Ældre kat med svag nyre, hvor langt skal jeg trække tiden

Jeg har en alm. huskat på omkring 10-12 år nu. Jeg bor desværre ikke længere ved ham, men han var min bedste ven igennem mange år. Over det seneste halve år har han tabt sig og er blevet gammel forvirret. Han miaver meget, og mener han skal have mad meget meget ofte - også selvom han lige har spist.
Jeg arbejder selv på en dyreklinik og har set mange nyre katte og konkluderer derudfra at det er nyrerne der stille og roligt bliver dårlige. Derfor ved jeg også at en behandling af disse kun trækker tiden - det gør ham ikke rask.

Problemet er at han jo stadig har sit skønne sind. Han render rundt og er kælen og er stadig min dejlige kat. Men det gør mig ondt at se ham blive så tynd (og ja han spiser meget…)

Skal man sige farvel og stoppe mens legen er god. Skal man vente til han virkelig bliver syg og stopper med at spise.
Hvad er Jeres mening ? og er der nogen der har erfaringer med nyrekatte…

Hilsen Sophie og hendes kat Svepper…

(Svepper har forresten ingen tænder - dem fik han trukket ud efter at være blevet redet fra en gård i jylland. Han lever meget fint med sine gummer :smiley: )

selvom du selv har givet en diagnose ville jeg alligevel tjekke ind forbi dyrlægen - måske er det noget helt andet.

Og jeg ville, hvis det viser sig at være nyrene og man ikke kan/vil behandle det, ikke trække tiden unødvendigt langt ud. :slight_smile:

Håber på det bedste for din misser :hjerte:

Hvis han æder meget og taber sig alligevel, så ville jeg ikke umiddelbart tænke nyrer - så ville jeg nærmere tænke diabetes eller for højt stofskifte. Særligt for højt stofskifte er en almindelig gammelmandssygdom hos katten. Få ham ordentligt undersøgt med blodprøver, ellers er det rent gætværk og det synes jeg ikke han er godt tjent med. Du må kunne få en god pris på din arbejdsplads på det store blodpanel :slight_smile:
VH
Susanne

Det er svært når man ikke har set eller kender katten - men jeg mener personligt, det er bedre at sige stop lidt for tidligt, end for sent. Det er med at stoppe mens dyret stadig har et nogenlunde værdig liv!

Jeg sagde selv farvel til min hund i februar, hun fejlede intet fysisk. Hun var sund og rask og i sin bedste alder (6½ år). Når hun var udenfor og hun bare var sammen med sin familie, så havde hun sit skønne sind og var glad, tillidsfuld og kærlig. Den mest fantastiske hund! :hjerte: Men de første 8 måneder af hendes liv, blev hun mishandlet - slemt… så snart hun var i ukendte situationer, eller der kom fremmede i hendes hjem, hun hørte den mindste lyd indenfor osv., så var hun angst… det sad for dybt i hende, jeg kæmpede knap 6 år for at få hende reddet, men hun kunne ikke hjælpes hele vejen… :græde:
Men hun havde jo stadig sit skønne sind og glade jeg i behold - undtagen når angsten tog over… og hun var frisk og rask… men at hendes angst tog over så ofte, dét var ikke noget værdig liv… derfor sagde vi stop! :ked:

Det er slet ikke samme situation som du beskriver, det er to helt forskellige ting… jeg vil bare mene det er bedre at sige stop, når man godt kan se hvilken vej det går - og så gøre det mens dyret har værdigheden tilbage og man stadig kan kende sit elskede dyr - i stedet for at trække den helt derud hvor dyret har det rigtig slemt, og ikke er sig selv mere…

Men få din kat tjekket ordentligt af en dyrlæge, i stedet for at gætte - man skal være SIKKER på at det går den forkerte vej, inden man siger farvel…

Jeg mener selv at når man når det punkt hvor katten er besværret af sin sygdom så er det tid til at trække stikket ud. Så længe den ikke føler smerte eller på andre måder er ramt, så synes jeg det er for tidligt…

jeg har selv stået med en nyre syg kat, den dag hvor jeg kunne mærke at det begyndte at påvirke hendes humør og dyrlægens blodprøver sagde at det ikke var godt mere valgte jeg at sige farvel til hende, også selvom hun stadig spiste og drak normalt.
jeg har en filosofi om at dyret skal kunne tage herfra med værdigheden i behold og den følte jeg jeg havde taget fra hende hvis jeg havde ladet hende gå længere.
det skal så lige indskydes at hun også havde dårlig lever, begge dele grundet en slem gang clamydia som killing.
men det er en svær beslutning.

Jeg synes ikke man skal begive sig ud i gætterier, når det drejer sig om sygdom.
Og det uanset ens profession eller ej.

Min gamle Spætte på snart 14 år har dårlige nyrer. Sidste blodprøve gav et nyretal på over 24. Han er frisk og glad, og lever af Hills k/d iblandet lidt hairball og andet. Samt masser af vådkost.

Efter vi droppede hans strenge k/d diæt har vi fået en helt anden kat.
Han er ikke ked af det mere, han er ikke, fr tynd, trist og småtspisende mere. Han er tværtimod i fin form, flot pels og i super humør.

Inden vi fik svaret på den sidste blodprøve, havde dyrlægen rost ham meget for hans gode udseende og huld. Dyrlægen blev helt forbavset over det meget dårlige nyretal.

Det skal du og din dyrlæge afgøre i samråd. :S

Jeg har nogle bekendte med en hund på 14 år.
Den har lige fået en hjerneblødning - den går underligt og med hovedet på skrå.
De synes, at den skal have en chance - jeg tænker - en chance til hvad.
:ked:

Tak for nogle allerede fine svar.

Grunden til at jeg vil undgå at slæbe ham med på min dyreklinik er at han stresser helt helt vildt og han skal bedøves for at få en blodprøve.

Men ja stofskifte kunne være en mulighed, men sååå tynd er han heller ikke synes jeg…

Tak for de gode svar og historier… Det hjælper midt i forvirringen. Det er jo svært at se klart, når man står med sin bedstevens liv eller … i egne hænder…

Med katte er det bare svært at vurdere hvornår de føler smerte.

Selvom det stresser katten, så få den til dyrlæge. I værste tilfælde, så har den jo så været deroppe for nyligt hvis den skal aflives, og det kan måske give den mere ro der så. :frowning:

[quote=sophii89;413001]Tak for nogle allerede fine svar.

Grunden til at jeg vil undgå at slæbe ham med på min dyreklinik er at han stresser helt helt vildt og han skal bedøves for at få en blodprøve.

Men ja stofskifte kunne være en mulighed, men sååå tynd er han heller ikke synes jeg…

Tak for de gode svar og historier… Det hjælper midt i forvirringen. Det er jo svært at se klart, når man står med sin bedstevens liv eller … i egne hænder…[/quote]
Min hund stressede også meget ved at komme ind på en dyreklinik - men det var jo nødvendigt… jeg vil aldrig aflive udfra en “diagnose” jeg selv har stillet… jeg ville være sikker!

Vi havde afprøvet nærmest alt for at få Sitto ud af sin angst, også med dyrlæge besøg osv., som hun ikke var glad for. Men det var for at give hende en chance - og jeg ved også hvor dårligt jeg selv ville have det bagefter, hvis ikke jeg havde gjort det. Jeg ved at jeg ville sidde med en kæmpe skyldfølelse, større end den jeg alligevel havde/har, og tænke “Jamen, hvorfor pokker prøvede vi ikke det? Måske det lige netop var dét som havde hjulpet…”

Du må bare have din kat med ind til en god dyrlæge, som forstår din kats stress ved dyrlæge besøg og som kan tage det STILLE og roligt! Jeg er så glad for min dyrlæge, han var så god ved Sitto når nu ikke hun ikke så glad for det. Han tog det hele i hendes tempo, snakkede med hende, gav guffer, lod hende snuse til de ting han brugte til undersøgelsen osv. :hjerte:

Jeg ville helt sikkert tage katten til dyrlægen. Der kan være mange årsager til at den bliver tynd selv om den spiser meget. Hvis den går udenfor så kan det jo skyldes orm…

Vi har selv en gammel hankastrat gående ( han er omkring 13-14 år) og han har dårlige nyrer. Det ses tydeligt på at han er blevet tynd ( især mangler han muskelmasse) og så er hans pels kedelig tør og strid og så er han blevet temmelig kræsen. Nyrekatte har sjældent en god appetit ( hvilket er årsagen til at jeg ikke tror det er nyrerne din kat har problemer med). Når det gælder vores dreng så har vi den aftale at sålænge han er glad og tilfreds og trods alt spiser den mad vi kræser for ham med - så skal han have sit liv. Jeg ville da også nødigt stå til en aflivning blot fordi jeg
ikke har helt så rørig og i så god form som da jeg var ung. Man må forvente at en ældre kat - lige som ældre mennesker- kan få diverse skavanker eller sygdomme - disse bør behandles efter behov - men de kroniske kan dyret sagtens leve med uden at lide eller skulle aflives.

Man kan også hjælpe ældre katte ved at give dem diverse tilskud.

For mig er ældre katte specielle og vidunderlige væsener at leve sammen med trods deres småskavanker.

Teresa

Ellers - kan du ikke få en dyrlæge eller en veterinærsygeplejese med hjem og tage blodprøven på ham der? Hvis han altså er til at komme til derhjemme i en grad så det kan lade sig gøre…

At spise meget forbinder jeg heller ikke umiddelbart med nyresvigt, som jeg selv har oplevet det og snakket om med andre med katte med dårlige nyrer.
I øvrigt har jeg en med kronisk nyresvigt (og temmelige høje nyretal da hun blev indlagt) som efter behandling tog over ½ kg på, er blevet sit gamle jeg og nu har fået et år mere på den konto, og hvor jeg ikke tror hun dør/skal aflives inden for de næste mange måneder.
Så jeg vil bestemt få ham undersøgt af dyrlægen, det er i hvert fald synd for ham bare at lade stå til og ikke reagere på de tegn han viser på at han er syg. :slight_smile:

Nu får jeg min mor til at komme herhen på min dyrklinik i dag.
Han stresser desværre ligeså meget derhjemme. Jeg ville se på hans slimhinder i går og det fandt han hurtigt ud af at han ikke gad.

Min erfaring fra dyreklinikken er bare, at nyrekatte ikke har mange måneder igen og at de fleste ædre og lidt tynde katte, har problemer med nyrene. Akut nyresvigts katte spiser nemlig ikke… men det gør de mindre akutte nu engang… Med forbehold på, at der jo er meget forskel fra dyr til dyr !! ikke at forglemme :slight_smile:

Så nu må jeg tage en blodprøve og få ro i sjælen. Så må jeg håbe han ikke bliver for stresset…

[quote=sophii89;413093]Nu får jeg min mor til at komme herhen på min dyrklinik i dag.
Han stresser desværre ligeså meget derhjemme. Jeg ville se på hans slimhinder i går og det fandt han hurtigt ud af at han ikke gad.

Min erfaring fra dyreklinikken er bare, at nyrekatte ikke har mange måneder igen og at de fleste ædre og lidt tynde katte, har problemer med nyrene. Akut nyresvigts katte spiser nemlig ikke… men det gør de mindre akutte nu engang… Med forbehold på, at der jo er meget forskel fra dyr til dyr !! ikke at forglemme :slight_smile:

Så nu må jeg tage en blodprøve og få ro i sjælen. Så må jeg håbe han ikke bliver for stresset…[/quote]

Min forrige nyrekat - fik konstateret dårlige nyrer da hun var omkring 6 år - blev akut behandlet og vi var lige ved at miste hende fordi vi var dumme nok til at lytte til dyrlægens formaninger om at hun KUN måtte få nyrekost. Det ville jo hun ikke spise ( af en eller anden grund er nyredietdf utrolig kedelige) og en nyrekat der ikke vil spise er en kat der dør. Heldigvis besluttede vi at det var mere vigtigt AT hun spiste end HVAD hun spiste. Hun levede til hun var godt 14 år på en kost der absolut ikke var “nyrerigtig” - men som hun nød og derfor spiste.

Vi bruger samme teknik på vores nyredreng denne gang også. Han fik konstateret nyresvigt for godt 4 år siden og jeg indrømmer da, at der er flere gange om året hvor vi tænker - NU går den vist ikke mere - men så kvikker han op igen. En af problemerne iøvrigt med ældre katte er at de får gigt og det kan påvirke dem så meget at de ser langt dårligere ud end de egentlig er. Da en del gigtmedicin er dårlig for nyrekatte valgt vi at istedet give et tilskud der hedder Vital Animin og her kvikkede vores gamle dreng gevaldigt op efter godt en uges brug. Så det blander vi i hans iøvrige ganske almindelige dåsemad fra Aldi ( Lux varianten). Derudover får han gerne lidt rå kylling og så får han forskellige typer af tørfoder - ingen af dem nyredieter :tihi:

Det er klart at en dreng som han, kræver ekstra arbejde og omtanke fra os - men det er han værd i guld. Han er sådan en skøn kat og vi nyder ham. Måske ekstra meget fordi vi ved at hans dage er talte og er forberedt på stort set hver dag at det kan blive hans sidste. Så vi tager ham aldrig for givet, men nyder ham hver dag som om det var hans sidste. Og det har vi jo så gjort indtil videre i vel 4 år :yah:

Det skal så også siges, at vi har en tendens til at se glasset som halvt fuldt istedet for halvt tomt - hvis I forstår hvad jeg mener.

Lad mig nævne endnu et eksempel. Jeg har lige været nede for to uges tid siden og få steriliseret en hunkilling på ca. 7 mdr som i følge veterinærhøjskolen kan dø hvad øjeblik det skal være. Hun har nemlig en meget alvorlig hjertedefekt ( ikke arvelig). Det kan ikke ses på hende - men vi står altså her med et dyr hvor vi VED at hun næppe bliver ret gammel. Jeg kender en del opdrættere - ja, en del såkaldte katte elskere - der simpelthen bare ville have fået hende aflivet da de fik den besked. Lige så godt få det overstået er den tanke man ofte hører. Og hvorfor bruge penge på en sterilisation når hun alligevel ikke kan leve så længe ? Hvorfor fylde dit opdræt op med endnu en kat du ikke kan bruge til noget som helst…

Se - her ser vi anderledes på det. Hun er jo en skøn, kælen og legesyg kat og sålænge hun har det grundlæggende godt så skal hun da nyde sit liv. Der er ingen garantier for hvor længe nogen af os lever. For mig er kvaliteten af livet vigtigere end livslængden. Og hun har det jo godt ( og klarede iøvrigt operationen og narkosen uden problemer og kom sig lige så hurtigt over det som vores andre katte).

Og en af fordelene ved at have mange katte er at man ved lige præcis hvordan man laver plads til en til og ikke går så højt op i lige hvor mange katte man har. Og vi synes jo det er herligt at have katte gående der “kun” kan bruges til at klappes på og leges med. Trods alt er det jo derfor vi HAR katte :smiley:

Teresa

[quote=Teresa Guldager;413110]Min forrige nyrekat - fik konstateret dårlige nyrer da hun var omkring 6 år - blev akut behandlet og vi var lige ved at miste hende fordi vi var dumme nok til at lytte til dyrlægens formaninger om at hun KUN måtte få nyrekost. Det ville jo hun ikke spise ( af en eller anden grund er nyredietdf utrolig kedelige) og en nyrekat der ikke vil spise er en kat der dør. Heldigvis besluttede vi at det var mere vigtigt AT hun spiste end HVAD hun spiste. Hun levede til hun var godt 14 år på en kost der absolut ikke var “nyrerigtig” - men som hun nød og derfor spiste.

Vi bruger samme teknik på vores nyredreng denne gang også. Han fik konstateret nyresvigt for godt 4 år siden og jeg indrømmer da, at der er flere gange om året hvor vi tænker - NU går den vist ikke mere - men så kvikker han op igen. En af problemerne iøvrigt med ældre katte er at de får gigt og det kan påvirke dem så meget at de ser langt dårligere ud end de egentlig er. Da en del gigtmedicin er dårlig for nyrekatte valgt vi at istedet give et tilskud der hedder Vital Animin og her kvikkede vores gamle dreng gevaldigt op efter godt en uges brug. Så det blander vi i hans iøvrige ganske almindelige dåsemad fra Aldi ( Lux varianten). Derudover får han gerne lidt rå kylling og så får han forskellige typer af tørfoder - ingen af dem nyredieter :tihi:

Det er klart at en dreng som han, kræver ekstra arbejde og omtanke fra os - men det er han værd i guld. Han er sådan en skøn kat og vi nyder ham. Måske ekstra meget fordi vi ved at hans dage er talte og er forberedt på stort set hver dag at det kan blive hans sidste. Så vi tager ham aldrig for givet, men nyder ham hver dag som om det var hans sidste. Og det har vi jo så gjort indtil videre i vel 4 år :yah:
Teresa[/quote]

Hvor er jeg dog bare enig!
Spætte blev også så ked, så ked pga den væmmelige nyrediæt. Han tabte sig - meget. Men nu er han glad - på masser af vådkost og ikke-så-meget-nyre-diæt.

vi har selv en kat på 14 som osse har nyreproblemer, først mente dr dyr at der var tale om diabetes, men det er 3 år siden nu og siden da er daffy blevet tjekket og han har nyreproblemer, men de er endnu heldigvis ikke værre end han selv kan kompensere for det, dog drikker han en del vand, spiser meget og tisser ret meget, men han trives fint og er en glad og kvik kat.
han får så heller ikke speciel-foder, for det gider han bare ikke spise, så vi fodre ham med alt det foder han godt ka lide.
for som vi siger, han er 14 år nu og tager vi et år af hans liv pga af han får et foder han elsker, så må det være sådan.
hans sidste år her på jorden skal være lige efter hans bog og han får hvad han vil ha.
der er ikke noget ved at ha en trist og konstant sulten kat bare fordi han skla være på speciel foder.

en ting er dog sikker, den dag vi lægger mærke til at han begynder at skrante lidt osv, så går turen til dr dyr og så tager vi den derfra, men lider han og har det skidt tjaaaaa, så må vi jo nok sige farvel til ham, selvom det bliver hårdt, sidder og får tårer i øjnene over det lige nu, især fordi jeg jo ved at den dag kommer lige pludselig, forhåbentlig om lang tid

Nemlig Johnny - hellere en glad kat i (måske) lidt kortere tid, end en trist kat uden livkvalitet i (måske) længere tid.

Ja. Mea kan heldigivis rigtig godt lide nyrediæten som tørfoder, så det får hun bare (gælder både RC og Hills varianten). Vådfoderet kan jeg dog godt glemme! Den eneste form hun gider spiser er LUX fra Aldi, og kun i de to varianter med bider i gelé. Alle andre mærker slikker hun bare gelén i sig og gider ikke biderne. :S Men i øvrigt viser undersøgelser jo at det ikke så meget er proteinet der er problemet, som fosforen, og så kan man jo håbe at man har en af de katte der gider spise med fosfor bineder på, det gider Mea heldigvis.

Jeg spekulerer lidt på om grunden til at nyrekatte ofte bliver aflivet indenfor de sidste par mdr, er hvor hurtigt folk tager til dyrlæge? Det er min erfaring at Hr. og Fru Jensen gerne ser tiden an lige rigeligt længe, eller ikke genkender symptomerne, især på de katte der går frit, som de ikke ser så meget. Men hvad ved jeg :slight_smile:

Jeg synes, at selvom han stresser meget, så skal han altså afsted til dyrelægen! Gætterier er han ikke tjent med.

Sådan som jeg tænker det, så tager du afsted med ham, snakker godt med dyrelægen om hele situationen. Der tages de prøver, der skal tages! Så vil prøverne vise (i sammenhæng med kattens tilstand), om det er tid til at sige farvel.

Jeg har selv lige stået i en situation, hvor min meget sky missepige havde dårlige nyrer. Hun havde levet på skånekost et år, men til sidst var hendes tilstand forværret, så vi tog afsted med hende. Hun skulle også bedøves, før nogen kunne komme i nærheden af hende, og mens hun stadig var i bedøvelse, fik vi svar på prøverne. Desværre så det ikke godt ud, og vi sagde farvel, mens hun stadig var bedøvet, så hun ikke skulle vågne og så blive stresset bare for, at vi kunne sige farvel uden bedøvelse.

Held og lykke og god bedring med din kat. Jeg håber, det viser sig at være “noget”, som han kan få et langt og godt liv med!