Adgang til foder?

Nu var jeg lige forbi dyrhandlen for at hente en transportkasse til Charlie - og kom til at snakke med hende om foder, hun er også uddannet vet. sygeplejerske og er ellers normalt faktisk sådan én som har styr på det med dyr. Men hun mente ikke at en kat skal have adgang til tørfoder hele tiden - hun mente de skulle have to måltider om dagen, maden skulle stå fremme 15-20 minutter og så fjernes igen - for det er ikke normalt for en kat at gå og småspise i løbet af dagen…

Nu er jeg så af den mening at hvis katten (eller hunden for den sags skyld!) ikke grovæder og faktisk kan styre det med kun at spise til man er mæt, så er det klart at fortrække at maden står fremme - så kan de spise når de er sulten, ligesom vi også selv kan bestemme hvornår og hvor meget vi vil spise af gangen… :slight_smile:

Vi har i en måneds tid givet Charlie mad tre gange om dagen, da tidligere ejer mente at han spiste sig for tyk hvis der var adgang til mad hele tiden - nu fylder vi altså bare skålen op, og så spiser han som det passer ham. Vi ser ingen tegn på at han spiser sig tyk overhovedet, han spiser stille og roligt - og det virker som om han bare spiser til han er mæt, han grovæder altså ikke… så nu har han selv fået lov til at styre det med sit foder. :cool: Og han må egentlig også gerne tage lidt på…
Og så supplere vi naturligvis bare med vådfoder ved siden af.

Hvordan gør i, har jeres katte adgang til foder hele tiden, eller er det to-tre måltider om dagen?

Her har mine katte adgang til tørkost hele tiden, og jeg hælder bare op uden at skel til hvor mange gram de skal have.

Desuden får de vådmad 1 gang i døgnet (nogle gange mere, især mens jeg går hjemme og det er varmt)

jeg har gjort begge dele gennem tiden
foderet 2 X daglig pga forskelligt foder til hver kat.
Pt. har dem jeg nu adgang til foder hele dagen, og jeg synes faktisk at de spiser lidt mindre end da de blev fodret 2 x dagligt. Så nej det bliver ikke tykke af at have adgang til mad hele dagen.

Gizmo har adgang til tørfoder hele tiden, men er det ikke spist inden for en dag synes han ikke det er spændende længere og så smider jeg resten ud og fylder nyt i.
Han får en pose vådfoder hver morgen når jeg står op (fast morgenritual i hans lille hovede) :slight_smile:
Han kan sagtens styre det.
Min mor giver sine hunde mad én gang om dagen og det er lige før hun selv skal spise og så får de ellers lidt guffere ude i haven. Men jeg har hørt at man skal holde gang i kattes maver og at de ikke må holde for lang pause med at spise fordi så ødelægger man deres fordøjelse.

[quote=Dorte Birkedal;411136]Her har mine katte adgang til tørkost hele tiden, og jeg hælder bare op uden at skel til hvor mange gram de skal have.

Desuden får de vådmad 1 gang i døgnet (nogle gange mere, især mens jeg går hjemme og det er varmt)[/quote]

Jeg gør fuldstædigt som dig.

Men har katten tildens til fedme ville jeg naturligvis kun hælde det op den skulle have…

Herhjemme har mislingerne også adgang til tørfoderet hele tiden, og så supplerer jeg med vådfoder ca. to gange om dagen. :slight_smile:

Mit kat havde adgang til mad hele tiden, jeg er af samme holdning at så længe de selv kan styre det, så kan de ligeså godt det. :slight_smile:

Her står der altid tørkost fremme.
Der er en skål med “godt og blandet” dvs Hills k/d, hairball og noget forskelligt andet.

Så er der en skål med RC Queen til Missebarnet, hun elsker det - de andre rører det ikke.
Killingerne har også en skål med noget RC killingefoder - det vil de andre gerne være med til at udrydde.

Vådkost får de gamle 1 - 2 gange om dagen.
Killingerne 4 gange.
De voksne får Applaws og killingerne noget killingepate fra RC.
I dag har de også fået oksefars.

Det var også det billede jeg havde fået af jer herinde - at i fortrækker at kattene har maden til at stå og har fri adgang til det! :ok:

Vores 5 burmeserkatte har også fri adgang til tørkost hele døgnet, og så får de vådt foder 1 gang dgl. Ingen af kattene grovæder og ingen er overvægtige :slight_smile:

Hvor tydeligt kan man mærke dine Burmesers rygsøjle?

Her er der altid fri adgang til tørfoder.
5-6 slags kan de vælge mellem.

Vådt og råt får de 1-2 gange i døgnet.

Og så er der det de kan tigge/hugge fra os:høhø:
En elsker en kogt kartoffel, en elsker at slikke lidt sovs en anden elsker melon fra salaten og kødresterne ja de er jo altid et hit.
Fra frokosten er det makrel i tomat, tun, en fiskefrikadelle,et kogt æg i ny og næ, ja kort sagt, alt hvad man kan tigge eller hugge er et hit:tihi:
Hilsen Lisbeth

[quote=Garfield.;411128]Nu var jeg lige forbi dyrhandlen for at hente en transportkasse til Charlie - og kom til at snakke med hende om foder, hun er også uddannet vet. sygeplejerske og er ellers normalt faktisk sådan én som har styr på det med dyr. Men hun mente ikke at en kat skal have adgang til tørfoder hele tiden - hun mente de skulle have to måltider om dagen, maden skulle stå fremme 15-20 minutter og så fjernes igen - for det er ikke normalt for en kat at gå og småspise i løbet af dagen…
HJÆÆLP siger jeg bare …sådan et mennesker er jo nærmest farlig for sine omgivelser for de der ikke ved bedre følger jo hende total vanvittige råd
Jeg er nærmest måløs…at lade sådan et individ råde andre…hjæælp
En kat spiser HVIS den har mulighed for det…15-20 mus om dagen…og det er mange måltider. En kats mave er meget lille, derfor de også kaster op ofte når de har spist for meget tørkost fordi det svulmer op i mavesækken.
Jeg går lige ud i min have og skriger:argh: godt mine naboer både bor et stykke borte og ved jeg er skør :fløjte:

Nu er jeg så af den mening at hvis katten (eller hunden for den sags skyld!) ikke grovæder og faktisk kan styre det med kun at spise til man er mæt, så er det klart at fortrække at maden står fremme - så kan de spise når de er sulten, ligesom vi også selv kan bestemme hvornår og hvor meget vi vil spise af gangen… :slight_smile:

Vi har i en måneds tid givet Charlie mad tre gange om dagen, da tidligere ejer mente at han spiste sig for tyk hvis der var adgang til mad hele tiden - nu fylder vi altså bare skålen op, og så spiser han som det passer ham. Vi ser ingen tegn på at han spiser sig tyk overhovedet, han spiser stille og roligt - og det virker som om han bare spiser til han er mæt, han grovæder altså ikke… så nu har han selv fået lov til at styre det med sit foder. :cool: Og han må egentlig også gerne tage lidt på…
Og så supplere vi naturligvis bare med vådfoder ved siden af.

Hvordan gør i, har jeres katte adgang til foder hele tiden, eller er det to-tre måltider om dagen?[/quote]
DET er mad ad libitum…alt andet er total skudt i låget. Katten har mave og fordøjelsessystem der gør den skal have små måltider og små måltider er ensbetydende med mange måltider.

NÅ, haven venter :argh:
Ser du hende igen må du gerne hilse hende og sige hun er et fæ

Gudfader, undersøgelser viser at katte helst skal spise 15-25 måltider om dagen… Hun ved da vist ikke ret meget :frowning: (Men er sikkert påvirket af hvor mange overvægtige katte der findes). Den metode hun snakker om fremprovokere da kun grovæderi (ofte med efterfølgende opkast til følge).

Jeg er osse i total undren, og har virkelig ondt af de mennesker/katte som blindt følger så tåbelige råd. Enhver ved da, at en kat spiser mange gange i døgnet …Lidt af gangen. Kun at fodre 2 gange om dagen, og i kort tidsrum, det vil da næsten provokere enhver kat til at forsluge sig med opkast til følge.

[quote=Garfield.;411128]
Hvordan gør i, har jeres katte adgang til foder hele tiden, eller er det to-tre måltider om dagen?[/quote]
Enig med Brita, pigebarnet er et fæ! Tror stort set aldrig vi har haft en overvægtig kat, og vores har altid tørkost stående fremme mange steder i huset.
VH
Susanne

Vores Tøffemand har adgang til tørfoder hele tiden, og vi fylder op når vi synes, og han får vådfoder 3 gange om dagen, ikke så meget og i disse dage hælder jeg lidt vand i. Han grovæder heller ikke.:slight_smile:

For at gentage hvad andre har sagt :høhø:;

Jeg kan også kun tale for at katte skal have mad til rådighed hele døgnet.
Det er dog ingen hemmelighed at begge mine basser er overvægtige - men et skift fra RC til korn/ris/majsfri produkter har givet vægttab hos begge. De er som sagt ikke på afmålte mængder, men de foræder sig jo ikke.
Jeg er for tiden sygemeldt, og er derfor hjemme en en god del af tiden, og kan observere dem. De spiser ofte!! - og ja, bare små portioner. Måske 5-7 “foderpiller” (ved ikke hvad jeg ellers lige skal kalde dem :øhmm::?) af gangen.

Min Lydia har også fri adgang til tørfoder, og hun grovæder ikke.
Så får hun hver aften råt kød - vådfoder fra dåse nægter hun at røre :slight_smile:

Elmo og Frigg har også adgang til foder hele tiden, lige nu får Frigg (16 uger) killingefoder, men Elmo kan ikke lade hendes foder være og hun vil hellere ha’ hans foder, jeg har prøver at vise dem hvem der skal ha’ hvad. Men det virker ikke rigtigt.

Så er der nogen der har tips eller tricks eller bare et eller andet? ^^