Kalvekoteletter, serveret med en grov mos af diverse rodfrugter (skorzonerod, selleri, pastinak, gulerod, kartoffel) samt “red salad” (fintsnittet rå rødkål, skiver af bagte rødbeder, hakket rødløg og bagte små hvidløg, dressing af hvidvinseddike, rød balsamico, rapsolie, 1 tsk tamarin, ½ tsk sambal oelek).
I morgen bliver det sikkert krydrede kalkunfrikadeller med resterne af “red salad” (så er dressingen også trængt godt ind i rødkålen mums)
Kalvekoteletter, serveret med en grov mos af diverse rodfrugter (skorzonerod, selleri, pastinak, gulerod, kartoffel) samt “red salad” (fintsnittet rå rødkål, skiver af bagte rødbeder, hakket rødløg og bagte små hvidløg, dressing af hvidvinseddike, rød balsamico, rapsolie, 1 tsk tamarin, ½ tsk sambal oelek).
I morgen bliver det sikkert krydrede kalkunfrikadeller med resterne af “red salad” (så er dressingen også trængt godt ind i rødkålen mums)[/quote]
Snyd Snyd Snyd…jeg er slet ikke misundelig øv -tommelned
[quote=Ann K;58320]Jeg er sat på skrump af lægen… så det er altså slankemad
Og aldrig har jeg spist så GODT!!! -savle[/quote]
Jamen jeg er skam også skrump…jeg taber mig da -tihi men det er nu ikke min læge der er skyld i det men Finns kemokur.
Han har bare dage hvor han ikke tåler lugten af mad, så der må jeg enten gå i byen og spise (gidder ikke ret tit) eller også må jeg spise kold mad og det er jo også kedelig i længden -tommelned.
[quote=birtheras;58334]Jamen jeg er skam også skrump…jeg taber mig da -tihi men det er nu ikke min læge der er skyld i det men Finns kemokur.
Han har bare dage hvor han ikke tåler lugten af mad, så der må jeg enten gå i byen og spise (gidder ikke ret tit) eller også må jeg spise kold mad og det er jo også kedelig i længden -tommelned.[/quote]
Jeg har læst mig til at for kemopatienter gælder det virkelig om at den mad der serveres skal være lækker! Ikke kun god, men rigtig god…
Netop fordi de så let mister lysten til mad - pgr bivirkninger osv…
Håber at kemoen vil virke - og at din mand hurtigt vil få appetitten tilbage!
Hvis du skal have inspiration til kold mad, så sig til… Er efterhånden blevet ret skrap til den slags har en mand, som arbejder om natten, så min aftensmad er ofte et eller andet hurtigt koldt noget… gider nemlig heller ikke at spise alene -tommelned
Min onkel får desværre også kemo og han har i sidste ugen kun spist havregrød, som det eneste fordi han heller ikke kan klare lugten af noget. Jeg blev nød til at gå en dag fordi jeg havde spist hvidløg og det kunne han slet ikke holde ud.
Jeg ved ikke hvorfor jeg vil nævne det, synes bare det er så uvirkeligt!
[quote=Ann K;58343]Jeg har læst mig til at for kemopatienter gælder det virkelig om at den mad der serveres skal være lækker! Ikke kun god, men rigtig god…
Netop fordi de så let mister lysten til mad - pgr bivirkninger osv…
Håber at kemoen vil virke - og at din mand hurtigt vil få appetitten tilbage!
Hvis du skal have inspiration til kold mad, så sig til… Er efterhånden blevet ret skrap til den slags har en mand, som arbejder om natten, så min aftensmad er ofte et eller andet hurtigt koldt noget… gider nemlig heller ikke at spise alene -tommelned[/quote]
Tak du er dejlig -forelsket
Det er dagene lige efter kemoen hvor han ikke kan spise der er kritisk.
Når han så begynder at spise igen så har han tagselv bord på menukortet, og kan ønske lige hvad han vil og mor her kokkerere ifølge ønske.
Alt bliver selvfølgelig spædet godt op med fløde og diveres næringsgivende ting. Har han lyst til kødsovs bliver der blended grøntsager i som giver vitaminer osv.
For at fortælle en lille historie, så tænkte jeg at der er da ikke noget der lugter mindre end tomat og mozarella så jeg lavede det til migselv godt med olivenolie…med basilikum.
Det kunne han lugte og fik det virkelig dårlig, så når jeg siger lugtfri lige efter kemo…ja så er det altså lugtfri.
Heldigvis bor vi så langt sydpå så indtil nu har jeg kunnet hente en pizza og sidde ude og spise -tihi men nu er det blevet noget koldere og derfor ikke så behagelig -tommelned
Tag det ikke som en klage, for jeg vil gøre alt for ham så længe at det betyder at han har det bedre i den svære tid.
Heldigvis tror lægen nu på total helbredelse så selv i de svære tider er vi faktisk glade.
Kemo er hård ved maven , og smagssanserne kan også blive ødelagt , i de dage hvor den virker mest i, ca 10 dage har jeg købt ernæringsdrik (der er 21 dage mellem hver kur)… Så det er også noget med at få spist igennem i den periode hvor den ikke virker så meget.Jeg må lære at leve med alle de bivirkninger der nu engang er , for jeg skal have kemo resten af livet …
[quote=birtheras;58352]
Tag det ikke som en klage, for jeg vil gøre alt for ham så længe at det betyder at han har det bedre i den svære tid.
Heldigvis tror lægen nu på total helbredelse så selv i de svære tider er vi faktisk glade.[/quote]
Det kunne ikke falde mig ind, at tro at du sidder og klager!!! At man står last og brast når canceren rammer, betyder vel ikke at man ikke kan tillade sig at tænke tilbage og savne tiden, hvor alting var normalt, enkelt og let! Mon ikke det samme gør sig gældende for din mand?
Sådan var det i hver fald hos os, da Jan havde cancer…
Han havde dog ikke problemer med at maden lugtede grimt, men “bare” appetitløshed i al almindelighed kombineret med at han syntes det var svært at synke. Under kemoen spiste han en del lind havregrød med mælk og moste frugter, fordi det bare nærmest gled ned… Jeg har for øvrigt ikke set ham spise den slags frivilligt i de sidste ca 20 år! Tror nok at han fik så rigeligt dengang…
Idag skal vi have suppe med kylling og grønsager, og er ved at bage noget brød eller boller der skal serveres til, bl.a. med brændenælde i og andre kerner, super skønt -thumbs
Ved ikke om jeg skal lave nogle brune ris til for at gøre retten lidt mere mættene :?