Afstemning i folketinget

Hold da op hvor det overrasker mig at det ikke er alle der synes det er i orden at homoseksuelle skulle kunne blive viet på samme måde som heteroseksuelle.
Jeg er selv døbt og konfirmeret i den kristene tro. Derud over bruger jeg 5-6 gang om året kirken, til alm. gudstjeneste gang. Så jeg vil da kalde mig selv kristen.
Derudover er jeg homo og lever sammen med en anden mand.

Der er folk i denne tråd der mener vi ikke er rigtigt kristene, eller at vi ikke er troende. Nu kan jeg kun svare for mig selv, men jeg da ikke se hvordan min seksualitet gør mig mindre kristen!?!

Der er også en der skriver at når man træffer et valg, må man sige nej til noget andet. Jeg vil gerne understrege at homoseksualitet er et valg, men er født sådan, det eneste man vælger er at springe ud, for ikke at skulle leve et liv, under dække af et andet.

Jeg kan ikke sætte mig ind i hvorfor der er nogle der ikke mener at min kærlighed til min kæreste er mindre værd eller bare ikke lige så høj som hvis en mand elsker en kvinde. Synes da også at vi skal have muligheden for at blive gift i en kirke på lige fod som alle andre. Ved godt det er muligt at indgå et registret partnerskab, men det lyder da som om man er en del af et byggefirma.

Jeg betale min kirkeskat, dermed er jeg også med til at betale lønnen til præster i dette land, hvis man ikke kan vie et homo par, kan man da ikke være præst. Det er da lidt det samme som hvis jeg ikke kan tysk, kan jeg ikke være tysk tolk!

Følger denne tråd med meget meget stor nysgerrighed

[QUOTE=Kewinholms;868251]
Jeg betale min kirkeskat, dermed er jeg også med til at betale lønnen til præster i dette land, hvis man ikke kan vie et homo par, kan man da ikke være præst. Det er da lidt det samme som hvis jeg ikke kan tysk, kan jeg ikke være tysk tolk!

Følger denne tråd med meget meget stor nysgerrighed[/QUOTE]

SÅ enig :slight_smile:

[QUOTE=Kewinholms;868251]Hold da op hvor det overrasker mig at det ikke er alle der synes det er i orden at homoseksuelle skulle kunne blive viet på samme måde som heteroseksuelle.
Jeg er selv døbt og konfirmeret i den kristene tro. Derud over bruger jeg 5-6 gang om året kirken, til alm. gudstjeneste gang. Så jeg vil da kalde mig selv kristen.
Derudover er jeg homo og lever sammen med en anden mand.

Der er folk i denne tråd der mener vi ikke er rigtigt kristene, eller at vi ikke er troende. Nu kan jeg kun svare for mig selv, men jeg da ikke se hvordan min seksualitet gør mig mindre kristen!?!

Der er også en der skriver at når man træffer et valg, må man sige nej til noget andet. Jeg vil gerne understrege at homoseksualitet er et valg, men er født sådan, det eneste man vælger er at springe ud, for ikke at skulle leve et liv, under dække af et andet.

Jeg kan ikke sætte mig ind i hvorfor der er nogle der ikke mener at min kærlighed til min kæreste er mindre værd eller bare ikke lige så høj som hvis en mand elsker en kvinde. Synes da også at vi skal have muligheden for at blive gift i en kirke på lige fod som alle andre. Ved godt det er muligt at indgå et registret partnerskab, men det lyder da som om man er en del af et byggefirma.

Jeg betale min kirkeskat, dermed er jeg også med til at betale lønnen til præster i dette land, hvis man ikke kan vie et homo par, kan man da ikke være præst. Det er da lidt det samme som hvis jeg ikke kan tysk, kan jeg ikke være tysk tolk!

Følger denne tråd med meget meget stor nysgerrighed[/QUOTE]

:slight_smile: Fedt indlæg!

Og jeg forestiller mig at jeg kan følge dine tanker?

Men er der enighed om at det også er noget kulturet og en holdningsændring, der står for døren? Flere ( mig incl.) er præget af generationers “kultur” onkring kristendom.

Der er ikke let at gve afkald på sin “barnetro” da dat ofte er indoktrineret som en del af det menneske man er :slight_smile:
Jeg er eks opdraget til at tro at man lever sammen som mand og kvinde, det er sørme svært at se bort fra, når man som jeg aldrig har oplevet andet :slight_smile:
Jeg mødte den første bøsse, da jeg var 17 år. Chokeret over de rent faktisk fandtes JA!
Måske netop derfor er jeg meget i vildrede hvad min holdning er nu :slight_smile:

Jeg undre mig også over hvordan homoseksuelle åbenbart ikke kan være “nok” troende :?
Gad vide om alle de heteroseksuelle, der kun bruger kirken som en teaterscene til deres bryllup og barnedåb, så er troende nok :?

Tro kan da ikke gradbøjes på den måde. Det må udelukkende være et spørgsmål mellem den enkelte og Gud. Det skal vi andre overhovedet ikke blande os i, eller dømme om. Det tror jeg ikke Vor Herre har bedt nogen af os om - tværtimod vil jeg sige.

Det er ikke ret længe siden, at en præst i Aalborg, nægtede at begrave en homoseksuel kvinde. Jamen helt ærligt - sådan en præst burde øjeblikkelig fyres på gråt papir. :argh:

Jeg skammer mig som kristen og medlem af folkekirken over at der faktisk har været flere tilfælde, hvor præster har nægtet at holde en begravelse/bisættelse fordi den afdøde var homoseksuel.

Hvordan man som kristen, hvor grundpillen i ens religion er næstekærlighed, kan opføre sig så umenneskeligt og langt fra næstekærligt, og afviser en sørgende, som ønsker en kirkelig handling ved sin partners begravelse/bisættelse er og bliver en hån imod den religion som disse præster hævder at bekende sig til!

Enig!

Ups kan se du kom mig i forkøb Solveig…desværre er hende i Aalborg ikke den eneste.

Jeg vil glæde mig til at se en af mine veninder blive viet , og se hvordan hendes far som er præst føre hende op til alteret om nogle år når kæresten er færdig uddannet.
Hun er nok mere kristen ende mange andre herinde er eller generelt mange dansker er :S
Hun har læst teologi:uha:
Går i kirken hver søndag.:uha:
Beder aftens bøn ved bordet og ved senge tid med kærstens og hendes fælles barn.:uha:
Læser historier op fra den GT og NT.:uha:
Er med i menighedsråd:uha:
Så jeg kan virkelig ikke se hvorfor hun førhen ikke måttet blive viet i hendes kirke på lige fod som andre.:surrender1:
Hvor bliver menneske/næst kærligheden og ligestillingen af som der altid prædikes så meget om . :S
Ja jeg har hørt min del af alle de prædiken (udråb) om menneske/næst kærligheden og ligestillingen. Og nej du finde det ikke i kirken også når de så gerne snakker om det…
Men stadigvæk holder min veninde fast hendes kristne trosretning:rock:

Noël

Jeg mangler lidt i dit indlæg…ud over at være kristen, er din veninde lesbisk eller fraskilt? Forstår ikke helt dit indlæg. Beklager!

[QUOTE=Mai;868312]Noël

Jeg mangler lidt i dit indlæg…ud over at være kristen, er din veninde lesbisk eller fraskilt? Forstår ikke helt dit indlæg. Beklager![/QUOTE]

Hun er lesbisk og har et fælles barn med hendes kvindelige partner.:slight_smile:

Dobbelt indlæg.

Det var også sådan jeg læste det mellem linierne, men tænkte at jeg heller lige måtte høre, fremfor blot at antage.:slight_smile:

Hev så indlæget tilbage og tilføjede fraskilt for det var jo også en mulighed.

Naturligvis hænger folkekirken sammen med staten vedr. økonomi og vores samfunds grundlag. Ikke desto mindre er det vigtigt, at folketinget ikke blander sig i teologi - det ville være bekymrende. Derfor er det eneste rigtige, at folketinget gør det juridisk muligt for homoseksuelle at blive gift i kirken, men det er folkekirken der afgør om det så også skal praktiseres. Ellers melder jeg mig i hvert fald ud øjeblikkeligt, hvis en række mere eller mindre professionelle politikere skal diktere min tro - uanset hvad det så drejer sig om, da jeg som ovenfor skrevet ikke har taget stilling til dette spørgsmål.

Nu ved jeg ikke om mit indlæg er usynligt, men jeg henviser til det jeg tidligere har skrevet. Desuden så kan man på ft.dk læse lovforslaget, bemærkninger, spørgsmål mm. De homoseksuelle er ikke sikret en ret. Lovændringen gør det muligt for folkekirken at vie homoseksuelle - der er en forskel. Der er ikke tale om en ny lov, men om en ændring af eksisterende love.
Direkte link http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L106/index.htm#dok

I øvrigt er de homoseksuelle ikke ligestillede med heteroseksuelle ved lovændringen. Se svar på spørgsmål 2.

Underligt uanset hvem jeg trykker “repley with quote” så er det PiaBs indlæg jeg får frem…nå pyt.

For mig virker det ulogisk at den stat som giver så mange penge til kirken, ikke skulle have indflydelse på retningslinierne…For mig giver det heller ingen mening at man ikke anerkender en del af menigheden pga deres seksuelle tilhørsforhold…

Dråben for mig og mit tilhørsforhold til folkekirken, kom da jeg erfarede at flere præster havde nægtet af begrave/bisætte homoseksuelle. Så jeg har besluttet mig for at melde mig ud af folkekirken pga. nogle præsters holdning til netop vielser og begravelser/bisættelser af homoseksuelle. Jeg har svært ved at forene min kristne overbevisning med -og økonomiske støtte til en kirke der i mine øjne mere og mere fjerner sig fra det kristne budskab om næstekærlighed…

Nu har jeg en masse homosexuelle kolleger, så for mig er det lige ved at være normen mere end det modsatte :slight_smile: Og jeg synes det er fint at de kan blive gift i kirken hvis det er det, de vil. At jeg så ikke forstår var de vil i en kirke som igen og igen harcellerer imod dem, med henvisning til passager fra Det Gamle Testamente, som kristne alligevel ikke “tror” på er en anden ting. Hvis de har det bedst med en kirkelig vielse, så lad dem dog. Som det er nævnt, så kan fraskilte osv også blive kirkeligt viet (omend visse præster også kvier sig ved dét!) og netop det med at døbe børn og stå og LYVE mens man siger man vil opdrage barnet i den kristne tro, selvom man ikke tror en hujende fis på det… det er for mig værre end at vie homosexuelle. For at sige ja til dåb og konfirmation hvis man ikke tror på det, det er hykleri, og det bryder jeg mig ikke om. Jeg er selv konfirmeret på et tidspunkt hvor jeg for længst havde gjort op med mig selv at det her troede jeg ikke på. Og jeg havde det faktisk ikke spor godt i kirken mens det foregik. Men … det var så hensynet til familien, ikke indst min gamle mormor som aldrig ville kunne ha’ forstået at jeg ikke skulle konfirmeres.

mine børn er hverken døbt eller konfirmeret, og dermed ikke meldt ind i foreningen. Vi andre er meldt ud. Og vi er gift på rådhuset. Det har jeg det HELT fint med. Og jeg forstår ikke helt at man har så stort et behov for at få en præst til at velsigne ægteskabet… man er da ikke mindre gift fordi det er gjort på et rådhus?

Men igen… Lad de, der gerne vil, ha’ muligheden!

Jeg synes også det med at der er nogle præster der ikke vil begrave folk fordi de er til det samme køn som dem selv, er så forkasteligt…Der er ikke noget problem med at blive begavet eller gift hvis man har liv på samvittigheden. DVS. at jeg aldrig har hørt om en præst der nægter at begrave eller gifte en morder eller pædofil. Så er der sku noget galt da.
Det er lidt tankevækkende synes jeg da.

Fedt at se folk er så positiv indstillet omkring , tros alt

Mener du seriøst at homoseksualitet er et valg der træffes? :?

Jeg synes det er fedt at det nu er tilladt og det stiller homoseksuelle lige med heteroseksuelle om de vil giftes på rådhus eller i kirken :slight_smile:

At det skulle stå i biblen eller testamente at det ikke er tilladt, ja nu er verden jo blevet en anden siden de blev skrevet. Verden har udviklet sig. Og med så mange andre ting der bliver gradbøjet og omfortolket fra de bøger så kan dette vel også. Dem der har noget i mod denne nye lov og siger det er fordi det står i biblen, ja det hopper jeg ikke helt på. Jeg tror mere at de ikke bryder sig om det og tanken om at nogen ønsker at leve sammen med en fra samme køn.
Der er jo ingen der lever efter biblen, kun de ting som de selv synes passer ind.

Jeg er selv opvokset i tro, jeg er døbt, konfirmeret, gik i søndags skole, jeg er gift i kirken.
Min storebror er opvokset helt som mig, døbt, konfirmeret, gik i søndags skole - han måtte ikke blive gift i kirken. Han gik på rådhuset, selvom han dengang meget hellere ville have været i kirken.

Jeg er glad for at ingen andre skal have den følelse af at blive kastet ud som han havde.

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide :?

det må være din spøg?? homoer vælger sgu da ikke at blive homoer…

det er hormonel påvirkning fra moren under graviditeten der styrer den del… det blev påvist sidste år (eller var det forrige år) at manden styrer kønnet og kvinden sexualiteteten på barnet…

du kan ikke træffe et valg du aldrig har fået… de HAR ikke noget valg… og mig bekendt er fønordet “lad de små børn komme til mig”… de er altså også homoer på det tidspunkt… de ved det bare ikek endnu…

skal de så fratages det tilhørsforhold fordi de … er dem selv ???

ej vel ?

selvfølgelig skal alle da kunne gifte sig på lige fod uanset om mor har været en hormon bombe under graviditeten…