Adgang forbudt!

[QUOTE=LunaTiC;613087]Hej,

jeg har et spørgsmål jeg håber at få en masse respons på…

Får min kat hjem i dag, så er rigtig spændt: ) Har læst lidt forskellige bøger om katte, så er forberedt, hehe…

Anyways,

  1. Jeg har en 2 værelses lejlighed. Katten må være over alt, bare ikke i min køkken. Jeg synes simpelthen det er uhygeijnisk, og så vil jeg ikke have han hopper op på mit køkkenbord når jeg ikke er hjemme (selvfølgelig heller ik når jeg er, men der kan jeg holde øje med det) derfor… det er dog et relativt lille køkken, så der er alligevel ik så meget at udforske derGg
    Nåmen jeg har ingen dør til mit køkken, der er en åbnening hvor der engang vist har været en dør…
  • Mit spørgsmål er; om man kan lære en kat at det er forbudt område???
    Det er jo lidt en usynlig streg, hvis man kan kalde det dét…

VH
LunatiC[/QUOTE]

HAhahahaha…du har åbenbart ikke læst nok…eller i hvert fald ikke det rigtige.

Det vil være fuldstændig utopi, at forvente, at du i en toværelses kan lære en kat, at der er et areal den ikke må være på…

Hvis katten ikke må være i køkkenet, så skal du have sat en dør i ;-))))

Forresten:
*udgang til en 15 kvm altan når det er godt vejr

Forhåbentligt lukket af med trådnet hvis det er højere end stueplan…der sker utroligt mange skader på katte der falder eller hopper ud fra altaner

Tja for Trixie gælder vist at bordene er kattefri-zone når der er nogen hjemme. Jeg har ihvertfald aldrig set hende på hverken køkkenbord eller spisebord, og kun sjældet på sofabord og computerbord. Men til gengæld må hun være alle andre steder minus soveværelset om natten i øjeblikket(Vi venter lige med det til vi er sikre på at Trixie og Tjalfe har sluttet fred nok til vi tør lade dem uden opsyn)

Det eneste sted, der er totalt kattefri zone her i huset, er mit lille badeværelse, for jeg hader at blive lådden i hovedet, når jeg tørrer mig.

Gælder bare ikke for Fie, der elsker at sidde på håndvasken og kigge på mig.

Kommmer til at tænke på min intelligente Donna, dengang vi var grønne katteejere.
Donna og Ditte måtte ikke gå på spisebordet. Og det var de begge helt helt klar over. Ditte gjorde det så ikke - når vi så det :wink: Men Donna - hun UDNYTTEDE forbuddet! Når jeg foretog mig noget hun syntes jeg burde lade være med - som at have søster Ditte på skødet eller tale i telefon (det var dengang telefoner ikke var trådløse, så man var bundet til det sted telefonen stod) - så satte hun sig demonstrativt midt på spisebordet. Og så jeg hende ikke, råbte hun af mig… Så havde jeg to valg. ! Jeg kunne stoppe det, hun syntes jeg burde lade være med for at pille hende ned fra bordet. Eller jeg kunne lade hende være - hvorved hun fik lov at gøre noget forbudt. En win-win situation - for katten!
Ja, jeg kunne jo ikke la’ være med at beundre hendes udspekulerethed lidt. Og med tiden var det altså meget meget nemmere at bare lade hende sidde.
Min mand holdt stand længere. Eller, han lod da som om :wink: Han og Donna havde en hel leg med det. Når han sad ved computeren i værelset ved siden af det dér spisebord, og Donna syntes han burde beskæftiges med noget fornuftigt (hende), gik hun op på bordet. Men, da han jo sad i et andet rum så han hende ikke altid. Så kræet vandrede helt hen til døren (på bordet!), gloede om hjørnet på ham - og råbte af ham, hvis ham ikke reagerede :lol: Han hoppede på den i årevis, rejste sig for at flytte den pokkers kat - eller lod som om han hoppede på den, for han hyggede sig da med det.
Behøver jeg at fortælle at Donna stadig er dybt savnet - hun har været død i snart 4 år.

Min gamle pige - her ca 9 år gammel

Mine katte går ALDRIG på køkkenbordene - det er de simpelthen opdraget
til fra dag et ved et bestemt nej, hvorefter de er blevet båret ud af køkkenet.

Fantastisk metode - det virker :juhu:

Til gengæld elsker jeg, når de ligger i sengen hos mig :slight_smile:

Vi skal i øvrigt have undersøgt nogle lidt underlige spor, nærmest potespor,
som kommer på vores vinduer i køkkenet over køkkenbordet - vi aner ikke,
hvor de kan komme fra :gruble:

…men det er jo en helt anden historie (eller er det :cool: - hvad man ikke ser, har man
ikke ondt af - og hurra for karkluden :høhø:).

Tante Tut;

Ja Kenneth kom herhjem i går aftes: )
Han var totalt skæv af den narkose og væltede rundt lol men han sku jo lige undersøge hele lejligheden et hav af gange på trods af det hehe…

Men han fik både spist og til sidst drukket lidt vand, og endda brugt kattebakken: )
Som nu er flyttet ud i badeværelset da det stinker, wadder…lol

Han er jo lige blevet kastrerede, er det så ekstra slemt inden alt det testetoron (flot stavet:høhø:) er ude at kroppen?

Han gik kun ud i køkkenet 2 gange, hvor den ene gang ku jeg se han sku lige til at hoppe op, så jeg sagde hans navn og et bestemt dog ikke højt Nej, så gik han ind i stuen igen.
Og 2. gang (jeg har læst at man skal sætte nogle ting op på bordet så hvis de prøver at hoppe op, så hopper de hurtigt ned igen fordi de ramler “ind” i noget), et grydelåg hehe… og han var også hurtigt væk igen og prøvede ik engang at gå derud efter det.

Selv da jeg stod og lavede aftensmad og morgenmad, så sad han pænt og ventede lige ude foran køkkenet…:>
Og uden at jeg havde bedt ham om ikke at komme derud…:høhø:

Jeg er typen der er meget obs på mine omgivelser, så jeg sov stort set ikke i nat fordi jeg hele tiden lyttede efter hvad han lavede. Vågnede et hav af gange… Han er totalt ninja kat, så står nogle gange “hey hvor er du?”:smiley:

Inden jeg skulle sove stod jeg og gjorde mig klar ude på badeværelset, og der sad han også og ventede i de 10 min det tog, lige ude foran ved døråbningen, på mig, og gik med ind i soveværelset da jeg var færdig hehe…

Han hoppede kort op i sengen, så prøvede han reolen, men hoppede ned igen.
Første gang om natten da jeg var oppe lå han på min kontorstol i stuen, som han har ligget en del på, og de andre gange fandt jeg ham i sofaen, så han fandt sin seng der he…

Han virker meget afslappet, ligget og hviler men er også meget kælen… Så han er vist faldet ret hurtigt til:)

Han har endnu ikke plagede om at komme ud, men måske ved han heller ik at det er muligt…:tihi:
Har 3 pænt lange vindueskarme som han sidder på og kan kigge ud…:slight_smile:

Mht. altanen, så havde jeg tænkt mig at give ham sele og snor på,har en af mine underboer også gjort med deres kat…

Ann-R;

Rigtig sød historie:hjerte:
Kan godt forstå du savner Donna… hehe virker det jamen så hvorfor ikke udnytte det:D

  • BTW. Hvad descinificerer i med på bordene??? Hvilket mærke? Og bar på et stykke køkkenrulle eller?

Fik du ham direkte fra dyrlægen?

[QUOTE=LunaTiC;614021]

  • BTW. Hvad descinificerer i med på bordene??? Hvilket mærke? Og bar på et stykke køkkenrulle eller?[/QUOTE]

Personligt bruger jeg bare rengøringsmidler. For meget “halv-desinfektion” er ikke så smart, det er en af måderne at skabe de resistente bakterier som de colibakterier der er ballade om pt, fordi antibiotika ikke virker på dem. Og så er mange af midlerne i øvrigt giftige for katte - og sikkert ikke voldsomt sunde for os. Almindelig rengøring er som regel mere end nok, hvis ikke ligefrem katten (eller du!) f.eks. har en maveinfektion. Men sådan er vi så forskellige. :slight_smile:
Åh ja - lad være med at bruge noget med salmiak i, især så længe han stadig har hormoner i kroppen. Det lugter som tis i kattenæser, og det kunne måske få ham til at markere, hvor “den fremmede kat” har været.

Og stort tillykke med ham. glæder mig til at høre hvordan det går, når han falder til og er helt over narkosen. Jeg kunne gætte at det så ikke går helt så nemt mere. Trygge raske katte er småfrække og nysgerrige :wink:

jeg bruger bare alco spray :slight_smile: kan fåes på apoteket

og så vasker jeg af i alm opvaskemiddel :slight_smile:

Okaaay, nu har jeg kun skimmet den sidste halvdel af tråden (den er pænt lang!). Men vil da gerne lige tilføje, at min kat -som bor i mine forældres ret så rengøringsvanvidshus- altså ikke kommer på køkkenbordene og i møblerne. Han har nogle møbler han gerne må være på, men ikke på spisebordsstolene i køkkenet og i lædersofa/stolene i stuen… De vil heller ikke have ham i vindueskarmene og på bordene… ergo befinder han sig på gulvet, i sine egne møbler (skamler rundt omkring og en sækkestol i stuen), i min eller min søsters seng, eller på sit kradsemiljø.

Gik han i lædermøblerne, ville vi nok kunne se det… det kan vi ikke.
Selvfølgelig går vi for en sikkerheds skyld ud fra, at han MÅSKE en sjælden gang i mellem, når hele huset sover :wink: ,lige prøver hoppe op på køkkenbordene (og gør det derfor rent inden madlavning)… men i og med han aldrig finder noget spændende deroppe (!), gider han ikke derop. Det samme med spisebordet osv. Det er lært med vandforstøver og mange meter sølvpapir (fra killing)…og så at der aldrig er noget at komme efter. Fodring foregår på gulvet.

Skal måske tilføjes, at mine forældre bor i et stort hus, og han har fri adgang til at komme ud når han vil. Bor man småt med en indekat, tror jeg bare man skal leve med, at den er allevegne, og endda lave hylder og huler og ting og sager, for at udnytte pladsen i kubikmetre.

:juhu::juhu::juhu:

Tillykke med Kenneth - jeg glæder mig til at følge med i hans liv hos dig :slight_smile:

Tillykke med ham. Det lyder godt, at han allerede er så obs på din gøren og laden. Jeg tror, du har fået en kat, der vil knytte sig dejligt meget til dig. :slight_smile:

Ja det tænkte jeg også :uha:

Hvis…så er det noget af en omvæltning for en kat at komme fra ejeren til dyrlægen, i narkose og så bardus ud i et andet hjem før narkosen i det mindste var ude af kroppen :thumbdown:

[QUOTE=Felis;614324]Ja det tænkte jeg også :uha:

Hvis…så er det noget af en omvæltning for en kat at komme fra ejeren til dyrlægen, i narkose og så bardus ud i et andet hjem før narkosen i det mindste var ude af kroppen :thumbdown:[/QUOTE]
Det var ikke nok for mig at trykke på Enig-knappen … så HELT ENIG :thumbdown:
travlt må man ikke have med at få en kat ud af døren :dokdok:

Altså Charlotte - du har da ingen fantasi. Jeg ville straks undersøge om hegnet var helt sikkert og om udefrakommende kom ind i haven. Har du chekket de potespor ikke sidder udenfor?

Vi fik Ziggy far Inges Kattehjem. Vi kiggede på ham og valgte og betalte ham torsdag (han var lige kommet ind samme dag) og så hentede vi ham i bedøvet tilstand om fredagen, hvor han var blevet kastreret. Det var op til påsken, så de ville gerne have ham hurtigt ud. Set i bakspejlet skulle vi have ventet med at hente ham. Hvor var han bange, den lille fis. Heldigvis for Whiskey, der så elskede ham fra første øjekast (som var en snigkug under døren!)

Jeg har lige læst denne tråd og jeg må indrømme at jeg sad med er smil på læberne. :tihi:
Det kan godt være at jeg har jordens mest uopdragne katte(men har heller ikke prøvet at ændre det):ups:. Men selv min gamle Charile(afdød) gjorde hvad der passede ham, når jeg ikke så det. Han kunne ikke finde på at gå på bordene eller i køkknet når vi stod og så på, men ingen tvivl om at han gjorde det når vi ikke var der.
De 6 Cooner vi har i dag, gør lige præcis hvad de vil.
Nej og fy betyder, nå, det er det vi skal gøre:juhu::juhu:. Det kan godt være at det kun er vores cooner der er lidt “smådumme”, men vi elsker dem for deres måde at være på. :wehuu:
Ja og vi lever med lidt ekstra rengøring, men hvad gør det:gruble:

Ja, hvis man har kat må man tage med at de er overalt :slight_smile:
Mine må alt…næsten…men når jeg tilbereder mad vil jeg ikke have dem oppe…og DET er en KAMP hver dag :surrender1:
Jeg ville heller ikke så gerne have dem ved bordet mens vi spiser…de stjjæler nemli’…:tihi:
Men ellers…så må de alt, altså de må ikke slås og jeg vil også gerne have mit tapet i fred, hvilket de også er ret gode til at accepterer:)

Jeg må indrømme at jeg kan godt finde på at bruge denne her når der kommer gæster hvis de er på bordene…
Nej dog…hvad laver du deroppe…det plejer du da aldrig :cool:

Det er sikkert den samme, der laver potespor på vores glaskeramiske plade. :lys-ide:
Det kan ikke være Tullen, for det må hun og de andre jo ikke (af sikkerhedsgrunde - de kan ikke se nedefra om der er tændt. Og godt nok sætter vi altid en gryde vand på varmen, til den er væk - men better safe than sorry).
Det hvide lyn jeg af og til ser ud af øjenkrogen bevæge sig derfra og ned på gulvet, må være et art naturfænomen… :gruble:

:slight_smile: Ja inden jeg fik kat første gang, mente jeg jo også at jeg kunne styre det, men efterhånden, som årene er gået har jeg et meget afslappet forhold til det med bordene som i ser, tørrer dem bare af en ekstra gang.

Tillykke med din hankat og jeg håber og tror i får det godt sammen:)