Afsætning?

Jeg har haft mine killinger på Viking Cats, Killingelisten og her i foråret også Maine Coon klubben. Men jeg kan fornemme at ca 50% af mine killinger der sælges er nogen der har mødt os på Roskilde Dyrskue. Nogen henvender sig fordi de har mødt på på Roskilde Dyrskue for 3 år siden, det er faktisk lidt vildt.

Ja Dyrskue er en god måde at komme ud og møde sine mulige købere på, jeg deltog for første gang i år på Roskilde og hold da op jeg fik både gode samtaler men dælme også gode indspark fra dem der kom forbi hvordan de ser på det med racekatte og kattehold osv. Det gav rigtig mange gode ting at tage med hjem og tænke over. Og så er det en super og afslappende måde at vise sine katte frem på samt bare det at have tid til at snakke med folk, for det er begrænset på udstillinger :slight_smile:
Så dette er en af de ting man ikke må snyde sig selv for :slight_smile:

Jeg har mine killinger på Viking Cats, Maine Coon klubben, min facebook side jeg har for mit katteri, på kattepote.dk og nogle henvender sig via mundtlig anbefaling fra killingekøbere og andre opdrættere og bekendte.

[QUOTE=fugl;1100394]Nej, du har måske ret :slight_smile:
Altså jeg overvejede selv at købe en ægte uden stamtavle, fordi jeg ikke havde 10.000 kr til to katte, velvidende at der var nogle ting jeg ikke ville få med i købet.
Men droppede det hurtigt igen, da jeg så hvad sådan nogle katte bliver solgt til og begyndte at regne på det. Og fordi de bare gav mig en dårlig fornemmelse, mange af de “opdræt” virkede som pengemaskiner, ringede til en hvor det viste sig hun havde 3 kuld på forskellige moderacer alle til salg til 3000, uden noget som helst ordnet :gruble:

Jo, altså jeg tror virkelig der er mange som ikke ved det. Fordi rigtig mange af dem som jeg taler med om mine katte, slet ikke kan forstå det at jeg har give så meget for dem (og det jeg har betalt har vist ikke engang dækket kastrationen af dem), men langt de fleste kan faktisk godt forstå det når jeg forklare det. Har også hørt flere komme med de gamle historier om at blandingskatte er mere sunde, at det er bedst at finde en racekat, hvor den ene af forældrene er hus kat eller en anden race osv.
Ved dog ikke hvordan man skal nå dem :)[/QUOTE]

Alt dette er faktisk noget os der står på fx Roskilde Dyrskue gør meget ud af og få manet i jorden, men der er lang vej. Der er faktisk flere og flere der efter en snak med os dropper alt om at købe uægte og køber ægte i stedet for.
(hint til MCO opdrættere, vi kunne godt være flere på Roskilde Dyrskue, så kunne vi nå ud til flere, et par år har det kun været os der var der, i år var vi dog 2 MCO opdrættere)

Ja Dyrskue er en god måde at komme ud og møde sine mulige købere på, jeg deltog for første gang i år på Roskilde og hold da op jeg fik både gode samtaler men dælme også gode indspark fra dem der kom forbi hvordan de ser på det med racekatte og kattehold osv. Det gav rigtig mange gode ting at tage med hjem og tænke over. Og så er det en super og afslappende måde at vise sine katte frem på samt bare det at have tid til at snakke med folk, for det er begrænset på udstillinger :slight_smile:
Så dette er en af de ting man ikke må snyde sig selv for :slight_smile:

Jeg har mine killinger på Viking Cats, Maine Coon klubben, min facebook side jeg har for mit katteri, på kattepote.dk og nogle henvender sig via mundtlig anbefaling fra killingekøbere og andre opdrættere og bekendte.

[QUOTE=Quivive;1100401]Alt dette er faktisk noget os der står på fx Roskilde Dyrskue gør meget ud af og få manet i jorden, men der er lang vej. Der er faktisk flere og flere der efter en snak med os dropper alt om at købe uægte og køber ægte i stedet for.
(hint til MCO opdrættere, vi kunne godt være flere på Roskilde Dyrskue, så kunne vi nå ud til flere, et par år har det kun været os der var der, i år var vi dog 2 MCO opdrættere)[/QUOTE]

Åh ja…
Jeg kuinne sælge persere i hobetal (nå, ja, overdrivelse og alt det der :wink: )på dyrskuet - efter at have talt med folk og de har fået set og rørt på en af kattene…
I år solgte jeg så også Korater - desværre kom der ikke helt det ud af det som var ønsket… men der var selvfølgelig også tale om voksne katte. De er alt andet lige ikke helt så interessante som killingerne…

Da jeg i sin tid havde Ting med kunne jeg have solgt aby’er… Med Leo var det skovkatte… Og da jeg havde Thane med blev der talt og solgt maine coon…

Lige sådan på Landsskuet… trods at der her var et noget andet publikum - ikke helt så mange københavnere på sightseeing :wink:

Og egentlig også i Rødovre Centeret… dog nok mest de gange, hvor der har været race præsentation… Hold da op hvor er folk vare interesserede! Og når en race var “færdigpræsenteret” oplevede opdrætterne at der var rigtig mange forbi deres bur til en snak og i en del tilfælde også et senere køb (Jeg og Asgårds Mimer er hamrende gode til at sælge Briter! :smiley: Briteopdrætterne have aldrig før oplevet så meget interesse for deres race - indtil at den blev præsenteret som en ægte Mande-kat :wink: )

Så racepræsentationer under enhver form - også selv om man sagtens kan løbe sur i at skulle besvare de samme spørgsmål 100 gange… eller høre Brian omtalt som en ægte Garfield for 1000’ende gang… Til gengæld er der også masser af søde og sjove, af og til hysterisk komiske kommentarer…

(Og så vender vi blikket mod Jan, der sidder sådan her:
:jubiii::danse::klappe:

Pil skal have killinger… må jeg godt få en nu, hva, hva, hva???:klappekat: )

Vi har ikke haft nogle henvendelser på vores NFO-killinger, bortset fra ham der ringede og spurgte, om han kunne bytte med en Denon-forstærker - men ham tæller jeg ikke lige med :wink:

Jeg tilskriver det, at det er ferietid, og det er nok ikke nu, folk kigger på killinger. Jeg er dog sikker på, at det nok skal komme og ellers bliver de bare boende til det rette hjem viser sig.

Vores er annonceret på vores hjemmeside, på Norsk skovkatterings killingeliste, på killingelisten, på GoG og på Kattegalleri (Flemmings idé :rulleøjne: - jeg tvivler på, at det er der man finder seriøse købere). Jeg er ikke desperat endnu, nu må vi se, om jeg når at blive det :slight_smile:

Glemte at skrive at vores står til 5000 kr. Jeg ved godt, at de fleste sælger NFO til 4500 i hvert fald herovre i Jylland. Vi har så valgt at skrive, at hvis man tegner sygeforsikring på katten inden 10 dage, så får man refunderet en del af købsprisen. Så vi ender alligevel på de 4500, hvis folk ender med at gøre det. Jeg vil simpelthen ikke sælge mine killinger for billigt.

[QUOTE=fugl;1100383]Jeg har heller ikke skrevet at folk skulle sætte prisen ned… Jeg har skrevet måske overveje prisen. Og måske burde nogen sætte den ned, det er da ikke noget jeg kan vurdere, eller har påstået jeg kan? Aner ikke engang hvad jeres katte koster.

Det var såmænd bare et forslag, hvilket jeg troede denne tråd gik ud på. Det kom af, at jeg har undret mig meget over, at folk er villige til at betale mellem 2 og 4000 kr for en “ren- uden stamtavle”, som heller ikke er vaccineret eller steriliseret, mens gode katte opdrætter åbenbart brænder inde med fine killinger. Det er jo mennesker som reelt betaler det samme eller endda mere for et “ringere produkt”. Det får mig til at tænke at racekatte sælgerne måske har en udfordring med at få fortalt protentielle købere hvad det præcis er de får for pengene, ud over en “sød og pæn” kat. [/QUOTE]

Ja, det undrer såmænd også mig :wink: Her kan man købe en europé killing med hele pakken for 4200 kr :wink: Nu er lige min race så ikke så interessant til BYB avl, men ofte så er det måske enten pga. fra køber om at katten skal være fertil så de kan få et kuld søde killinger, eller fordi de vil have den rendende frit?

Har du nogen forslag til hvordan vi gør os og stamtavlens betydning (og pris) mere synlig så kom endelig med dem. Det er skam overvejet og tænkt meget over hvordan og hvad vi kan gøre. Og vi deltager jo f.eks. også på Herning Landsskue (JYRAK), hvor der hvert år er f.eks. Tip 8/13 rigtige, hvor en af tingene der bliver spurgt til er prisen på en stamtavle, samt hvor gamle killinger skal være for at må flytte. Vi deltager på racefremvisninger i Plantorama og andre steder, i håbet om at nå yderligt ud. Jeg oplyser om det på min hjemmeside, har deltaget aktivt på forskellige fora (ikke kun katte), hvor jeg har oplyst om det - og u name it… Hvad mere skal vi gøre?!

Det var faktisk en god ide - henviser du så til nogle specifikke forsikringsselskaber?

Nu er her kun 1 kuld ad gangen og som tingene er også kun 1 kuld årligt (eller deromkring). Men jeg har aldrig haft svært ved at sælge mine mislinger og underligt nok så har jeg til gode at blive ringet op af useriøse individer. Den eneste gang jeg kan huske var for omkring 8 år siden hvor en mand spurgte på en parring på …Beloki til hans stamtavleløsehunmis. Han var sød og høflig og han anede ikke i sin totale uvidenhed hvorfor et sådant stykke papir skulle kunne gøre en forskel. Det gjorde han så til gengæld efter vi havde sluttet samtalen. Jeg har end aldrig oplevet bare en person har sagt stamtavlen kunne undværes. Jeg ved ikke hvorfor og dog…en del af grunden kan være jeg udelukkende annoncerer mine killinger de steder man viser omgivelserne det ER racerene mis man sælger d.v.s. på killingelisten, mco-listen og på min hjemmeside. ALDRIG ALDRIG kommer mine killinger på G&G eller DBA. At andre gør det, er deres sag, men efter min mening er de to steder et stort kaos. Jeg har faktisk en lille venteliste og et par af dem ved jeg med 100% sikkerhed venter til der ER mislinger her.Både Pepita og Sigariah har snydt mig her i det sene forår, så sommermislinger kommer her end ikke. Hvis lysten er der, Pil så kan jeg ikke se hvorfor du ikke igen skulle lave nogle smukke mis:)

De er der stadig, men der er et stykke vej mellem dem. Vores koster kr. 5500,- og vi refunderer kr. 500,- af købsprisen hvis de forsikrer hos Agria senest 10 dage efter købet. Det er frivilligt om man vil, men jeg har da oplevet at nogen synes det er en vældig fin ide når de lige har tygget lidt på det. (Det er en ny tanke igen - mit håb er at det med tiden bliver lige så naturligt som da vi skulle vænne markedet til at killinger er neutraliseret hjemmefra!) Jeg ved ikke, hvor man nemmest finder de gode hjem. Den blå synes jeg ikke har givet alverden respons, men nu er det jo også ferietid. Men helt klart skal der knokles en del i øjeblikket for at finde de rigtige hjem. “Ægte uden stamtavle” er nok ikke helt så stort et problem hos bimserne som MCO, vi ser ikke helt så mange af dem, men klart er der flere end der var for blot få år siden. Men det er også her mindre væsentligt, for det er heller ikke lige vores målgruppe, dem der foretrækker sådan en.
VH
Susanne

Henviser I så til et bestemt sted og hvordan sikre I at katten vitterligt er forsikret?

Jeg ved jo ikke hvordan Jane planlægger at gøre det, men jeg får en kopi af papirerne fra Agria :slight_smile: Når jeg får den, så returnerer jeg kr. 500,- på folks bankkonto. Den sidste køber skulle lige tygge færdig og så forsikrede hun faktisk begge sine katte med det samme :slight_smile: (Og nej, jeg får ingen provision, bare god nattesøvn!)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1100455]Jeg ved jo ikke hvordan Jane planlægger at gøre det, men jeg får en kopi af papirerne fra Agria :slight_smile: Når jeg får den, så returnerer jeg kr. 500,- på folks bankkonto. Den sidste køber skulle lige tygge færdig og så forsikrede hun faktisk begge sine katte med det samme :slight_smile: (Og nej, jeg får ingen provision, bare god nattesøvn!)
VH
Susanne[/QUOTE]

Men hvad er grunden at du har sådan et “krav” til køber ? :slight_smile: Årsagen til at jeg spørger er at jeg kan ikke se hvorfor man skal afkræve at de forsikre katten :slight_smile:

Jamen jeg kræver da ingenting? Hvordan kommer du frem til det? Jeg tilbyder dem at de kan få penge retur, men de må da selv om det. Det er fuldstændigt frivilligt som jeg også tydeligt anfører ovenfor.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1100458]Jamen jeg kræver da ingenting? Hvordan kommer du frem til det? Jeg tilbyder dem at de kan få penge retur, men de må da selv om det. Det er fuldstændigt frivilligt som jeg også tydeligt anfører ovenfor.
VH
Susanne[/QUOTE]

Er jo derfor jeg satte " " om ordet :slight_smile:

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener så, når du skriver at du ikke kan forstå hvorfor man skal afkræve at folk forsikrer katten? For det er IKKE det der sker, jeg afkræver ikke nogen noget som helst. Jeg tilbyder dem penge retur HVIS de forsikrer katten. Men de må selv om det. Men jeg forstår ikke helt, hvad det er du ikke forstår? Det er jo kun i deres egen interesse at katten er forsikret, hvis den skulle brække et ben? Det er ikke meget anderledes end at tilbyde dem en neutraliseret killing, det er bare en ny tænkemåde, endnu et tilbud i den lange række at ting en færdigpakke kan indeholde. Min færdigpakke indeholder så noget, som er frivilligt og som koster mig penge, men giver mig bedre nattesøvn i tilfælde af at katten skulle brække et ben. Så kan den blive repareret i stedet for aflivet, hvis pengene ellers er små.
VH
Susanne

[QUOTE=Eife;1100445]Ja, det undrer såmænd også mig :wink: Her kan man købe en europé killing med hele pakken for 4200 kr :wink: Nu er lige min race så ikke så interessant til BYB avl, men ofte så er det måske enten pga. fra køber om at katten skal være fertil så de kan få et kuld søde killinger, eller fordi de vil have den rendende frit?

Har du nogen forslag til hvordan vi gør os og stamtavlens betydning (og pris) mere synlig så kom endelig med dem. Det er skam overvejet og tænkt meget over hvordan og hvad vi kan gøre. Og vi deltager jo f.eks. også på Herning Landsskue (JYRAK), hvor der hvert år er f.eks. Tip 8/13 rigtige, hvor en af tingene der bliver spurgt til er prisen på en stamtavle, samt hvor gamle killinger skal være for at må flytte. Vi deltager på racefremvisninger i Plantorama og andre steder, i håbet om at nå yderligt ud. Jeg oplyser om det på min hjemmeside, har deltaget aktivt på forskellige fora (ikke kun katte), hvor jeg har oplyst om det - og u name it… Hvad mere skal vi gøre?![/QUOTE]

Nej, altså det var ikke for at sige at I ikke gør noget, eller nok :slight_smile: Det er da helt sikkert godt at komme ud og tale med folk…
Måske kunne man få en artikel i Hjemmet eller lokal aviser, hvis man fik den pakket ind i en historie af en art. Det kunne måske nå nogle som ellers ikke bruger nettet så meget…
Jeg kan huske fra da jeg selv kiggede efter en opdrætter, at jeg ofte var nød til at kontakte opdrætterene, for at finde ud af om killingerne overhovedet var steriliserede når de flyttede hjemmefra (det med prisen har du vist forklaret hvorfor I ikke kan skrive). Og selvom det måske står der, så er det sjældent at der rigtig bliver gjort opmærksom på det og man skal lede efter det, hvilket man jo kun gør hvis man er opmærksom på det fra starten af. Måske fordi at opdrættere tænker på deres killinger som deres “børn”, og helst vil sælge til folk som hverken tænker på pris eller noget. Eller fordi opdrættere som en her skriver de ikke vil forklare alt for meget for at sikre at alle forstår det uden at skulle ulejlige sig med at kontakte opdrætter. Eller bare i protest nægter at svare på andet end telefoniske henvendelser, fordi de selv opfatter dem som useriøse (som der vist også lige har været en tråd om)… Det synes jeg er en lidt “forkert” indstilling som nok ikke lokker flere kunder til (men ok det er nok heller ikke dem som mangler købere der gør sådan)…

Hvis jeg var opdrætter ville jeg skrive det på forsiden tror jeg, med store blinkende bogstaver at prisen var inklussiv disse ting, som koster så og så meget ellers og måske nævne at det bliver endnu billigere fordi opdrætter kommer med et helt kuld… Mængde rabat er vel noget de fleste kan forstå :slight_smile:
… Måske ikke lige blinkende:)

Jeg tænker at mit opdræts facebook-side har en del skylden for de useriøse henvendelser som jeg fik i 2012. De handlede om at få mig til at sælge mine killinger uneutraliserede, til fritløb og til tæt på gratis i pris.

Jeg var tæt på at miste modet, efter flere “Jeg nægter at betale 5000kr for en kastrat! (indforstået: som man alligevel ikke kan avle på)” eller “når man kan få stamtavlekillinger til 3500kr” copy/paste-samtaler.

Jeg skriver som udgangspunkt svar på interesseredes spørgsmål og forklarer om den enkelte kat, som der blev spurgt om. Men når det kun handler om at få mig til at betale mere end jeg allerede har gjort, så kan jeg altså ikke hjælpe de mennesker til få min killing. Og hvorfor skulle jeg dog det.

Jeg snakker med min killingekøbere om sygeforsikring og langt de fleste tegner den når de har fået forklaring og læst de ting fra forsikringen de får med killingen hjem. Det vil jeg helst ikke blande ind i killingens pris, da det ikke vedkommer mig om de gør det eller ej.
Har i flere der tegner når de får 500,- kr. retur?