Ældre kat og tænder

Jeg var ved at blive fanget i en FIP gruppe hvor de solgte ulovlig medicin til den nette sum af 17000 kr. shit!!!

En dame fra en anden gruppe (Facebook) fortalte mig at de var lidt nogle fuskere. Hun kiggede på blodprøverne og sagde at det umuligt kunne være FIP. Så langt så godt. Hendes tal er ikke vanvittige men selvfølgelig heller ikke optimale af en 17-årig.
Jeg ser lige hvordan det går i nat, kan sikkert ikke sove alligevel jeg er i højeste alarmberedskab. Ikke så skide stabil i kriser :sob::sob::sob:

Hvis nu du lænede dig op ad en kvalificeret dyrlæge i stedet for tilfældige mennesker på nettet, så ville du bedre kunne træffe en informeret beslutning - i fald du ikke kan fornemme hvordan katten har det.
VH
Susanne

5 Synes om

Ja det har du da helt ret i,problemet er at det er svært at finde kvalificeret dyrlæge - åbenbart.

Nej.

For de af os, som opdrætter katte, er det helt afgørende at have gode dyrlæger. Og vi ved, hvordan vi finder dem, hvis vi flytter, eller hvis vi skal rådgive en killingekøber: Vi spørger hinanden!

Opdrættere med 10-30 års erfaring har prøvet lidt af hvert inden for dyrlægebehandling, og det de ikke selv har oplevet, har de hørt om. Hvis de har boet på den samme egn i den tid, så kan de fortælle dig meget præcist, hvem af de lokale dyrlæger der er gode henholdsvis middelmådige.

5 Synes om

Tak Andreas.

Ham der anbefales har jeg været inde hos og det syns jeg ikke var en specielt god oplevelse.

Der må da være andre katteeksperter i Aarhus og omegn.

En god dyrlæge for mig er en der udover selvfølgelig at være mega dygtig er proaktiv, omsorgsfuld og lægger alle kort på bordet.

Ikke en hvor jeg selv skal bruge MANGE timer på at undersøge dit og dat.

Jeg synes ikke det er godt nok at have en 16-årig til tjek og bare få af vide at den ser fin ud af sin alder og implicit, det behøver man ikke bruge en masse krudt på. Jeg vidste ikke bedre og stoler på at så er hun ok. Da hun var 12 fik jeg anbefalet en udvidet blodprøve i forhold til nyrerne og det fik hun. Det syns jeg er proaktivt.

Jeg syns heller ik det er specielt tillidsvækkende at jeg nu har fået af vide at min kat har anæmi og at man ikke kan se hvorfor men at vi bare fortsætter med antibiotika og metacam og ser om hun tager på. Såvidt jeg har researchet mig frem til er der noget man kan starte ud med for at hjælpe. B12 og jern fx. Men det er self ik sikkert jeg researcher rigtigt.
Men hun spiser nærmest mindre og tager dermed ikke på så næste forslag bliver nok at aflive hende. Men jeg giver ikke op uden kamp. Hun er svækket men jeg har taget en snak med hende og vi er der ikke endnu. Ikke så længe der er ubekendte som kan blive bekendte og hun er ikke fuldstændig tom i blikket.

Så hvis du har en insiderviden mht dygtige dyrlæger til katte så vil jeg rigtig rigtig gerne høre om det :pray:t2:

Den bedste dyrlæge jeg har mødt ift ældre katte var Mette Rønn-Landbo ved Aalborg Dyrehospital. Meget imponerende viden hos hende (hun holdt foredrag i Randers Studiekreds i februar)

3 Synes om

Jeg bruger Alfred Mølgaard og Anna Movin ved Kjellerup Dyreklinik og de er super søde, dygtige og behagelige mennesker, som formår at tage sig af ens kæledyr og vise omsorg og menneskelighed. Alfred er i øvrigt rigtig dygtig når det kommer til tandsygdomme. Ved godt det ikke er i Århus, men de er også på Silkeborg dyrehospital og det er trods alt ikke så langt væk, hvis du har bil.
Tro mig, jeg har også været hos dyrlæger som måske nok havde viden og erfaring, men ikke formåede at møde en, på en positiv og tillidsfuld måde og det skal man da ikke spilde sin tid eller sine penge på.

Jeg håber du finder en god dyrlæge, så du kan få en ordentlig vurdering af din kat og har noget at beslutte ud fra. Hvilken klinik var det som tog blodprøver osv? Kunne du måske tale med en anden dyrlæge der, som du har mere tillid til omkring anæmien og evt behandling af det?

1 Synes om

Vi bruger også Aalborg Dyrehospital, heriblandt Mette.

Nu har vi selv oplevet et par katte blive gamle. Og vi er nået frem til, at det sidste halve år kunne både katten og vi godt undvære. Det skal vi fortælle dyrlægerne, for de er naturligt fokuserede på at kurere enhver kat.

Så hvis jeg står med en 16-17 årig kat, som skranter af ukendt årsag, så spørger jeg dyrlægen: “Er der et roadmap, som kan føre frem til et års godt katteliv?” Ved at spørge på den måde giver jeg plads til den nødvendige usikkerhed i både diagnose og prognose.

5 Synes om

Tak Andreas, det giver rigtig go mening. Hun ska jo ikke holdes i live for enhver pris men jeg vil vide at beslutningen blev taget på et konstruktivt grundlag.

Jeg har fået anbefalet Kari-Anne i Skanderborg som skulle være rigtig dygtig til katte også nyrer og hun er ved at uddanne sig videre i IM som jeg også er blevet rådet til at være en rigtig god kompetence.

Jeg har simpelthen brug for en der har styr på sit shit. Jeg fornemmer at mange dyrlæger måske er vant til at folk ik vil bruge så mange ressourcer på en kat, men det vil jeg såvidt jeg kan og det giver mening for katten.

Hende har jeg tilgengæld meget dårlig erfaring med x 2 :joy:

Hvorfor Anne? Hvis du altså har lyst til at fortælle om det.

Det var vist den dyrlæge, @Eva_K nævnte, @anne_p havde dårlige erfaringer med - ikke hende du havde fået anbefalet, @Trine75

Mette? Med ældre katte eller hvordan var den dårlige erfaring? For det vidste hun godt nok meget om :slight_smile:

Der tror jeg også det hjælper at man fra starten gør det klart for dyrlægen at “Jeg smider gerne rigtig mange penge efter det her, det er kattens livskvalitet, der er afgørende, ikke pengene”. For der er ganske rigtigt, rigtig mange mennesker, der ikke vil bruge ret mange penge på en kat, så mange dyrlæger bliver nok for vant til at antage at det er indstillingen :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er på ingen måde specielt ressource stærk men jeg er nok villig til at bruge det jeg har. Det ska jeg måske tydeliggøre.

1 Synes om

Nej ingen af kattene var ældre men begge katte var døde da jeg tog hjem med dem. Den ene var bestemt ikke hendes skyld men den anden ville hun ikke høre efter, hvad jeg sagde og det resulterede i en død kat og en indirekte undskylding, hvilket fik min respekt og lyst til at komme retur til at forsvinde :slight_smile:

Var det hende med Shana?

Min elskede Trolde mis fik fred i morges, mit hjerte er bristet :crying_cat_face:

3 Synes om

:lys:

1 Synes om

Det gør mig ondt. Baseret på hvad du har skrevet her i tråden, tror jeg dog at du har taget den rigtige beslutning, det gør det dog bare ikke mindre ondt af. :kram:

…og et lys til Troldemis
:lys:

1 Synes om