Jeg er forholdsvis ny herinde og der virker som et velfungerende forum
Jeg er kommet noget i vildrede. Min mormis Freja fik sit første kuld killinger på 5 styks for 2 måneder siden og hun klarede det hele til UG.
Nu er killingerne 8 uger gamle i dag og de er alle legesyge, livlige, store, smukke killinger som er reserverede og bliver hentet om 4-5 uger.
Mit problem er:
Fire af killingerne begyndte at spise våd samt tørfoder da de var 4-5 uger gamle. Den sidste - tja - vil ikke røre det og dier stadig hele tiden. Har haft en dyrlæge ude for 1½ uges tid siden og hun sagde at han ville vænne sig sig til det, når mor begyndte at afvise ham mere. Han fik tjekket tænder og mundhule og der var intet at se som skulle gøre det svært for ham at spise.
Mormis er så begyndt at afvise og hun har snart heller ikke mere mælk tilbage = killingen er begyndt at tabe sig.
De får til dagligt 2 typer tørfoder; RC Maine Coon Kitten og RC Mother and Babycat. Killingerne og mor spiser fortrinsvis Mother and Babycat som er i meget små stykker, så det burde ikke være et problem for ham at tygge det. Derudover får de LUX vådfoder hver morgen sammen med de voksne og så RC Babycat instinctive om aftenen for sig selv med mormis. Har prøvet (af vådfoder) Porta 21, Hills kitten, applaws, brugsens det bedste samt whiskas. Intet af det vil han spise.
Det er som om han slet ser ikke andet som mad, end det der nu engang kommer ud af mors dievorter.
Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Er meget bekymret for ham.
Har prøvet med optøede kyllingeinderlår Har ofte overvejet daggamle kyllinger til de voksne, tænkte bare at det ville være lidt voldsomt til en killing. Vil prøve at se hvor jeg kan få fat i nogen og så prøve
Ja, jeg ved ikke hvor man får i Odense, men min har typisk prøvet kyller i den alder dine er i, og er glad for dem…
Evt. kan du prøve med lidt let varmet kyllingefilet eller fiske filet? Så dufter det af mere?
Har du prøvet lige at komme lidt af vådmaden ind i munden på ham? Nogle gange skal de lige promtes lidt for at finde ud af at det faktisk smager godt? Det er så som regel ved 3 uger hos mine EUR, og har aldrig oplevet nogen der ikke bare gav sig til at spise tørkost af sig selv, eller vådkost så snart de fandt ud af at putte det i munden. Men jeg ved at andre opdrættere herinde har oplevet noget ala det samme, og kommer forhåbentligt på banen snart med hvad de gjorde
Prøv noget oksekød - det lugter af mere end kylling gør Du kan også give det i stegt/kogt tilstand, så det er lettere at gå til - bare undgå krydderier ved tilberedningen
Har du prøvet med torskerogn rørt op med cremefraiche? Det er rigtig mange killinger glade for
Prøv at smøre lidt af det du nu tilbyder ham rundt om munden på ham, nogle killinger skal lige have lidt tid til at opdage at andet end mælk kan bruges
Det vil jeg helt sikkert prøve her i dag Det er jo lige til at få fat i. Har lige prøvet at smøre lidt vådfoder om munden på ham, men han reagerer ikke rigtigt på det. Prøver lige at købe noget hakket oksekød, torskerogn og creme fraiche når jeg skal handle i dag.
Lige nu spiser han kattegrus (ikke klumpende) -.- Men mad, nej tak.
[QUOTE=MajaThoet;1161420]Det vil jeg helt sikkert prøve her i dag Det er jo lige til at få fat i. Har lige prøvet at smøre lidt vådfoder om munden på ham, men han reagerer ikke rigtigt på det. Prøver lige at købe noget hakket oksekød, torskerogn og creme fraiche når jeg skal handle i dag.
Lige nu spiser han kattegrus (ikke klumpende) -.- Men mad, nej tak.[/QUOTE]
Ja, jeg har dårlige erfaringer med rå oksekød ifht dårlig mave/e. coli infektion, men tilberedt er det nok ikke så slemt
Herhjemme stikker jeg lige en lille klat ind på tungen af dem, så de får det i munden mere end hvis man komme det på omkring
[QUOTE=Eife;1161421]Ja, jeg har dårlige erfaringer med rå oksekød ifht dårlig mave/e. coli infektion, men tilberedt er det nok ikke så slemt
[/QUOTE]
Man skal nok prøve sig frem - mine har aldrig haft problemer med råt kød og i A-kuldet havde jeg en, der først gad spise rigtig mad, da det kom “på bordet”. Det var ved 5-6 ugers alderen.
Jeg tror nok han skal finde ud af det, når han er gået om bord i gruset
Jeg havde sidste år et kuld der var omkring 7 uger før de overhovedet ville vide af fast føde, og det var endda så meget sagt De spiste slam af kaffefløde, tykmælk, torskerogn og noget knust tørt der i.
Jeg var også ved at tænke på om mit kuld skulle gå over i historien, som de første voksne katte, der udelukket levede af modermælk Men da de først fik smag for det slam, og tro mig… jeg havde prøvet ALT, så gik der ikke mange dage før de fattede, hvad det gik ud på
Men hvor stort er det vægttab og over, hvor lang tid?
Han er i løbet af den seneste uge gået fra 915,3 g til 873,7 g. Han er bygningsmæssigt ret stor og har vokset godt (mere end de andre) indtil for en 2 ugers tid siden hvor det hans vækst blev mindre og mindre og han nu vejer mindre end de andre. De er så også lidt godt i stand. Ved ham her kan man mærke ribbenene.
Det er forresten første gang jeg har med killinger at gøre, så undskyld hvis jeg virker lidt grøn i det. Har læst alle bøger og artikler jeg kunne komme i nærheden af, men der står ikke hvad man skal gøre i sådanne situationer her
Lige nu spiser han kattegrus (ikke klumpende) -.- Men mad, nej tak.[/QUOTE]
Det ville i den alder bekymre mig. Kig slimhinder i mund og øjne - de skal være lyserøde og ikke hvide. Er de hvide er det en eller anden form for anæmi.
Har for første gang selv haft en solist killing, der er opfostret hos amme ude i byen, der var meget besværlig med fast føde. Ingen tørkost overhovedet og kun vådkost med fisk. Hun er godt 5 måneder nu og er for en lille månedstid siden begyndt at spise kød vådmad og tørkost. Hun elsker råt kød. Hun er kontrolleret et par gange af dyrlægen, hun fejler intet. Jeg syntes hun var lille for sin alder, men havde ikke andet end hukommelse og vægt at sammenligne med - dyrlægen siger hun er ok
Ja, nemlig… Jeg havde jo læst hvor mange der har gode erfaringer med at kattene elskede råt evt. let lunet oksekød, så det har jeg prøvet ved mine kuld et par gange (de var nok en 6-8 uger), og det har resultateret i dårlig mave promte hver gang, så det er jeg gået bort fra igen. Tilgengæld er det et hit hvis jeg lige luner vådkosten til de helt små meget kort i micro ovnen. (RC Baby cat patéen er det de starter på her, blandet med KMR i starten)
Tandkødet er fint at kigge på - er det ok kan det være den æder det fordi den mangler et eller andet fra kosten - hvad lyder fornuftigt når krikken ikke spiser.
En god metode er at håndfodre med vådmad, svineri ja, men du kan jo vaske hænder bagefter. Whiskas mmm med fisk var et hit til min kræsenpind