Advarsel! - Diamond Pet Food - Tilbagekaldes 'worldwide'

[QUOTE=Vivi_Fletcher;872641]Hvis man har købt online, kender forhandleren jo køberen og kunne sagtens orientere.
Det bør vi da påpege overfor dem.

Det er selvfølgelig noget andet, hvis man køber i en fysisk butik.[/QUOTE]

Ja jeg ville i hvert tilfælde gerne have haft en eller anden form for besked… Det skriver jeg altså til dem. Så kan de jo tage det til sig eller ej. Jeg er en tilfreds zooplus kunde, så jeg er ked af at opdage dette på denne måde

Men nu ved vi jo ikke om Zooplus har fået besked. De kan jo købe hos et mellem led, som så ikke giver direkte besked før de har fået beskeden. Så skal det hurtigt mange led igennem, inden forbruger for besked - desværre.
Så skyd ikke for hårdt før i ved fakta om Zooplus er underrettet.

[QUOTE=Quivive;872658]Men nu ved vi jo ikke om Zooplus har fået besked. De kan jo købe hos et mellem led, som så ikke giver direkte besked før de har fået beskeden. Så skal det hurtigt mange led igennem, inden forbruger for besked - desværre.
Så skyd ikke for hårdt før i ved fakta om Zooplus er underrettet.[/QUOTE]

Helt enig, jeg sad og tænkte det samme :slight_smile:

Nej de får en pæn mail naturligvis.

Ang Salmonella - jeg undrer mig stadig… jeg har utrolig svært ved at se, at det kan passe

Jeg har samtidig fundet en gammel pose - det er samme nummer, så jeg har fodret med dette dårlige mad uden at vide det i 3 mdr cirka!
Pokker tage at vi aldrig kan vide, hvad der er i det vi gir vores dyr! Det er jeg virkelig træt af.

Mit bud - helt uden at vide om det passer: Jeg tror ikke på salmonella… der er noget her. der ikke hænger sammen med kattes fordøjelse…

Mange tak for info

Vi fik en pose omkring d. 8-9 maj og den er omfattet. Værre er de +20 sække hundefoder sønnen fik hjem til ham og en ven :S. Han er nu informeret, og skal have dem kontrolleret. Alt er købt via Zooplus, og de har IKKE tilbagekaldt foderet overfor deres kunder, hvilket de jo skulle have gjort, hvis de var informeret fra producenten.

Vi har heldigvis ikke taget hul på vores lille pose med 2,27 kg i endnu, da vi har rigeligt af forskellige produkter på lager her. Håber du hurtigt får noget foder hjem Helle.

Men at en forhandler af et produkt ikke tilbagekalder når producenten gør det, er ganske enkelt uacceptabelt, og det bør producenten have direkte besked om. Det kan jo have store konsekvenser for en virksomhed, at deres forhandlere ikke videreformidler oplysningerne. Dette er selvfølgelig under forudsætning af, at forhandleren er informeret.

I modsat fald, hvordan forholder man sig så mht. erstatning?? Så må man jo gå til producenten. For vores lille pose er det egentlig ligegyldigt, men en regning på over kr. 10.000,00 til hundemad, er en helt anden sag.

Mvh
Yvonne

Puha al den hundemad… ja det skal de erstatte - længere er den ikke i min verden

[QUOTE=Kiwa;872691]Mange tak for info

Vi fik en pose omkring d. 8-9 maj og den er omfattet. Værre er de +20 sække hundefoder sønnen fik hjem til ham og en ven :S. Han er nu informeret, og skal have dem kontrolleret. Alt er købt via Zooplus, og de har IKKE tilbagekaldt foderet overfor deres kunder, hvilket de jo skulle have gjort, hvis de var informeret fra producenten.

Vi har heldigvis ikke taget hul på vores lille pose med 2,27 kg i endnu, da vi har rigeligt af forskellige produkter på lager her. Håber du hurtigt får noget foder hjem Helle.

Men at en forhandler af et produkt ikke tilbagekalder når producenten gør det, er ganske enkelt uacceptabelt, og det bør producenten have direkte besked om. Det kan jo have store konsekvenser for en virksomhed, at deres forhandlere ikke videreformidler oplysningerne. Dette er selvfølgelig under forudsætning af, at forhandleren er informeret.

I modsat fald, hvordan forholder man sig så mht. erstatning?? Så må man jo gå til producenten. For vores lille pose er det egentlig ligegyldigt, men en regning på over kr. 10.000,00 til hundemad, er en helt anden sag.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Altså den pose jeg har, af Taste of Wild og som også har det dumme batch nr, der har jeg sendt mail til zooplus med billede af batch samt skrevet hvad ordre nr jeg har fået den leveret med og at jeg kræver en ombytning af varen kvit og frit samt at jeg nægter at betale forsendelsesporto hvis de ønsker den pose jeg har stående returneret.

Jeg er spændt på at høre fra dem.

…indtil dato findes ingen ensembler på katte der er blevet syge af salmonella bakterie idet kattest ernærings anatomi simpelthen er for “sur” til at bakterien kan overleve i kattens fordøjelses system. Det kan selvfølgelig ske at dette er første udbrud af salmonella syge hos katte fordi katte nu i al’ for langt tid er blevet fodret så afvigende fra deres anatomiske behov at der nu er katte som kan blive syge af salmonella???.

Dog tror jeg at dette ikke er tilfældet - Der er konstateret salmonella i et foder - så tilbagetrækkes dette mest af frygt for sygdom hos mennesker. En død kat retfærdiggør en erstatning på tusinde af kroner - et menneske med salmonella grundet kattefoder kan skaffe en millionerstatning - det er noget dyre-foder industrien forstår!

Jeg personligt er ikke bange for salmonella men alle de andre håbløse ensembler på kommerciel ligegyldighed overfor vores kæledyr - ensembler herpå nedenfor:

http://www.championpetfoods.com/Australia_Consumer_Release_Nov28.pdf

http://www.hillspet.com/menu_foods/Menu_Foods_03272007_en_US.htm

http://tucsoncitizen.com/karynzoldan/2010/08/04/pet-food-recall-iams-eukanuba-merrick-dog-cat-supplements-salmonella/

Hvis I tager tid til at læse disse så er dette jo ikke første gang - og helt sikkert ikke sidste gang. Jeg venter bare på at alle katte ejere tager skeen i egen hånd og begynder at fodre deres katte som naturen skabte dem :wink:

Puha grim læsning - jeg tænker, hvad jeg ellers har givet dem gemmen årene og ikke fået besked om…

[QUOTE=JanBo;872714]…indtil dato findes ingen ensembler på katte der er blevet syge af salmonella bakterie idet kattest ernærings anatomi simpelthen er for “sur” til at bakterien kan overleve i kattens fordøjelses system. Det kan selvfølgelig ske at dette er første udbrud af salmonella syge hos katte fordi katte nu i al’ for langt tid er blevet fodret så afvigende fra deres anatomiske behov at der nu er katte som kan blive syge af salmonella???.

Dog tror jeg at dette ikke er tilfældet - Der er konstateret salmonella i et foder - så tilbagetrækkes dette mest af frygt for sygdom hos mennesker. En død kat retfærdiggør en erstatning på tusinde af kroner - et menneske med salmonella grundet kattefoder kan skaffe en millionerstatning - det er noget dyre-foder industrien forstår!

Jeg personligt er ikke bange for salmonella men alle de andre håbløse ensembler på kommerciel ligegyldighed overfor vores kæledyr - ensembler herpå nedenfor:

http://www.championpetfoods.com/Australia_Consumer_Release_Nov28.pdf

http://www.hillspet.com/menu_foods/Menu_Foods_03272007_en_US.htm

http://tucsoncitizen.com/karynzoldan/2010/08/04/pet-food-recall-iams-eukanuba-merrick-dog-cat-supplements-salmonella/

Hvis I tager tid til at læse disse så er dette jo ikke første gang - og helt sikkert ikke sidste gang. Jeg venter bare på at alle katte ejere tager skeen i egen hånd og begynder at fodre deres katte som naturen skabte dem ;-)[/QUOTE]

Jeg venter så blot på at arbejdstiderne indstiller sig på at jeg skal fodre mine katte som naturen skabte dem…med små måltider fordelt over dagen :slight_smile:

Det passer nu altså ikke - jeg har hørt om et par tilfælde af salmonella hos kat.
Men det er sandsynligvis sjældent de får det i forhold til mennesker.

Nå, det ser ud til mit foder også er en del af det :frowning:

Aji for pokker ikke også dig Vivi, ser vist ud til at vi er en del stykker der har været noget så uheldige :frowning:

I hvert fald den pose jeg har her.
Jeg bestilte desuden til et par andre også - har bedt dem tjekke deres poser.

Både kattene og hele familien har haft sygdom den seneste uge - men det er vel næppe salmonella, når det var ovre på en enkelt dag.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;872799]I hvert fald den pose jeg har her.
Jeg bestilte desuden til et par andre også - har bedt dem tjekke deres poser.

Både kattene og hele familien har haft sygdom den seneste uge - men det er vel næppe salmonella, når det var ovre på en enkelt dag.[/QUOTE]

Håber jeg sandelig ikke at det er salmonella de har haft sygdom af, jeg havde planer om at i dag eller i morgen at tage hul på den pose jeg har stående men gudskelov at der blev lavet en tråd om tilbagekaldelsen i dag …tør slet ikke tænke tanken videre :frowning:

[QUOTE=JanBo;872714]…indtil dato findes ingen ensembler på katte der er blevet syge af salmonella bakterie idet kattest ernærings anatomi simpelthen er for “sur” til at bakterien kan overleve i kattens fordøjelses system. Det kan selvfølgelig ske at dette er første udbrud af salmonella syge hos katte fordi katte nu i al’ for langt tid er blevet fodret så afvigende fra deres anatomiske behov at der nu er katte som kan blive syge af salmonella???.

Dog tror jeg at dette ikke er tilfældet - Der er konstateret salmonella i et foder - så tilbagetrækkes dette mest af frygt for sygdom hos mennesker. En død kat retfærdiggør en erstatning på tusinde af kroner - et menneske med salmonella grundet kattefoder kan skaffe en millionerstatning - det er noget dyre-foder industrien forstår!

Jeg personligt er ikke bange for salmonella men alle de andre håbløse ensembler på kommerciel ligegyldighed overfor vores kæledyr - ensembler herpå nedenfor:

http://www.championpetfoods.com/Australia_Consumer_Release_Nov28.pdf

http://www.hillspet.com/menu_foods/Menu_Foods_03272007_en_US.htm

http://tucsoncitizen.com/karynzoldan/2010/08/04/pet-food-recall-iams-eukanuba-merrick-dog-cat-supplements-salmonella/

Hvis I tager tid til at læse disse så er dette jo ikke første gang - og helt sikkert ikke sidste gang. Jeg venter bare på at alle katte ejere tager skeen i egen hånd og begynder at fodre deres katte som naturen skabte dem ;-)[/QUOTE]

Sjældent har jeg været SÅ enig :slight_smile: …Min ALLERSTØRSTE kæphest er et inderligt ønske om at vi katteejere betragter/behandler katten som den er født til, nemlig som et ROVDYR, og hvad enten vi kan li’ det eller ej, så er katte altså ikke skabt til KUN at leve af tørfoder - Tørfoderproducenterne har været knald-dygtige til at lancere deres produkter. Selv i dag ( 2012 ) er der rigtig mange katteejere som stadig mener, at når bare katten får tørfoder, så har den ikke behov for anden ernæring - Og jeg vil vove den påstand, at INTET er mindre sandt.

Hvad angår salmonella advarslen. Jeg har siden tråden her blev oprettet ihærdigt forsøgt at finde dokumentation for at katte kan blive salmonella forgiftet …Det er ikke lykkes mig. Jeg har fundet utallige steder hvor der netop står at katten ikke er ‘modtagelig’ for salmonella - Der menes at den bakterie bliver nedbrudt straks i kattens fordøjelse. Jeg har osse fundet få steder, hvor dyrlæger i mangel af bedre har ‘påstået’ at katten var salmonella forgiftet, men mellem linjerne virker det til, at en rigtig/bedre diagnose ikke kunne skrives. Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal tro og tænke om denne advarsel, jeg har osse en mistanke om, at ‘salmonellaen’ dækker over andet ? Hvis katte var i risiko for salmonella, så fatter jeg ikke hvordan alle os utallige katteejere som fodrer med MASSER af daggamle kyllinger - Masser af råt kød og endda giver vores kat en rå æggeblomme fra tid til anden, har kunnet undgå salmonella. Min måde at fodre med råt på, har jeg gjort i 20+ år, og jeg har aldrig haft en kat med salmonella …Men selvfølgelig, man skal aldrig sige aldrig

Da vi havde katte for 25 år siden blev de også fodret på den mere naturlige måde - tørfoder var så at sige ikke eksisterende på deres menu.

Nu hvor vi igen har fået en mis, har vi ingen som helst indflydelse haft på hendes opvækst, hun var ca. 14 måneder da vi overtog hende - det er bare møjuheldigt. Hun er dedikeret tørfoder junkie, og elsker så at sige alt tørfoder hun bliver præsenteret for.

Uanset hvor meget jeg ønsker, at fodre mere naturligt, så er det umuligt. Her lidt over et år efter hun kom herhjem, er den daglige tilbagevendende opkastrefleks hun udviser, så snart hun tilbydes/snuser til råt eller vådfoder, et tydeligt tegn fra hende til mig som ejer; DU taber det her projekt du har gang i.

Jeg er ikke katteekspert, men har da læst mig frem til både herinde og andre steder, at en kat ikke har godt af at sulte. Ned til 12 timer kan vist i særlige tilfælde være katastrofale. Ergo, jeg kan og har ikke ville tage en “sultestrejke” kamp med vores mis for, at sætte min fod ned, og tvinge hende til, at spise den slags mad jeg allerhelst så hende spise. Det tør jeg simpelthen ikke.

Jeg har tiden/muligheden for, at fodre på den måde, men jeg har ikke dyret der er villig til, at deltage. Har haft mange hunde gennem tidens løb, har aldrig haft et dyr der er kræsent. Så med den her mis har jeg fået kam til mit hår indrømmet, og jeg synes bestemt ikke det er let.

Så vi er altså nogle ganske almindelige misseejere rundt omkring, der gerne ville gøre tingene anderledes, men har bare været uheldige, at få et dyr, der ikke er enig og ikke fra opdrætter/tidligere ejers side har været vant til den type foder. Vi er lidt på herrens mark. Men nogle af os vil altså rigtig gerne, og søger oplysning/information forskellige steder, men har ikke lige dyrerne, der billiger vores viden og ønsker.

Det ændrer dog ikke ved, at vi som forbrugere af fabriksfremstillet tørfoder, har ligeså stort krav på, at få information omkring et produkt der er købt til vores dyr, på lige vilkår som vi får det hvis det er et parti hakket råt kød, der er fundet bakterier i, og bliver tilbagekaldt.

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;872966]Da vi havde katte for 25 år siden blev de også fodret på den mere naturlige måde - tørfoder var så at sige ikke eksisterende på deres menu.

Nu hvor vi igen har fået en mis, har vi ingen som helst indflydelse haft på hendes opvækst, hun var ca. 14 måneder da vi overtog hende - det er bare møjuheldigt. Hun er dedikeret tørfoder junkie, og elsker så at sige alt tørfoder hun bliver præsenteret for.

Uanset hvor meget jeg ønsker, at fodre mere naturligt, så er det umuligt. Her lidt over et år efter hun kom herhjem, er den daglige tilbagevendende opkastrefleks hun udviser, så snart hun tilbydes/snuser til råt eller vådfoder, et tydeligt tegn fra hende til mig som ejer; DU taber det her projekt du har gang i.

Jeg er ikke katteekspert, men har da læst mig frem til både herinde og andre steder, at en kat ikke har godt af at sulte. Ned til 12 timer kan vist i særlige tilfælde være katastrofale. Ergo, jeg kan og har ikke ville tage en “sultestrejke” kamp med vores mis for, at sætte min fod ned, og tvinge hende til, at spise den slags mad jeg allerhelst så hende spise. Det tør jeg simpelthen ikke.

Jeg har tiden/muligheden for, at fodre på den måde, men jeg har ikke dyret der er villig til, at deltage. Har haft mange hunde gennem tidens løb, har aldrig haft et dyr der er kræsent. Så med den her mis har jeg fået kam til mit hår indrømmet, og jeg synes bestemt ikke det er let.

Så vi er altså nogle ganske almindelige misseejere rundt omkring, der gerne ville gøre tingene anderledes, men har bare været uheldige, at få et dyr, der ikke er enig og ikke fra opdrætter/tidligere ejers side har været vant til den type foder. Vi er lidt på herrens mark. Men nogle af os vil altså rigtig gerne, og søger oplysning/information forskellige steder, men har ikke lige dyrerne, der billiger vores viden og ønsker.

Det ændrer dog ikke ved, at vi som forbrugere af fabriksfremstillet tørfoder, har ligeså stort krav på, at få information omkring et produkt der er købt til vores dyr, på lige vilkår som vi får det hvis det er et parti hakket råt kød, der er fundet bakterier i, og bliver tilbagekaldt.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Du har ret de kære katte har en jern vilje, og oftes er det os katteejere som taber kampen, når man forsøger at ændre deres spisevaner. Jeg har dog vundet kampen en enkelt gang. Min næstældste katte mente at KUN tørfoder var mad, ikke om hun ville smage på hverken vådt eller råt. Jeg tog kampen op, og fjernede alt tørfoder …Stol på hun var MEGET fornærmet :-). Da hun havde surmulet nogle få timer, serverede jeg hende en potion tørfoder, men iblandet med ganske lidt vådfoder - Det gled ned, efter nogen betænkningstid. Tørfoderet var stadig væk, og for hver gang hun fik hendes skål ned med tørfoder, havde jeg blandet mere og mere vådmad i - I løbet af ganske kort tid, havde hun fået smag for vådmad, selv råt kød og fisk turdne hun nu smage på …I dag, er hun den første som står klar når der serveres både vådt og råt - Og der skal siges, at hun endda er brite, og brite er godt nok ikke meget for forandringer.

Mine killinger bliver vænnet til at spise både tørt/vådt og råt lige fra de begynder at spise selv, det har jeg det godt med, da jeg så ved at de nye ejere har deres frihed til at fodre alsidigt - Hvilke jeg ALTID anbefaler :slight_smile:

Nu rygtes det, at der er ekstra kontroller før foder går ind i EU - en hundeejer har fået følgende svar

Dear “xxx”,
Thank you for taking the time to contact us.

Please be advised that Taste of the Wild products are subject to additional testing in order to enter the EU. The stock we are shipping has been found safe, so you can disregard the recall codes and continue to use the food as normal.

Thank you for checking with us before opening the pack and we are sorry for any undue anxiety caused by the recall message from the US.

Assuring you of our prompt attention to this matter.

Sincerely,
Your zooplus Service Team "

Jeg ved skisme ikke mere om det foder er farligt eller ej - hva siger I?

Når fabrikanten har tilbagekaldt hele partiet, kan Zooplus ikke bare sige, at de har taget stikprøver af det, de sælger.
Det kunne være en lidt for hurtig kundeservice-udmelding, så det skal da i hvert fald bekræftes af fabrikanten også…