Ægte killinger uden stamtavle sælges.....?

Jeg faldt over en annonce hvor der er en birma til salg med stamtavle. Den har godt nok lukket tavle, skriver sælger til en mulig køber, så den kan ik få killinger med tavle, men den kan altså godt få killinger:dokdok:
Jeg ku så ik dy mig men skrev at der var da vist noget hun havde misforstået, en lukket tavle betyder at hun ikke MÅ få killinger! Og om opdrætter var informeret om at katten bliver solgt videre?. Svaret var at opdrætter er fuldt ud klar over at katten ikke er sterriliseret og at hun heller ikke kræver det :besvimer:
Det er IMO opdrætternes fejl at der findes utrolig mange fertile katte med stamtavle rundt omkring hos BYB´erne.

M.h.t. “ægte” katte uden stamtavel, så har jeg forøvrigt en helt ægte Gucci taske… godt nok uden papirer og kvittering…[SIZE=1]og jeg har selv syet den…[/SIZE]men den er helt ægte :høhø::p:D

Den seneste annonce jeg så omkring salg af Sphynx lyder blandt andet således:

Hvis køber ønsker, kan STAMTAVLE FÅS, ved indmeldelse i katteforening.

• Gad vide hvilken katteforening, der er tale om her. For jeg har aldrig hørt om sådan en forening, der udsteder tilfældige stamtavler, og kun hvis køber ønsker det. :gruble: Pt. venter jeg svar fra sælger på mit spørgsmål.

[QUOTE=Maibrit;598085]Den seneste annonce jeg så omkring salg af Sphynx lyder blandt andet således:

• Gad vide hvilken katteforening, der er tale om her. For jeg har aldrig hørt om sådan en forening, der udsteder tilfældige stamtavler, og kun hvis køber ønsker det. :gruble: Pt. venter jeg svar fra sælger på mit spørgsmål.[/QUOTE]

Ja så er det man ik rigtig ved om man skal le eller græde…
Jeg synes det er utrolig så mange mennesker der findes som synes det er helt ok at prøve at bilde andre medmennesker alt muligt ÆVL ind!!!:besvimer:

Jeg spurgte ind til en annonce hvor der stod: Han er ægte…han er en udstillings kat og hvis man gider kan man skrive efter papirer på ham!!!:gruble:
Jeg spurgte hvad han mente med at skrive efter papirer?? Jamen han havde bare aldrig fået søgt efter stamtavlen da han ikke havde haft brug for den!
Jeg spurgte så hvad han så havde udstillet katten som: Huskat??? og hvilket opdræt katten kommer fra?
Han svarer at han ved ik lige hvilket opdræt den kommer fra men det er en ægte …og her kommer det bedste af hans guldkorn så…mancon:uha:

Det er forøvrigt en 4 år gammel, ikke kastreret han kat, som han synes han skal ha 3500kr for!!!

[QUOTE=HeroldDesign;598097]Ja så er det man ik rigtig ved om man skal le eller græde…
Jeg synes det er utrolig så mange mennesker der findes som synes det er helt ok at prøve at bilde andre medmennesker alt muligt ÆVL ind!!!:besvimer:

Jeg spurgte ind til en annonce hvor der stod: Han er ægte…han er en udstillings kat og hvis man gider kan man skrive efter papirer på ham!!!:gruble:
Jeg spurgte hvad han mente med at skrive efter papirer?? Jamen han havde bare aldrig fået søgt efter stamtavlen da han ikke havde haft brug for den!
Jeg spurgte så hvad han så havde udstillet katten som: Huskat??? og hvilket opdræt katten kommer fra?
Han svarer at han ved ik lige hvilket opdræt den kommer fra men det er en ægte …og her kommer det bedste af hans guldkorn så…mancon:uha:

Det er forøvrigt en 4 år gammel, ikke kastreret han kat, som han synes han skal ha 3500kr for!!![/QUOTE] :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer:

Ja så har jeg hørt det med. Jeg forstår slet ikke behovet for at bilde folk sådan noget fis ind. Der er jo intet galt med blandingskatte - eller huskatte for den sags skyld - så hvorfor markedsføre eller sælge dem som noget andet, end det de er. 3500 kroner for en kat uden noget som helst og med en tvivlsom herkomst er da helt hen i vejret. Katten har samme pris, som min stambogsførte Maine Coon-kastrat havde som 12 ugers killing. Og han havde hele pakken med i prisen. :øhmm:

Vil man snydes, så bliver man da i den grad snydt.

Jeg tænker også at folk jo siger at de er ligeglade med stamtavlen, for de skal ikke bruge den til noget, men hvorfor er det så så vigtigt at fortælle at “forældrene er med tavle” eller at “den er 100 % ægte” ???

[QUOTE=Maibrit;598100]:besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer:

Ja så har jeg hørt det med. Jeg forstår slet ikke behovet for at bilde folk sådan noget fis ind. Der er jo intet galt med blandingskatte - eller huskatte for den sags skyld - så hvorfor markedsføre eller sælge dem som noget andet, end det de er. 3500 kroner for en kat uden noget som helst og med en tvivlsom herkomst er da helt hen i vejret. Katten har samme pris, som min stambogsførte Maine Coon-kastrat havde som 12 ugers killing. Og han havde hele pakken med i prisen. :øhmm:

Vil man snydes, så bliver man da i den grad snydt.[/QUOTE]

JA det er lige præcis det jeg mener, mine katte med stamtavle har også kostet i den omegn og også med hele pakken.

Jeg opgav også at skrive mere da han jo helt klart var fyldt med…xxxx
Det værste er bare at jeg bliver ved med at kigge på annoncen…missen ser sååå synd ud på billederne og så er det mit beskyttergen kommer op i mig, han er da nødt til at flytte herhjem og blive en glad mis…nå men jeg skal nok styrer mig.

Jeg glemte helt at han også i annoncen har skrevet: bud modtages, ellers fast pris…hva betyder mon det :dokdok::dokdok::dokdok:

Der er i hvert fald ikke noget uægte ved Teddy Morgan:hjerte:
Han er bare så dejlig.

Jeg kan nu ikke lade være med at vende det om, og spørge om stambogsførte killinger ikke sælges for billigt? Kigger jeg på en ren produktionspris - som jeg formoder er den samme uanset om der stambogsføres eller ej - så er der ikke mange basører i overskud (hvis nogen) på en killing her i huset, og skulle jeg sælge dem med hele pakken til 3500,- kr så var der helt sikkert ikke en eneste krone i overskud, tværtimod.

Jeg har intet mod at huskatte og blandingskatte koster, de har både en værdi og kommer heller ikke frem til køber uden omkostninger. Og de koster som heller ikke mindre at opfostre, vaccinere og neutralisere.

Som priserne er i dag på kælekatte, så er det i al fald ikke der pengene til diverse test, HCM scanninger mv.,som er nødvendige for at kunne sælge en killing som man kan stå inde for på andet og mere end på at den er registreret, hentes. Måske det var på prisen på reg. killinger prisen skulle justeres og ikke på de ikke reg… :øhmm:

Jeg mener, at priserne på stambogsførte killinger generelt er ok.

For mig - som registreret opdrætter - er det en hobby, en interesse og bestemt ikke noget som jeg kalkulerer med en fortjeneste på (i modsætning til BYB’ere)

Det er prisen på “ægte, uden stamtavle” der er urealistisk høj.
Men så længe der er købere såååååå …

[QUOTE=En forhenværende bruger;598138]Jeg kan nu ikke lade være med at vende det om, og spørge om stambogsførte killinger ikke sælges for billigt? Kigger jeg på en ren produktionspris - som jeg formoder er den samme uanset om der stambogsføres eller ej - så er der ikke mange basører i overskud (hvis nogen) på en killing her i huset, og skulle jeg sælge dem med hele pakken til 3500,- kr så var der helt sikkert ikke en eneste krone i overskud, tværtimod.

Jeg har intet mod at huskatte og blandingskatte koster, de har både en værdi og kommer heller ikke frem til køber uden omkostninger. Og de koster som heller ikke mindre at opfostre, vaccinere og neutralisere.

Som priserne er i dag på kælekatte, så er det i al fald ikke der pengene til diverse test, HCM scanninger mv.,som er nødvendige for at kunne sælge en killing som man kan stå inde for på andet og mere end på at den er registreret, hentes. Måske det var på prisen på reg. killinger prisen skulle justeres og ikke på de ikke reg… :øhmm:[/QUOTE]- Sådan kan man også vælge at se det. Jeg ser det måske mere fra en kælekatskøbers vinkel, hvor pris og hvad der er med i prisen også er relevant.

Det gør jeg som også :slight_smile:

Priserne for racekatte har de seneste år været for billige. Der kommer hele tiden nye tests der skal foretages, foder og dyrlægeregninger har taget himmelflugten …

for mindst 15 år siden kostede hos mig en 12 uger uneutraliseret 1 gang vaccineret kælekat med stamtavle 3500. Idag tager jeg 5000 for en 17 ugers killing med neutralisering, chip, registreríng og 2 vacciner - det bliver man altså ikke fed af …

Og jep tro det eller ej. der er en del der går efter 12 ugers killinger der kun har een vaccine og er uneutraliseret. Jeg går ikke på kompromis på det område - så mister jeg hellere et salg, hvad jeg har gjort flere gange. Killingen er og bliver det vigtigste for mig …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;598165]Priserne for racekatte har de seneste år været for billige. Der kommer hele tiden nye tests der skal foretages, foder og dyrlægeregninger har taget himmelflugten …

for mindst 15 år siden kostede hos mig en 12 uger uneutraliseret 1 gang vaccineret kælekat med stamtavle 3500. Idag tager jeg 5000 for en 17 ugers killing med neutralisering, chip, registreríng og 2 vacciner - det bliver man altså ikke fed af …

Og jep tro det eller ej. der er en del der går efter 12 ugers killinger der kun har een vaccine og er uneutraliseret. Jeg går ikke på kompromis på det område - så mister jeg hellere et salg, hvad jeg har gjort flere gange. Killingen er og bliver det vigtigste for mig …[/QUOTE]

Ja der er mange (Hr og Fru Danmark’ere) der gerne vil have en 12 ugers uneutraliseret killing … og åbenbart er der også nogle, der er villige til at sælge dem disse.
Ellers ville der vel ikke være så mange “ægte uden stamtavle katte” til salg.

Personligt går jeg heller ikke på kompromis - som du siger, så hellere miste et salg.
Relativt tidligt i killingens liv beslutter vi os for, hvilke (om nogle) skal kunne gå i avl.
Disse sælges KUN til registrerede opdrættere.
Resten af killingerne kastreres når de er 12 uger.

Jeg så da gerne at prisen på katte med stamtavle var højrere, men tror også at det er urealistisk.
Især når man, som jeg, opdrætter en af de “store” racer, hvor det vrimler med "ægte- uden stamtavle katte)

[QUOTE=Lindvig;598616]Jeg så da gerne at prisen på katte med stamtavle var højrere, men tror også at det er urealistisk.
Især når man, som jeg, opdrætter en af de “store” racer, hvor det vrimler med "ægte- uden stamtavle katte)[/QUOTE]

Jeg tror ganske enkelt ikke på at “ægte- uden stamtavle katte” er med til at presse prisen på reg. og racerene katte. At prisen ikke er højere bærer vi opdrættere selv ansvaret for, så længe vi ikke selv mener der bør være større forskel på registrerede og ikke-registrerede katte, trods det avlsarbejde vi gør, ja så vil ikke-registrerede såkaldte opdrættere have et marked.

Der er andet og mere end lige tavlen/registreringen der gør forskellen på killingerne, men så længe vi ikke selv gør mere for at vise forskellen, så vil det være et sølle stykke papir der gør forskellen og har man ikke brug for den, så vil hr. og fru Danmark aldrig tænke over hvad forskellen er. I dag er vi langt forbi de dage hvor en racekat kun var racekat fordi den havde en tavle, en racekat er også en racekat fordi der ligger et selektivt avlsarbejde - med tryk på arbejde - bag.
Registrerede og seriøse opdrættere anerkender at der er racespecifikke og generelle sygdomme som kan findes og arbejdes med, det faktum mener jeg vi i langt højere grad skal udbrede end at “stamtavlen” skal følge katten. Stamtavlen alene gør ikke kvalitet, det er det arbejde bag at skabe den der må og skal gøre forskellen.

Jeg vil gerne have registreret Tip i den klub, der tager voksne katte ind og giver dem tavler!

Tip er helt sikkert en russer eller korat i ny farvekombination!

LOL

Ang priser… jeg har taget mig selv i at være en smule dobbelmoralsk… Fx finder jeg det UHØRT at tage 13.000 for en hund med stamtavle, mens jeg gerne betaler 5000 for en kat med tavle… Det har sendt mig i tænkeboks, for egentlig er det jo det samme… men 13.000…

[QUOTE=Lindvig;598616]Ja der er mange (Hr og Fru Danmark’ere) der gerne vil have en 12 ugers uneutraliseret killing … og åbenbart er der også nogle, der er villige til at sælge dem disse.
Ellers ville der vel ikke være så mange “ægte uden stamtavle katte” til salg.

[/QUOTE]

Det er da ikke kun “ægte uden stamtavle katte” der er til salg 12 uger gamle - masser af registrede opdrættere sælger i den alder …

Nej der er ikke det samme. Hvalpe må sælges langt tidligere - og de får meget større kuld. Så fortjenesten må alt andet lige være større på hundeavl …

Lis hvad får dig til at antage at det ikke er det samme, for hvor finder du at der er fortjeneste på hundeavl blot fordi de må sælges som 8 uger og får større kuld. Bag en hver seriøs hundeopdrætter ligger der præcis som hos en hver seriøs katteopdrætter udgifter før kuldet overhovedet er lavet og før det er solgt.

At man kan sælge en hvalp til 13.000 kroner hænger meget sammen med udgifter og at opdrættere inden for hundeverdenen går ret langt for at få det rette match såsom at hente sæd fra en hanhund over atlanten til insimenering og dette er slet ikke billigt. I hundeverdenen hænger pris meget sammen med det arbejde der ligger bag og samme gælder i hesteverdenen :slight_smile:

Jeg kendte for nogle år siden en “dame”, der opdrættede både hest, hund og kat. Hun var helt klar i mælet: Hundeopdrættet dækkede så rigeligt underskuddet på heste- og katteopdrættet! Ikke tilnærmelsesvist samme problemer med infektionssygdomme, langt tidligere ud, større kuld med bedre overlevelse end hos kat - og dyrlægen meget billigere end hos hest. Hun lagde aldrig skjul på, at hundeopdrættet gav overskud.
VH
Susanne