standarden have 1-1½ cm, roborovskien ½-1cm og guldhamsteren 1-2cm hale :slight_smile: de bruger bare ikke halen så meget og gemmer den nemmere væk under pels…
kineseren bruger halen rigtig meget og har en noget længere hale end andre - 3-5 cm faktisk :slight_smile:

[QUOTE=GitteS;687459]Uhhh der reddede du da lige dagen, hold op som hun har udviklet sig - ih vi glæder os til den skønne pige. Hmm er det nu jeg så skal vise hvad der er bestilt hjem til hende, tja jeg gør det gg

MVH
Gitte[/QUOTE]
Hvor kan man få fat i sådan et slot???

hehe så glæd dig til, at se når jeg får nogle hjem fra Holland :tihi: så skal du se helt hvid hamster :smiley: og dom spot hamstere som er suuuper flotte i farvefordelingen - de er faktisk næsten for meget hvide, fordi de er base i avlen for de hvide kinesere :høhø:

zooplus :slight_smile:

Ja selvfølgelig :slight_smile: hvor ellers :wink:

[QUOTE=PiaB;687597]Tja det kommer an på hvilken dværghamster vi snakker om :tihi:

Roborovski dværghamsteren f.eks. bliver kun 4-5 cm lang, og vejer op til 25g…
Vinterhvid dværghamstere ligger typisk på de 12-14cm og mellem 30 og 60g som fuldvoksen - de ligner små runde pelsbolde…
campbells dværghamster ligger typisk på 10-12cm og mellem 25 og 50g som fuldvoksen - de er kort ovale, rund, men lidt længere i kroppen end vinterhvid

• Hvis de altså følger deres standarder! :tihi:

Kinesisk hamster hører jo så til en heeeelt anden orden af hamstere :tihi:
De er lange, slanke og atletiske som rotter :slight_smile: (man kalder dem “rottelignende hamster” af en grund :slight_smile:
De bliver typisk 10-14 cm lange med en 3-5cm lang hale og de vejer typisk fra 25 til 45g…
længde mæssigt er de altså faktisk nogle længere end den vinterhvide og campbells - men de vejer en hel del mindre, fordi de er så slank en art :slight_smile:
De ser også meget bedre og har - i mine øjne - mere personlighed og tilknytning til sin ejer… Nu har jeg efterhånden været alle de arter rundt vi har i DK, og det ér bare kineseren som tiltaler mig mest nu :slight_smile:
Gitte og Linea har jo overtaget min tidligere han Chang - han er tam som mine tamrotter: Han sad på mine skuldrer og sov i hætten når jeg sad og lavede lektier :slight_smile:
Kineseren bliver ældre end andre hamstere - typisk gennemsnitsalder er 3-3½ år, men helt op til næsten 5 år er set flere gange i fangenskab :slight_smile:
Når jeg beskriver deres sind for rottefolk, så kalder jeg dem tit “korthalede minibitte rotter, med lidt hamster-krydderi” - de lever bare længere :p[/QUOTE]

Ih de lyder jo perfekte. Hamserens “lillebitte-nuttethed” koblet med rotternes sind og adræthed? JE VE HA!

Den vi havde var sandsynligvis en krydsning mellem en vinterhvid og en Campbells, den var fra en dyrehandler (men et heldigt køb, Dims var vældig tam)
Men den sad en dag midt i sin madskål, død som en… nå ja… død hamster. Og da det var Yngste Barns syntes hun ikke hun ville ha’ mere hamster sådan lige. Men vi har da stadig buret og kilometervis af Habitrail-tunneller, så… hvem ved? Måske vi med tiden får hamster igen og så ville de her da være et godt bud :slight_smile:
Her er Dims, hvad synes du den ligner mest?

Dims ligner en fin hybrid :slight_smile:
Det er ikke til at sige hvad de ligner mest - slet ikke når de så tydeligt er hybrid :slight_smile:
som udgangspunkt er vinterhvide og campbells i Danmark KUN artsrene hvis de har en stamtavle - end of story…
At støde på artsrene ude hos “private” eller i dyrehandlere - ja det har dyrehandlere og grossister fået ødelagt totalt de sidste 10-15 år pga uvidenhed… :S

Ja det har jeg nemlig også fået læst mig til - det de ligner hinanden nok til at man var længe om overhovedet at opdage det var to arter, ikke? Og derfor parrede dem på kryds og tværs og på skrå L

Da vi købte Dims anede vi ikke ret meget om hamstre, bare at de var små og nuttede og at Yngste Barn altid stod MEGET længe foran hamstrene når vi var i en dyrehandel. Og selvom jeg ikke normalt er vild med at gi’ dyr i gave, så var Dims altså en meget vellykket en af slagsen :slight_smile:

Senere fik vi så læst lidt mere om dem, og kunne jo godt regne ud at Dims nok var en blanding. Men jeg havde aldrig tænkt på at der (selvfølgelig) osse var hamsteropdrættere - ret tåbeligt egentlig når nu alle rotterne ER fra opdrættere og har stamtavler og alting…

Så hvis vi engang skal ha’ hamster igen… så bli’r det en “rigtig” en :slight_smile:

Meeen kattene var godt nok MEGET interesserede i Dims… den var LIDT for spændende (den fordi vi aldrig 100% blev enige om hvilket køn Dims var. Vi regnede med en hun. Med rotter er det noget nemmere, der er man ikke i tvivl L)

hehe det er man heller ikke med kinesere :tihi: :