Ægte killinger uden stamtavle sælges.....?

Jeg må ærligt indrømme at jeg er en smule forvirret. :?:?

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor der er så mange killinger til salg i disse tider… Killinger efter ægte forældre sælges uden stamtavle. Og så til 2500-3500 kr. Det er godt nok mange penge for en huskat syntes jeg…

HVORFOR HE…… SKAL MAN SÆLGE KILLINGER EFTER ÆGTE FORÆLDRE UDEN TAVLE? HVORFOR SKAL MAN AVLE UDEN ET STAMNAVN???

Hvad skal man bruge dem til??

Avle? Nope, nok en dårlig ide. :doh:

Udstille?? Det bliver godt nok til mange huskatte. :doh:

Det eneste man gør, er at lave en masse katte, som øgelægger andres opdrætters arbejde, og så kommer der en masse killinger (Måske ikke uønskede, men der er så mange andre killinger i forvejen)

Ja, sorry… Jeg skulle vist bare lige ud med det. Men jeg kan simpelthen ikke se logikken i det :confused::confused:

ENIG!

Du kan købe en killing MED stamtavle til samme penge, ofte fra en engageret og dygtig opdrætter samt købskontrakt og garanti på katten ikke er syg, så man ikke bruger flere penge på det!
Så er helt enig med dig! Det værste er at de siger 100 % ægte, men uden tavle. Det kan den ikke være så, det kunne ligeså godt være en huskat der bare er lidt stor med lang pels, og derfor ligner en MCO eller anden race.
Killingerne er sikkert søde nok, men at kræve 3000 for en uægte kat? Det syntes jeg er fejt. BUUUH :wink:

Citat fra Polle-reklamerne: Snave slam - der er penge i lortet.
Det må vel (også) være derfor at det sker så ofte SAMT at nogle synes det er sjovt/dejligt at lave killinger … uden stamtavle.

Når sådanne katte sælges til så høje priser, ja så ødelægger det “markedet” for opdrættere.

Det er vel primært opdrætternes egen skyld:

  • Der må jo være nogle, der sælger fertile dyr ud til ikke opdrættere (min personlige opfattelse er, at det sker langt oftere end man tror)
  • Der bliver ikke holdt op i, om aftaler om senere kastration faktisk også bliver effektueret.

Suk :rock:

Man kan købe massere af racekatte MED stamtavle der IKKE er neutraliseret, dette muligvis så katten bliver solgt lidt hurtigere (og man ikke brænder inde med dem) fordi prisen bliver for sveden med den fulde pakke.

Og alle disse katte er så dem vi læser om, der får ‘ægte’ killinger uden stamtavle - ofte får man så forældrenes stamtavler med i stedet.
Og rigtig mange købere er FULDT TILFREDSE, specielt dem der ikke går op i tavler og den slags, og er bare glade for at have sparet et par tusinde.

Så jeg ser to problemer. Opdrættere der sælger ikke neutraliserede dyr. Og købere som er ligeglade med stamtavle på dyret.
Og så længe de to grupper får hvad de vil have, så længe er der salg i det…desværre.

Ja enig - det er noget rod - men hvor får de de fertile racekatte fra? Opdræt der ikke neutralisere før salg? Hinanden?

Jeg ved det ikke, men opdrætterne må også gribe i egen barm, og neutralisere de små pus, før de flytter, hvis de vil BYB til livs.

Det er jo så let at pege af andre - og helt gratis bag en skærm… Et sted må de jo komme fra avlskattene hos BYBerne

MVH

Det er så fint at være ægte - det er der flere penge i - og uden stamtavlen behøver man ikke sætte sig ind i så meget - heller ikke de pligter der følger med.

Det er temmelig Fru Hyacint agtigt - og sælges kan det jo, desværre …

Så længe vort lille land er FYYYLDT med mennesker der vil snydes (og det bliver de så)…så er det nemt at lave dyr der måske ligner til en hvis grad, for de føromtalte individer hopper lige i med begge ben.
Og så længe vort lille land er fyldt med individer der gerne snyder deres omgivelser og gør det med smil på læben, så får det ingen ende.

HVIS den almene dansker satte sig lige så meget ind i hvad det ville sige at berige sig med et levende væsen som når de bruger week-ender på at trevle diverse større byers bilcentre igennem fordi de skal have et stykke blik med 4 hjul på, så ville det være en god begyndelse, MEN…sådan er det desværre ikke i mange tilfælde og NÅR man så sidder og lytter til et menneske (og hun er ikke alene i verdenen) som flere gange går frivilligt ug og køber syge dyr hos et individ der oven i køber har fået bøder for sine dyrs forhold OG domme oven i…så er det som at slå i en dyne UDEN FYLD (læs: hjernemasse) …i. :dokdok:
UAGTET om et dyr ligner hvad som helst så ER det dokumentationen der gælder, og her handler det om stamtavlen. Det ER også min dåbeattest der gør mig til indfødt dansker.
IKKE at jeg er grønøjet eller har den rette ørestilling eller hage(r)

Folk VIL snydes OG bliver det. :thumbdown:

Igen et slående argument for at neutralisere sine killinger inden de flytter hjemmefra. Jeg tror der bliver født MANGE killinger af fertile dyr med lukket stambog - Det er MEGET tydeligt at en avlsforbud i stambogen, i den grad bliver overset ( sikkert bevidst )

Den dag kommende katteejere får øjnene op for, at hvis man vil have garanti for en given race, så SKAL der følge stambog på killingerne !

Mange er jo ligeglade med, om der er stamtavle eller ej, og kattene kan jo være ægte nok uden - ja, men der er ingen garanti.

Jeg synes det værste er, når man læser at folk har “fravalgt stamtavlen”, fordi ellers kostede katten 1000 kr mere, eller lign… Jamen for pokker, stamtavlen koster 200 kr. det er altså ikke der besparelsen ligger, men nok nærmere på sundhed og test for arvelige sygdomme… Desuden, hvis det drejer sig om en registreret opdrætter, så kan man slet ikke fravælge stamtavlen, den skal altid følge katten! Men nogen vil åbenbart gerne snydes, hvis det betyder de skal have lidt færre penge op af lommen…

…vent…?

Det det her så ikke en ægte Mang Ku? :brist:
Er jeg blevet snydt? Sælger sagde at han var ægte… :surrender1:

ironi kan forekomme :klapper:

Tænk jeg syntes i den her sammenhæng ordet ægte er plat. Jeg omtaler aldrig mine dyr som ægte - men som stambogsførte

Nej, det er en Sphynx. Hårene skal nok falde af - bare rolig. Det tager bare lidt tid, og din kat er skam en ægte Sphynx. Jeg har hørt om rigtig mange, hvis Sphynxer er født med hår, og vupti så forsvinder de. :cool2:

Der kan du se hvor forunderlig naturen er :høhø:

haha enig :tihi:

Men søger man på kattegalleri f.esk. så hedder mange ægte…

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;598024]Der kan du se hvor forunderlig naturen er :høhø:[/QUOTE]- Naturen er i den grad lunefuld, Lis. Både med og uden stamtavle. :tihi:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;598022]Tænk jeg syntes i den her sammenhæng ordet ægte er plat. Jeg omtaler aldrig mine dyr som ægte - men som stambogsførte[/QUOTE]Det gør de fleste opdrættere heldigvis også:)

Det er sådan mere IRL når folk spørger ‘‘er den ægte’’ og man svarer, ja, den er stambogført…

Mange private skriver også ofte, ''ægte MCO med stamtavle. Hvor opdrættere næsten altid skriver racenavnet og den har stamtavle…

Jo psykologisk er det færre penge de skal af med, men når nu den ægte korthårede Skovkat (pelsen kommer senere :cool2:) som har kostet 2500-3000 uden tavle skal neutraliseres og lige have sine 2 basis vacciner og lige skal øremærkes og lige … Ja så har den ægte Skovkat uden tavle så lige kostet et par 1000 mere end den med tavle :cool2:

Aktuelt på et andet forum er der ægte Ragdoll’s uden tavle, men den ene forældre har, til 3000 kr. Når der så er postet x antal kroner mere i den ved neu, vacciner og hvad vi har, ja så bliver den i mine øjne en meget dyr ægte Ragdoll uden tavle. :dokdok:

[QUOTE=Catika;598031]Jo psykologisk er det færre penge de skal af med, men når nu den ægte korthårede Skovkat (pelsen kommer senere :cool2:) som har kostet 2500-3000 uden tavle skal neutraliseres og lige have sine 2 basis vacciner og lige skal øremærkes og lige … Ja så har den ægte Skovkat uden tavle så lige kostet et par 1000 mere end den med tavle :cool2:
[/QUOTE]

Jamen jeg er skam ikke uenig i, at prisen ender jo ud i det samme, men du kan altså også selv komme til at skulle betale for neutralisering og en 2. vaccine på en stambogskat… Forskellen er jo, at når folk køber uden stamtavle er de næppe heller forpligtet til at neutralisere eller andet som koster… Og heller ingen forpligtelser den anden vej.

Jeg vil nu hellere give lidt penge for en kat uden stamtavle, end at købe en der hverken er chippet, vaccineret, dyrlægekontrolleret og har fået orme- og loppekur. Men jeg ville så heller aldrig kalde en kat uden stamtavle for ægte, med mindre jeg kender begge dens forældre, har set stamtavlen, kender opdrætter, og ved, at de ER ægte.

Alle katte er ægte - det er bare ikke alle ægte katte, der også har stambog :wink: