Adgang til foder?

:thumbdown: sikke et tåbelig råd det ville jeg give andre ret i herinde…

Her hjemme står maden fremme hele tiden … Jeg tro heller ikke jeg skulle begynde med det du skriver sikke en støj der ville blive her hjemme bengalen skriger hørt hvis der ikke står mad frem og han forsætter til der er kommet mad i skålen…

De for vådt foder morgen /aften og rå kød

Fodres kun to gange om dagen forsluger katten sig af ren og skær sult og brækker det hele op igen.

Fede katte kan med fordel fodres med en foderautomat med timer - de findes med mange rum - små portioner hvor der automatisk lukkes op f.eks. hver anden eller tredie time.

De lærer hurtigt automatens interval at kende:-)

herhjemme er “portionsfodring” totalt udelukket.
hende Devouee går simpelthen i spisestop! :uha: hun nægter at spise! og så kan man sidde efter tre dage og prøve at lokke en reje i hende -bare for at få ET ELLER ANDET i maven på hende! :doh:

jeg kommer dog ikke uden om, at Devouee er for tyk! Så herhjemme har jeg afmålt hvad alle tre tilsammen skal have at spise.
Unni skal vokse og jeg ved at hun holder sig til derude:tihi: hun spiser i hvert fald sin del - og det gør Yasha også! han kan ikke lide at være sulten og overvinder al frygt for mad:tihi:

men der bliver opmålt præcis mængde tørfoder og det bliver hældt op EN gang om dagen! Når skålen så bliver tom - ja så går de altså uden foder indtil kl bliver 16 - for der kommer ikke nyt foder før! :tihi:
men det passer faktisk også skræmmende godt - NU er skålen f.eks. lige blevet tømt (Yasha har lige været her og fortælle mig, at han altså “kan seeeee buuuundeeeen” af skålen :tihi: )

så det passer faktisk meget godt… de småspiser som de skal og foderet holder det døgn det skal…

Her har både vores katte og hundene fri adgang til tørfoder og alle dyrene småspiser lidt i løbet af dagen, så vil mene at det er klart den sundeste fremgangsmåde- det andet svare vel også til, at vi kun skal spise aftensmad og så skal der dælme køres indenbords, for du har 20 min. ellers må du vente til i morgen aften. :stuck_out_tongue:

Mange mener, at det er forkert mht. hunde, men det har altid virket fint her…

Nu har jeg så portionsfodret i noget tid, fordi jeg virkelig skal have gjort noget ved hende Deena og hendes 4,2 kg., som hun ind imellem topper på.
Min erfaring er, at der ikke er de samme problemer ved at portionsfodre med vådfoder. Det har ikke samme tendens til at komme op igen. Kun een gang, hvor Deena lige kom til at hoppe fra et højt bord og i fuld fart ned på gulvet LIGE efter at have fyldt maven, det lille fjummerhoved :wink:
Men lige nu prøver jeg at gøre sådan, at de får 150 g. vådfoder, når jeg står op og 50 g. ekstra når jeg kommer hjem fra studie/arbejde. Om aftenen får Amira så tørfoder i en stor kasse, imens Deena deler en lille dåse kyllingevådfoder med plejemisserne - passer med at hun kan spise et par store gaffelfulde, måske 50 g. Og efter Amiras tandbørstning får de nogle tørrede kød-hapser til natten.
Indtil videre ser jeg da nedgang i Deenas vægt og opgang i Amiras! (hun kan sagtens tåle lidt mere fylde) Så jeg arbejder videre herfra :slight_smile: Dejligt endelig at se en forskel!
Jeg putter i øvrigt altid en god del vand i alt vådfoder.

[quote=Buffy;442440]

Mange mener, at det er forkert mht. hunde, men det har altid virket fint her…[/quote]

tror det afhænger MEGET af hunden :ok:

hvis mine forældres hund fik ad libitum, ville hun godt nok blive tyk :uha: :tihi:
hun er et madøre uden lige og har ingen stop-knap! hun fortsætter så længe der er mad! :tihi:

Her har kattene også adgang til tørkost ad libitum.

Det står oppe på et bord,for ellers spiser hunden det:ups:
Hunden ville sagtens kunne have sin mad stående fremme,hvis ikke det var for at kattene(to af dem)spiser det:tihi:

Vådfoder serveres i portioner i gulvhøjde,når kattene er færdige spiser hunden resterne og så kan skålene vaskes op bagefter.

Tine

Her står der tørfoder fremme 24/7 :slight_smile:
Oliver får vådfoder omkring 4 gange om dagen (morgen, middag, aften og natmad)
Her er vådfoder det primære foder, da han elsker sin våde mad :tihi: Dog putter jeg et par piller tørfoder i hans våd mad indimellem og ellers så spiser han lidt af det hvis han er sulten

Han styre helt selv hvor meget han vil spise… Nogle dage ryger der mere ned end andre også får han bare lidt ekstra… :slight_smile:

[quote=Dorte Birkedal;411136]Her har mine katte adgang til tørkost hele tiden, og jeg hælder bare op uden at skel til hvor mange gram de skal have.

Desuden får de vådmad 1 gang i døgnet (nogle gange mere, især mens jeg går hjemme og det er varmt)[/quote]

Samme her - bortset fra vådmad 3-4 gange i døgnet og råt på visse dage. De er normalvægt

Her i hytten er der IKKE ad-libitum fodring og dermed heller ikke tørfoder fremme hele tiden.

De får vådmad 2 gange dagligt, ind i mellem en ekstra gang.

Tørfoder får de i små portioner 3-6 gange dagligt.

Jeg må indrømme, at jeg undrer mig lidt over jeres totale afvisning af alt andet end idéen med altid-tørfoder-fremme. Jeg synes jeg i mange tråde herinde kan læse om tørfoderets forbandelser, men det er måske andre der skriver om det…

Årsagen til at jeg IKKE har tørfoder stående fremme hele tiden:
[ul]
[li]Jeg vil gerne have at mine katte-dyr spiser vådmad, det kan ikke stå fremme hele tiden uden at blive ‘ulækkert’.
[/li][li]Jeg vil gerne opdage asap, hvis der er ændringer i deres mad-lyst og mængden af mad de spiser, der vil nok gå lidt længere tid, inden det opdages, hvis der står skåle med foder fremme.
[/li][/ul]

Min kat har tørfoder stående hele dagen, og det styrer han fint :slight_smile:
Et par gange om dagen får han så vådkost med vand over da han først vil spise vådkosten, når der har været vand i som han drikker først, hvilket jo er fint nok.
Og så får han ca 4 dage om ugen råt kød. Og det synes jeg fungere rigtig godt her :slight_smile:

[quote=danpia;443148]

Jeg må indrømme, at jeg undrer mig lidt over jeres totale afvisning af alt andet end idéen med altid-tørfoder-fremme. [/quote]

ork - HVIS jeg kunne - så fik kattene herhjemme mad serveret 8-12 gange fremfor en genopfyldning dagligt…
jeg har bare to problemer der direkte forhindrer mig i at fodre på den måde:

1 - jeg skal passe min skole! Jeg er simpelthen ikke nok hjemme til at kunne fodre så ofte, som kattens system er bygget til… katte er nu en gang småtspisere, og det “bør” man altså efterleve hvis man insisterer på at portionsfodre… Imho

2 - Devouee er underligt! Hvis hun opdager at foderet forsvinder flere gange dagligt, stresser hun ekstremt og går i spisestop! Jeg har prøvet 3 gange nu at skulle lokke en reje i hende efter 3 døgn uden at hun ville spise :uha: hun nægter at spise når der portionsfodres. hun kan lige være med til at der er 1 portion dagligt, og når den er væk - så er den væk indtil et præcist klokkeslæt om eftermiddagen… Det er ved at blive en ok vane.

Jeg giver dem opmålt foder - ganske enkelt fordi de ellers grovæder… det er nemt at se på Devouee hvornår hun spiser mest - når der er top på skålen:tihi: det er som om hun “rationerer” selv, når hun ser at der ikke bliver fyldt op hele tiden :tihi: og det fungerer faktisk ok… de deler pænt alle 3 den mængde foder der er…

stod det til mig - så sku jeg gå hjemme og kun kigge på mine katte og barfe dem med små portioner 10-12 gange dagligt…
men jeg mangler for det første at finde den millionær, som jeg skal giftes med, for at den drøm, om at gå hjemme hos kattene, kan blive realitet:tihi:
og dernæst så kræver det lige at Devouee ikke er mere - og hende vil jeg altså gerne beholde 3-5 år mere :tihi: tro det eller ej, selvom hun er en problem kat så elsker jeg kræet og indretter MEGET af min hverdag efter hende! :tihi: og de andre kattes “liv” bliver dermed også indrettet meget herefter… :ups: hun er min lille “problem pige” :inlove:

Jeg er også forundret over den udtalelse. Her i huset har mine katte frit adgang til tørfoder. Det har i øvrigt alle mine katte igennem tiden. Dem der har lyst får suppleret med vådfoder 2-4 gange dagligt.

Jeg har aldrig haft en kat der grovspiste eller var overvægtig. Mine småspiser løbende dagen igennem og er alle slanke.

Jeg høre selv til den slanke type og småspiser også dagen igennem. Min mavesæk er ikke så stor… så jeg ville da gå til af sult, hvis jeg kun måtte få 3 daglige måltider mad -what

Mine kan så ikke administrere det, havde da May voksede op, men måtte stoppe da hun blev alt for tyk.
Jeg er så så heldig at jeg er så meget hjemme at de godt kan få mange små måltider om dagen, dog ikke så mange som anbefalet, men det er stadig bedre end alt for tykke katte, som jeg ser mange steder…

Mine har altså også adgang til tørkost hele døgnet… Det har alle de katte jeg voksede op med også. Kun een kat havde tildens til at blive lidt tyk, men han havde så også tildens til at få orm… (Udekatte hvor man ikke kan tjekke afføringen)
Vi giver ham en ormekur når han blir lidt tynd i det, efter aftale med dyrlægen. (Som kender katten og har set ham tilstrækkeligt mange gange til at vide at når han er tynd - så har han orm.)

Dem jeg har nu får har jo så tørkost stående fremme hele dagen… Jeg har 2 skåle med forskellige blandinger i. Den ene er til ilderne men består af killingetørkost og ildertørkost med højt protein og fedt indhold. Og den anden er til kattene som består af killinge+indekats tørkost. (I kan ikke få mig til at remse op hvad blandingerne består af: mellem 5-7 forskellige kvalitetstørkost i hver nemlig, og jeg kan sq ikke huske hvilke)
Om aftenen så får de vådfoder - og det er også forskellig slags… :høhø:
Og så barf’er jeg som supplement, både til ildere og katte. Og det er også alskens forskellige ting fra råt kylling til hele mus.

Det skal jo ikke blive kedeligt og ensformigt vel? :høhø:

Her har Mons hele tiden tørfoder… Han kan sagtens styre det…
Tilgengæld så vil han ikke røre vådfoder, så han får kun tørfoder (og en smule torskerogn når jeg åbner en dåse…) Derudover barfer han sig selv (vi bor lige op af et stort naturområde, så han fanger alle de mus han overhovedet kan æde…oftest gider han dog kun at spise hoved og forende af musen…)

Sally har hele tiden killingetørfoder, og så får hun vådfoder mange gange om dagen + modermælkserstatning et par gange om dagen også…

Hundene får tilgengæld kun foder 2 gange i døgnet (morgen og aften) og de får nøje afvejet portioner… (de ville blive fede hvis de havde adgang til foder hele døgnet)…
Men det skyldes jo også at hunde har en helt anden fordøjelse end katte…hunde kan meget bedre klare få, men større måltider, end katte kan…

Mine har adgang til tørfoder hele døgnet og får vådmad 1-2 gange om dagen og lidt kød fra vores aftensmad.

Her fodres konstant… sådan føles det i hvert fald når man bor sammen med Aske, der bare ikke kan få nok at spise!
Der står tørfoder fremme, men det rører Herren IKKE, så det er vådmad op til 10 gange på en dag!
Thane råfodres… 3-4 kyllere morgen/formiddag og så igen et eller andet om aftenen, når hundene får deres mad + det han går og småstjæler fra hundeskålene, mens kødet tøer op :wink: Desuden spiser han tørfoder og elllsker at få rester af vådfoderet…
Leo får udelukkende tørfoder og er fint i stand til at administrere at der hele tiden er mad.
Hundene barfes og får derfor kun mad en gang i døgnet… det tager lang tid at fordøje kød - meget længere end tørfoderpillerne :slight_smile:

Her fodres også i døgndrift :høhø:

Eller vi har 4-5 forskellige typer af tørkost stående fremme - men det suppleres med vådkost når der bliver plaget efter det. Formiddag fodres der herudover med kyllingefilet, eller fisk. Eftermiddag og aften får de hakket oksekød eller kogt kylling.

Der er mange dyrlæge der fortælle katteejere at deres katte kun skal have mad to gange om dagen, og at det ikke må stå fremme. Min far kom stolt en dag og fortalte mig at jeg fodre mine katte forkert (han hader katte), men han havde lige sidder og læst i div. ugeblade at katte kun skal have mad to gange pr. dag, opmålt. Og så står man der, som katteejer og skal overbevise om noget andet. Det er ikke nemt når det er dyrlæger der udtaler sig…

Mine har pt. 5 forskellige slags tørkost stående fremme.
En skål med billigt fra brugsen, en med aldis billige, en med whiskas, en med RC Steri 37 og en med RC kittens. RC kittens fylder jeg både morgen og aften, ca. 300gram i alt. De billige + whiskas fyldes ca. hver anden uge, og RC 37 en gang om dagen. Men nu er her også 10 katte.
Derudover får de 1-2poser vådkost om dagen, forskellige mærker alt efter hvad smag de nu skal have. Samt Kyller to gange om ugen.

Kun min Misser på 4 er lidt tyk, ikke ligefrem overvægtig men må da godt tabe sig lidt igen, men det er killingefoder er bare så lækkert siger han :tihi: