Adfær efter lang behandling

OK nu bliver jeg nød til at spørger:

Jeg har to katte fra den uheldige sag med over 100 katte (nej dette post handler ikke om det).

Men disse to katte har været under behandling stort set siden december og er netop færdige med dette. De har været behandlet for ting som:
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17030”]Tritrichomonas Foetus[/ame]
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=18876”]mycoplasma[/ame]
Giardia [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14974”]Min killing kan ikke holde det inde…[/ame]
og andre små sygdomme.

Nu er de over alle deres sygdomme.

Problemet er at de nu opføre sig underligt:
Den ene slikker sig selv MEGET så hun faktisk har bare pletter symetrisk på kroppen (bagben og mave).

Den anden går rundt og kalder ligeså snart den anden tager sig en lur. Endvidere gør hun alt for at holde mig vågen om natten. Hun stiller sig ved mit hoved og kalder, skubber hård på låger som kan larme. Problemet er bare at jeg arbejder så meget så jeg ikke vågner af det. Nogengange vågner jeg op med krasmærker (vågner heller ikke af småting som det). Problemet er bare at min kæreste ikke sover ligeså tungt som mig og hun får næsten aldrig en hel nats søvn.

Når jeg går ud og ryger (gør jeg altid udenfor) står de begge og kalder til jeg kommer tilbage.

Den først omtalte har lige været i løbetid så måske er den anden også. Vi har snakket med dyrelæge om at steraliser dem. Sidst vi snakkede med dem om det frarådede de os det, da de begge har været så meget igennem.

Undskyld wall-of-text men tror i at en eventuel steralisering kan hjælpe eller skal man gøre noget andet ?

Kan en så lang behandling have gjort at deres norm for nomalitet er at få medicin og de nu skal “afvendes” det stress dette medføre ?

Har virkeligt brug for at høre noget fra folk der ved noget om de forunderlige væsner…

De stakkels misser har været meget igennem - og ingen ved hvad før de kom til dig.

Du kunne jo prøve at sætte dem på Zylkene - det har mange usikre og stressede katte haft gavn af.

Det er ingen problem at gi det overhovedet - man skal holde bøtten helt lukket:-)

Finder lige tråden:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=19492&highlight=zylkene

Den med de bare pletter lyder ikke godt. Spørgsmålet er om det er stress-vask eller noget overfølsomhed/allergi. Det kan I afprøve med binyrebarkhormen (hos dyrlægen). Hvis det hjælper, er det allergi, hvis ikke, er det formentlig stress. Og ja, Zylkene og Feliway kan der i hvert fald aldrig ske noget ved at prøve.
Den der plager… det er ikke så unormalt. I bliver nødt til at vænne jer til at lukke ørerne. Puf den ned, når generer jeres søvn, gik den ALDRIG opmærksomhed, altså stå ikke op og sådan noget. Selvom I reagerer negativt, så har katten fået sin opmærksomhed.
Det er en rigtig-rigtig kedelig omgang i har været igennem og hatten af for det. Men jeg tror også at du skal passe på med at fokusere på, at det er resultat af kattenes baggrund. Altså passe på med at gøre dem… hvad skal man sige… mere syge, end de er, hvis du forstår mig? De ting du nævner der, er der masser af kattefolk med katte fra fornuftig opvækst, der oplever/har oplevet. Jeg er sikker på, at når I er kommet så langt, så skal I nok også komme resten af vejen :slight_smile:
Pøj pøj!

[quote=pivnu;452869]Den med de bare pletter lyder ikke godt. Spørgsmålet er om det er stress-vask eller noget overfølsomhed/allergi. Det kan I afprøve med binyrebarkhormen (hos dyrlægen). Hvis det hjælper, er det allergi, hvis ikke, er det formentlig stress. Og ja, Zylkene og Feliway kan der i hvert fald aldrig ske noget ved at prøve.
[/quote]

Jeg har hørt, at katte der har Tritrichimonas Foetus, i overtal hypersoignerer. Og at de efter endt behandling holder op. Det tyder det her tilfælde så ikke på - måske det er blevet en dårlig vane - sådanne har det jo i mange tilfælde med at blive “hængende”.

Måske Zylkene kan dæmpe - svært at sige …

Ofte er symmetrisk hårtab på lårene og lysken hormonelt betinget, men når hun selv slikker (hypersoignerer) er det som regel stressbetinget enten af fysiske eller psykiske gener.

Fornemmer du, at de så ekstremt kontaktsøgende, fordi de beder om mad (har de fri adgang til foder?), eller vil de KUN have kontakt.
De er helt givet ret forsømte med nærkontakt, og MÅSKE lider de også under separationsangst. Det ses i hvert fald hos hunde; Om katte har det på samme måde, er jeg usikker på, men personligt tror jeg det.

Ud over Zylkene kan I sætte Feliway i stikkontakterne. Det skulle virke beroligende!

Held og lykke!

Lille sidespring:

Alene hjemmeproblemer og separationsangst hos katte er et MEGET overset problem. Mange tror slet ikke katte kan have det, men det kan de.

Jeg har endda en, der havde det.

Det var en hjerteskærende opdagelse, som mine passere heldivis gjorde. Selv om de var i huset, når jeg gik, så skreg han alligevel efter mig. Jeg anede intet, det blev opdaget ved et tilfælde.

Gad vide hvor mange katte, der har det sådan? Flere end vi tror måske… Tankevækkende. Hjerteskærende.

Han hypersoignerede ikke hul, men han stress-vaskede sin hale. Hvis han fx opsøgte mig, og jeg ikke gav ham kontakt, så fik halen lige en tur - hektisk vask.

Havde jeg ikke grebet ind, så tror jeg gerne, at min kat med tiden var begyndt at plukke sin hale…

MVH

PS adfærden hos min kat startede den gang fordi han mistede sin katte-kammerat til pludselig sygdom og med et gik alene. Det han lærte mig er, at to er en sårbar flok - siden har jeg haft mindst 3 katte.

Jeg opdagede ved et tilfælde, at Guinness led af separationsangst. Ugen efter, at Bailey var kørt ned, var Galliano på sin første udstilling og dermed var Guinness helt alene hjemme i rigtigt mange timer for første gang i sit liv.

Det var så også sidste gang, han var det - og det er årsagen til, at mens han levede, havde jeg aldrig mere end én kat med på udstilling, for han skulle bare ikke være alene hjemme.

Jeg kender ikke til TF og heller ikke specielt til hypersoignering, men der er ingen tvivl om, at ved at reagere på adfærd, forstærker man den og derfor er I nødt til at ignorere, at katten kalder midt om natten, hvis I vil have, at adfærden skal stoppe.

Umiddelbart vil jeg nu tro, at en sterilisering vil hjælpe på problemet og jeg vil derfor også anbefale jer at kontakte dyrlægen (jeg ved ikke, hvem I har brugt) om det igen. Uanset hvad de har været igennem er det heller ikke sundt for dem at blive ved med at være fertile, hvis de ikke skal bruge fertiliteten til noget :slight_smile:

Eftersom katte kan hypersoignere sig pga hormonel ubalance, ville jeg helt klart starte med en sterilisation.
For jeg tænker de vel er sunde og raske nu?

Hvis det er noget med at de ikke er helt klar til at komme i en narkose igen, som en sterilisering kræver, så kunne i overveje p-piller i den tid det tager at de er helt fit for fight igen. Jeg tror bestemt ikke på at katte har godt at at være fertil, opdrættere har ikke engang katte gående i mange år. Hvis ikke dit mål er at avle (…) på dem, ville jeg klart få dem fikset…

Jeg håber det løser sig, de katte kommer specielt ikke fra gode forhold af. Godt de har fundet et varm hjem hos dig!!

[quote=Bamse;453026]Hvis det er noget med at de ikke er helt klar til at komme i en narkose igen, som en sterilisering kræver, så kunne i overveje p-piller i den tid det tager at de er helt fit for fight igen. Jeg tror bestemt ikke på at katte har godt at at være fertil, opdrættere har ikke engang katte gående i mange år. Hvis ikke dit mål er at avle (…) på dem, ville jeg klart få dem fikset…

Jeg håber det løser sig, de katte kommer specielt ikke fra gode forhold af. Godt de har fundet et varm hjem hos dig!![/quote]
Jeg ville så være ret betænkelig ved at sætte en kat på p-piller, så længe det ikke vides, om dens bare, symmetriske pletter er hormonelt betinget.
Desuden er der mange hunkatte, der ændrer sig mentalt i negativ retning på p-piller.

Så ville jeg hellere få undersøgt dens nyre-/levertal før en narkose/neutralisering…

Jeg tror stadig på der er en sammenhæng mellem TF og hypersoignerigen - det syntes jeg du skal snakke med din dyrlæge om. Som også kan fortælle om det er ok at sterilisere nu.

Som sagt din kat er ikke den eneste der gør det og har/har haft TF.

Har du et link Lis?

Står der noget om, hvorfor man mener der er den sammenhæng? Det er jeg lidt interesseret i at vide mere om, da jeg jo desværre af og til ser disse katte - hvor årsagen lige så tit er fysisk som psykisk, men rigtig svær at finde og behandle for både mig og dyrlægerne

Hvis du spørger om jeg har et link til at katte med TF der hyposoignerer - så nej. Det er en dyrlæges observationer - jeg finder dem interessante

Jeg har en kat med tf der hyppersoignere. Min dyrlæge sagde til mig at han har observeret flere tilfælde hvor en bengal har fået tf og begynder at hyppersoignere. Han sagde samtidigt at da de blev raske stoppede de også med at hyppersoignere.

Han sagde at det kan være at de føler sig beskidte (at de ved at deres afføring er unormal) og derfor prøver de at kompensere for det ved at hyppersoignere.

Det skal siges at han kun har observeret tilfældende ved bengal racen.

Ok - hvis nogle finder noget dokumentation så vil jeg gerne se det.

Hvor mange katte har dyrlægen observeret det på?

Ca. 4 stk. Ud af 10.
Så det er alligevel 40%! Og dette er kun hos ham…

[quote=lenschow;453448]Ok - hvis nogle finder noget dokumentation så vil jeg gerne se det.

Hvor mange katte har dyrlægen observeret det på?[/quote]

Du kan jo selv søge - tror dog ikke du findet noget. TF er er forholdsvis nyt problem - forstået på den måde der først fornylig er kommet navn på da parasitten blev fundet.

Dyreklinikken Skovlunde-Herlev åbnede “ballet” med at lave et klinikproject der kørte i 2009/10.

Testen blev langt senere tilgængelig på Vet Med labor.

Og allernemmest, er man interesseret, at spørge bengalopdrætterne.

Alle katte kan får TF - men især aby’er og bengaler er ramt. Har aldrig høbrt om aby med TF der på den bekostníng hypersoignerer

Slag på tasken: Et sted mellem 20 og 25% af alle de katte klinikken testede under projektet var positive for TF

Og forekomsten af HD hos Snowshoe er lig med 0, for min snowshoe er på Hobro Dyreklinik er testet fri og det er lig med 100 %!

For at kunne bruge procentregning skal der et vis antal til, før resultatet blir signifikant

Nå pjat til side - jeg driller lidt fordi det er fredag :slight_smile:

Hvis I får noget dokumenteret på påstandene, så vil jeg gerne se det. Der er sikkert noget om snakken, og interessant at det er bengalere, din dyrlæge ser det ved, og bengalere, der er oppe i tråden også. Der kunne meget vel være en sammenhæng, som endda kunne bevises, hvis dyrlægerne samlede tallene over en periode og måske fra flere dyrlæger i DK/Udland.

Indtil da er jeg forsigtig med at købe den, må jeg indrømme

MVH

Hov Lis mit svar krydsede dine - de er ikke til dig:-)

Tusind tak - jeg vil prøve at søge lidt mere på det.

MVH