Afsætning?

[QUOTE=Susanne W;1100467]Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener så, når du skriver at du ikke kan forstå hvorfor man skal afkræve at folk forsikrer katten? For det er IKKE det der sker, jeg afkræver ikke nogen noget som helst. Jeg tilbyder dem penge retur HVIS de forsikrer katten. Men de må selv om det. Men jeg forstår ikke helt, hvad det er du ikke forstår? Det er jo kun i deres egen interesse at katten er forsikret, hvis den skulle brække et ben? Det er ikke meget anderledes end at tilbyde dem en neutraliseret killing, det er bare en ny tænkemåde, endnu et tilbud i den lange række at ting en færdigpakke kan indeholde. Min færdigpakke indeholder så noget, som er frivilligt og som koster mig penge, men giver mig bedre nattesøvn i tilfælde af at katten skulle brække et ben. Så kan den blive repareret i stedet for aflivet, hvis pengene ellers er små.
VH
Susanne[/QUOTE]

jamen det jeg ikke forstår er at køber får belønning for at tegne en sygeforsikring, for det jeg mener er at det må da være købers eget valg :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;1100471]Jeg snakker med min killingekøbere om sygeforsikring og langt de fleste tegner den når de har fået forklaring og læst de ting fra forsikringen de får med killingen hjem. Det vil jeg helst ikke blande ind i killingens pris, da det ikke vedkommer mig om de gør det eller ej.
Har i flere der tegner når de får 500,- kr. retur?[/QUOTE]
Jeg har for lidt statistik til at kunne vurdere hvor stor forskel det gør :slight_smile: Jeg håber bare at det er starten på en ny tankegang, ligesom da vi begyndte at neutralisere killinger. Alt for få katte er forsikrede - jeg har jo været sygdomskonsulent for JYRAK i rigtig lang tid nu og jeg nærmest råber i telefonen mindst en gang om måneden “så få dog den kat forsikret” fordi jeg den ene gang efter den anden oplever at folk har opgivet at få katten repareret eller ordentligt diagnosticeret på grund af pengene (eller mangel på samme). Så bliver de overraskede over at opdrætter ikke vil refundere en død killing, når eneste dokumentation for at “dyrlægen sagde altså at det var noget arveligt…” - men katten er for længst aflivet og bortskaffet, og i teorien kunne den lige så godt være blevet kørt over… Jeg oplever SÅ mange tilfælde i den sammenhæng, hvor en forsikring ville have ændret hele forløbet til alles meget bedre oplevelse, så derfor har vi valgt at udvide færdigpakken. De første par år vi neutraliserede killingerne var der også en del tøven, vi var de første der ikke var til hverken at hugge eller stikke i, men pludselig var det (heldigvis) bare sådan det var, og jeg får stort set aldrig useriøse henvendelser i den anledning mere :slight_smile:
VH
Susanne

Jamen det er jo netop også deres eget valg? Jeg forstår ikke hvorfor det bliver opfattet som et “krav”… Oh well, bare køberne forstår det :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=holymoly;1100384]Tak for alle inputs. Mine kælekillinger koster 5000, inkl 2 vaccinationer, neutralisering, chip (og/eller øremærke, hvis køber ønsker det) og registreringspapirer. Jeg har indtryk af, at det er en gennemsnitlig pris for en Maine Coon med “fuld pakke”, og jeg vil ikke sætte prisen ned. Dels fordi jeg har rigeligt underskud allerede, dels fordi jeg ikke er interesseret i at sende det signal, at mine killinger er “billigere” end alle andres. Jeg vil markedsføres som mange ting, men sgutte som billig. :tihi:

Før i tiden var det rigeligt at have sine killinger på sin hjemmeside, evt Facebook og en klubliste eller to. Nu ved jeg ikke rigtig. Skal man virkelig til at avertere dem på dba, kattegalleri m.m.? Ikke, at der nødvendigvis er noget galt med det, men jeg frygter lidt, at det bare fører til endnu flere useriøse henvendelser, fx folk, som vil have ukastrerede killinger eller folk, som bare ringer for at skælde ud over den pris, som er opgivet i annoncen. Og sådan nogle har jeg allerede rigeligt af. ;)[/QUOTE]
Jo flere steder du annoncerer, jo flere potentielle købere når du.
Som kælekattekøber synes jeg at jo flere billeder jo bedre. Gerne billeder af dig også, og der hvor killingen vokser op.

Da jeg valgte opdrætteren jeg købte mine to burmeserkillinger hos, var det faktisk medbestemmende, at jeg synes godt om deres hjemmeside, og at der var konstant up to date Info om MIN kat. Det er jo købersmarked, og jo bedre fornemmelse du kan give køber på forhånd, jo bedre synes jeg.

Jeg synes bestemt ikke prisener for for høje.

Jeg har også overvejet ideen om penge retur ved tegning af sygeforsikring, men fravalgte det til sidst.

Det skal ikke være det at man får x-antal kroner retur som gør at man forsikrer sin kat. Næste gang når regningen kommer er der jo ikke noget som komme retur, og jeg har ingen jordisk chance for at sikre mig at katten bliver ved at være forsikret. Det kan jo være at køber fravælger det næste år, fordi man ikke har haft brug for det…

Da jeg afleverede mine mislinger havde jeg lavet en lille info skrivelse med nyttige oplysninger, og i den var der også oplysninger om sygeforsikring, med hjemmeside adresser og priser på både Agria og Dyrelassen. Jeg fik en god snak med køberne om fordelen, og har indtrykket af, at i hvertfald en vil forsikre mine to drenge.

Nu ved jeg ikke helt om jeg er i “målgruppen”, da jeg ikke rigtigt ønsker killinger, men helst vil have voksne katte.
(Men man har et standpunkt, til man får en blå el. sort-smoke killing smidt i armene) :høhø::tihi:

Jeg har faktisk været inde og kigge på din hjemmeside et par gange, deraf at jeg skrev til dig på et tidspunkt med at der vist var noget der linkede forkert. :slight_smile:
Det er bare svært at forelske sig i dine katte, da der ikke er billeder af de 2 voksne til omplacering du har tilbage. (Tillykke med hjem til de andre!)
En hvid kat kunne være rigtig lækker. :hjerte:

Har endda siddet og ledt efter billeder af Precious og Sunny på din hjemmeside (og FB), men der er ikke nogen på først-nævnte, og der står ikke navne ved billederne på FB?

Jeg kigger ikke efter katte hos kattegalleri, dba etc… Får smidt i hovedet hvor mange mennesker der behandler katte u-hensigtsmæssigt, og det kan mit blødende hjerte bare ikke klare. Af samme grund jeg har skjult nyheder fra internatet i Rødovre og KV, da det ikke nytter at pine migselv med at se på katte jeg gerne vil give hjem, inden jeg overhovedet kan.
Derfor er det “rart” for mig at kigge katte hos opdrættere, hvor jeg ved at de i det mindste har masser af plads, egen madmor, og kan gå hos dem i et par måneder endnu. :slight_smile:

Umiddelbart vil jeg tro at din hjemmeside, mainecoon-klubben, killingelisten, vikingcats, og FB er en god nok platform?
Men ja… Billeder, (måske en video hvis du selv har det ok med det?), og så lidt flere af de gode beskrivelser du bla. har på Precious og Sunny! :ok:
Dem kan jeg rigtig godt lide.

Ellers kan jeg jo fortælle at jeg er faldet lidt for Coon Danica’s Domino.
Det er billeder, billeder, beskrivelser af hans liv, og flere billeder. :tihi:
Og så er der jo Thane hjemme hos Ann. :hjerte: Har hilst på ham, nusset lidt med ham, og holder allerede af ham, bare fra beskrivelser. :inlove:

Jeg synes personligt at 4,5-5000,- er en ok pris for en killing, og kunne godt finde på at købe en killing og ældre kat fra samme sted, til en lille samle-rabat så de ikke står i 10K. (Jeg ville gerne give 10K, men det tager noget tid at spare sammen ;))

[QUOTE=Wijelo;1100492]Jeg har også overvejet ideen om penge retur ved tegning af sygeforsikring, men fravalgte det til sidst.

Det skal ikke være det at man får x-antal kroner retur som gør at man forsikrer sin kat. Næste gang når regningen kommer er der jo ikke noget som komme retur, og jeg har ingen jordisk chance for at sikre mig at katten bliver ved at være forsikret. Det kan jo være at køber fravælger det næste år, fordi man ikke har haft brug for det…

Da jeg afleverede mine mislinger havde jeg lavet en lille info skrivelse med nyttige oplysninger, og i den var der også oplysninger om sygeforsikring, med hjemmeside adresser og priser på både Agria og Dyrelassen. Jeg fik en god snak med køberne om fordelen, og har indtrykket af, at i hvertfald en vil forsikre mine to drenge.[/QUOTE]

Fremhæver lige det Lone har skrevet i sit indlæg, for det er det samme jeg tænker at så skal man jo hvert eneste år bede om at få kopi af forsikringen for at sikre at ens killing stadigvæk er forsikret. Og som Lone skriver at det at få de penge retur ved første regning af forsikringen er nok en gulerod, men den er jo kortsigtet.

Se her - også priserne på kattene med stamtavle:

Mange af de købere, der ikke vil udstille og kun have en kælekat, er tilfredse med, at “begge forældre har tavle”, og så betyder prisen meget, for “hvorfor betale så meget mere for et stykke papir, der ikke skal bruges til noget”.

Jeg tror der kan være flere ting i det.

Uvidenhed/manglende oplysning tror jeg i bund og grund er den primære årsag. Hvis jeg skal bruge mig selv som eksempel:

[ul]
[li]Da jeg kiggede efter kat, var jeg også selv en af dem “der nægtede at betale 5000,- for en kat”. Grunden var… tadaaaa… meget stor uvidenhed. For det første hvad det koster at have dem hos dyrlægen når de er syge, eller for den sags skyld de ting der følger med klargjort killing. Da jeg fandt ud af det, var jeg første skridt på vejen.[/li][li]Jeg overvejede også meget en internatkat, og har jo idag også Honey. Der er mange skønne internatkatte, men der er altså også en del af dem, der har baggage med som man ikke kan se, fx det med den urenlighed der kan komme af at blive taget for tidligt fra sin mor eller miste hende… også er der dem som har adfærdsproblemer - synlige som usynlige.[/li][li]temperamentet: der tror jeg mest på at rigtig mange avlere har en ide om hvilket temperament deres killinger får, bla fordi de kender deres linier bag og/eller måske har begge forældre. Her mener jeg at det er vigtigt at komme ud til så mange potentielle kælekatteejere som muligt - fx. ved arrangementer som Roskilde, så de kan opleve kattene og opdrætteren, og derfor forhåbentlig får den ide at de da skal ud og se nogle katterier og ikke mindst måske bedre kan lære at værdsætte at sælger (opdrætteren) virkelig ved noget om sine katte og den race de tilhører[/li][/ul]

De mennesker som har haft held til at komme rimeligt igennem ovenstående… skal vi kalde det “faldgruber”, med en BYB-kat (racekat/blandingskat/huskat) uden de store uheld - det vil sige en kat som er god, sød og rar og aldrig har været syg. Dem tror jeg man som opdrætter kan få svært ved at fange.

Via oplysning (og jeg har meget at lære endnu) har jeg formået at få min veninde til at købe to main-coon killinger. Hun havde 2 internatkatte og var fuldstændig som jeg på mange af de ovennænvte punkter. Så skete uheldet at den ene måtte aflives. Hun har så været med på udstilling, faldt i snak med nogle avlere og blev efter noget tid hvor hun selv begyndte at undersøge diverse ting enig med sig selv om at det skulle være en “tavle” main-coon. Så hun gik på nettet, fandt nogle avlere som havde det hun ledte efter, kontaktede dem og fandt en killing som levede op til både hendes farvekrav og temperamentkrav, ja hun satte sig også ind i de sygdomme som hører til main coon. Det var så stor en succes at hun meget hurtigt måtte have nr. 2, fordi killing nr. 1 i den grad slog benene væk under hende. Det er da en succes-historie.

Personligt har en hjemmeside der fanger mig også meget at sige, samt at opdrætter opdaterer sine sider med nye billeder af killingerne og måske lidt tekst om deres udvikling i personlighed.

EDIT: … nåja, og der er rigtig mange i min omgangskreds som ikke forstår det med overhovedet ikke at ville sælge til dels fertile katte og det med fritløb. Jeg ønsker ikke at starte en diskussion om det, men det er der mange kælekatteejere der ikke forstår, og hvis de derudover er udenfor pædagogisk rækkevidde mht. argumentation for ikke at ville gøre det, jamen så er det måske ikke værd at sælge en kælekat til sådan en person. Fx. min onkel som drømmer om sibirisk kat, den skal være fertil og den skal kunne løbe frit… og jeg kan overhovedet ikke trænge igennem til ham, jeg har prøvet alt. Og han er ikke specielt enestående, jeg vil gætte på at 1/3 af de katteinteresserede personer i min omgangskreds er som ham.

Jamen jeg tror bare jeg opgiver - vi har simpelthen ikke samme holdning til hvad et godt tilbud til en killingekøber er eller for den sags skyld taler om helt det samme, og det behøver vi heller ikke :slight_smile: Jeg skal IKKE afæske folk en kopi af noget som helst hvert år, det er IKKE det der står. Det er og bliver et forsøg på at sætte gang i en ny tankegang, og jeg kan se det kan være endog rigtigt svært at flytte teltpælene nogle steder. Jeg er inderligt ligeglad med, om andre synes det er en god ide - det virker for os, det er faktisk det vigtigste. Det virker også for nogle af vores killingekøbere, men de må selv om det. Det var også op ad bakke med de første tidlige neutralisationer, men det fandt killingekøberne også ud af at kunne leve med. Kan de ikke, kan de jo bare finde en anden killing, der er nok af dem - og kan de ikke sove om natten ved tanken om at jeg betaler halvdelen af kattens første år i forsikringen, så kan de stadig bare finde en anden killing. Der er ingen tvang her, selv om det åbenbart opfattes sådan. Oh well…
VH
Susanne

Nu er vores første kuld jo kun knapt 7 uger gamle, så ordlyden i kontrakterne er ikke udformet endnu.

Som Susanne (som idéen i øvrigt er tyvstjålet fra) så vil vi bede om at få en kopi af forsikringspapirerne.

Vi gør det af nøjagtig samme grunde som dem Susanne nævner. Det må da absolut være i købers egen interesse at få sygeforsikret deres kat, og at få penge refunderet er som regel et godt incitament til at få det gjort. Desuden er det også en smule i vores egen interesse, at køber tegner en sygeforsikring, for vi er jo som opdrættere påtvunget at give et års garanti, og hvis sygeforsikringen nu dækker en eller anden sygdom, som katten måtte få, så kan det være, at det har sparet os penge i sidste ende. Det kan jo også være, at sygeforsikringen dækker noget, der ellers ville have endt med en aflivning (pga. pengemangel), og et deraf følgende erstatningskrav til os som opdrættere. Og nej, vi kan ikke tvinge folk til at forlænge forsikringen, når den skal fornyes, men har de nu haft glæde af den, så kan det være, at de kan se det fornuftige i at forlænge den, og ellers så er det jo bare ærgerligt.

Susanne nu er det ikke som sådan at jeg ikke kan rykke mig og prøve nyt, men jeg prøver blot at forstå:

  1. Ideen bag at “belønne” køber til at købe en forsikring
  2. At forstå noget som kan have en kortsigtet virkning, fordi vi ved jo godt at det behøver ikke at være i killingens første år at noget kan dukke op…men tænker køber mon så langt?

Jeg forstår ikke, hvad der er så svært at forstå?! Nu ved jeg ikke, hvordan Susanne gør, når hun overleverer katten til sine nye ejere, men jeg tvivler på, at de får stukket en transportkasse og en kontrakt i hånden ude på dørtrinnet. Vi vil i hvert fald selv bruge tid på at forklare køber, hvorfor der står de ting i kontrakten, som der står, og hvilken betydning de har, og så tror jeg altså, at de fleste har hjerne til selv at regne fordelene ud derfra, når det kommer til sygeforsikring.

Hmm synes ikke jeg skriver noget som helst af det du nævner på ovenstående, jeg skriver at jeg prøver at forstå tankegangen BAG at gøre således med en forsikring og that´s all.

har vist intet nævnt om at køberen bliver mødt på dørtrinnet eller ikke får noget forklaret.

Jeg håber inderligt at køberne kan tænke så “langt” ude i fremtiden, at de kan tænke længere end ét sølle år ud i fremtiden - de har jo lige bundet sig til et dyr der gerne lever op til 18-20 år…

Synes forsikringsideen er enormt god og tror at jeg selv vil bruge den ide en dag.
Vil dog ikke sætte krav til hvilket firma,
men hele pointen er jo, at køber OGSÅ (forhåbentlig) får øjnene op for den enestående mulighed for at have sit elskede dyr i længere tid, da man ikke i samme grad er på skideren hvis katten brækker to ben i en ferie.
(Det skete for Mikes bror med Hectors kuldbror og kan love dig for han meldte sig ind i en sygeforsikring efter at have SKRABET 20.000 kr sammen ved at låne hist og her - ja også af os)

:slight_smile: Synes bare det er en god ide.
Og ja en falsk tryghed måske… Men så kan man da sove om natten og vide at man har gjort sit.

Ingen tvivl om at det er en god ide at kattene bliver forsikret.

Jeg er dog lidt skeptisk med at komme for mange ting i kontrakten omkring prisen på mine killinger, for i sidste ende ved evt. tvist - hvad er så der reelle pris for katten.
I forvejen har jeg et reservationsgebyr og en evt. rabat ved køb af flere katte. Hvis jeg lægger 500,00 oveni som kan refunderes hvis der tegnes forsikring, er det så en del af kattens pris eller…Reelt set hvad kan jeg blive forpligtiget til at betale køber tilbage hvis der stilles krav ?
Jeg synes efterhånden at vores kontrakter bliver mere og mere omfangsrige og det synes jeg personligt kan være en gal vej at gå. Det er vel ikke meningen af man skal have flere siders kontrakt for at købe en kat - så kan jeg godt forstå at køberne kan blive lidt skræmt.

[QUOTE=MoMo;1100523]Susanne nu er det ikke som sådan at jeg ikke kan rykke mig og prøve nyt, men jeg prøver blot at forstå:

  1. Ideen bag at “belønne” køber til at købe en forsikring
    [/QUOTE]
    Gulerod virker ofte bedre end kæp - det er vist den korteste forklaring jeg kan give :wink: Den lidt længere er at det koster noget at flytte ting. Det kostede også noget i sin tid, da vi begyndte at neutralisere killingerne, men det var bøvlet værd. Jeg ville SÅ gerne se mange flere katte forsikret i Danmark simpelthen fordi pengene kan være givet godt ud. Hvis man kun har et lille kattehold kan jeg ikke se en eneste god grund til at man lader være (på grund af alle de opkald jeg henviser til ovenfor). Store kattehold som mit eget skal have råd til at være selvforsikrende, det er en anden sag - men kælekatte BØR være forsikrede - for kattens skyld, for købers skyld - og ja, det første år kan jeg som opdrætter sådan set også have glæde af det, som Jane påpeger.
  1. At forstå noget som kan have en kortsigtet virkning, fordi vi ved jo godt at det behøver ikke at være i killingens første år at noget kan dukke op…men tænker køber mon så langt?

Jamen jeg kan også kun anbefale dem at fodre ordentligt - men jeg kan ikke kræve at de gør det. Jeg kan kun anbefale at de ikke lader katten løbe frit - men det er deres kat, og jeg har ingen indflydelse på det hvis de ombestemmer sig. Jeg kan kun anbefale at de sørger for en årlig tur til dyrlægen til vaccination og sundhedscheck - men jeg kan ikke kræve det. Og ligeledes kan jeg kun anbefale at de får kræet forsikret. Og MÅSKE kan nogle af alle anbefalingerne blive til gode vaner hos de nye ejere - det er i hvert fald den dybere tanke med det. Når først jeg har solgt killingen, så er det ikke mere min kat og jeg har ingen indflydelse på hvad der sker fra det øjeblik købers bil forlader fortovskanten med killingen ombord. Men jeg kan forsøge at opfordre til gode vaner og f.eks. gøre det mere attraktivt at starte med at forsikre killingen. Måske på sigt det kan blive lige så almindeligt som i Sverige - det ville være en fantastisk udvikling, og selvfølgelig kan det ske hvis nok vil det. Oprindeligt var der heller ikke mange, der troede på tanken om at tidlig neutralisation ville blive et hit. Men det blev ikke desto mindre langt mere udbredt fordi tilstrækkeligt mange opdrættere endte med at synes, det ville virke godt for dem. Der er jo stadig masser, der ikke gør det, og der vil også være masser der aldrig kommer til så meget som at fortælle sine købere at killingen i det hele taget KAN forsikres. Men dybest set er det jo derfor killinger fåes i flere prisklasser - der er stor forskel på hvad færdigpakken indeholder, og jeg synes min skal være proppet med praktisk ting - til gengæld indeholder den ikke en eneste cd med billeder fra killingens opvækst, for det orker jeg ikke; men andre gør og for nogle købere er det netop det de helst vil have i pakken. Man skal jo finde det, der passer en bedst - både som sælger og køber.
VH
Susanne

Jeg syntes det er en rigtig god ide med det tilbud om forsikring :ok:

Jeg har dog et par spørgsmål til det.
Hvad gør I hvis mis leveres tilbage indenfor returtiden (jeg har 14 dage) ?
Betaler I det fulde beløb for katten tilbage + de 500 til forsikringen ?

Hvad nu hvis tilfældet er at mis bliver syg og vi i det tilfælde har en køber som mener at alt er opdrætterens skyld ? Mis er forsikret, men der er jo en selvrisiko, kan opdrætter så blive pålagt at betale den selvrisiko ?
( det er jo naturligvis billigere end en ikke forsikret mis :høhø: )

[QUOTE=Wijelo;1100534]Ingen tvivl om at det er en god ide at kattene bliver forsikret.

Jeg er dog lidt skeptisk med at komme for mange ting i kontrakten omkring prisen på mine killinger, for i sidste ende ved evt. tvist - hvad er så der reelle pris for katten.
I forvejen har jeg et reservationsgebyr og en evt. rabat ved køb af flere katte. Hvis jeg lægger 500,00 oveni som kan refunderes hvis der tegnes forsikring, er det så en del af kattens pris eller…Reelt set hvad kan jeg blive forpligtiget til at betale køber tilbage hvis der stilles krav ?
Jeg synes efterhånden at vores kontrakter bliver mere og mere omfangsrige og det synes jeg personligt kan være en gal vej at gå. Det er vel ikke meningen af man skal have flere siders kontrakt for at købe en kat - så kan jeg godt forstå at køberne kan blive lidt skræmt.[/QUOTE]
Men så skal du jo lade være :slight_smile:
Min kontrakt er uden tvivl fuldstændigt anderledes end din - den indeholder stort set intet udover at katten ikke må videresælges uden min accept; at den til enhver tid resten af livet kan returneres til os til en forud fastsat pris af kr. 500,- (de fleste afslår at tage imod beløbet hvis de kommer med en gammel kat, de er bare glade for at de slipper for at lade den aflive) - og nu også at hvis katten er forsikret i Agria senest 10 dage efter køb så får de kr. 500,- af købssummen refunderet (det er ikke engang svært, dette her). Det er ikke engang altid jeg gider lave en flere sider lang kontrakt, for hvis alt i forvejen er ridset op på mail og køber har accepteret, så har vi allerede den skriftlige aftale om betingelser, som FIFe stiller krav om - det behøver dybest set ikke være en kontrakt, en aftale på mail er nøjagtigt lige så bindende og skriftlig som en flere sider lang kontrakt - jeg har bare ikke behov for at nedfælde ret meget.
VH
Susanne

[QUOTE=Catika;1100539]Jeg syntes det er en rigtig god ide med det tilbud om forsikring :ok:

Jeg har dog et par spørgsmål til det.
Hvad gør I hvis mis leveres tilbage indenfor returtiden (jeg har 14 dage) ?
Betaler I det fulde beløb for katten tilbage + de 500 til forsikringen?[/QUOTE]

Man kan vel skrive, at de 500 refunderes, efter at returperioden er udløbet?