Ægte killinger uden stamtavle sælges.....?

[QUOTE=Susanne W;598683]Jeg kendte for nogle år siden en “dame”, der opdrættede både hest, hund og kat. Hun var helt klar i mælet: Hundeopdrættet dækkede så rigeligt underskuddet på heste- og katteopdrættet! Ikke tilnærmelsesvist samme problemer med infektionssygdomme, langt tidligere ud, større kuld med bedre overlevelse end hos kat - og dyrlægen meget billigere end hos hest. Hun lagde aldrig skjul på, at hundeopdrættet gav overskud.
VH
Susanne[/QUOTE]
Vi har lige været til en stor konfirmation, hvor salget af et kuld hvalpe betalte gildet og gaven.

Jeg må åbenbart komme i de forkerte opdrætter kredse indenfor hundeverdenen eftersom at ingen af de opdrættere jeg kender har opdræt der giver overskud til at dække andre opdræt eller betale et festgilde. Der imod oplever disse opdrættere præcis som vi katteopdrættere at deres opdræt kun lige går i nul på regnskabet når deres kuld er solgt :slight_smile:

Jeg er ikke engang overrasket, Camilla :slight_smile:
I vores verden ville et kuld killinger kunne ende med at forhindre at der blev råd til fest :slight_smile: Eller være det der gjorde, at dyrlægen fik råd til at holde fest :slight_smile:
VH
Susanne

Det forstår jeg ikke, min søster og svoger har også fået et par kuld stambogsførte labradorhvalpe, og udover det koster med øjenlysning og HD status + parring, så hjælper det jo godt på underskudet når man sælger 6-7 hvalpe til 8000 kr stykket.

[QUOTE=Susanne W;598698]Jeg er ikke engang overrasket, Camilla :slight_smile:
I vores verden ville et kuld killinger kunne ende med at forhindre at der blev råd til fest :slight_smile: Eller være det der gjorde, at dyrlægen fik råd til at holde fest :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Mon ikke det kan skyldes at årsagen til at vi kører med underskud er at vi er for flinke med vores pris på killinger ???

er parring kun parringsgebyret eller er pris for stamtavlen også med regnet i dit regnstykke INKL. at hvalpene SKAL være mærket før man får stambogen på hvalpen udleveret? …nu går jeg udfra at det er DKK hvalpe vi snakker om :slight_smile:

Din søster og svoger har vel ligesom os også udgifter på mad og dyrlægetjek inden hvalpene sælges udover ovenstående :slight_smile:

Ja det er DKK hvalpe - men nu skriver jeg lige en sms og spørger min søster, så jeg ikke løber med en halv vind ;0)

[QUOTE=Susanne W;598683]Jeg kendte for nogle år siden en “dame”, der opdrættede både hest, hund og kat.

Hun lagde aldrig skjul på, at hundeopdrættet gav overskud.
VH
Susanne[/QUOTE]

Et hundeopdræt kan såmænd sagtens komme til at give overskud… der findes endda både dygtige og seriøse opdrættere med sunde og dejlige hunde, som lever af deres opdræt…
MEN - de er få… de bor i landzoe… og de har mange hunde!
Hundeopdræt foregår i reglen ligesom katteopdræt - dvs hos en person, der bor i eget hus eller en lejlighed indenfor byzonen. Der må max være 4 voksne hunde - og mange vælger derfor at have max 3, så der ka være plads til den der ene hvalp, som ikke blev solgt inden det fyldte ½ år… dvs at de ikke kan holde egen hanhund og derfor er nødt til at købe sig til parringer (som koster mindst en hvalps pris!)
Som hundeopdrætter med et vist antal kuld, er man for øvrigt underlagt bestemmelserne i bekendtgørelse om handle med hunde - meget lig den vanvittige bekendtgørelse, som man heldigvis ikke rigtig hører mere om i katteregi :wink:

jeps… så længe vi taler om den lille opdrætter…

Og jeg har lige mistet 10m par sko (killingerne havde brugt dem som das) - stadig har jeg ikke fundet penge til bare at købe et nyt par. Det kuld jeg har på fire har bare i dyrlægeudgifter kostet omkring 18000 indtil videre - der er ikke kommet ene eneste krone den anden vej, og som sagt mine sko …

Og jeg har lige mistet 10 par sko (killingerne havde brugt dem som das) - stadig har jeg ikke fundet penge til bare at købe eet nyt par. Det kuld jeg har på fire har bare i dyrlægeudgifter kostet omkring 18000 indtil videre - der er ikke kommet ene eneste krone den anden vej, og som sagt mine sko …

[QUOTE=Lindvig;598616]Ja der er mange (Hr og Fru Danmark’ere) der gerne vil have en 12 ugers uneutraliseret killing … og åbenbart er der også nogle, der er villige til at sælge dem disse.
Ellers ville der vel ikke være så mange “ægte uden stamtavle katte” til salg.[/QUOTE]

Lige præcis!! Og det faktum er i min verden det essentielle problem! Hvis alle opdrættere snippede alt det som sælges ud til kæl, da ville der ikke være så mange look a like på sigt! Og det ville øge efterspørgslen på de stambogsførte kælekatte og dermed også påvirke prisen positivt!

Knus Gitte

Åhh Lis altså - det er skisme da også for uheldigt! Hvad størrelse sko bruger du? Måske har jeg et par du kan låne :slight_smile:

Sorry - dit indlæg er seriøst. Der er store udgifter forbundet med opdræt og det er det du skriver. Men lige nu ser jeg dig rende rundt udenfor i strømpesokker - og det dur’ jo ikke :slight_smile:

Knus Gitte

Da jeg i sin tid købte min Sheltie havde jeg også en lille økonomisk beregning, der tydeligt fortalte at 5 hvalpe á kr 6000,- gav en samlet pris på 30000 kr… indtil jeg selv satte mig ind i det, så troede jeg faktisk også at det var lig med en samlet fortjeneste på 30000 kr!..
Så åbnede jeg endelig øjnene… og opdagede at der efter at opdrætter havde solgt hele kuldet vel var omkring 2500 kr tilbage - fordi kuldet var så nogenlunde uden problemer… Overskuddet forsvandt for øvrigt, da Dises ene bror besluttede sig for at stikke sit ene øje ud på en gren i haven :frowning: Naturligvis 2 dage før han skulle have været leveret til sit nye hjem - så der kom foruden voldsomme dyrlægeudgifter også skulle bruges lidt ekstra på til forplejning i et par ekstra uger…

Ja det er broget. Men jeg må trøste mig med, at den første blanding fik jeg gratis og den anden hentede jeg på et internat…Og skulle jeg have en racehund, så ville jeg betale det den kostede… Men jeg synes stadig det er ufattelig mange penge for en hund… Men jeg har nu altid tænkt, at det var fordi udgifterne svarede til indtægterne som ved katte (plus/minus).

Der findes vel også katteopdræt der laver overskud?
Fx har man en race, der ikke kræver alverdens tests… Så må det da trække ned/op…

[QUOTE=lenschow;599295]Der findes vel også katteopdræt der laver overskud?
Fx har man en race, der ikke kræver alverdens tests… Så må det da trække ned/op…[/QUOTE]

Ja eller vælger man altid den nemmeste billigste løsning. Køber en billig han i naboopdrættet og så derudad …

En hjemmelavet dreng er da meget billigere Lis…hi hi ( men uanset om en han er dyr eller billig i indkøb, så er han møgdyr i ødelagt inventar )

LIS altså…du har aaaalt for mange sko, :what:så du er selv ude om det når mislingerne går ombord i dem. :høhø:
Her kunne det aldrig ske, for jeg har ikke 10 par sko :tihi: