Jeg havde svaret på et indlæg i “omplacering” men jeg kunne egentlig godt tænke mig en “rigtig” debat om det, så derfor denne tråd.
Lad mig starte med at sige, at jeg bliver tosset når jeg ser en annonce hvor der trues med aflivning, det hører ingen steder hjemme og er ren og skær følelsesmæssig afpresning af folk :mad:
Jeg har en mening der nok skiller sig lidt ud, for uanset hvordan vi vender og drejer det, så ER der altså ikke gode hjem til alle de katte vi har her i DK, for så var det jo ikke nødvendigt at aflive 20.000 uønskede katte hvert år.
Jeg er meget enig med Niels Hausgaard i hans ord “Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd at være levende, men aldrig at være død.”
Et kat der er død, lider ingen nød, mærker ingen smerte, men rigtig mange katte lever et liv som ingen burde opleve og så længe vi har den kæmpe overproduktion, må vi se i øjnene at raske glade katte må aflives, og i min verden er det bedre end et dårligt liv.
I den perfekte verden ville det ikke være nødvendigt at aflive en rask velfungerende kat, men verden er IKKE perfekt, og da slet ikke når det handler om katte
Hvad mener I, er det så slemt at aflive en kat der har haft et godt liv, men hvor omstændigheder gør at det ikke kan fortsætte på samme måde.
Jeg aflivede min Mille for 1½ år siden, hun var ung og rask, ikke helt velfungerende, men ikke desto mindre dejlig, jeg prøvede ikke engang på at omplacere hende, simpelthen fordi jeg ikke var sikker på at andre ville kunne leve med hendes særhed, og jeg vidste at hun havde haft det godt her, og at med en aflivning ville hun ikke risikere at blive kastebold eller værre.
Jeg fik hende aflivet her hvor hun var tryg og holdt hende til det sidste, og idag har jeg ro i sjælen, fordi hendes liv var godt nok kort, men det var kvalitet til det sidste, og det foretrækker jeg.
En skønne dag, men nok ikke i min tid, vil situationen for katte måske se anderledes ud, men som det er i dag er det utopi at tro at man kan finde gode hjem til alle katte, desværre :(