9. z mod Kina

Jeg synes, at det er nogle spændende udsendelser.

Noget af det, der har gjort det stærkeste indtryk på mig, er fraværet af ambition hos nogle af de danske elever. De følger ikke med i fysiktimen, ikke engang når der kamera på.

Og så var det pinligt, at kineserne klarede sig meget bedre i matematik. Ikke kun i de kinesiske opgaver, men også i de danske. Det er jo konsistent med, at mange af de danske elever ikke følger med i undervisningen.

Jeg har lidt svært ved at vurdere, om udsendelserne tegner et ægte billede. Der er klippet ret meget frem og tilbage. Hvad siger I, som er tættere på folkeskolen?

vh

Andreas

Jeg tror det er helt korrekt.
Luna går i 8. klasse og der er en stor håndfuld elever, der klarer sig rigtig godt, laver lektier osv.
Men resten er der bare, fordi de nu engang skal være der.

En af forældrene sagde på et forældremøde, at han ikke synes eleverne havde lektier nok for. Han søn bruger højst en halv time dagligt på lektier.
Jeg var ved at tabe underkæben, fordi lige netop i de dage havde Luna og en veninde brugt flere dage på en historieopgave. Der er jo mange opgaver, der kan laves på kort tid, men resultatet bliver nu engang langt bedre, hvis man lægger tid og kræfter i den.

Først og fremmest er min datter ude af folkeskolen (2 år siden) så jeg blander mig alligevel. :slight_smile:

Men jeg kan i høj grad genkende de danske forhold. Lallende, ligegyldigt og væsentligt mere diskussion end diciplin. Jeg mener bestemt ikke vi skal have kinesiske tilstande, MEN hvis alle var på deres plads og klappede i når timen begynder, så ville der være meget mere pondus i læringen.
IMO er det FORÆLDRENES opgave at opdrage vores børn til at sidde ned og holde mund, når det er meningen der skal høres efter. Skolen kan også blive for rummelig.

:slight_smile:

Jeg fik ikke lige set udsendelsen i går, men jeg så den første.

Èn ting gik igen - og det er trist, at det skal være sådan :

Der er helt sikkert et par elever i hver klasse, der godt kan lide at gå i skole og lære nyt og lave deres lektier - men hvis de viser det alt for åbenlyst - bliver de kaldt stræbere, nørder eller fedterøv for læreren.

Hvor er det bare trist, at det er sådan.

Jeg var selv meget glad for at gå i skole og lære nyt - og jeg kunne godt lide at lave mine lektier og være velforberedt - men jeg var snart sagt den eneste i klassen, der havde det sådan - og jeg måtte høre en del for det.

Heldigvis blev jeg ikke knækket af presset fra de andre i klassen - men det skal der nok være nogen der gør.

[QUOTE=Tante Tut;1060911]
Èn ting gik igen - og det er trist, at det skal være sådan :

Der er helt sikkert et par elever i hver klasse, der godt kan lide at gå i skole og lære nyt og lave deres lektier - men hvis de viser det alt for åbenlyst - bliver de kaldt stræbere, nørder eller fedterøv for læreren.[/QUOTE]

Det er så ikke alle steder det er sådan - heldigvis :slight_smile:

Den første skole Luna gik på, var det sådan - hun blev mobbet fordi hun var rykket en klasse op pga faglig dygtighed.
Men på den anden skole hun går på, bliver man ikke drillet hvis man er dygtig og gør noget ud af at lave sine opgaver så godt som muligt.

Sjovt nok sætter mange lighedstegn mellem mængden af lektier og den gode undervisning
og læringen, men i virkelighedens verden er sammenhængen ofte lige modsat - mange lektier
kan være udtryk for, at pensum ikke nås i timerne, bl.a. af de årsager I nævner i tråden.

Det skal ikke misforstås derhen, at jeg ikke synes om lektier, man skal bare ikke tro, at flere
lektier er nøglen til en bedre skole - det hele skal gerne starte i klasseværelset.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1060924]Sjovt nok sætter mange lighedstegn mellem mængden af lektier og den gode undervisning
og læringen, men i virkelighedens verden er sammenhængen ofte lige modsat - mange lektier
kan være udtryk for, at pensum ikke nås i timerne, bl.a. af de årsager I nævner i tråden.

Det skal ikke misforstås derhen, at jeg ikke synes om lektier, man skal bare ikke tro, at flere
lektier er nøglen til en bedre skole - det hele skal gerne starte i klasseværelset.[/QUOTE]

Men alt andet lige, lærer de mere, hvis de både når det de skal i timerne og har lektier for.

Jeg så en del af udsendelsen forleden med nogle børn, der skulle lære efter kinesiske metoder. De skulle lave lektier 2 timer hver dag - og på én måned gik de mindst et halvt år frem i resultat.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1060929]Men alt andet lige, lærer de mere, hvis de både når det de skal i timerne og har lektier for.

Jeg så en del af udsendelsen forleden med nogle børn, der skulle lære efter kinesiske metoder. De skulle lave lektier 2 timer hver dag - og på én måned gik de mindst et halvt år frem i resultat.[/QUOTE]

Ja, jeg påpeger også bare, at hvis en klasse har mange lektier for, kan årsagen være,
at de ikke når, hvad de skal i skoletiden - så mængden af lektier er ikke en kvalitet i sig
selv.

Og megen læring kommer af gentagelser og gentagelser og øvelse og øvelse, og der er
lektier også en god ting, men det starter stadig i klasseværelset. Man skal også huske, at
mange af de elever, der i dag skal rummes i en almindelig klasse, ikke har kompetencen
til selv at lave lektier, og dertil har mange ikke forældre, der kan eller magter at hjælpe dem,
så udgangspunktet er en god målrettet (differentieret) læring i klasseværelset.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1060936]Ja, jeg påpeger også bare, at hvis en klasse har mange lektier for, kan årsagen være,
at de ikke når, hvad de skal i skoletiden - så mængden af lektier er ikke en kvalitet i sig
selv.

Og megen læring kommer af gentagelser og gentagelser og øvelse og øvelse, og der er
lektier også en god ting, men det starter stadig i klasseværelset. Man skal også huske, at
mange af de elever, der i dag skal rummes i en almindelig klasse, ikke har kompetencen
til selv at lave lektier, og dertil har mange ikke forældre, der kan eller magter at hjælpe dem,
så udgangspunktet er en god målrettet (differentieret) læring i klasseværelset.[/QUOTE]

Jeg er helt enig - og desværre har jeg oplevet at det eneste differentiering der sker, er at de dygtige bare få nogle ekstraopgaver.

Er det din holdning?
Eller for at give udtryk for at nogle ikke synes om kinesiske metoder?
Eller?

Jeg forstår ikke dit link :slight_smile:

Okay - men hvordan kan du egentlig vide det?

Personligt må jeg sige, at jeg som mor til to velfungerende børn ikke har
noget kvalificeret bud på, hvordan deres lærere har lavet differentieret under-
visning i klassen, for hvordan skulle jeg kunne vide det? Det er jo en undervis-
ning, der foregår mellem læreren og det enkelte barn. Det eneste jeg kan obser-
vere er, at mine egne børn får ekstraopgaver - og det er jo netop en differen-
tiering - men jeg bliver da ikke orienteret om, hvordan undervisningen mål-
rettes andre børn.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1060948]Er det din holdning?
Eller for at give udtryk for at nogle ikke synes om kinesiske metoder?
Eller?

Jeg forstår ikke dit link :)[/QUOTE]

en artikel om emnet som er værd at læse - når man debattere emne er det interessant at læse også - så meninger kan nuanceres :slight_smile:

De resterende børn får nøjagtig samme undervisning - det er i hvert fald, hvad jeg har hørt fra øvrige forældre jeg har talt med. Og også hvad lærerne har sagt, hvis jeg har spurgt.

Jeg kan ganske rigtigt ikke vide, hvordan det foregår i andre klasser :slight_smile:

Jeg har skam os haft en lærer der differentierede fint ved IKKE at hjælpe dem der havde svært ved faget - vi andre måtte række hånden op for at få hende til at gå hen og hjælpe visse af de andre suk
Jeg håber virkelig hun er en enlig svale!

Men til emnet… Jeg kan huske hvordan det var at gå i folkeskole… Og i min klasse var der virkeligt det problem at det ikke var ‘sejt’ at høre efter i timerne eller faktisk vide noget… Jeg ved ikke hvordan det var at være svag i vores klasse, men jeg ved at jeg generelt kedede mig og nærmest ikke havde nogen lektier fordi jeg hørte til de dygtige - der var i hvert fald intet med at vi så ‘fik lov’ til at lære noget mere end de andre… Men hvis det på en eller anden måde kunne blive ‘sejt’ at lære, så tror jeg flere ville høre efter…

Jeg gik i en decideret problemklasse… Indtil 7. hvor der kom elever fra omkring 3 små skoler til var vi 16 i klassen - hvor ca 8-10 stykker forstyrrede på den ene anden måde. Den klasselærer var så ‘fræk’ til et forældremøde (ved jeg fra mine forældre) at han satte navn på de 4 der generelt startede alt, og især et par af de forældre var dybt forfærdede over han på den måde angreb deres lille engel som i hvert fald ikke var skyld i noget og som aldrig gjorde noget, så det var helt sikkert et hetz mod ham fordi læreren hadede ham! (det var helt forkert - den her dreng var forfærdelig, hvis han ikke fik ret så slog han til han fik ret). Så her var der altså tale om forældre med skyklapper på… For det kan blive bedre i mange klasser tror jeg det er forældrene der blir nødt til at indse at der måske skal gøre noget for/ved deres lille guldklump som måske ikke er så perfekt som de tror…

Okay - det fremgår bare ikke af dit indlæg, der kun er et link.

Jeg har godt læst artiklen og jeg har set flere udsendelser, hvor meningerne er delte. Og selvfølgelig er de det - det er de jo også med undervisningen i Danmark :slight_smile:

og her er et par links til med interessante input:

Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity?

Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution!

[QUOTE=Musashi;1060955]og her er et par links til med interessante input:
[/QUOTE]

Vi kan alle selv finde artikler om emnet - hvad er din mening? :slight_smile:

Artiklen opstiller en ret forenklet modsætning mellem viden og kreativitet. Som nogle af kommentarerne til artiklen påpeger, så skal skolen fremme begge dele.

Og når kineserne er bedre i matematik-prøverne, så skyldes det ikke udenadslære, men at de er bedre trænet i relevant kreativ tænkning.

vh

Andreas

:tihi:

Vivi altså… :rock: