Aflivning af katte?

Jeg synes ikke, det er mere ok at aflive den ene raske kat fremfor den anden, men omstændighederne kan gøre, at det kan blive nødvendigt at aflive den ene fremfor den anden.

Hvis jeg skulle af med en rask kat, ville jeg til hver en tid prøve at finde et nyt hjem til den. Gerne hos noget familie eller gode venner. For mig ville den allerallersidste udvej være aflivning. Det er min kat, og jeg vil gøre alt for at give den et nyt dejligt hjem, og uanset hvor rummelig jeg end måtte gå rundt og føle mig, så ville jeg tage ansvar for min egen kat, før den der er blevet placeret på et internat.

Hvordan hænger tanken om at aflive fremfor at finde et alternativt hjem til katten sammen med katteopdræt? Man ved da aldrig med 100% sikkerhed, hvilket liv killingen vil få i sit nye hjem - og ingen overvejer vel at aflive killingerne, fordi man ikke magter at tænke på dem og deres skæbne resten af livet.

[QUOTE=lenschow;204747]Enig med dig Marianne.

I sidste ende kender ejeren sin kat bedst. Og sig selv bedst.

Jeg tænker tit på en mand, der ringede til mig om sin kastrat, som var 6 år, sund og rask og alle tiders kat. Om jeg kunne hjælpe ham med et nyt hjem. Årsagen var privat, og skal ikke nævnes her.

Vi snakkede frem og tilbage - jeg ville gerne hjælpe og skulle vide mere om mis. Han fortalte og fortalte og fortalte. Kærligt, varmt og indlevende om katten, som endda sad på hans skød imens og spandt, så jeg kunne høre det.

Jeg fik en mærkelig fornemmelse i maven og spurgte til sidst: “Hvordan vil DU have det med at mis får et nyt hjem?”

Der var stille lidt, så brød manden ud i gråd og svarede “Jeg ville tænke på ham hver eneste dag resten af mit liv, bekymrer mig, var de nu gode mod ham, fik han lov at sove inde, fik han god mad, snakkede de nok med ham. Der ville ikke gå en dag uden jeg ville tænke alt dette”.

Den kat blev aldrig omplaceret. Ejeren valgte selv at aflive efter at være kommet til den erkendelse, at han aldrig kunne leve med, at andre fik hans elskede kat.

Jeg synes det var det rette valg - taget i kærlighed. Ja mis kunne sagtens være omplaceret - men til stor skade for ejeren, der trods alt havde passet katten 110% i 6 år.

MVH[/QUOTE]

Hvis katten uden problemer kan omplaceres, så synes jeg det er dybt grotesk at ejeren ikke magter det?!
Nu er det svært at vide for os hvorfor han skulle af med den, men som du nævner Heller, er det privat sag og det er helt fint:)

Men at ejeren ikke kan magte andre skal have hans kat:prut: Nu er det jo sådan at man kan holde kontakt til den nye ejer - præcis som mange killinge køber holder kontakt med sælger.

Jeg stod selv i sådan et valg for 3 år tilbage cirka.
Jeg havde 2 katte med mig fra et forlist forhold - vi flyttede alle 3 hjem til min mor, hvor vi fik lov at være indtil jeg var kommet på benene igen.
Det var to hunkatte jeg havde med - en perser og en husmis.
Min mor bor på en lukket vej, med 7 boldbaner til baghave og dejlig natur. Husmissen fik hurtig næse for udelivet og nød det i fulde drag.
Dagen kom, hvor vi skulle flytte - det blev en gade væk fra min mor:tihi:
Men husmissen - som hedder Merlin;) ville jo stadig gerne ud - hun blev holdt inde i en uge, så hun kunne vænne sig til duften. Hun kom ud og fik lov at løbe - men vendte jo selvfølgelig tilbage til min mors hus og ville ind der:(
Hun vidste skam også hvor jeg boede, for der kunne hun også finde på at komme hen.
Men 99% af gangene ville hun ind hos min mor - min mor havde givet udtryk for, at hun ikke ville have hun boede hos hende, og det accepterede jeg naturligvis for hun er ikke kattemenneske.
Hvis jeg holdte Merlin inde sked hun på gulvet, hun væltede ting og ja rent ud sagt var hun presset til grænsen af hvad hun kunne holde til mht stress.

Jeg vidste hun måtte have et nyt hjem, selvom det knuste mit hjerte at skulle af med hende. Tanken om aflivning strejfede mig aldrig. Hun skulle have et nyt hjem hvor hun kunne falde til ro - hun var for ung og for dejlig til at skulle forlade jorden
Et par kontaktede mig, de ville gerne have hende - de virkede som et rart og solidt par, så de fik hende med hjem.

Næste dag fik jeg en sms om at hun bare havde det SÅ dejligt og var faldet helt til ro - ingen stress. De sendte billeder af hende, og jeg kunne se det var det helt rigtige for hende

Min pointe er, hvorfor gå glip af sådan en solstråle historie - fordi man som ejer ikke magter andre skal have ens kat? Der er jeg meget uenig, så afliver man katten for ens egen skyld - og der mister muligheden for aflivning dens betydning i mine øjne.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;204760]
Hvordan hænger tanken om at aflive fremfor at finde et alternativt hjem til katten sammen med katteopdræt? Man ved da aldrig med 100% sikkerhed, hvilket liv killingen vil få i sit nye hjem - og ingen overvejer vel at aflive killingerne, fordi man ikke magter at tænke på dem og deres skæbne resten af livet.[/QUOTE]

Nu handler det nok mest huskattene, det er dem der har de sværeste betingelser og dem der er flest både ude i hjemmene og på internaterne, når jeg bragte opdrættere ind i billedet var det fordi mange har pr4øvet dette med i første omgang at synes at de mennesker var de rigtige, for så bagefter at opleve at det var/er det ikke

Huskat eller ej - jeg ville da ikke aflive en flok killinger, fordi jeg ikke kunne leve videre med tanken om deres fremtidige liv i andre familier -surrender

Nej men hvis man “står der” så vælger man forhåbentlig at neutralisere FØR killingerne kommer,

Mine katte ELSKER mig og kan slet ikke leve videre uden mig :wehuu: :wehuu:

…eller sådan vil jeg i hvert fald gerne tro, at det hænger sammen.

I virkeligheden er jeg ikke sikker på, at kattens opfattelse af det gode liv er sådan lige til at føre over i menneskelogik - så længe der er mad, vand, varme, nogle kærlige ord og en solstråle på gulvet - så tror jeg, at mange katte vil være lykkelige, om ejeren så hedder Charlotte eller Børge :slight_smile:

Det er vist en helt anden diskussion :slight_smile:

Jeg har én gang prøvet at aflive en kat, og jeg følte, at jeg svigtede den på det grusomste, selvom jeg havde forsøgt ALT i 4 måneder og set i bakspejlet var det det eneste rigtige at gøre.

Nu skriver jeg godt nok, at jeg havde forsøgt alt, og jeg havde egentlig også forsøgt at omplacere ham, omend halvhjertet for han havde mange issues, og den eneste henvendelse, jeg fik på ham, var hende, der har 2 af Annies katte, og set i lyset af, hvordan hun reagerer nu, så er jeg glad for, at jeg ikke lod hende overtage ham.

Han var blevet urenlig, og jeg tror ikke, at han ville have holdt med det i et nyt hjem. Han havde ingen selvtillid og kunne ikke med andre katte, men han kunne heller ikke lide at være alene. Han var desuden vant til at komme ud i indhegnet have, og jeg synes, det ville være synd, hvis han pludselig skulle være indekat.

Så alt i alt var det svært, og der var ikke mange andre muligheder end at aflive ham, selvom han var fysisk sund og rask. Det var hårdt, og jeg håber aldrig at jeg skal tage sådan en beslutning igen.

[QUOTE=Jane;204777]

Så alt i alt var det svært, og der var ikke mange andre muligheder end at aflive ham, selvom han var fysisk sund og rask. Det var hårdt, og jeg håber aldrig at jeg skal tage sådan en beslutning igen.[/QUOTE]

For mennesker der holder af deres katte, er det aldrig en nem beslutning, og det er jeg egentlig glad for, for så vil det for os, der nu kan lide de kræ, aldrig blive noget man “bare” gør uden at tænke nærmere over det. Det vil aldrig blive af bekvemmelighed, det gør det simpelthen for ondt til.

Nogen katte, også racekatte, er bedre tjent med at blive aflivet. En kat der har et eller andet fysisk elle psykisk der er svært at håndtere må man være “nådig” overfor.

F.eks. urenlige katte der er “springbrædt” i en uendelighed fordi ingen kan lide at tage ansvaret.

Som opdrætter forsøger jeg at virkelig at sætte min egne følelser til side - tænke som de nye ejere ville tænke. Vel vidende at glæden over den gratis kat glemmes lynhurtigt ved vedvarende problemer - og det er problemerne der vil være samtaleemnet - til skade for omdømmet af det dejlige dyr katten normalt er.

Og den der med at aftages katte/killinger ikke så aflives de. Jamen det skal de da bare gøre - ikke mit ansvar, ikke min beslutning og det skal heller ikke være min dårlige samvittighed.

Det er vi 100% enige i.

Jeg har selv én kat, hvor jeg umiddelbart vil mene, at det vil være bedst at aflive ham, hvis jeg stod med valget og to, der uden synderlige problemer burde kunne omplaceres.

[quote=Charlotte Oeh.;204772]Mine katte ELSKER mig og kan slet ikke leve videre uden mig :wehuu: :wehuu:

…eller sådan vil jeg i hvert fald gerne tro, at det hænger sammen.

I virkeligheden er jeg ikke sikker på, at kattens opfattelse af det gode liv er sådan lige til at føre over i menneskelogik - så længe der er mad, vand, varme, nogle kærlige ord og en solstråle på gulvet - så tror jeg, at mange katte vil være lykkelige, om ejeren så hedder Charlotte eller Børge :)[/quote]

Vi er fuldstændigt enige.

For så vidt at man kender Charlotte og Børge.

Hvis jeg skulle omplacere en kat, blev det til nogen jeg kendte godt, ellers aflivede jeg den hellere.

Måske er jeg farvet af at jeg har katte, som har været udsat for meget grimme ting.
Lige nu består min flok 17 voksne katte, og af dem er der 2 jeg ville forsøge at omplacere hvis det blev nødvendigt, resten ville blive aflivet, hvis jeg (gud forbyde det) kom i en situation hvor jeg skulle af med kattene.

[quote=alleos7;204794]Vi er fuldstændigt enige.

For så vidt at man kender Charlotte og Børge.

Hvis jeg skulle omplacere en kat, blev det til nogen jeg kendte godt, ellers aflivede jeg den hellere.

Måske er jeg farvet af at jeg har katte, som har været udsat for meget grimme ting.
Lige nu består min flok 17 voksne katte, og af dem er der 2 jeg ville forsøge at omplacere hvis det blev nødvendigt, resten ville blive aflivet, hvis jeg (gud forbyde det) kom i en situation hvor jeg skulle af med kattene.[/quote]

Selvfølgelig vil du skelne til dine kattes ‘egnethed’ for omplacering og det er vist heller ingen der er modstandere af, som jeg læser det :slight_smile: Det der ‘opponeres’ imod er de situationer som bl.a. Lenschow har beskrevet, hvor ejeren ikke magter og rent følelsesmæssigt ikke kan overskue at katten får et godt liv hos en anden familie/ejer - men katten er sund og rask og ville sagtens kunne klare og have glæde af en omplacering. Se det er i min verden en temmelig barsk og egoistisk holdning.

Ja, gu’ sidder der en masse uønskede katte på internater rundt omkring og desperat mangler et godt hjem, men hvorfor skulle Misling ikke omplaceres af den grund, hvis ellers Misling har mulighed for det?

Ja det kan være at sådanne ting spiller ind, i hvordan man har det med aflivning :ok:

og hvis det at være død er noget “forfærdeligt” og ja det kan det være, men aldrig for den, dyr eller menneske, der er død, kun for dem som skal leve med savnet.

[quote=lenschow;204747]Jeg fik en mærkelig fornemmelse i maven og spurgte til sidst: “Hvordan vil DU have det med at mis får et nyt hjem?”

Der var stille lidt, så brød manden ud i gråd og svarede “Jeg ville tænke på ham hver eneste dag resten af mit liv, bekymrer mig, var de nu gode mod ham, fik han lov at sove inde, fik han god mad, snakkede de nok med ham. Der ville ikke gå en dag uden jeg ville tænke alt dette”.

Den kat blev aldrig omplaceret. Ejeren valgte selv at aflive efter at være kommet til den erkendelse, at han aldrig kunne leve med, at andre fik hans elskede kat.

MVH[/quote]

Ja, nogen kalder det egoistisk…jeg kalder det UBETINGET KÆRLIGHED til et dyr… at man ikke vil videregive et dyr man har påtaget sig ansvaret for, til en måske/måske ikke uvis skæbne, og tanker og bekymringer om at katte der omplaceres måske også lever resten af sit liv med savn…

For lige at gentage et citat fra Mariannes indlæg, som jeg i øvrigt også er helt enig i…

Jeg er meget enig med Niels Hausgaard i hans ord “Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd at være levende, men aldrig at være død.”**

[quote=Marianne H;204803]Ja det kan være at sådanne ting spiller ind, i hvordan man har det med aflivning :ok:

og hvis det at være død er noget “forfærdeligt” og ja det kan det være, men aldrig for den, dyr eller menneske, der er død, kun for dem som skal leve med savnet.[/quote]

For det menneske, der omplacerer, er savnet vel lige stort om man afliver eller omplacerer? Og her taler jeg stadig om raske katte i en relativt ung alder, som både dit og Helles eksempel drejede sig om.

[QUOTE=Maj-Britt;204802].

Ja, gu’ sidder der en masse uønskede katte på internater rundt omkring og desperat mangler et godt hjem, men hvorfor skulle Misling ikke omplaceres af den grund, hvis ellers Misling har mulighed for det?[/QUOTE]

ggg den vil jeg godt vende lidt, for se, det er noget jeg har det svært med,
hvorfor er søde misling vigtigere end søde dit og søde dat, når misling nu har haft et dejligt liv, er det så, så forfærdeligt at det slutter, så søde dit og søde dat kan få en chance, hvorfor er kvantitet så vigtig.

Vi ser bort fra alle de uønskede katte der aflives hvert år, er de ikke alle som een, lige så vigtige som misling, har de ikke lige så meget ret til at prøve hvad et godt katteliv er.

Når vi stilles over for en der siger noget om aflivning frem for omplacering så er fanden løs i laksegade, men de 20.000 uønskede dem “glemmer” vi bare, for dem ser vi ikke, vi får ikke aflivningen serveret lige i hovedet på et forum eller en liste.

[QUOTE=Felis;204806]Ja, nogen kalder det egoistisk…jeg kalder det UBETINGET KÆRLIGHED til et dyr… at man ikke vil videregive et dyr man har påtaget sig ansvaret for, til en måske/måske ikke uvis skæbne, og tanker og bekymringer om at katte der omplaceres måske også lever resten af sit liv med savn…

For lige at gentage et citat fra Mariannes indlæg, som jeg i øvrigt også er helt enig i…

**Jeg er meget enig med Niels Hausgaard i hans ord “Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd at være levende, men aldrig at være død.”****[/QUOTE]

Men er det ubetinget kærlighed IKKE at ville give sin kat chancen for et langt liv omend det ikke er hos en selv:?

At ejer vil bekymre sig resten af livet skal katten da ikke lide for - det må stå på ejers egen regning

[QUOTE=Felis;204806]Ja, nogen kalder det egoistisk…jeg kalder det UBETINGET KÆRLIGHED til et dyr… at man ikke vil videregive et dyr man har påtaget sig ansvaret for, til en måske/måske ikke uvis skæbne, og tanker og bekymringer om at katte der omplaceres måske også lever resten af sit liv med savn…

**Jeg er meget enig med Niels Hausgaard i hans ord “Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd at være levende, men aldrig at være død.”****[/QUOTE]

Mange kan følge at man afliver en kat med forskellige problemer, og det er jeg da glad for at se :thumbup: jeg er osse glad for at du/andre kan følge mig også når det ikke handler om katte med problemer :tak:

Jeg må sige, at jeg har det svært med at man afliver raske katte - men jeg har heller ikke stået i en situation udover den jeg har beskrevet i denne tråd.
Hvem ved om jeg kommer i en situation en dag, hvor jeg selv mener omplacering ikke er det bedste - jeg håber det ikke:kryds:

Men jeg respektere naturligvis Jeres holdning, da jeg ikke selv har stået i situationen