Aaad! Ulækker fisk!

[quote=Eva;416354]Jeg ville aldrig købe mus (eller andre dyr) for at mine katte kunne slå dem ihjel

  • der sætter jeg grænsen for, hvad jeg vil gøre for de kære kræ.

:blegne::blegne::blegne::blegne::blegne:[/quote]

Ja det virker os sådan lidt… underligt for mig.

På den anden side, så gør slange-ejere det jo. Og synes måske at lidt af det svinske forsvinder når formålet er fodring.
Altså at man ikke dræber for sjov, men for overlevelse.

Men igen: jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal sige til det, og tror også det giver et stort griseri i stuen. :uha:

Simon - forestil dig også lige hvis han ikke kan finde ud af det og du har en halvdød mus der slæber sig om bag den store tunge reol for at dø eller noget i den stil… :S

Jeg sætter i øvrigt også grænsen ved levende fodring, om det så er til kat eller slange. Det der med at byttedyret skal jagtes rundt af rovdyret uden at have en chance for at slippe væk… :S Dog roser jeg gerne min fritgående når hun kommer hjem med mus eller fugle -tihi men der synes jeg også begge parter har haft en ærlig chance.

[quote=Eife;416358]Simon - forestil dig også lige hvis han ikke kan finde ud af det og du har en halvdød mus der slæber sig om bag den store tunge reol for at dø eller noget i den stil… :S

Jeg sætter i øvrigt også grænsen ved levende fodring, om det så er til kat eller slange. Det der med at byttedyret skal jagtes rundt af rovdyret uden at have en chance for at slippe væk… :S Dog roser jeg gerne min fritgående når hun kommer hjem med mus eller fugle -tihi men der synes jeg også begge parter har haft en ærlig chance.[/quote]

Det tror jeg at jeg vil give dig ret i. Det andet er lidt krybsskytte-agtigt.

[quote=Simon;416357]Altså at man ikke dræber for sjov, men for overlevelse.

[/quote]

Lige præcis den der er lidt svær, fordi mange af vores katte plejer deres
jagtinstinkt ved at jage alt fra fluer i vindueskarmen til fugle og mus i
haven, men når det kommer til stykket, så er de alligevel langt fra sultne
nok til, at de gider besværet med at æde byttet, når det efter en times leg
endelig er dødt.

Det er i hvert fald min erfaring her i huset, hvor der fanges lidt af hvert i
haven, men som oftest blot for jagtens skyld.

[quote=Charlotte Oeh.;416360]Lige præcis den der er lidt svær, fordi mange af vores katte plejer deres
jagtinstinkt ved at jage alt fra fluer i vindueskarmen til fugle og mus i
haven, men når det kommer til stykket, så er de alligevel langt fra sultne
nok til, at de gider besværet med at æde byttet, når det efter en times leg
endelig er dødt.

Det er i hvert fald min erfaring her i huset, hvor der fanges lidt af hvert i
haven, men som oftest blot for jagtens skyld.[/quote]

Fluerne bliver i hvert fald spist her, og de skulle være ret proteinrige, har jeg hørt :slight_smile:

Men ja jeg tror nu alligevel jeg holder mig til hans normale kost, og så supplerer med noget råt engang imellem.

Ikke ret mange katte kan lide fisk - årsagen er, at det er de færreste der rent faktisk ville kunne fange dem - det er derfor ikke kattespise i den forstand - selvom mange tror at fisk er:-)

Sejt foto med den der med de tørrede og kylligestrimlerne om:-) Fik helt lyst til en selv:-)

Min Feline og Perle elsker de tørrede fisk, hvor i mod Zuma ikke engang vil i nærheden af dem :tihi: Min Coco elskede sin vådfoder og hver gang hun var færdig med at spise det “gravede” hun i gulvet hele vejen rundt om skålen - for at de andre ikke skal kunne se resten af maden :? som hun ville gemme til sig selv til senere spise.

[quote=Eife;416342]Simon - Katte skal have andet end råt kød :slight_smile: De spiser jo normalt hele bytte dyr; mus og småfugle. De har altså også brug for knogler, brusk, hjerne og andre organer som hjerte, lever, tarme osv. :slight_smile: Så kun at købe råt kød som kyllinge filetter, oksekød osv., vil give katten mangelsygdomme. F.eks. er taurin meget vigtigt for katte, da det er en af de essentielle aminosyrer som katten ikke selv kan danne (imodsætning til hunde der godt kan) :slight_smile:
Det er derfor så mange af os herinde bruger tørkost som basis og supplerer med råt og vådt (vådt kan dog også fås som fuldfoder). Så er vi sikker på at katten får de nødvendige ting via tørkosten, men stadig får større mængder vand for nyrene fra tørkosten, og råt for tænderne, nyrerne og adfærdens skyld :slight_smile: Det er et kompromis, men de færreste af os har tid og energi til at barfe (fodre med råt) vores dyr.[/quote]

Misforstår jeg dig eller burde der stå vådkost der hvor jeg har markeret med fed skrift :?

Det er super, at du har givet ham råt kød og at hna kunne lide det.

Det er med at give en kat ‘noget permament’ og tro den vil ligge og bruge meget tid på at tygge i det - det er vist en hundeejer-tankegang.

Har du set det udvalg, som Rigtig Hundemad og Rigtig Kattemad har? De hele stykker kød, som de sælger deres løsfrosne-poser er rigtig godt for tænderne. Og de sælger også daggamle kyllinger i hele (men døde, selvf.)

Jeg har faktisk en pose som du gerne må få, for mine er for kræsne. Skriv mig en PB hvis du gerne vil have en pose daggamle kyllinger. De er til afhentning her hos mig på Amager. :slight_smile:

Mine 5 stribede tøzer gider godt nok heller ikke de tørrede stinkende fisk …De viser deres afsky ved at bakke langt væk fra fisken - Bakker så langt og længe at rumpen støder ind i væggen :-))

Som tandbørste bruger vi mest rå kyllingevinger …Yderste spidst på en kyllingevinge er ideel som tandbørste :slight_smile:

Simon jeg er sikker på at Victor nok skal vokse op til at blive en pragteksemplar. Jeg synes din beslutning om at have tørfoderet stående fremme 24/7 og spæde op med råt kød og kylling er super :slight_smile:

Og hvor køber man så rå kyllingevinger :? Jeg har ikke set dem hos BARF-forhandlere og dem i supermarkedet er jo typisk barbecuemarinerede…

Jeg køber dem frosne i Føtex …De har dem natural :-). De ligger typisk i poser med ca. 2000 gram.

Dét må vi prøve! Så håber jeg de vil spise det. :slight_smile:

Altså nu kan det godt være jeg spørger dumt, men må de bare få sådan en hel optøet kyllingevinge ??? hmm dem er der vel selvfølgelig ingen ben i :?

Katte må gerne spise ben …Når bare kødet er råt. ( ben bliver farlige når de er kogt eller stegt ). Mine tøzer spiser alle de små ben som findes på en kylling, det eneste de levner er den store lårknogle, den kan de dog ikke tygge sig igennem.

Birthe - Du har helt ret. Det skal stå vådmad - ellers gav det vist heller ikke mening -høhø

Alice - Min tager også enderne på sådan en lårknogle, de gider bare ikke midten, så den ligger altid tilbage -tihi

Hele hytten stinker af kogt fisk :S men misserne syntes det er :rock:
1,2 kg. sejfilet kogt i en smule vand og det hele afkølet på 5 tallerkner.
Der blev guffet og nu slåes mavser…og her er HELT stille :slight_smile:

[quote=kamikaze;416552]Hele hytten stinker af kogt fisk :S men misserne syntes det er :rock:
1,2 kg. sejfilet kogt i en smule vand og det hele afkølet på 5 tallerkner.
Der blev guffet og nu slåes mavser…og her er HELT stille :)[/quote]

Kan man bruge friskfangede fisk, eller skal man fjerne ben osv? Mine forældre er glade for at fiske, så det kunne jo være en billig godbid til misserne. Men mine evner med tilberedning af en rå fisk må siges at være noget begrænsede :tihi:

Rå fisk kræver ingen tilberedning :slight_smile: …Bortset fra de lige skal renses igennem for indvolde, og fryses i mindst et døgn inden du serverer det for misserne. Når mine katte får skrubber eller rødspætter klipper jeg hver fisk i kvarte og fryser dem enkeltvis - Og så får de ellers serveret en kvart hver ( med ben og betræk ). Hvis du koger fisken til dem, SKAL man fjerne benene, da de ellers kan lave ravage !

Tusinde tak for svaret. Det skal helt sikkert prøves. Dvs. at de slet ikke kan komme galt afsted med benene, når bare fisken ikke har været kogt eller på andre måder tilberedt? Grunden til at de skal i fryseren, er det for at dræbe bakterier?